ثبات قیمت‌ها در بازار سکه و طلا در ۴ هفته متوالی

۱۴۰۰/۰۸/۱۵ - ۰۳:۲۶:۴۸
کد خبر: ۱۸۳۶۷۶
ثبات قیمت‌ها در بازار سکه و طلا در ۴ هفته متوالی

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری|

روز پنجشنبه قیمت ارز در بازار آزاد افزایش یافت و قیمت دلار 27 هزار و 726 تومان، قیمت یورو32 هزار و 66 تومان، پوند انگلیس 37هزار و 966 تومان و درهم امارات 7 هزار و 545 تومان اعلام شده است. در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 27 هزار و 17 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 26 هزار و482 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 31 هزار و182 تومان و قیمت خرید یورو نیز 30 هزار و 564 تومان اعلام شده است.

قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک میلیون و ۱۶۸ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و۷۴۰هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز 11 میلیون و550 هزار تومان است.

قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 70 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 550 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 2 میلیون و 230هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 558 هزار تومان و هر مثقال طلا، 5 میلیون و 60 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

    نرخ سکه در هفته آینده افزایش می‌یابد؟ 

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران روز جمعه درباره تحولات بازار سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت، گفت: قیمت اونس جهانی طلا در هفته گذشته تغییرزیادی نداشت و اگرچه ابتدای هفته به یک هزار و ۷۹۸ دلار رسید اما دوباره به بهای یک هزار و۷۸۵ دلار بازگشت ‌و در آخرین روز هفته قیمت آن کاهشی و برابر یک هزار و ۷۷۷ دلار بود.  همچنین نرخ ارز نیز تا روز چهارشنبه نوسان زیادی نداشت، در روز چهارشنبه اندکی صعودی شد، اما در روز بعد دوباره با کاهش همراه بود.  نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در مجموع، قیمت ارز و اونس جهانی طلا روز پنجشنبه برخلاف طول هفته که تغییری نداشت؛ با کاهش همراه بود. در طول هفته با افزایش بهای اونس جهانی، قیمت طلا افزایشی بود اما بهای انواع سکه به دلیل کاهش تقاضا برای خرید انواع سکه با کاهش همراه بود.

کشتی‌آرای درخصوص حباب سکه نیز گفت: حباب سکه نیز با توجه به کاهش تقاضا افت داشت و در روز پنجشنبه در محدوده ۲۵۰ هزار تومان بود.  وی پیش‌بینی کرد هفته آینده قیمت اونس جهانی طلا در محدوده قیمتی هفته گذشته باقی بماند و نرخ ارز هم به دلیل نشانه‌های مثبت موجود در بازار تغییری نکند و در نتیجه بهای سکه و طلا با نوسان جزئی همراه باشد.  نزدیک به چهار هفته است که قیمت سکه و طلا در سطح مشخصی قرار دارد و می‌توان گفت ثبات در بازار حاکم است و انتظار داریم قیمت‌ها در این محدوده باقی بماند.

    طلا در بازار جهانی گران شد

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر تصمیم بانک مرکزی امریکا برای عدم شتاب در افزایش نرخ‌های بهره، در مسیر ثبت رشد هفتگی قرار گرفت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۷۹۳ دلار و ۶۳ سنت رسید و از ابتدای هفته جاری تاکنون ۰.۷ درصد رشد داشته است. در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۷۹۴ دلار و ۴۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۳۰ دلار و ۶۰ سنت معادل ۱.۷ درصد افزایش، در ۱۷۹۳ دلار و ۵۰ سنت بسته شد. بانک مرکزی امریکا روز چهارشنبه در پایان نشست سیاست پولی دو روزه خود اعلام کرد تعدیل برنامه ماهانه خرید اوراق قرضه را آغاز خواهد کرد و قصد دارد آن را در سال ۲۰۲۲ خاتمه دهد اما همچنان بر این دیدگاه که تورم بالا موقتی خواهد بود و نیازی به افزایش سریع نرخهای بهره ندارد، پا بر جا ماند.

اعلام این خبر باعث شد بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله امریکا از رکورد بالای اخیر ۱.۶ درصد عقب‌نشینی کند.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: با توجه به این دیدگاه بانک مرکزی امریکا و فشارهای تورمی ادامه‌دار، طلا در سطوح فعلی حمایت خواهد شد. با این حال انتظار می‌رود قیمت‌ها در سال ۲۰۲۲ با ادامه احیای اقتصادی عقب ‌نشینی کنند.

    افزایش نرخ دلار تحت‌تاثیر  هیجانات خبری

نرخ دلار درحالی در اواخر هفته افزایشی شد که فعالان اقتصادی این روند را ادامه‌دار نمی‌دانند و آن را هیجانی خواندند. نرخ دلار در هفته جاری تحت تاثیر دو خبر قرار گرفت. اول مباحث مربوط به ایران و آژانس انرژی هسته‌ای و در نهایت مشخص شدن زمان آغاز مذاکرات وین بین ایران و کشورهای اروپایی در روز ۸ آذر و دومین مساله هم درگیری بین سپاه پاسداران و امریکا در دریای عمان که خبرگزاری صداوسیما گزارش داد با اقدام به موقع و مقتدرانه جان برکفان دلاور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات دزدی دریایی و سرقت نفت ایران توسط امریکا ناکام ماند.

براساس این گزارش در ۸ آبان ماه ۱۴۰۰ در سایت صرافی ملی، قیمت دلار برای خرید ۲۶۴۰۶ تومان و قیمت دلار برای فروش ۲۶۹۴۰ تومان بود. همچنین قیمت یورو برای خرید ۳۰۵۷۰ تومان و قیمت یورو برای فروش ۳۱۱۸۸ تومان رقم خورد.

۱۳ آبان ۱۴۰۰ در سایت صرافی ملی، قیمت دلار برای خرید ۲۶۴۸۲تومان و قیمت دلار برای فروش ۲۷۰۱۷تومان، همچنین قیمت یورو برای خرید ۳۰۵۶۴تومان و قیمت یورو برای فروش ۳۱۱۸۲تومان اعلام شد.

    روند کاهشی قیمت طلا در طول هفته 

قیمت طلا و سکه در دومین هفته آبان ماه ۱۴۰۰ هرچند با نوساناتی همراه بود اما پرونده این فلز زرد در پایان کاهشی بسته شد.

شنبه هشتم آبان قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۸۱۰ هزارتومان رسید.همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون۴۵ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۴۳هزار تومان بود.هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۸۳ دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۶۵هزار تومان بود.

آخرین روز هفته دوم آبان ماه نیز قیمت طلا و سکه با کاهش روبرو شد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، به ۱۱ میلیون و ۷۱۰ هزارتومان رسید. همچنین قیمت نیم سکه ۶ میلیون  و۷۰هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان رقم قیمت خورد. هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۵۵ دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به ۱ میلیون و ۱۶۷هزار تومان کاهش یافت.

قیمت هر اونس طلا با ۰.۱ درصد رشد به ۱۷۹۳ دلار و ۶۳ سنت رسید و در مسیر رشد هفتگی ۰.۷ درصدی قرار گرفت.به دنبال تصمیم فدرال رزرو مبنی بر بردباری بیشتر در خصوص افزایش نرخ بهره که موجب افت سوددهی اوراق قرضه خزانه داری امریکا شد، قیمت طلا با افزایش مواجه بود و در مسیر ثبت رشد هفتگی قرار گرفت. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.1 درصد رشد به 1793 دلار و 63 سنت رسید و در مسیر رشد هفتگی 0.7 درصدی قرار گرفت. قیمت فلز زرد در معاملات آتی هم با 0.1 درصد افزایش به 1794 دلار و 40 سنت رسید. فدرال رزرو روز چهارشنبه اعلام کرد، سیاست خرید ماهانه اوراق قرضه را کاهش می‌دهد و در سال 2022 به‌طور کامل آن را پایان خواهد داد، اما همچنین این نگاه بلندمدت را حفظ کرده که رشد نرخ تورم «گذرا» خواهد بود و احتمالا نیازمند افزایش نرخ بهره نیست. این موضع‌گیری موجب شد تا سوددهی اوراق قرضه 10 ساله خزانه داری امریکا از حدود 1.6 درصد عقب‌نشینی کند. به گفته تحلیلگران موسسه‌ای ان زد، با توجه به نظر فدرال رزرو و فشارهای تورمی قیمت طلا احتمالا در ارقام فعلی تثبیت خواهد شد.

«با این وجود ما انتظار داریم قیمت‌ها در سال 2022 به دلیل شتاب گرفتن ترمیم اقتصادی کاهش یابد.»بانک مرکزی انگلیس هم در نشست روز پنجشنبه خود تصمیم گرفت نرخ بهره را ثابت نگه دارد و سبب شد پیش بینی سرمایه‌گذاران مبنی بر افزایش هزینه استقراض غلط از آب درآید. طلا که دارایی فاقد بهره است، معمولا از نرخ پایین بهره منتفع می‌شود، زیرا پایین نگه داشتن نرخ بهره هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در این کالا را کاهش می‌دهد. نیکولاس فراپل تحلیلگر موسسه‌ای بی‌سی بولیون گفت: «بسیاری از سرمایه‌گذاران همچنان علاقه‌مند به حضور در بازارهای سهام هستند و تا زمانی که قیمت طلا از مرز 1835 دلار عبور نکند، اشتیاق چندان زیادی را در بین سرمایه‌گذاران بر نخواهد انگیخت.»

آرامش و سکون بازار سکه و طلا برای چهارمین هفته متوالی ادامه یافت، ثبات نسبی قیمت دلار و اونس جهانی طلا از عوامل ایجاد این سکون هستند. بازار سکه و طلا در هفته دوم آبان ماه افت و خیز قابل توجهی نداشت و می‌توان گفت همچون هفته گذشته آرامش بر بازار حاکم بود. 

    بازار سکه رمزارزها

ارزش ارزهای دیجیتالی مهم عمدتا در مسیر صعودی خود باقی ماند. در خبر مثبت دیگری از طرف امریکا برای بازار ارزهای دیجیتالی، شهردار شهر میامی که از طرفداران سرسخت بیت کوین نیز محسوب می‌شود اعلام کرد ماه آینده حقوق خود را بر حسب بیت‌کوین دریافت خواهد کرد. وی که پیش از این نیز پیشنهاد پرداخت حقوق کارکنان شهرداری را بیت‌کوین مطرح کرده بود، اولین مقام امریکایی خواهد بود که حقوق بیت‌کوینی خواهد گرفت. وزارت خزانه‌داری امریکا در گزارش جدید خود اعلام کرد ارزش بازار ارزهای دیجیتالی با ارزش ثابت (استیبل کوین ها) به بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار رسیده که این رقم ۲۰ برابر بیشتر از ارزش آنها در دو سال پیش است. این گزارش استفاده از استیبل کوین‌ها را در سطح گسترده مفید دانسته اما هشدار داده است که امریکا باید حتما مقررات خود را در این حوزه به روزرسانی کند و گسترش دهد.  صرافی باینانس- بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتالی از نظر حجم معاملات- در بیانیه‌ای عجیب اعلام کرد امکان برداشت از حساب کاربران خود را به صورت موقت به حالت تعلیق در می‌آورد. این صرافی که در گذشته نیز تصمیمات عجیب زیادی از جمله بستن امکان معامله آتی با اهرم برای بسیاری از کشورها را گرفته بود علت این کار خود را رفع اختلالات ایجاد شده در شبکه تراکنش عنوان کرده است که رفع خواهد شد.  مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۷۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۰۹ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. 

    عقب‌گرد دلار

شاخص دلار کانال ۹۴ واحدی را از دست داد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۱۷ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۳.۸۵۰ واحد بسته شد. شاخص دلار معمولا در برابر شش ارز مهم جهانی یا ۱۰ ارز برتر جهانی بیان می‌شود که شاخص دلار در بردارنده تغییرات قیمتی دلار مقابل ارزهای یورو، پوند انگلیس، روپیه هند، دلار استرالیا، دلار کانادا، دلار سنگاپور، فرانک سوییس، رینگت مالزی، ین ژاپن و یوان چین است.

 

ارسال نظر