پاس کردن چک از موجودی بانک‌های دیگر از دی‌ماه

۱۴۰۰/۰۸/۲۵ - ۰۴:۲۴:۵۷
کد خبر: ۱۸۴۰۲۰
پاس کردن چک از موجودی بانک‌های دیگر از دی‌ماه

تاییدیه صدور چک از طریق پیامک فراهم می‌شود

گروه بانک و بیمه | 

رییس کل بانک مرکزی گفت: امکان تاییدیه صدور چک از طریق پیامک و خودپردازها نیز فراهم می‌شود.صالح آبادی، از امکان ثبت، صدور و تاییدیه چک از طریق خودپرداز بانک‌ها و پاس کردن چک با استفاده ازموجودی فرد در بانک‌های مختلف خبر داد.

قانون جدید چک که از ابتدای سال جاری لازم‌الاجرا شد، ثبت و صدور چک را ملزم به ثبت در سامانه صیاد کرد و نقل و ‌انتقال چک را از طریق پشت‌نویسی ممنوع کرد.  بانک مرکزی در راستای پیاده‌سازی این قانون، روش‌های متنوعی را برای ثبت، تأیید و استعلام چک‌های صادرشده تدارک دید که شامل روش‌های حضوری و غیرحضوری می‌شوند. روش‌های کاملاً غیرحضوری که همزمان با شروع توزیع چک‌های صیادی جدید عملیاتی شده‌اند شامل ارایه خدمات ثبت، تأیید و استعلام چک به وسیله برنامک‌های تلفن همراه اعم از برنامک‌های پرداختی، همراه بانک‌ها و فضای اینترنت بانک‌ها است. کاربران می‌توانند مراحل مورد نیاز را از این سه روش بدون مراجعه حضوری به شعب بانک یا خودپردازها انجام دهند.

در این زمینه، از آنجا که امکان ثبت و صدور چک در سامانه صیاد به صورت اینترنتی برای همه مقدور نیست، یکسری برنامه‌ریزی‌ها چون فعال‌سازی خودپردازها و ارسال پیامک برای ثبت و انتقال باید در نظر گرفته شود که از ابتدای سال تاکنون این موضوع به‌نتیجه نرسیده تا اینکه علی صالح آبادی - رییس کل بانک مرکزی - در این رابطه اعلام کرد: امکان ثبت، صدور و تاییدیه چک از طریق خودپرداز از آذرماه به تدریج آغاز می‌شود و تا پایان سال همه بانک‌ها باید این امکان را برای مشتریان فراهم کنند. همچنین، در صورتی که در زمان وصول چک‌ها موجودی حساب در بانک موردنظر کفایت مبلغ چک را ندهد و آن فرد در حساب خود در بانکی دیگر موجودی داشته باشد، باید امکان برداشت از آن حساب فراهم شود که طبق گفته رییس کل بانک مرکزی از دی ماه امکان پاس کردن چک با استفاده موجودی فرد در بانک‌های مختلف فراهم می‌شود و در حال حاضر ۱۸ بانک این امکان را فراهم کرده‌اند. 

طبق اعلام بانک مرکزی، صالح آبادی درباره تضمین چک نیز گفته که محدویت‌هایی در قانون وجود دارد که قرار شده راهکار قانونی در این زمینه پیدا شود. درباره سقف اعتباری چک نیز در جلسه آتی شورای پول و اعتبار و به صورت تدریجی بررسی و عملیاتی خواهد شد. البته، در کل موادی از قانون جدید چک توسط بانک مرکزی و بانک‌ها اجرا نشده است که طبق اعلام رییس کل بانک مرکزی تا پایان سال جاری این قانون به صورت کامل اجرا می‌شود و برای اجرای قانون چک معادل ۱۷ وظیفه به بانک مرکزی داده شده که ۱۱ مورد آن اجرا شده و شش مورد آن نیز هنوز اجرا نشده است که شامل مواردی چون چک الکترونیک، چک موردی، اعتبار چک و ... است.

دکتر علی صالح آبادی در خصوص جلسه خود با کمیسیون اصل ۹۰ درباره اجرای قانون چک گفت: یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که در قانون چک وجود دارد مربوط به ثبت، صدور و تاییدیه چک هست که باید امکان آن علاوه بر روش‌های فعلی که وجود دارد، از طریق خودپردازها و پیامک نیز فعال شود.با کمیسیون اصل ۹۰ توافق کردیم از آذرماه امسال بانک‌ها باید امکان تاییدیه صدور چک را از طریق خودپردازها و پیامک فراهم سازند.همچنین حداکثر تا پایان امسال تمامی بانک‌ها باید این امکان را از طریق خودپردازها فراهم نموده و به مشتریان خود خدمات ارایه دهند و ما با جدیت بیشتری این امر را دنبال خواهیم کرد.

رییس کل بانک مرکزی گفت: در این جلسه همچنین مطرح شد که اگر فردی یک فقره چک می‌کشد و منابع این فرد در بانک‌های مختلف وجود دارد علاوه بر اینکه این چک بتواند از همان بانک وصول شود، اگر موجودی فرد کفایت نکند بتوان از سایر بانک‌ها نیز که موجودی دارد منابع مالی وی را برداشت تا چک پاس شود.در حال حاضر ۱۸ بانک این امکان را فراهم کرده‌اند و امیدواریم در دی ماه این امکان از طریق همه بانک‌های کشور فراهم شود.

رییس کل بانک مرکزی افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد موضوع بحث چک با عنوان وثیقه بود که در حال حاضر محدودیت‌هایی در قانون وجود دارد که قرار شد با همکاری خود کمیسیون راهکار قانونی را پیدا کنیم. همچنین بحث اعتبار چک نیز در این جلسه مطرح شد که فرد تا چه اندازه می‌تواند چک را صادر کند و رقم چک تا چه عددی می‌تواند باشد و قرار شد به‌تدریج این کار را انجام دهیم.این کار مستلزم این است که در شورای پول و اعتبار این موضوع مطرح شود و ان‌شاء‌الله این امر از موارد قانونی است که با هماهنگی کمیسیون اصل نود به تدریج آن را عملیاتی خواهیم کرد.

 

ارسال نظر