رویداد

۱۴۰۰/۰۸/۱۱ - ۰۲:۰۵:۳۰
کد خبر: ۱۸۳۵۳۷

امهال تسهیلات بخش گردشگری تا پایان سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد

بانک مرکزی امهال تسهیلات پرداختی به شرکت‌ها و فعالان حوزه گردشگری تا پایان سال ۱۴۰۰ را به بانک‌ها ابلاغ کرد. به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، این بانک در بخشنامه‌ای خطاب به تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری، مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا در زمینه حمایت از تاسیسات و فعالان گردشگری را ابلاغ کرد. براساس این بخشنامه بازپرداخت تمام تسهیلات بانکی اخذ شده توسط تاسیسات و فعالان گردشگری دارای مجوز از وزارت گردشگری باید تا پایان سال ۱۴۰۰ امهال و به انتهای دوره تقسیط منتقل شود تا پس از آخرین قسط وصول شود. براساس اعلام بانک مرکزی، تسهیلات پرداختی از محل صندوق کارآفرینی امید نیز مشمول امهال این بند می‌شود. پیش از این براساس مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا، مهلت ثبت نام و پرداخت پرداخت تسهیلات به صاحبان کسب‌وکارهای به‌شدت آسیب دیده از کرونا و نیز حوزه‌های گردشگری، ورزش و جوانان، فرهنگ و هنر و حمل و نقل ریلی و هوایی به ترتیب تا پایان آذرماه و بهمن‌ماه تمدید شد. صاحبان مشاغل آسیب دیده از کرونا در چهار رسته گردشگری، فرهنگ و هنر، حمل و نقل ریلی و هوایی و ورزش و جوانان جهت ثبت نام و بهره مندی از تسهیلات حمایتی کرونا می‌توانند به سامانه کارای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی https: //kara.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

نحوه ارایه خدمات بانکی به صندوق‌های قرض‌الحسنه اعلام  شد

بانک‌مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها و موسسات اعتباری نحوه ارایه خدمات بانکی به صندوق‌های قرض الحسنه را اعلام کرد. به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، بر اساس بخشنامه بانک مرکزی ارایه خدمات بانکی به صندوق‌های قرض‌الحسنه دارای مجوز فعالیت معتبر از بانک مرکزی یا صندوق‌های قرض‌الحسـنه تحت نظر شرکت سازمان اقتصاد اسلامی توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی منوط به دریافت تصـویر برابر اصل مجوز فعالیت معتبر صادره از سوی بانک مرکزی یا تأییدیه صادره توسط شرکت سازمان اقتصاد اسـلامی، توسـط بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی بلامانع است.  همچنین بانک مرکزی ارایه خدمات بانکی به صندوق‌های قرض‌الحسنه با مجموع سپرده‌های کمتر از ۳۰ میلیارد ریال و صندوق‌های قرض‌الحسنه تحت نظر شرکت سازمان اقتصاد اسلامی در چارچوب شرایط مشخص را اعلام کرد. براساس این گزارش بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظف هستند «مدارک و مستندات مربوط به آگهی تاسیس»، «نسخه اصلی اساسنامه»، «اصل آگهی ثبتی تأسیس»، «اصل آگهی روزنامه رسمی»، «صورت‌های مالی حسابرسی شده»، «نام و مشخصات اعضای هیات‌مدیره، مدیرعامل و صاحبان امضای مجاز»، «صورت وضعیت حساب‌های بانکی صندوق و اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل» و نیز سایر اسناد لازم که توسط مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی تعیین خواهد شد را از صندوق‌های قرض‌الحسنه متقاضی دریافت خدمات بانکی یا صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ای که در حال حاضر به آنها خدمات بانکی ارایه می‌کنند، دریافت کرده و پس از صحت‌سنجی، مدارک مزبور را به مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی ارسال کنند.

بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظف هستند در مقاطع زمانی سه ماهه جزییات مربوط به تراکنش و مانده حسـاب صندوق‌های قرض‌الحسنه با مجموع سپرده‌های کمتر از ٣٠ میلیارد ریال و صندوق‌های قرض‌الحسنه تحت نظر شرکت سازمان اقتصاد اسلامی را برای مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی ارسال کنند. چنانچه منابع صندوق‌های قرض‌الحسنه مشمول، بیشتر از ٣٠ میلیارد ریال شود، مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی با ارسال اخطاریه‌ای به صندوق، ضرورت اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی یا تأییدیه شرکت سازمان اقتصاد اسلامی را اعلام می‌نماید. چنانچه ظرف مدت یک ماه، صندوق‌های قرض‌الحسنه مزبور درخواسـت خود را برای اخذ مجوز از بانک مرکزی یا تأییدیه از شرکت سازمان اقتصاد اسلامی ارایه ندهند، مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی باید با ارسال ابلاغیه، ارایه خدمات بانکی به صندوق‌های قرض‌الحسنه یاد شده را ممنوع کند.

گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی

با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع بانک در این هفته توافق بازخرید بود و به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید به مبلغ ۳۴۱.۰ هزار میلیارد ریال اقدام کرد. بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی و موردی اجرا می‌کند. موضع عملیاتی این بانک (خرید یا فروش از طریق ابزارهای موجود) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال‌ سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی اقدام کنند. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق مالی اسلامی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سقف دالان نرخ سود (۲۲ درصد) استفاده کنند.

 

ارسال نظر