برجام

۱۴۰۰/۰۸/۲۲ - ۰۴:۴۹:۲۶
کد خبر: ۱۸۳۹۲۳

حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه: 

ایران قصد ندارد در بن‌بست‌های باقی‌مانده بماند

عصر روز گذشته حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در پستی در اینستاگرام نوشت: سلام هموطنان عزیز، با نهایی شدن زمان برگزاری گفت‌وگوها در وین، ضروری بود که یک‌بار دیگر مواضع و نظرات جمهوری اسلامی ایران را به دیگر طرف‌های برجام ابلاغ کنم. به همین دلیل، طی هفته گذشته در گفت‌وگوهای تلفنی مفصل و جداگانه با وزرای خارجه ۵ کشور عضو برجام (چین، روسیه، انگلیس، آلمان و فرانسه) بر چند نکته تأکید کردم، از جمله اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران با رویکردی عملگرایانه و نتیجه محور وارد گفت‌وگوها می‌شود و مصمم به دستیابی به یک «توافق خوب» است، اما این امر مستلزم لغو موثر و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها و بازگشت طرف‌های مقابل به تعهدات کامل است. ضمنا یادآوری کردم که اقدامات و قانون‌شکنی‌های امریکا از جمله تحریم‌های تازه این کشور ارایه تضمین‌های عینی از سوی امریکا را به یک ضرورت غیرقابل چشم‌پوشی تبدیل کرده است. در این راستا، معاونم دکتر باقری نیز در پایتخت‌های اروپایی دیدارهایی صریح، شفاف و مفید را انجام داده است. 

جمهوری اسلامی ایران قصد ندارد در بن‌بست‌های باقی‌مانده از گفت‌وگوهای پیشین، بماند. ضمن اینکه آن را در دسترس خود دارد. معتقدم اگر طرف‌های مقابل با رویکردی جدی و مثبت وارد وین شوند، دستیابی به یک توافق خوب آن هم در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر است. همان‌طور که بارها تاکید کرده‌ام، دولت جمهوری اسلامی ایران سیاست توسعه روابط متوازن با کشورها بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک را با جدیت تداوم می‌بخشد و مصمم است گسترش همکاری‌های اقتصادی دو و چندجانبه به موضوع برجام گره زده نشود.

رایزنی «مورا» و «باقری» 

در مادرید

در جریان سفر علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اسپانیا، عصر جمعه او و «انریکه مورا» با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند.

در این دیدار، انریکه مورا هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام با علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران که در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مادرید برگزار شد، طرفین درباره چارچوب آغاز مذاکرات میان ایران و 1+4 برای لغو تحریم‌های غیرقانونی گفت‌وگو کردند.باقری همچنین در جریان سفر به اسپانیا، با معاون وزیر امور خارجه این کشور اروپایی نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

باقری در ادامه سفر خود به کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس، به اسپانیا سفر کرده است

 

ارسال نظر