۴ سیگنال کاهشی به بازار ارز

۱۴۰۰/۰۹/۰۱ - ۰۱:۴۸:۴۰
کد خبر: ۱۸۴۲۲۵

دلار 28 هزار و 77  تومان، سکه 12  میلیون و 320  هزار تومان 

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

روز یکشنبه 30 آبان 1400، قیمت ارز تقریبا ثابت مانده و قیمت دلار 28 هزار و 77 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 677 تومان، پوند انگلیس 37 هزار و 896 تومان و درهم امارات 7 هزار و 645 تومان اعلام شده است.

هر دلار در صرافی‌های بانکی (یکشنبه، ۳۰ آبان‌ماه) با ۴۶ تومان کاهش قیمت در مقایسه با روز گذشته به ۲۶ هزار و ۸۰۵ تومان رسید. قیمت فروش یورو در مقایسه با روز گذشته با ۱۳۱ تومان کاهش، برابر با ۳۰ هزار و ۵۶۲ تومان بود. همچنین قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۲۷۵ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۹۵۷ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۵۰۴ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار ۷۴۵ تومان بود. این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۹۰۳ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۱۷۴ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز یکشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۶۶۲ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۶۳۲ تومان معامله شد. قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در این محدوده نوسان داشت و در مقطعی به سمت رقم ۲۷ هزار تومان نیز حرکت کرد. در شهریورماه نرخ دلار نزولی یا ثابت بود، البته برای چند روزی نیز در محدوده قیمتی ۲۸ هزار تومان معامله می‌شد اما این شرایط دوامی نداشت.قیمت دلار در هفته‌های گذشته در محدوده قیمتی ۲۶ و ۲۷ هزار تومان نوسان داشت. قیمت سکه (یکشنبه، ۳۰ آبان‌ماه) در بازار تهران با ۳۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به رقم ۱۲ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به قیمت ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۳۸ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۳۶۶ هزار تومان شد.همچنین اونس جهانی طلا با توجه به تعطیلی بازارها ثابت و برابر یک‌هزار و ۸۴۶ دلار ارزش‌گذاری شد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی تغییر اندکی داشت و با بهای ۲۶ هزار و ۸۰۵ تومان معامله شد. همچنین قیمت اونس جهانی طلا به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی ثابت ماند. براین اساس قیمت انواع سکه کاهشی بود.  قیمت دلار و یورو در بازار متشکل معاملات ارزی در هفت روز گذشته (از ۲۲ تا ۲۹ آبان) روند کاهشی داشته، همچنین میانگین نرخ ارز در هفته منتهی به ۲۹ آبان نسبت به هفته قبل از آن کاهش یافته است. در ۲۲ آبان و در بازار متشکل معاملات ارزی، میانگین قیمت موزون دلار، ۲۷ هزار و ۶۹۰ تومان بوده که این رقم در ۲۹ آبان به ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش یافته است. برپایه این گزارش، در زمینه میانگین قیمت موزون یورو در بازار متشکل معاملات ارزی و در بازه زمانی یاد شده، این ارز نیز روند کاهشی را تجربه کرده است و بر این اساس از قیمت ۳۱ هزار و ۷۵۰ تومان در ۲۲ آبان به ۳۰ هزار و ۴۱۳ تومان در ۲۹ آبان کاهش یافته است.  گفتنی است میانگین قیمت موزون دلار در بازار متشکل معاملات ارزی در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۲ آبان ماه امسال، ۲۷ هزار و ۲۶۸ تومان بوده است که این نرخ در بازه زمانی ۲۲ تا ۲۹ آبان ماه امسال به ۲۶ هزار و ۹۴۸ تومان کاهش یافته است.

   کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر، از کاهش تقاضا در بازار طلا و سکه تهران و رسیدن حباب سکه به رقم ۲۰۰ هزار تومان خبر داد. محمد کشتی‌آرای نایب‌رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر در خصوص آخرین وضعیت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه تهران در معاملات (یکشنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰) با اشاره به ثبات قیمت جهانی طلا در محدوده ۱۸۶۴ دلار اظهار داشت: در حال حاضر قیمت انواع طلا و سکه نسبت به روز گذشته تغییر چندانی ندارد و نسبت به پایان هفته قبل، شاهد افت قیمت‌ها هستیم. بر این اساس هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، به رقم ۱۲ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان رسیده است. وی افزود: هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز، به رقم ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. همچنین هر نیم سکه به رقم ۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و هر ربع سکه به رقم ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسیده است. همچنین هر سکه یک گرمی بانک مرکزی نیز در حال حاضر، ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. هر مثقال طلای آب شده در بازار به رقم ۵ میلیون و ۳۵۵ هزار تومان رسیده و یک گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۲۳۶ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. نایب‌رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر در پایان با اشاره به نبود تقاضا در بازار افزود: حباب سکه امامی در بازار، به رقم ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

    روند نزولی قیمت دلار و یورو  در بازار متشکل ارزی

بر اساس این گزارش، میانگین قیمت موزون یورو در بازار متشکل معاملات ارزی در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۰، ۳۱ هزار و ۱۰۹ تومان بوده است که این نرخ در بازه زمانی ۲۲ تا ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۰ به ۳۱ هزار تومان کاهش یافته است. همچنین در یک هفته گذشته حجم کل آمار معاملات دلار در بازار متشکل معاملات ارزی، ۷۹ میلیون و ۳۷۶ هزار دلار و حجم کل آمار معاملات یورو در همین بازار، ۶ میلیون و ۷۱۳ هزار یورو بوده است.

   ۴ سیگنال کاهشی به بازار ارز

قیمت دلار در معاملات پشت خطی شب گذشته پایین رفت. قیمت دلار با ۲۸ هزار و ۱۸۰ تومان شروع به کار کرد و نتوانست سطح حمایتی ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومانی را پس بگیرد. در ادامه روند بازار ارز دلار با همین قیمت به کار خود پایان داد. خریداران وارد بازار شدند و اجازه ندادند که دلار از مرز حساس ۲۸ هزار تومانی پایین برود. اما در بازار چه پیش بینی می‌شود؟

    افزایش قیمت دلار صادراتی  از طرف بانک مرکزی

بانک مرکزی در حال بازنگری استراتژی الزام واحدهای بزرگ فولاد و پتروشیمی به عرضه دلار صادراتی خود به این بانک به قیمت پایه نیما بوده و مکاتباتی نیز در این خصوص صورت گرفته است. کاهش اختلاف نیما و سنا و حرکت به سمت ارز تک نرخی و مجوز فروش ارز صادراتی بنگاه‌های بزرگ در سامانه نیما بصورت رقابتی (مشابه سایر شرکتها)، یکی از درخواستهای اصلی فعالان اقتصادی در نشست مشترک این ماه با علی صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی بود. کامودیتی‌ها نیز سیگنال کاهشی می‌دهند که می‌تواند نشانه پیشرفت مذاکرات برجام نیز باشد و احتمالا منابع ارزی در دسترس بانک مرکزی به منظور مدیریت بازار ارز، روندی صعودی دارد. بانک مرکزی در واقع با این کار می‌خواهد انگیزه ورود ارز صادراتی به کشور را بیشتر کند. به عبارت دیگر بانک مرکزی قیمت را بالا می‌برد تا شرکت‌های بزرگ ارزهای خود را برگردانند -تبدیل به ریال کنند- تا عرضه ارز بیشتر شود.

    پیش‌بینی قیمت دلار از کانال هرات

در معاملات پشت خطی شب گذشته قیمت دلار بر روی ۲۸ هزار و ۶۰ تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت جمعه شب ۱۱۰ تومان عقب‌نشینی کرده بود. جمعه شب در معاملات پشت خطی قیمت دلار بر روی ۲۸ هزار و ۱۷۰ تومان قرار داشت.  بدین‌ترتیب در بازار هرات معامله‌گران به استقبال نزول قیمت دلار رفتند. در واقع معامله‌گران دلار پیش‌بینی کردند که قیمت دلار در بازار ارز یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ارزان می‌شود. 

    پیش‌بینی قیمت دلار از مسیر قیمت درهم 

قیمت درهم در انتهای معاملات نقدی روز شنبه با ۷ هزار و ۷۱۰ تومان بسته شد. قیمت درهم پشت خطی شب گذشته نسبت به معاملات نقدی ۳۰ تومان پایین رفت و با ۷ هزار و ۷۱۰ تومان معامله شد قیمت طلایی درهم شب گذشته روی ۷ هزار و ۷۰۰ تومان قرار گرفت که نسبت به جمعه شب ۲۰ تومان پایین‌تر بود. بنابراین از کانال قیمت دلار از مسیر قیمت درهم سیگنال کاهش مخابره شد. 

    پیش‌بینی قیمت دلار از مسیر بازار فردایی

قیمت دلار فردایی شب گذشته بر روی ۲۸ هزار و ۶۰ تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت دلار در معاملات پشت خطی جمعه شب ۱۳۰ تومان کاهش یافته بود. این بدین معناست که معامله گران فردایی بازار ارز یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ را نزولی پیش بینی کرده‌اند.

    رکورد رونق بازار طلا و جواهرات امریکا  طی ۱۲ سال

رونق بازار طلا و جواهرات امریکا بالاترین رکورد در ۱۲ سال گذشته را کسب کرد. به گزارش راشاتودی، به گفته موسسه مشاوره متالز فوکوس لندن، علی رغم کاهش چشمگیر اعتماد مصرف‌کننده که از ماه آوریل تاکنون ثبت شده، بازار طلا و جواهرات در ایالات متحده تا سال ۲۰۲۱ قوی باقی مانده است. انتظار می‌رود مصرف داخلی طلا و جواهرات در ایالات متحده در سال جاری از ۱۴۰ تن فراتر رود که نشان‌دهنده افزایش بیش از ۱۰ درصد در مقایسه با سطوح قبل از همه‌گیری ۲۰۱۹ است. به گفته این موسسه، دستیابی به چنین رکورد بالایی، با رکوردهای مربوط به سال ۲۰۱۰ برابری می‌کند. تحلیلگران این موسسه در مقاله تحلیلی اخیر به نقل از کیتکو نیوز، خاطرنشان کردند: این سطوح، البته، پس از یک یا دو دهه تغییرات ساختاری (عمدتاً تغییر به وزن کمتر، قطعات بالاتر) در اوج‌های تاریخی بیش از ۳۰۰ تن باقی می‌ماند. این ارزیابی تخصصی تاکید می‌کند بر اینکه مصرف‌کنندگان امریکایی به دلیل محدودیت‌های سفر و احتیاط شدید در بازدید از رستوران‌ها، سینماها و مراکز خرید قادر نبودند مانند گذشته هزینه کنند. در همین حال، پس‌زمینه اقتصاد کلان فوری با افزایش دستمزدها، پایین بودن نرخ بیکاری و کمک‌های مالی دولتی به گروه‌های کم درآمد در بدترین دوره‌های همه‌گیری تقویت شده است. این موسسه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عوامل حمایتی، بازگشت مراسم عروسی‌های به تعویق افتاده از سال ۲۰۲۰ است. تحلیلگران بر اهمیت خرید آنلاین هم تاکید کردند که در طول همه‌گیری بسیار محبوب شد. بر اساس گزارش این مشاوره، همه اینها موجب باز شدن همه مراکز خرید و تمایل مصرف‌کنندگان برای بازدید از این مکان‌ها حاصل می‌شود.

 

ارسال نظر