اثر قرار گرفتن در لیست سیاه FATF بر افزایش قیمت ارز و طلا

۱۴۰۰/۰۸/۰۳ - ۰۱:۴۶:۰۳
کد خبر: ۱۸۳۲۶۷

دلار 27456 تومان، ‌سکه ۱۱ میلیون و 820  هزار تومان 

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ که بازار ‍پول و بانکداری کشور با تغییر چهار مدیرعامل بانک‌های بزرگ کشور روبرو بود و بار دیگر ایران در لیست سیاه fatf قرار گرفت، قیمت ارز افزایش یافت و قیمت دلار 27 هزار و 456تومان، قیمت یورو 31 هزار و 974تومان، پوند انگلیس 37هزار و 863 تومان و درهم امارات 7 هزار و 467 تومان اعلام شده است. محمد کشتی آرای نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: شنبه یکم آبان ۱۴۰۰ شاهد افزایش قیمت طلا و سکه در بازار بوده‌ایم.قیمت اونس جهانی به ۱۷۹۳ دلار رسیده و به این ترتیب قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۰۰ تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه گرمی دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروخته شده است. هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۴۸ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان فروخته شده است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (شنبه، ۱ آبان ماه) در مقایسه با روز کاری گذشته (پنجشنبه) با ۱۰۰ تومان افزایش به قیمت ۲۶ هزار و ۷۹۱ تومان داد و ستد شد. قیمت فروش یورو نیز در مقایسه با روز کاری گذشته با ۴۴ تومان افزایش برابر ۳۱ هزار و هفت تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۲۶۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۳۹۳ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۳۰۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۵۴۱ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۶۰۱ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۸۷۹ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات روز شنبه، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۱۶۴ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۳۴۸ تومان معامله شد.قیمت دلار در خرداد ماه به ۲۶ هزار تومان رسید و از آن پس، حرکت رفت و برگشتی در این محدوده قیمتی و حرکت به سمت رقم ۲۷ هزار تومان داشت. اما از ابتدای شهریورماه قیمت‌ها در برخی مواقع نزولی بود و یا برای چند روز پیاپی ثبات قیمت را داشتیم البته برای چند روزی در محدوده قیمتی ۲۸ هزار تومان نیز معامله می‌شد اما این شرایط دوامی نداشت. براساس این گزارش، از یازدهم مهرماه بهای دلار کاهشی شد و طی هفته‌های گذشته قیمت دلار در کانال ۲۶ هزار تومان نوسان داشت و بهای دلار ۱۰۰ تومان و یورو ۴۴ تومان افزایش یافت.

    رشد آرام قیمت سکه

قیمت سکه در بازار تهران (شنبه، اول آبان ماه) با ۲۲۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۶۳ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج میلیون و ۴۰ هزار تومان شد.همچنین اُنس جهانی طلا با هشت دلار افزایش نسبت به روز کاری گذشته برابر یک‌هزار و ۷۹۳ دلار شد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و انس جهانی است. نرخ ارز در بازارها رشد داشت و هر دلار امریکا ۱۰۰ تومان در صرافی‌های بانکی افزایش یافت.همچنین در بازار جهانی نیز قیمت انس جهانی طلا هشت دلار افزایش داشت. رشد جهانی طلا و افزایش نرخ دلار موجب شد قیمت انواع سکه و طلا افزایشی باشد و هر سکه طرح جدید در بازار تا لحظه مخابره خبر ۱۱ میلیون و ۸۵۰هزار تومان داد و ستد شود.  .پس از آنکه رییس فدرال رزرو امریکا گفت که انتظار دارد نرخ تورم در سال آینده کاهش یابد و اینکه بانک مرکزی این کشور در مسیر کاستن از سیاست‌های انبساطی قرار دارد، رشد قیمت طلا در روز جمعه به‌شدت تضعیف شد.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات با 0.55 درصد افزایش به 1792 دلار و 65 سنت رسید. در اوایل جلسه قیمت طلا تا 1.7 درصد رشد نموده بود. قیمت طلا در این هفته شاهد 1.4 درصد افزایش بود. قیمت فلز زرد در پایان معاملات آتی هم با 0.81 درصد رشد به 1796 دلار و 30 سنت رسید.

    سقوط ارزش لیر ترکیه پس از کاهش شدید نرخ بهره بانکی

ارزش لیر ترکیه یک روز پس از کاهش شدید نرخ بهره توسط بانک مرکزی این کشور، به سقوط خود ادامه داد و به پایین‌ترین رقم در برابر دلار امریکا رسید.ارزش لیر ترکیه روز جمعه یک روز پس از کاهش شدید نرخ بهره توسط بانک مرکزی این کشور، به سقوط خود ادامه داد و به پایین‌ترین رقم در برابر دلار امریکا رسید. پس از اینکه سازمان FATF ترکیه را در فهرست کشورهایی قرار داد که برای پولشویی و تامین مالی تروریسم رصد می‌شوند، این ضربه دیگری به اقتصاد این کشور بود.قیمت لیر اوایل روز جمعه به پایین‌ترین سطح خود یعنی 9.66 در برابر دلار سقوط کرد و سپس در برابر این ارز به حدود 9.61 رسید. لیر از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از 20 درصد از ارزش خود را از دست داده است.کمیته پولی بانک مرکزی ترکیه با وجود افزایش تورم، روز پنجشنبه نرخ بهره را از 18 درصد به 16 درصد کاهش داد و موجب تعجب تحلیلگران و تشدید زیان‌ها در طولانی مدت شد.این کاهش نرخ بهره از نظر بسیاری از کارشناسان به عنوان دلیل دیگری برعدم استقلال بانک مرکزی ترکیه از دولت رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور این کشور تلقی می‌شود.اردوغان مدت‌هاست که به منظور افزایش رشد اقتصادی به دنبال کاهش نرخ بهره وام‌ها بوده است. اقتصاددانان به‌طور کلی نرخ بهره بالاتر را به عنوان یک مهار تورم می‌دانند، اما رییس‌جمهور ترکیه بارها استدلال کرده است که نرخ‌های بهره بالا باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.اواخر روز پنجشنبه، گروه ویژه اقدام مالی مستقر در پاریس یا FATF، ترکیه را به دلیل‌عدم تلاش کافی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در لیست خاکستری خود قرار داد.وزارت خزانه داری و دارایی ترکیه از این اقدام به عنوان «نتیجه‌ای ناعادلانه» انتقاد کرد. با این وجود، روز جمعه متعهد شد که اقدامات لازم را با همکاری FATF انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که ترکیه در کمترین زمان ممکن از این فهرست حذف خواهد شد.

 

ارسال نظر