تعیین تکلیف ارز ۴۲۰۰ در کمیسیون برنامه

۱۴۰۰/۰۸/۱۰ - ۰۱:۵۴:۲۸
کد خبر: ۱۸۳۴۹۸
تعیین تکلیف ارز ۴۲۰۰ در کمیسیون برنامه

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

نرخ ارز نسبت به روز قبل، بدون تغییر ماند؛ نرخ دلار ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان و هر یورو ۳۲ هزارو ۱۰۰ تومان بفروش می‌رسد.همچنین در بازار متشکل ارزی هر دلار ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان و هر یورو ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته می‌شود.محمد کشتی‌آرای نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: روز یکشنبه به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی و ثبات در قیمت ارز، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه بدون تغییر بوده است. قیمت انس جهانی ۱۷۸۵ دلار است و به این ترتیب هر قطعه سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان فروخته شده است.هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۷۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان فروخته شده است.

    ادامه روند کاهشی قیمت انواع سکه 

قیمت سکه در بازار تهران (یکشنبه، نهم آبان‌ماه) با ۱۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۶۹ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۶۷ هزار تومان شد.همچنین اُنس جهانی طلا به دلیل تعطیلی بازار بدون تغییر قیمت نسبت به روز کاری گذشته یک‌هزار و ۷۸۴ دلار و ۲ سنت رسید.مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و انس جهانی است. نرخ ارز در صرافی‌های بانکی ۲۰۰ تومان کاهش یافت. با توجه به افت قیمت دلار و کاهش تقاضا قیمت انواع سکه در بازار کاهشی بود. 

    کاهش نرخ دلار در کانال ۲۶ هزار تومانی

هر دلار در صرافی‌های بانکی (یکشنبه، نهم آبان‌ماه) در مقایسه با روز کاری گذشته با ۲۰۰ تومان کاهش به قیمت ۲۶ هزار و ۶۷۰ تومان داد و ستد شد.قیمت فروش یورو نیز در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه در مقایسه با روز کاری گذشته با ۲۴۱ تومان کاهش برابر ۳۰ هزار و ۸۳۴ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۱۴۲ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۲۲۴ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۴۱۵ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۶۵۴ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۵۴۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۸۱۷ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز یکشنبه، حواله یورو به نرخ ۲۷ هزار و ۷۳ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۴۱۶ تومان معامله شد.قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و همواره در این محدوده نوسان داشت و حتی در مقطعی به سمت رقم ۲۷ هزار تومان نیز حرکت کرد. در شهریورماه نرخ دلار نزولی یا ثابت بوده است. البته برای چند روزی در محدوده قیمتی ۲۸ هزار تومان نیز معامله می‌شد اما این شرایط دوامی نداشت.

براساس این گزارش، از یازدهم مهرماه نرخ دلار کاهشی شد. قیمت دلار در هفته‌های گذشته همواره در کانال ۲۶ هزار تومان نوسان داشت و شنبه گذشته حرکت آرامی به سمت محدوده قیمتی ۲۷ هزار تومان داشت، اما هفته جدید را با نرخ ۲۶ هزار و ۸۷۰ تومان شروع کرد و هم دوباره کاهش ۲۰۰ تومانی کاهش بهای دلار را در صرافی‌های بانکی شاهد بودیم. 

      تعیین تکلیف ارز ۴۲۰۰ در کمیسیون برنامه 

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تعیین تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی و وضعیت خودرو خبر داد.محمدمهدی مفتح در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح جلسه یکشنبه کمیسیون برنامه و بودجه گفت: این جلسه با حضور فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت جهت ارایه گزارش درباره اقدامات این وزارتخانه در حوزه‌های مختلف تشکیل شد و نمایندگان به طرح نظرات خود درباره خودرو، تعیین تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی، راه‌اندازی کارخانه‌ها و موارد دیگر پرداختند.به گفته وی در این جلسه مقرر شد که نشست‌هایی در هفته‌های آینده برای بررسی حوزه صنعت و معدن و تجارت برگزار شود.مفتح همچین با اشاره به حضور دادستان دیوان محاسبات کل کشور به همراه معاونان اقتصادی دیوان در کمیسیون برنامه گفت: در این جلسه درباره بودجه پیشنهادی دیوان محاسبات برای سال ۱۴۰۱ مطالبی بیان شد. اعضای کمیسیون برنامه و بودجه تمام هزینه‌های پیشنهادی دیوان محاسبات را با دید کاهش هزینه‌ها مورد بررسی قرار داد و نسبت به مواردی که به نظر می‌رسید ارقام رشد داشته است، خواستار توضیحاتی شد.وی ادامه داد: علاوه بر این بحث میزان استخدام‌ها و پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان در دیوان محاسبات نیز مورد بررسی قرار گرفت. قرار شد بودجه پیشنهادی بعد از تایید کمیسیون، به دولت برای درج در لایحه بودجه سال آینده مجلس ارسال شود.

    روز آرام دلار

ارزش دلار نوسان‌های کمی را تجربه کرد.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۰۵ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۴.۱۰۸ واحد بسته شد.شاخص دلار معمولا در برابر شش ارز مهم جهانی یا ۱۰ ارز برتر جهانی بیان می‌شود در بردارنده تغییرات قیمتی دلار مقابل ارزهای یورو، پوند انگلیس، روپیه هند، دلار استرالیا، دلار کانادا، دلار سنگاپور، فرانک سوییس، رینگیت مالزی، ین ژاپن و یوان چین است.به گزارش رویترز، افزایش میزان درآمدهای مالیاتی و کمتر شدن کسری بودجه دولت امریکا تا پایان ماه اکتبر که حالا به دو تریلیون و ۷۸۸ میلیارد و ۷۲۸ میلیون دلار رسیده است، می‌تواند خبر خوبی برای تقویت دلار باشد. در حال حاضر بزرگ‌ترین اقلام بودجه‌ای امریکا شامل مراقبت‌های درمانی با یک تریلیون و ۲۴۰ میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار، تامین اجتماعی با یک تریلیون و ۸۸ میلیارد و ۸۸۵ میلیون دلار، هزینه‌های دفاعی با ۷۱۶ میلیارد و ۵۱۶ میلیون دلار و بهره پرداختی بدهی با ۴۱۵ میلیارد و ۷۷۹ میلیون دلار است. در خبری خوب برای یورو و اروپا، تا پایان ماه سپتامبر متوسط نرخ بیکاری در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا به ۳.۴ درصد رسید که در مقایسه با ماه قبل ۰.۲ درصد کمتر شده است. بدین‌ترتیب پایین‌ترین نرخ بیکاری آلمان در ۱۸ ماه اخیر به ثبت رسید. طی این مدت شمار بیکاران آلمانی با ۱.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به یک میلیون و ۴۴۰ هزار نفر رسیده و جمعیت شاغلان نیز در این ماه با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۴۴ میلیون و ۳۶۰ هزار نفر رسیده است.

 

ارسال نظر