کاهش قیمت سکه به دنبال افت قیمت ارز و اونس جهانی طلا

۱۴۰۰/۰۸/۲۵ - ۰۴:۲۸:۰۸
کد خبر: ۱۸۴۰۲۲

دلار 28523 تومان، سکه 12 میلیون و 620 هزار تومان

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

روز دوشنبه 24 آبان 1400، قیمت دلار 28 هزار و 523 تومان، قیمت یورو 32 هزار و 644 تومان، پوند انگلیس 38 هزار و 404 تومان و درهم امارات 7 هزار و 766 تومان اعلام شده است. در برخی ساعات نیز قیمت دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و هر یورو ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد.علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 27 هزار و 119تومان و قیمت خرید دلار از مردم 26هزار و 567 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 31 هزار و 463تومان و قیمت خرید یورو نیز 30 هزار و 829 تومان اعلام شده است. محمد کشتی‌آرای نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ به دلیل افت نرخ ارز و اونس جهانی، شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه هستیم. اونس جهانی ۱۸۵۷ دلار قیمت‌گذاری شده است. هم‌اکنون قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بفروش می‌رسد. هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۵۲۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان فروخته می‌شود. فعالان بازار طلا می‌گویند که عصر دوشنبه، قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک میلیون و۲۶۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۸ هزار و ۵۲۳ تومان است.قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز 12 میلیون و 400 تومان است.قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 570 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و 830 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 320 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت طلای 24 عیار در هر گرم یک میلیون و 692 هزار تومان و هر مثقال طلا، 5 میلیون و 460 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

     طرح ساماندهی رمزارزها در انتظار 

اظهارنظر مدیران جدید بانک مرکزی

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد ظرف دو ماه آینده طرح کمیسیون برای ساماندهی رمزارزها پس از اظهارنظر مدیران جدید بانک مرکزی نهایی می‌شود.در این راستا «محمدرضا پور ابراهیمی»، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به جلسات کمیته رمز ارز کمیسیون اقتصادی، گفت:  «جلسات کمیته رمز ارز کمیسیون اقتصادی آغاز شده و متن طرح پیشنهادی این کمیسیون به بانک مرکزی ارایه شده است. ما منتظر هستیم تا مدیریت جدید بانک مرکزی نظر خود را در مورد طرح پیشنهادی ساماندهی رمزارزها اعلام کنند. پس از اظهارنظر بانک مرکزی و تعیین چارچوب متن، مواردی را که مورد توافق با بانک است در متن طرح اضافه خواهد شد. همچنین در مواردی که اختلاف نظر وجود دارد، سعی خواهیم کرد به جمع‌بندی برسیم.»با توجه به تلاش‌های انجام شده در طرح ساماندهی رمزارزها، نظرات تخصصی بانک مرکزی، تیم اقتصادی کمیسیون و مرکز پژوهش‌ها، وی افزود: «فکر می‌کنم ظرف یکی دوماه آینده متن نهایی کمیسیون به جهت ارایه برای تصویب قانون رمز ارز در کشور، نهایی شود.»پور ابراهیمی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد دولت نیز لایحه‌ای را در این زمینه ارایه دهد، گفت: «اگر دولت بخواهد لایحه دهد بایستی در کمیسیون اقتصادی دولت بررسی شده، هیات وزیران آن را تصویب کند و سپس به مجلس ارایه شود. این موضوع زمان بر بوده و چندین ماه طول خواهد کشید. از همین روی دولت می‌تواند نظرات خود را در طرح مجلس اعمال کند.»رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: « از ابتدای این طرح تمام دستگاه‌های نظارتی، اطلاعاتی و امنیتی در جلسات کمیته حضور پیدا کرده‌اند. طبیعتا اختلاف نظرهایی هم وجود دارد اما مبنای تصمیم در مورد این طرح، کمیسیون و صحن علنی است. این دستگاه‌ها در بسیاری از موارد همراه بوده و گاه نظرات متفاوتی داشتند که این امری طبیعی است و با این رویکرد جلو می‌رویم که متن را نهایی کنیم.»این گفته‌ها درحالی است که محمدرضا پورابراهیمی در اواخر شهریورماه اعلام کرده بود با تصویب طرح ساماندهی بازار ارزهای دیجیتال، به زودی تکلیف دستگاه‌های مختلف در مواجهه با این دارایی‌ها و مسائل مرتبط با استخراج مشخص خواهد شد. بازار پر شور و شلوغ رمزارزها مجلس را بر آن داشته تا طرحی را برای صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران تصویب کند. گرچه سابقه نشان داده که وعده‌های مطرح شده در این زمینه با بدقولی همراه می‌شود.

     صعود رمزارزها

قیمت ارزهای دیجیتالی مهم نسبت به روز قبل افزایش یافت. به روزرسانی جدید شبکه بیت‌کوین همان‌طور که انتظار می‌رفت تقاضای خرید جدیدی را به ویژه برای این رمزارز وارد بازار کرد. بزرگ‌ترین اپدیت بیت‌کوین در طول چهار سال اخیر سرانجام در حالی رونمایی شد که می‌تواند اتفاق بسیار مثبتی برای بازار رمزارزها تلقی شود. بیت‌کوین به عنوان بزرگ‌ترین ارز دیجیتالی جهان نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در روند قیمت ارزهای دیجیتالی دارد و اکنون به روزرسانی جدید شبکه بیت‌کوین باعث افزایش کارایی شبکه و امنیت کاربران خواهد شد. در این به روزرسانی از قراردادهای هوشمند نیز استفاده شده است.دولت چین که پیشتر هرگونه فعالیت مرتبط با رمزارزها را در این کشور غیرقانونی اعلام کرده و با این تصمیم خود باعث ریزش سنگین و طولانی مدت بازار شده بود بار دیگر نشان داد که روی تصمیم خود برای مقابله با رمزارزها جدی است و کمیته مرکزی حزب کمونیست چین اعلام کرد یک مقام ارشد دولتی این کشور در استان ژیانگ ژی را به دلیل نادیده گرفتن دستورالعمل برخورد با استخراج ارزهای دیجیتالی اخراج کرده است.کمیسیون بورس و اوراق بهادار در یک تصمیم خلاف انتظار با صدور مجوز برای فعالیت صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر بیت‌کوین در بازار سرمایه این کشور مخالفت کرد. این کمیسیون اعلام کرد به دلیل آنچه که اطمینان نداشتن از امکان تقلب و دستکاری در قیمت سهام این صندوق خوانده است، نمی‌تواند مجوز فعالیت صندوق ونکس را صادر کند. این صندوق مبتنی بر بیت‌کوین و اتریوم بود.مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۸۷۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۱۵ درصد بیشتر شده است.در حال حاضر ۴۴ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. 

 

ارسال نظر