عقب‌نشینی قیمت دلار به کانال ۲۸ هزار تومان

۱۴۰۰/۰۹/۰۶ - ۰۲:۲۸:۴۳
کد خبر: ۱۸۴۳۸۱
عقب‌نشینی قیمت دلار به کانال ۲۸ هزار تومان

گروه بانک و بیمه |

روز پنجشنبه تحت تاثیر اخبار مثبت شروع مذاکرات در 8 آذر و همچنین اعلام افزایش درآمدهای ارزی ایران، قیمت دلار در بازار آزاد با بیش از ۳۰۰ تومان کاهش به ۲۸۸۰۰ تومان رسید، در حالی که روز چهارشنبه از 29150 تومان هم عبور کرده بود. قیمت دلار که طی چند روز گذشته روند صعودی با شیب ملایم داشت و تا مرز ۲۹ هزار تومان هم افزایش یافته بود، از روز پنجشنبه مجدد نزولی شد و به کانال ۲۸ هزار تومان برگشت. در ساعات عصر نیز، قیمت دلار 28 هزار و 821 تومان، قیمت یورو 32 هزار و 313 تومان، پوند انگلیس 38 هزار و 845 تومان و درهم امارات 7 هزار و 845 تومان اعلام شده است.در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 27 هزار و 753 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 27 هزار و 203 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 31 هزار و 612 تومان و قیمت خرید یورو نیز 30 هزار و 980 تومان اعلام شده است. طی روزهای اخیر با ایجاد فاصله بیش از هزار تومانی بین نرخ صرافی‌ها و بازار آزاد، صف‌هایی برای خرید سهمیه ۲ هزار دلاری با هر کارت ملی ایجاد شده بود که به نظر می‌رسد، با انتشار اخباری از بهتر شدن وضعیت ارزی و ورود ۳.۵ میلیارد دلار به کشور، این وضعیت بهبود یابد.بازار ارز برای دلار با ۱۶۲ تومان کاهش نسبت به روز چهارشنبه و با رقم ۲۸۹۴۰ تومان آغاز شد و در ادامه روز هم شاهد کاهش بیشتر قیمت دلار بودیم. در بازار طلا نیز تحت تاثیر کاهش قیمت دلار، قیمت طلای 18 عیار هر گرم یک میلیون و 248هزار تومان، قیمت دلار 28 هزار و 821 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 12 میلیون و 500 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز 12 میلیون و 300 هزار تومان اعلام شد. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 500 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و 720 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 250 هزار تومان معامله شد. قیمت طلای 24 عیار در هر گرم یک میلیون و 669 هزار تومان و هر مثقال طلا، 5 میلیون و 410 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

    بازار آرام و راکد طلا  در هفته نخست آذرماه

هفته گذشته تقاضایی در بازار طلا ایجاد نشد، معاملات در حد متوسط بود و حباب سکه با ۶۰ هزار تومان افزایش در پایان هفته به ۲۸۰ هزار تومان رسید. قیمت سکه طرح جدید در روز شنبه رشد ۵۰ هزار تومانی داشت و با نرخ ۱۲ میلیون و ۳۵۰هزار تومان معامله شد و در روز پنج شنبه 12 میلیون و 590 هزار تومان معامله شد. 

    حباب سکه ۲۸۰ هزار تومان شد

«محمد کشتی‌آرای» نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تحولات بازار سکه و طلا طی هفته‌ گذشته گفت: ۵۰ دلار کاهش قیمت اونس را در یک هفته گذشته داشتیم. البته اواسط هفته تا ۸۰ دلار هم رسید اما دوباره اصلاح شد.در طول هفته گذشته قیمت ارز برخلاف کاهش اونس جهانی به‌طور متوسط یک هزار تومان افزایش داشت و در حالی که ابتدای هفته گذشته هر دلار امریکا در بازار آزاد ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان بود در روزهای پایانی هفته تا ۲۹ هزار و ۱۰۰تومان افزایش یافت.افزایش هزارتومانی قیمت ارز با کاهش بهای اونس جهانی همدیگر را پوشش دادند و در مجموع قیمت سکه و طلا با افزایش در طول هفته همراه بود. وی گفت: قیمت سکه طرح جدید ۱۸۰ هزار تومان افزایش هفتگی، نیم سکه ۱۰۰ هزار تومان افزایش، ربع سکه ۱۲۰ هزار تومان افزایش هفتگی داشت و سکه گرمی تغییر قیمتی نداشت.هر مثقال طلای آب شده ۵۷ هزار تومان افزایش هفتگی داشت. همچنین هر گرم طلا با ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش هفتگی برای هر گرم را ثبت کرد.  وی با بیان اینکه در هفته گذشته افزایش حباب سکه را شاهد بودیم، گفت: حباب سکه با ۶۰ هزار تومان افزایش در روز پنجشنبه به ۲۸۰ هزار تومان برای هر قطعه سکه رسید در حالی که اول هفته حباب سکه ۲۲۰ هزار تومان بود. وی درباره پیش‌بینی بازار طلا در هفته آینده گفت: نمی‌توان پیش‌بینی کرد که بازار در هفته آینده افزایشی باشد زیرا در هفته گذشته نوسانات برخلاف هفته‌های قبل از آن بود و این موضوع به مسائل سیاسی و اقتصادی ربط دارد که قابل پیش‌بینی نیست و اظهارنظر در این خصوص مشکل است. بسیاری تحلیلگران اعتقاد داشتند اونس جهانی به ۱۹۰۰ دلار می‌رسد در حالی که این اتفاق نیفتاد و برخلاف پیش‌بینی‌ها و اظهارنظرها قیمت اونس جهانی به زیر ۱۸۰۰ دلار رسید.این روزها اتفاقات و متغیرها چنان به سرعت اتفاق می‌افتد که موجب می‌شود نتوانیم بازار را پیش‌بینی کنیم بنابراین اظهارنظر در مورد کاهش و افزایش درست نیست. نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درخصوص عدم خرید سکه و طلا توسط فعالان نیز گفت: با توجه به اینکه وضعیت بازار نامشخص است بنابراین خریداران ریسک نمی‌کنند و از سوی دیگر چون تقاضایی افزایش نداشته، فروش و نقدینگی واحدها نیز کاهش یافته است. بنابراین به دلیل نبود نقدینگی واحدها نیز خرید نمی‌کنند.

    کشف گونه جدید کرونا  طلا  را صعودی کرد

قیمت هر اونس طلا با ۰.۶۷ درصد افزایش به ۱۸۰۰ دلار و ۸۱ سنت رسید.در حالی که نگرانی‌ها در مورد شیوع یک گونه جدید ویروس کرونا موجب افزایش جذابیت بازار طلا برای سرمایه‌گذاران شده قیمت فلز زرد امروز شاهد افزایش بود، هرچند با توجه به احتمالی انقباضی شدن سیاست فدرال رزرو قیمت طلا در مسیر ثبت کاهش هفتگی قرار دارد.سویه جدید که توسط دانشمندان آفریقای جنوبی کشف شده احتمالا در برابر واکسیناسیون مقاوم است و سبب شده تا انگلیس به صورت فوری محدودیت‌هایی را بر مسافران ورودی از این کشور اعمال نماید. عامل دیگری که به رشد قیمت طلا کمک کرد تضعیف نسبی دلار بود که با 0.2 درصد افت از بالاترین رقم 16 ماه اخیر که اوایل این هفته به ثبت رسیده بود فاصله گرفت. در عین حال سوددهی اوراق قرضه ده ساله خزانه داری امریکا هم تضعیف شد.

    سکوت آماری درباره مالیات سکه

با توجه به اینکه خریداران سکه از بانک مرکزی از سال ۱۳۹۷ به پرداخت مالیات مکلف شده‌اند اما تاکنون آماری از سوی سازمان امور مالیاتی درباره اینکه چه میزان مالیات از این محل وصول شده، منتشر نشده‌ است. طبق قانون مالیات‌های مستقیم خریداران سکه از بانک مرکزی باید مالیات بپردازند که از سال ۱۳۹۷ تا سال گذشته دستورالعمل مربوطه از سوی سازمان امور مالیاتی برای نحوه و میزان مالیات متعلقه ابلاغ شده است.  در این دستورالعمل، اینکه چه میزان سکه خریداری شده مشمول مالیات و چه میزان مالیات به ازای هر سکه تعیین می‌شود نیز مشخص شده است که بررسی‌ها در این زمینه از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ بیانگر سنگین‌تر و سختگیرانه‌تر شدن روند اخذ این مالیات است.  در حالی که بررسی دستورالعمل‌های سازمان امور مالیاتی درباره ارقام تعیین شده برای خریداران سکه حاکی از افزایش درآمدهای این سازمان از این محل است اما تاکنون هر بار پیگیری از سازمان امور مالیاتی درباره میزان وصولی از محل مالیات سکه از سال ۱۳۹۷ تاکنون بی‌پاسخ مانده است.  همچنین، در جداولی که هر چند ماه یک‌بار درباره جزییات عملکرد درآمدهای مالیاتی منتشر می‌شود، خبری از اعداد و ارقام در رابطه با مالیات وصول شده از مالیات خریداران سکه نیست. بنابراین، لازم است تا سازمان امور مالیاتی نسبت به انتشار درآمدهای وصول شده از محل مالیات خریداران سکه طی سه سال اخیر اقدام و همانند سایر درآمدهای مالیاتی در بازده‌های مشخصی میزان وصولی‌ها، معوقات و فرارهای مالیاتی در این زمینه را اعلام کند.

    دیدگاه رییس بانک مرکزی ترکیه 

رییس بانک مرکزی ترکیه گفت کشورش یکی از بهترین نظام‌های بانکداری را در جهان دارد.

به گزارش آناتولی، رییس بانک مرکزی ترکیه که در جمع مدیران ارشد بانکی این کشور حضور یافته بود در پایان نشست خود به خبرنگاران گفت بخش بانکداری این کشور بسیار قدرتمند است. شهاب کاوچیوغلو- با بیان اینکه نظام بانکی این کشور یکی از موفق‌ترین نظام‌های بانکی جهان است افزود: در نشست خود با مدیران بانک طیفی وسیعی از موضوعات از جمله نرخ تورم، سیاست‌های پولی و توسعه اقتصادی جهانی را بررسی کردیم. رییس بانک مرکزی ترکیه پیش از این پشت درهای بسته با رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه صحبت‌هایی در خصوص وضعیت بازار ارز داشت. به دنبال تصمیم غافلگیرکننده بانک مرکزی در کاهش دو درصدی نرخ بهره، ارزش لیر دچار سقوط بی‌سابقه‌ای شده است. بانک مرکزی ترکیه این هفته با صدور بیانیه‌ای از نرخ‌های غیرواقعی در بازار ارز انتقاد کرده و اعلام کرده بود این نرخ‌ها با واقعیت‌های بنیادین اقتصاد ترکیه هم خوانی ندارند. وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی ترکیه بیش از پیش باعث نگرانی فعالان اقتصادی این کشور شده و شدت تمایل آنها برای تبدیل لیر به دلار را بیشتر کرده است. همزمان با اوج گرفتن نرخ تورم، نرخ بیکاری نیز بالا رفته و اصرار مقامات ارشد دولت اردوغان به کاهش بیشتر نرخ بهره، احتمال بیشتر شدن تورم را نیز افزایش داده است. تورم ترکیه تا پایان ماه اکتبر بالای ۱۹ درصد بوده است.  در حال حاضر هر دلار بالای ۱۲ لیر قیمت دارد. در نتیجه کاهش اخیر ارزش پول ملی ترکیه تظاهراتی در شهرهای مختلف این کشور در مخالفت با سیاست‌های دولت اردوغان برگزار شده است. اردوغان که نرخ بهره بالا را عامل مشکلات اقتصادی کشورش می‌داند تاکنون بارها و بارها از تصمیم خود در کاهش نرخ بهره حمایت کرده است. رییس بانک مرکزی ترکیه نیز پیش از انتصاب به این سمت سابقه طولانی در حمایت از کاهش نرخ بهره داشت.

   افت دلار

ارزش دلار مقابل سایر ارزهای مهم کاهش یافت. به گزارش رویترز، وزارت بازرگانی امریکا آمار نهایی رشد اقتصادی سه ماهه سوم امسال را اعلام کرد که بر این اساس نرخ رشد اقتصادی این کشور مثبت ۲.۱ درصد اندازه‌گیری شده که این رقم ۴.۶ درصد کمتر از رشد سه ماهه قبل و ۰.۶ درصد کمتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی بوده است. این رشد اقتصادی که چهارمین رشد فصلی متوالی ثبت شده این کشور بوده است، بیش از همه تحت تاثیر رشد بخش سرمایه‌گذاری ثابت قرار گرفته که رشد آن ۴.۱ درصد اندازه‌گیری شده است. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۷ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۶.۷۰۵ واحد بسته شد.

شاخص دلار معمولا در برابر شش ارز مهم جهانی یا ۱۰ ارز برتر جهانی بیان می‌شود که شاخص دلار در بردارنده تغییرات قیمتی دلار مقابل ارزهای یورو، پوند انگلیس، روپیه هند، دلار استرالیا، دلار کانادا، دلار سنگاپور، فرانک سوییس، رینگیت مالزی، ین ژاپن و یوان چین است.

    صعود رمزارزها

ارزش ارزهای دیجیتالی مهم در بازار افزایش پیدا کرد.به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، در یک موضع‌گیری مثبت برای بازار رمزارزها، معاون رییس بانک مرکزی کانادا گفته است که ارزهای دیجیتالی تاکنون یک خطر جدی برای ثبات بازارهای مالی نبوده‌اند و باید از نوآوری‌های صورت گرفته در آنها بیش از پیش بهره برد. کانادا نخستین کشوری در جهان بود که به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر بیت‌کوین به صورت رسمی برای فعالیت در بازار بورس مجوز داد و همچنین در نظر دارد تا پیش از سال ۲۰۲۵ از ارز دیجیتالی ملی خود رونمایی کند. صندوق بین‌المللی پول پس از آنکه رییس‌جمهور السالوادور از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی نخستین شهر بیت‌کوینی جهان در این کشور خبر داد، بار دیگر به این کشور هشدار داده است که چنین اقدامی عواقب بدی برای ثبات مالی خواهد داشت. السالوادور تنها کشور جهان محسوب می‌شود که بیت‌کوین را به عنوان واحد رسمی پول خود معرفی کرده و آینده نظام مالی و بانکی خود را به ارزهای دیجیتالی گره زده است. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۶۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۲۱ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۳ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. 

 

ارسال نظر