سایه سنگین کاهش قیمت ارز در معامله روزهای اخیر

۱۴۰۰/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۳۰۲۸
سایه سنگین کاهش قیمت ارز در معامله روزهای اخیر

     سکه 11.6 میلیون تومان، دلار 27300 تومان                 

لزوم اصلاح عرضه ارز صادراتی در سامانه نیما

 

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز پنجشنبه، نرخ ارز در بازار آزاد با افزایش همراه شد و قیمت دلار امریکا ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان و هر یورو نیز ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان فروخته می‌شود. قیمت دلار در هفته اخیر با کاهش قابل توجه از حدود 28 هزار تومان تا 27 هزار و 40 تومان کاهش داشت. اونس طلا نیز روز جمعه با کاهش زیاد به 1768 دلار رسید و پیش بینی می‌شود که در هفته جاری شاهد کاهش قیمت طلا و سکه باشیم. قیمت دلار نیز روز جمعه 27300 تومان اعلام شده است. 

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران روز جمعه درباره تحولات بازار سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت، گفت: قیمت انس جهانی طلا با توجه به تحولات اقتصادی جهانی به خصوص تحولات بازارهای نفتی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه افزایش چشمگیری داشت. این افزایش قیمت انس جهانی طلا به بالاترین سطح خود در یک ماه گذشته رسیده است و در مقایسه با ابتدای هفته با ۳۹ دلار افزایش نرخ به یک هزار و ۷۹۷ دلار رسید که این رقم طی یک ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. قیمت انواع سکه روز پنجشنبه در مقایسه با روز قبل آن افزایشی بود اما در مقایسه با ابتدای هفته کاهش داشت. در روز پنجشنبه حباب سکه ۳۴۰ هزار تومان بود که نسبت به ابتدای هفته ۸۰ هزار تومان کاهش یافته بود و این نشان می‌دهد که انگیزه خرید و تقاضا در بازار به‌شدت کاهش یافته است. قیمت دلار مبنای تعیین نرخ سکه و طلا است که در ابتدای هفته 27 هزار و ۸۸۰ تومان بود که در پایان هفته ۸۶۰ تومان کاهش هفتگی داشت که خود موجب کاهش قیمت طلا و سکه در هفته سوم مهر ماه بود. 

 کشتی‌آرای در مورد پیش‌بینی قیمت سکه و طلا در هفته آینده گفت: در هفته آینده با توجه به مذاکرات برجامی در جریان است ممکن است قیمت ارز تحت تاثیر این اخبار قرار گیرد، البته قیمت انس جهانی نیز بی‌تاثیر نخواهد بود و باید دید بازارهای مالی به کدام سو حرکت می‌کنند.  

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: روز پنج شنبه به علت افزایش نرخ انس جهانی و ارز، شاهد بالا رفتن قیمت‌ها در بازارهای داخلی هستیم.محمد کشتی آرای با بیان اینکه انس جهانی ۱۷۹۴ دلار قیمت گداری شده افزود: قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، نیم سکه پنج میلیون و ۹۸۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۴۹۰ هزار تومان و سکه گرمی دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان هر گرمطلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۴۵ هزار تومان معامله می‌شود.

      تثبیت قیمت دلار  در میانه کانال ۲۶ هزار تومانی

 نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (پنج شنبه، ۲۲ مهرماه) بدون تغییر قیمت نسبت به روز گذشته ۲۶ هزار و ۵۲۶ تومان داد و ستد شد.قیمت فروش یورو در مقایسه با روز گذشته با کاهشی اندک برابر ۳۰ هزار و ۴۶۰ تومان معامله شد. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹هزار و ۸۵۷ هزار تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۹۹۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۲۲۸ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۷۴۳ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۳۴۷ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات روز پنجشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۱۳۳ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد ... قیمت دلار در خرداد ماه به ۲۶ هزار تومان رسید و از آن پس حرکت رفت و برگشتی در این محدوده قیمتی و حرکت به سمت رقم ۲۷ هزار تومان داشت. اما از ابتدای شهریورماه قیمت‌ها در برخی مواقع نزولی بود یا برای چند روز پیاپی ثبات قیمت را داشتیم البته برای چند روزی در محدوده قیمتی ۲۸ هزار تومان نیز معامله می‌شد اما این شرایط دوامی نداشت . براساس این گزارش از یازدهم مهرماه بهای دلار کاهشی شد و طی هفته گذشته این روند نزولی ادامه داشت و بهای دلار ۲۶ هزار و ۵۲۶ تومان بود.

      سایه سنگین کاهش قیمت‌ها در بازار ارز

بهای ارزهای عمده بازار طی هفته گذشته با کاهش قابل توجه همراه بود، کارشناسان انتصاب رییس‌کل جدید بانک مرکزی و امیدواری فعالان بازار ارز برای تحولات سیاست خارجی و مشخص شدن سیاست‌های اقتصادی را مهم‌ترین عوامل این کاهش قیمت اعلام می‌کنند.نرخ دلار در آخرین معاملات این هفته بازار آزاد درحالی در نزدیکی مرز ۲۷ هزار تومان نوسان داشت که در هفته پیشین معاملات این ارز در کانال ۲۸ هزار تومان انجام می‌شد.

روند کاهشی قیمت ارز پس از معرفی رییس‌کل بانک مرکزی در چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد، زمانی که دلار در محدوده ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان و یورو نیز در محدوده ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان قرار داشت. اما با شروع معاملات هفته اخیر، این روند کاهشی شدت گرفت تا جایی که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، بهای دلار در ساعاتی حضور در کانال ۲۶ هزار تومان را نیز تجربه کرد.کارشناسان اقتصادی مهم‌ترین محرک‌های بازار برای تغییر انتظارات تورمی فعالان بازار ارز را به صورت عمده در دو عامل معرفی می‌کنند؛ تعیین ریاست جدید بانک مرکزی و اخباری که احتمال از سرگیری مذاکرات هسته‌ای را تقویت کرده است. به اعتقاد این کارشناسان در محافل ارزی پس از معرفی علی صالح آبادی به عنوان رییس‌کل بانک مرکزی، گمانه امکان عرضه سنگین ارز در روزهای ابتدایی فعالیت وی، باعث شد تا فعالان افزایشی بازار در انجام خریدهای خود احتیاط کنند.

این نگرانی البته با شروع معاملات روز شنبه و کاهش ۲۵۰ تومانی نرخ اعلامی فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی تقویت شد. در همین راستا برخی از معامله‌گران بازار ارز معتقدند روند حاکم در بازار طی هفته‌ای که گذشت در اختیار بازارساز قرار داشت.  از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی همچنان بر تاثیرگذاری بالای اخبار پیرامون سرنوشت مذاکرات هسته‌ای نیز تاکید دارند. در همین راستا معاملات هفته‌ای که گذشت از ابتدا تحت تاثیر صحبت‌های وزیر امورخارجه کشورمان که از نزدیک بودن زمان اعلام جمع‌بندی دولت ایران در خصوص مذاکرات هسته‌ای، کار خود را امیدوارانه آغاز کرد. این فضای مثبت همچنین با اعلام لغو تحریم برخی شرکت‌های ایرانی از سوی دولت امریکا در روز جمعه نیز تقویت شد و بر تشدید روند کاهشی بازار در این هفته تاثیر گذاشت. علاوه بر تحولات فوق انتشار اخبار سیاسی مثبت دیگری نیز بر بازار ارز تاثیرگذار بودند که از آن جمله می‌توان به خبرهای منتشر شده درخصوص مذاکرات سیاسی میان دولت‌های ایران و عربستان اشاره کرد که باعث شده‌اند تا برخی فعالان اقتصادی و معامله‌گران بازار ارز، این تحولات را نشان‌دهنده رویکرد تعاملی وزارت خارجه شناسایی کنند و به استقبال آن بروند. 

با این وجود در معاملات این هفته، روند کاهشی قیمت دلار تا مرز ۲۷ هزار تومان تداوم یافت و هرچند برای ساعاتی کانال ۲۶ هزار تومان را نیز تجربه کرد، اما در نهایت طی سه روز پایانی هفته با مقاومت در مرز ۲۷ هزار تومان مواجه شد. این روند برای یورو در مرز ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان اتفاق افتاد و به این ترتیب این دو ارز عمده جهانی طی این سه روز پایان هفته عمدتا در محدوده ۲۰۰ تومانی بالاتر از این مرزها در حال معامله بودند. در این شرایط تحلیلگران فنی معتقدند محدوده حساس بازار برای نرخ دلار در کف ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان و سقف ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان شکل گرفته است و معامله‌گران افزایشی و کاهشی هر کدام در تلاش هستند تا روند معاملات را به سمتی ببرند که بهای دلار از یکی از این دو مرز عبور کند. 

بر اساس پیش‌بینی تحلیلگران فنی اگر معاملات دلار در بازار ارز بتوانندمحدوده ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان را پشت سر بگذارد، بایستی در انتظار تداوم ریزش قیمت‌ها در بازار ارز بود. اما از سوی دیگر، اگر معاملات روندی افزایشی به خود بگیرند و از سقف ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان را هم رد کنند، در این صورت می‌توان انتظار موج صعودی را در بازار داشت. قیمت انواع سکه و طلا در هفته سوم مهرماه با توجه به افت نرخ دلار در مدار نزولی قرار داشت و حباب سکه هم به ۳۴۰ هزار تومان کاهش یافت.

در روز شنبه سیر نزولی را شروع کرد و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با یکصدهزارتومان کاهش در مقایسه با روز پنجشنبه با رقم ۱۱ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان معامله شد و فردای آن روز بهای آن۵۰ هزار تومان کاهش یافت. قیمت سکه تا پایان هفته بر مدار نزولی قرار داشت و در روز چهارشنبه ۱۱ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان و در روز پنجشنبه با افزایش ۱۴۰ تومان رشد بهای با رقم ۱۱ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان داد و ستد می‌شد.

      قیمت جهانی طلا  به بالاترین سطح یک ماهه رسید

قیمت جهانی طلا در معاملات، پنج‌شنبه تحت تاثیر افت ارزش دلار و افت سود اوراق قرضه امریکا به بالاترین سطح یک ماه اخیر 1793 دلار رسید.قیمت جهانی طلا در معاملات، پنج‌شنبه، تحت تأثیر افت ارزش دلار و افت سود اوراق قرضه امریکا به بالاترین سطح یک ماه اخیر رسید. قیمت طلا که دیروز به بالاترین رقم یک ماه اخیر یعنی ۱۸۰۰ دلار و ۱۲ سنت رسیده بود، با ۰.۰۴ درصد کاهش به ۱۷۹۵ دلار و ۲۰ سنت رسید. ارزش دلار مقابل بیشتر ارزها کم‌نوسان بود. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۰۷ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۴.۰۰۲ واحد بسته شد. شاخص دلار معمولا در برابر شش ارز مهم جهانی یا ۱۰ ارز برتر جهانی بیان می‌شود که شاخص دلار در گزارشات ایسنا، شاخص ۱۰ ارزی و در بردارنده تغییرات قیمتی دلار مقابل ارزهای یورو، پوند انگلیس، روپیه هند، دلار استرالیا، دلار کانادا، دلار سنگاپور، فرانک سوییس، رینگت مالزی، ین ژاپن و یوان چین است.

      رکوردزنی ذخایر طلا و ارز روسیه

روسیه اکنون پنجمین دارنده بزرگ ذخایر ارزی در جهان است. داده‌های بانک مرکزی روسیه نشان می‌دهد که حجم ذخایر طلا و ارز این کشور تا پایان ماه سپتامبر با ۱.۹ درصد افزایش (معادل ۱۷.۴ میلیارد دلار) به ۶۱۸.۲ میلیارد دلار رسیده است. به گفته بانک مرکزی روسیه، این افزایش ناشی از تداوم روند تقویت ذخایر و تغییر در نرخ‌های برابری ارز حاصل شده است.ذخایر ارزی روسیه شامل ارز، طلا، حق برداشت مخصوص از بانک تسویه بین الملل و اوراق قرضه کشورهای خارجی است. طی یک سال اخیر میزان ذخایر طلا و ارز روسیه ۱۴ درصد و از ابتدای سال جاری میلادی ۷.۹ درصد بیشتر شده است. ۱۵۰ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی روسیه را طلا تشکیل می‌دهد که نسبت به مدت مشابه ماه قبل ۲۰ میلیارد دلار بیشتر شده است.

      لزوم اصلاح عرضه ارز صادراتی در سامانه نیما

محمدرضا فرشچیان فعال اقتصادی معتقد است: ارز حاصل از صادرات کالاهای کشاورزی و صنعتی را نمی‌توان با همان قیمت ارزهای پتروشیمی و فولاد در شبکه نیما عرضه کرد و این روش باید اصلاح شود.

محمدرضا فرشچیان با اشاره به بخشنامه اخیری که از سوی دولت درباره مجوز واردات در مقابل صادرات صادر شد، اظهار کرد: یک سال بود که به دنبال این بخشنامه بودیم که خوشبختانه محقق شد، اما در حال حاضر مشکل اساسی ما ساز و کار شبکه نیما است.مشکل صادرکنندگان غیرنفتی واقعی این است که دولت توقع دارد ارز حاصل از صادرات کالاهای کشاورزی و صنعتی هم با همان قیمت ارزهای پتروشیمی و فولاد در شبکه نیما عرضه شود و این در حالی است که پتروشیمی و فولاد از تسهیلات یارانه‌ای برخوردار هستند؛ یعنی پتروشیمی مواد اولیه خود را به صورت یارانه‌ای از وزارت نفت می‌گیرد و فولاد هم یارانه انرژی می‌گیرد. 

در نتیجه بخش کشاورزی که هیچگونه یارانه‌ای به آن تعلق نمی‌گیرد و صرفا ماحصل دسترنج کشاورز است به هیچ عنوان نمی‌تواند ارز صادراتی خود را بر این مبنا به شبکه نیما عرضه کند. گویا برخی می‌خواهند که صادرکننده به واردات سوبسید دهد در صورتی که تمام واردات نیز با نرخ واقعی سرسفره مردم نمی‌رود، بلکه با قیمت‌های بالاتر عرضه می‌شود.

      مخالفت پوتین با استفاده از رمزارزها  برای معاملات نفتی

رییس‌جمهور روسیه در پاسخ به پرسشی که آیا پیش‌بینی می‌کند رمزارزها برای تسویه قراردادهای نفتی در آینده جای دلار را بگیرندگفت رمزارزها بی‌ثبات‌تر از آن هستند که برای تسویه قراردادهای نفت استفاده شوند اما با این حال به عنوان راهی برای پرداخت، درخور جایگاهی هستند.ولادیمیر پوتین این اظهارات را در مصاحبه با شبکه CNBC مطرح کرد که در وب سایت کرملین منتشر شد. 

 

ارسال نظر