رویداد

۱۴۰۰/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۳۰۸۰

سقف کارت مرابحه به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت

با توجه به لزوم انطباق مقررات ناظر بر کارت اعتباری مرابحه با شرایط و مقتضیات روز، سقف اعتبار قابل تخصیص در قالب کارت اعتباری مرابحه به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. متن این بخشنامه به شرح زیر است: پیرو بخشنامه ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۰ ابلاغی توسط مدیریت کل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی موضوع مصوبه جلسه مورخ ۹‌‌ خرداد ماه ۱۴۰۰ کمیسیون اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر افزایش سقف اعتبار قابل تخصیص در قالب کارت اعتباری مرابحه به مبلغ دو میلیارد ریال (دویست میلیون تومان)، به استحضار می‌رساند با عنایت به مصوبه یاد شده و نیز باتوجه به لزوم انطباق مقررات ناظر بر کارت اعتباری مرابحه با شرایط و مقتضیات روز و با هدف تسهیل تأمین مالی خانوارها و کسب و کارهای کوچک و متوسط از این طریق، بازنگری «دستورالعمل اجرایی کارت اعتباری» موضوع بخشنامه ۱۸‌.۶‌.۱۳۹۵ در دستور کار قرار گرفت و اعمال اصلاحاتی به شرح زیر در دستورالعمل مزبور در جلسه مورخ ۷‌‌.۶‌‌.۱۴۰۰ کمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید واقع شد:  ماده ۱۲‌‌- موسسه اعتباری می‌تواند نسبت به تخصیص اعتبار تا سقف دو میلیارد ریال (۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) اقدام کند.ماده ۱۳‌‌- مجموع اعتبار قابل تخصیص از سوی موسسات اعتباری به هر مشتری در قالب کارت اعتباری، حداکثر دو میلیارد ریال (۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) است.ماده ۲۰‌‌- مهلت بازپرداخت تسهیلات نسیه اقساطی به تشخیص موسسه اعتباری، حداقل ۱۲ ماه و حداکثر ۶۰ ماه پس از پایان دوره تنفس تعیین می‌شود. با توجه به مراتب فوق، ضمن ارسال نسخه اصلاحی «دستورالعمل اجرایی کارت اعتباری»، خواهشمند است دستور فرمایند، مراتب به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه ۱۶‌‌.۵‌‌. ۱۳۹۶ به تمامی واحدهای ذیربط آن بانک‌‌/ موسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ و بر حسن اجرای این دستورالعمل نظارت دقیق به عمل‌ آید.

تمدید مهلت تکمیل تقاضای تاسیس شرکت

مهلت تکمیل و ارسال فرم‌های مرتبط با تقاضای تاسیس شرکت اعتبارسنجی تا پایان روز پانزدهم آبان ماه 

سال جاری تمدید شد. پیرو اطلاعیه‌های این بانک در خصوص دستورالعمل‌های مرتبط با آیین‌نامه نظام سنجش اعتبار و فرم‌های مربوط به تقاضای تاسیس شرکت اعتبارسنجی، با توجه به درخواست برخی از متقاضیان فعالیت در حوزه اعتبارسنجی مبنی بر تمدید مهلت تکمیل و ارسال فرم‌های مرتبط با تقاضای تاسیس شرکت، به اطلاع می‌رساند مهلت تکمیل و ارسال فرم‌های مربوطه تا پایان روز پانزدهم آبان ماه سال جاری، تمدید می‌شود.گفتنی است، پیش از این دستورالعمل‌های مرتبط با آیین‌نامه نظام سنجش اعتبار و فرم‌های مربوط به تقاضای تاسیس شرکت اعتبارسنجی توسط بانک مرکزی منتشر شده است.

جزییات پرداخت وام ازدواج در سال ۹۹ و ۱۴۰۰

علیرضا قیطاسی دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی بااشاره به اینکه همه ساله بیش از ۹۵ درصد از افرادی که ثبت‌نام می‌کنند وام ازدواج را دریافت می‌کنند وافراد متقاضی وام ازدواج باید در سامانه بانک مرکزی ثبت نام کنند اظهار داشت: در سال ۱۳۹۹ حدود ۷۸۸ هزار نفر ثبت نام کردند که از میان افراد ثبت نام شده، برای حدود ۷۴۱ هزار نفر منجر به پرداخت تسهیلات ازدواج شد و تسهیلاتشان را از بانک‌ها دریافت کردند. به عبارت دیگر بالای ۹۴ درصد افراد در سال گذشته وام ازدواج را دریافت کرده‌اند و همچنین وام ازدواج ۴۷ هزار و ۷۰۰ نفر نیز در پایان سال ۹۹ باقی مانده بود که در سال جاری پرداخت شد. به گفته قیطاسی، حدود ۳۶۰ هزار نفر تا پایان مردادماه امسال در سامانه بانک مرکزی ثبت نام کرده‌اند که بیش از ۲۰۰ هزار نفر نیز تسهیلات وام ازدواج را دریافت کرده‌اند.روال به این صورت است که افرادی که ازدواج می‌کنند و قصد دریافت وام ازدواج از شبکه بانکی کشور دارند، ابتدا باید در سامانه بانک مرکزی ثبت نام کنند و بعد از اینکه ثبت نام کردند و بانک مورد نظرشان مشخص شد، پیامکی برای آنها ارسال می‌شود. سپس می‌بایست ظرف ده روز به بانک مراجعه کنند و مدارک لازم را ارایه کنند و بانک هم بر اساس سهمیه پیش بینی شده، وام ازدواج را پرداخت کند.همه ساله بیش از ۹۵ درصد از افرادی که ثبت نام می‌کنند وام ازدواج را دریافت کرده‌اند.

رکورد ۸۸ تریلیون دلاری بدهی جهان

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: بدهی عمومی جهان به رکورد ۸۸ تریلیون دلار رسید. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که بدهی جهانی ۹۷.۸ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۱ برآورد شده که این ۰.۸ درصد کمتر از سال قبل است، اما در نتیجه واکنش‌های مالی گسترده به همه‌گیری کووید -۱۹ هنوز در بالاترین سطح خود قرار دارد. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، بدهی عمومی در سطح جهان در حال حاضر ۸۸ تریلیون دلار است، اما پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ حدود ۱ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان کاهش یابد و قبل از آن در حدود ۹۷ درصد از تولید ناخالص داخلی تثبیت شود. صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود می‌گوید: انتظار می‌رود بدهی‌ها به‌طور مداوم بیشتر از پیش‌بینی قبل از همه‌گیری باقی بماند و در اقتصادهای پیشرفته این بدهی‌ها تقریباً ۲۰ درصد تا سال ۲۰۲۶ پیش‌بینی می‌شود. بر اساس برآوردهای اولیه، بدهی جهانی صادره از سوی دولت‌ها، شرکت‌های غیر مالی و خانوارها در سال ۲۰۲۰ به ۲۲۶ تریلیون دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۱۹، ۲۷ تریلیون دلار افزایش داشته است. 

 

ارسال نظر