ثبات نسبی در بازار ارز و طلا

۱۴۰۰/۰۸/۱۱ - ۰۲:۰۳:۵۳
کد خبر: ۱۸۳۵۳۵

گروه بانک و بیمه | 

در ساعات صبح بازار آزاد ارز، قیمت دلار 27 هزار و 614 تومان، قیمت یورو31 هزار و 947تومان، پوند انگلیس 37هزار و 827 تومان و درهم امارات 7 هزار و 516 تومان اعلام شد. همچنین نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: نرخ ارز در بازار با افزایش همراه است. قیمت دلار ۲۷ هزار و ۶۵۰ تومان و هر یورو ۳۲ هزار و ۳۰۰ تومان فروخته می‌شود. دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ به دلیل بالا رشد نرخ ارز، شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه هستیم.

محمد کشتی‌آرای با بیان اینکه انس جهانی ۱۷۸۳ دلار قیمت‌گذاری شده است افزود: هم‌اکنون قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه گرمی دو میلیون و ۲۷۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۷۳ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۸۳ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت سکه در بازار تهران (دوشنبه، ۱۰ آبان‌ماه) با ۲۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۵۷۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۷۲ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۷۹ هزار تومان شد.همچنین اونس جهانی طلا با ۴۷ سنت افزایش نسبت به روز گذشته یک‌هزار و ۷۸۴ دلار و ۴۷ سنت رسید. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. نرخ ارز در صرافی‌های بانکی ۲۰۳ تومان افزایش یافت. با توجه ثبات قیمت اونس جهانی طلا و نرخ دلار، بهای انواع سکه و طلا ثابت ماند.

    نوسان قیمت دلار در کانال ۲۶ هزار تومان 

هر دلار در صرافی‌های بانکی (دوشنبه، ۱۰ آبان‌ماه) در مقایسه با روز گذشته با ۲۰۳ تومان افزایش به قیمت ۲۶ هزار و ۸۷۳ تومان داد و ستد شد. قیمت فروش یورو نیز در مقایسه با روز کاری گذشته با ۶۶ تومان افزایش برابر ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۳۴۱ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۲۸۸ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۲۲۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۴۶۷ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۳۳۲ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۶۰۷ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز دوشنبه، حواله یورو به نرخ ۲۶ هزار و ۹۸۲ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۳۳۲ تومان معامله شد. قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و همواره در این محدوده نوسان داشت و حتی در مقطعی به سمت رقم ۲۷ هزار تومان نیز حرکت کرد. در شهریورماه نرخ دلار نزولی یا ثابت بوده است. البته برای چند روزی در محدوده قیمتی ۲۸ هزار تومان نیز معامله می‌شد اما این شرایط دوامی نداشت. براساس این گزارش، از یازدهم مهرماه نرخ دلار کاهشی شد. قیمت دلار در هفته‌های گذشته همواره در کانال ۲۶ هزار تومان نوسان داشت و دوشنبه گذشته حرکت آرامی به سمت محدوده قیمتی ۲۷ هزار تومان داشت، اما هفته جدید را با نرخ ۲۶ هزار و ۸۷۰ تومان شروع کرد و همچنان در کانال ۲۶ هزار تومان نوسان دارد.  در حالی که به دنبال کاهش قیمت قابل توجه قیمت طلا در جلسه قبل برخی سرمایه‌گذاران اقدام به خرید کرده‌اند، قیمت فلز زرد اندکی افزایش داشت، اما در آستانه نشست مهم فدرال رزرو و پس از انتشار آمارها در مورد رشد نرخ تورم در امریکا فعالان بازار همچنان محتاطانه حرکت می‌کنند. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.14 درصد افزایش به 1785 دلار و 96 سنت رسید. روز جمعه قیمت طلا با 1.5 درصد کاهش به پایین‌ترین رقم بیش از یک هفته گذشته رسیده بود. قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه دسامبر با 0.12 درصد افزایش به 1786 دلار و 10 سنت رسید. وانگ تائو تحلیلگر فنی رویترز پیش بینی کرد قیمت طلا در روزهای آتی به رقم 1776 دلار برسد و پس از آن به سمت 1764 دلار حرکت کند. نشست دو روزه فدرال رزرو قرار است روز چهارشنبه به اتمام برسد. طلا در وضعیت افزایش تورم معمولا به عنوان محل امن سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود، اما کاهش اقدامات محرک مالی و بالا رفتن نرخ بهره جهت مهار فشارهای تورمی سبب بالا رفتن سوددهی اوراق قرضه دولتی شده و هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا را افزایش می‌دهد. شاخص ارزش دلار روز جمعه در نزدیکی بالاترین رقم بیش از 2 هفته اخیر ثابت بود و موجب کاهش جذابیت طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند. قیمت نقره نیز با 0.2 درصد کاهش به 23 دلار و 80 سنت رسید. همچنین قیمت پلاتین با 0.9 درصد رشد به 1027 دلار رسید. قیمت فلز پالادیوم هم با 0.4 درصد افت به 1995 دلار و 17 سنت رسید.

 

ارسال نظر