ادامه همکاری امریکا با کره جنوبی درباره دارایی‌های بلوکه ایران

۱۴۰۰/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۳۰۷۷

دستور رییس جمهور به بانک مرکزی برای جلوگیری از فضاسازی‌ کاذب ارز

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

رییس‌جمهور همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها را موظف کرد در خنثی‌سازی تحریم‌ها و تنظیم بازار کالاهای اساسی همکاری کنند و مقرر شد معاون اول رییس‌جمهور، مسوولیت هماهنگی فعالیت‌های دولت برای خنثی‌سازی تحریم‌ها را برعهده گیرد. سید ابراهیم رییسی روز یکشنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، با اشاره به نقش دلالان در فضای مجازی برای بی‌ثبات کردن بازار ارز، به بانک مرکزی و دستگاه‌های مربوط دستور داد از فضاسازی‌های کاذب در قیمت ارز و کالا، با جدیت جلوگیری کنند. رییسی همچنین بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی را موظف کرد مدیریت تراز بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی و تمرکز بر مهار و هدایت نقدینگی به سمت تولید را در اولویت قرار دهند.

     کاهش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی

محمد کشتی آرای نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: یکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ شاهد کاهش اندک قیمت‌ها در بازار طلا و سکه بوده‌ایم. قیمت انس جهانی ثابت، اما قیمت ارز با کاهش اندک روبرو بوده و همین امر باعث افت قیمت در بازار طلا و سکه شده است.قیمت انس ۱۷۶۸ دلار بوده است و قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته شده است.

هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۹۷۱ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۱۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شده است. 

فعالان ارزی در معاملات (یکشنبه بیست و پنجم مهرماه ۱۴۰۰) بازار ارز، شاهد عقب گرد شاخص ارزی هستند. به گونه‌ای که در لحظه انتشار این گزارش، هر اسکناس دلار امریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۶۰۶۱ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۶۵۸۷ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۴۰ تومان ارزان‌تر شده است. همچنین در این صرافی‌ها، هر اسکناس یورو به قیمت ۲۹۸۳۱ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل با کاهش ۱۷۸ تومانی نسبت به روز شنبه، به قیمت ۳۰۴۳۳ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

نرخ هر اسکناس دلار امریکا در بازار متشکل ارز ایران (تنها مرجع رسمی کشف نرخ نقدی ارز - اسکناس) به رقم ۲۶۳۳۱ تومان و نرخ هر اسکناس یورو نیز به رقم ۳۰۱۲۶ تومان رسیده است.

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (یکشنبه، ۲۵ مهرماه) در مقایسه با روز کاری گذشته با ۴۰ تومان کاهش به قیمت ۲۶ هزار و ۵۸۷ تومان داد و ستد شد. قیمت فروش یورو نیز در مقایسه با روز گذشته با ۱۷۸ تومان کاهش برابر ۳۰ هزار و ۴۳۳ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۶۱ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۸۳۱ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۸۱ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۳۱۸ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۲۵۳ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۵۲۸ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز یکشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۲۳۰ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۴۷۵ تومان معامله شد.

قیمت دلار در خرداد ماه به ۲۶ هزار تومان رسید و از آن پس حرکت رفت و برگشتی در این محدوده قیمتی و حرکت به سمت رقم ۲۷ هزار تومان داشت. اما از ابتدای شهریورماه قیمت‌ها در برخی مواقع نزولی بود یا برای چند روز پیاپی ثبات قیمت را داشتیم البته برای چند روزی در محدوده قیمتی ۲۸ هزار تومان نیز معامله می‌شد اما این شرایط دوامی نداشت. 

از یازدهم مهرماه بهای دلار کاهشی شد و طی هفته گذشته این روند نزولی ادامه داشت و بهای دلار در صرافی‌های بانکی ۲۶ هزار و ۵۸۷ تومان بود. 

قیمت سکه در بازار تهران (یکشنبه، ۲۵ مهرماه) با ۴۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته به ۱۱ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۴۲ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۹۴۸ هزار تومان شد.همچنین اُنس جهانی طلا به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی تغییری نداشت و برابر یک‌هزار و ۷۶۸ دلار و ۲۶ سنت ماند. 

مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و انس جهانی است. نرخ انواع سکه و طلا با وجود تعطیلی بازارهای جهانی و ثبات قیمت نرخ ارز نسبت به روز گذشته تغییر محسوسی نداشت و تقریبا همان بهای روز گذشته بود.

     ادامه همکاری امریکا با کره جنوبی درباره دارایی‌های بلوکه ایران

وزیران دارایی کره جنوبی و امریکا توافق کردند در زمینه دارایی‌های بلوکه ایران در سئول همکاری کنند.روزنامه یونهاپ نوشت: وزیر دارایی کره جنوبی و امریکا توافق کردند تا در زمینه دارایی‌های بلوکه شده ایران در سئول همکاری کنند.در این دیدار، وزیر دارایی کره جنوبی، نگرانی خود در مورد درخواست امریکا از تولیدکنندگان تراشه کره‌ای برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد زنجیره‌های تأمین آنها را به جانت یلن وزیر خزانه داری این کشور ابراز کرد.

وزارت بازرگانی امریکا اخیراً از تولیدکنندگان تراشه جهانی، از جمله شرکت سامسونگ الکترونیک خواسته است تا اطلاعات مربوط به ذخایر، تقاضا و سایر جزییات را به منظور «افزایش اعتماد و شفافیت در زنجیره تامین» به اشتراک بگذارند.در این دیدار همچنین، این دو مقام کره‌ای و امریکایی توافق کردند تا به همکاری در زمینه دارایی‌های بلوکه شده ایران در سئول ادامه دهند.

کره جنوبی به دنبال استفاده از یک کانال سوییسی با حمایت امریکا در جهت استفاده از بخشی از پول برای فروش اقلام بشردوستانه شرکت‌های سوییسی به ایران است.

بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعاً به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریم‌های امریکا پرداخت نشده است. از آن زمان تاکنون سفرهایی بین مقامات دو کشور انجام و رایزنی‌هایی صورت گرفت که آخرین سفر در این خصوص در سطح نخست‌وزیر کره جنوبی انجام شد، ولی عملاً پس از آن هم هیچ تحولی رخ نداد.

     روز آرام دلار

دلار در برابر بیشتر ارزها کم نوسان باقی ماند.ین که در روزهای اخیر شرایط بسیار سختی مقابل دلار را تجربه کرده است احتمالا باز هم چاره‌ای جز عقب‌نشینی مقابل دلار ندارد چرا که وضعیت تورم و همچنین بازار کار ژاپن کاملا با چیزی که بانک مرکزی این کشور هدفگذاری کرده، فاصله گرفته است: طبق اعلام کابینه این کشور، متوسط نرخ تورم ژاپن در ۱۲ ماه منتهی به آگوست با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به منفی ۰.۴ رسید که این رقم، یکی از کمترین تورم‌های ثبت شده در این کشور طی هشت ماه اخیر بوده است.

     آرامش نسبی در بازار رمزارزها

ارزش بیشتر ارزهای دیجیتالی مهم کم نوسان ماند.برخی از منابع خبری از احتمال صدور مجوز فعالیت در بورس وال‌استریت برای اولین صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر رمزارزها در امریکا خبر می‌دهند. تاکنون این صندوق‌ها در کشورهایی مانند کانادا و برزیل فعال شده‌اند و صدور مجوز فعالیت برای آنها می‌تواند تا حد زیادی باعث راحت شدن خیال فعالان بازار از چراغ سبز نهاد ناظر امریکا به تداوم فعالیت رمزارزها شود. 

امریکا در حال گرفتن جای چین به عنوان بزرگ‌ترین مرکز استخراج رمزارزها در جهان است. برخلاف چین که به‌طور کامل همه تراکنش‌های مربوط به ارزهای دیجیتالی را ممنوع اعلام کرد، کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا اعلام کرده این نهاد قصدی برای ممنوع اعلام شدن رمزارزها ندارد. اکنون حدود ۳۵ درصد کل هش ریت شبکه استخراج رمزارزها در جهان مربوط به مبدا امریکا است. در طرف دیگر نقش چین از بازار رو به کاهش است. 

صندوق بین‌المللی پول ارزهای دیجیتالی را یک تهدید برای اقتصاد جهان دانسته که به ویژه در کوتاه‌مدت ثبات مالی جهانی را تهدید می‌کنند. این نهاد با اشاره به اقدام السالوادور در پذیرش بیت‌کوین به عنوان واحد پول رسمی نوشت چنین اقدامی از سوی کشورها باعث می‌شود دست بانک‌های مرکزی برای تعیین سیاست پولی بسته باشد و این به معنای افزایش ریسک نقدینگی و بر هم خوردن تعادل ثبات پولی خواهد بود که تهدیدی جدی است. 


 

ارسال نظر