انتشار اسامی ابربدهکاران بانکی گام نخست شفافیت است

۱۴۰۰/۰۸/۲۷ - ۰۴:۱۱:۰۷
کد خبر: ۱۸۴۱۲۸
انتشار اسامی ابربدهکاران بانکی گام نخست شفافیت است

اباذربراری 

 انتشار لیست بدهکاران بانکی یک گام اولیه در راستای افزایش شفافیت است و موارد دیگری چون تضامین اخذ شده، طرح‌های پیشنهادی و تخلفات احتمالی انجام شده نیز باید شفاف‌سازی شود.جلوگیری از تخلفات و فسادهایی که سیستماتیک هم به نظر می‌رسد و در طول سالیان مختلف شکل گرفته، نیاز به درنظر گرفتن مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها دارد. 

انتشار لیست بدهکاران بانکی گرچه گام اولیه و اقدام نخستین محسوب می‌شود و خوب است، اما قاعدتا خیلی منتظر اتفاق خاصی در رابطه با آن نباید بود زیرا بسیاری از ابربدهکاران در واقع افرادی هستند که ارتباطات خوبی داشتند و ذی‌نفوذ بودند. همین الان هم شاید خیلی‌ها از آنان بابت قرارگرفتن نام‌شان در لیست بدهکاران موضوع خاصی نداشته باشند زیرا این افراد تحت‌ تاثیر افکار عمومی بدهی خود را به بانک‌ها پرداخت نمی‌کنند، بنابراین بیشتر از افشای نام‌شان در سایت‌ها، درخواست رسیدگی به این پرونده‌ها در مراجع ذیربط اهمیت دارد. 

بسیاری از بخش‎ها درگیر همین ابربدهکاران بانکی هستند، بنابراین باید اعلام شود که تضامین آنها چه بوده، یعنی تنها به ذکر نامش بسنده نشود، باید فرایند اخذ وام و تضامینی که گرفته شده، روشن شود که در صورت انجام این افشاگری نشان داده خواهد شد که بسیاری از تخلفات در جای دیگری اتفاق افتاده است. وام کلان با سود ۲۰ تا ۲۵ درصد به هرکسی ارایه شود، با توجه به تورم ۴۰ درصدی که در کشور وجود دارد، کاملا به صرفه است و رقم زدن این اتفاقات را قابل پیش‌بینی می‌سازد، بنابراین باید دید آیا فرآیند ارایه وام به درستی طی شده؟ آیا کسانی در این زمینه تخلف کردند؟ تضامینی که از این افراد گرفته شده تا چه اندازه قابل اتکا است؟ اخذ تضامین درست از طالبان وام، قاعدتا نباید آن فرد را جزو ابربدهکاران قراردهد و نام او تحت این عنوان به انتشار در‌آید. این موضوعات مواردی است که در کنار افشای نام‌شان مهم‌تر از آن به حساب می‌آید و باید مورد توجه قرار گیرد. فرآیندها باید مورد اصلاح قرار گیرد. بسیاری از افرادی که جزو ابربدهکاران هستند، سرمایه‌گذاری خاصی انجام ندادند و موضوعیتی که برای آن وام دریافت کردند را به تحقق نرساندند. باید مشاهده کرد افراد جهت اخذ وام چه طرح‌هایی را پیشنهاد کردند و تا چه اندازه این امر قابل انجام بوده است. چالش‌های اصلی در این موضوعات قرار دارد، یعنی باید جاهایی که سرمایه‌گذاری شده را یافت زیرا این گروه اتفاقی را رقم زدند که تمام مردم متضرر شدند، بنابراین باید دید که با این پول‌ها چه اتفاق اقتصادی خوبی در کشور رقم خورده است؟ بدون شک این مسیرباید به اصلاح درآید و فرآیندهای آن تصحیح شود تا افراد دریافت‌کننده وام به گردش نقدینگی، اشتغال و توسعه کشور کمک کنند.

 

ارسال نظر