کاهش قیمت انواع سکه به دنبال افت نرخ دلار

۱۴۰۰/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۹۷۷
کاهش قیمت انواع سکه به دنبال افت نرخ دلار

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

قیمت ارز روز چهارشنبه در بازار آزاد ارز، بازهم کاهش یافت و قیمت دلار 27 هزار و 47 تومان، قیمت یورو 31 هزار و213 تومان، پوند انگلیس 36 هزار و801 تومان و درهم امارات 7 هزار و358 تومان اعلام شده است. شاهد ثبات قیمت‌ها نسبت به روز قبل در بازار طلا و سکه بوده‌ایم؛ اما قیمت ارز افزایشی بوده است. محمد کشتی‌آرای نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: هر دلار ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان و هر یورو ۳۱ هزار و ۵۵۰ تومان فروخته می‌شود.همچنین در بازار متشکل ارزی هر دلار ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان و هر یورو ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان بفروش می‌رسد.انس جهانی ۱۷۶۸ دلار قیمت‌گذاری شده است هر قطعه سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان، و سکه گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان فروخته شده است..نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (چهارشنبه، ۲۱ مهرماه) در مقایسه با روز گذشته با ۲۶۵ تومان کاهش به قیمت ۲۶ هزار و ۵۲۶ تومان داد و ستد شد. قیمت فروش یورو نیز در مقایسه با روز گذشته با ۲۴۴ تومان کاهش برابر ۳۰ هزار و ۶۶۲ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۵۵ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۳۰۸ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۵۴۷ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۳۵۹ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۶۳۵ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات روز چهارشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۲۸۴ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۶۴۳ تومان معامله شد. قیمت دلار در خرداد ماه به ۲۶ هزار تومان رسید و از آن پس حرکت رفت و برگشتی در این محدوده قیمتی و حرکت به سمت رقم ۲۷ هزار تومان داشت. اما از ابتدای شهریورماه قیمت‌ها در برخی مواقع نزولی بود یا برای چند روز پیاپی ثبات قیمت را داشتیم البته برای چند روزی در محدوده قیمتی ۲۸ هزار تومان نیز معامله می‌شد اما این شرایط دوامی نداشت.  براساس این گزارش از یازدهم مهرماه بهای دلار کاهشی شد و طی هفته گذشته این روند نزولی ادامه داشت و بهای دلار تا لحظه مخابره خبر ۲۶ هزار و ۵۲۶ تومان بود. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران (چهارشنبه، ۲۱ مهرماه) با ۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به ۱۱ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان تا 11 میلیون و 350 هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد. نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۳۰ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۸۹۶ هزار تومان شد.همچنین اُنس جهانی طلا با ۱۰ دلار افزایش نسبت به روز گذشته به قیمت یک‌هزار و ۷۶۷ دلار و ۷۲ سنت قیمت خورد.  مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و انس جهانی است. اگرچه انس جهانی طلا ۱۰ دلار افزایش داشت اما به دلیل کاهش بیش از ۲۰۰ تومانی دلار در صرافی‌های بانکی، بهای انواع سکه ریزشی بود.

     عرضه ۱۱۱ میلیون دلار در سامانه نیما

بانک مرکزی اعلام کرد: سامانه نیما (سه شنبه، ۲۰ مهرماه) شاهد عرضه حدود ۱۱۱ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است.از عرضه‌های مذکور حدود ۷۸ میلیون دلار معامله شده است.براساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۲ هزار و ۳۹۵ تومان بوده است. این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است.سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.سامانه نیما محل تامین ارز کالاهای وارداتی و محل تبادل میان صادرکنندگان و واردکنندگان است و حجم و قیمت معاملات انجام شده در آن در فرآیند تعیین نرخ ارز، نقشی تعیین‌کننده دارد.

     قیمت جهانی طلا 

قیمت هر اونس طلا با ۰.۲۸ درصد افزایش به ۱۷۶۵ دلار و ۳ سنت رسید.به دنبال تضعیف نسبی دلار و در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر انتشار آمارهای نرخ تورم امریکا هستند تا بتوانند زمان احتمالی انقباضی شدن سیاست فدرال رزرو را حدس بزنند، قیمت طلا اندکی افزایش داشت. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.28 درصد افزایش به 1765 دلار و 3 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی هم با 0.34 درصد رشد به 1765 دلار و 30 سنت رسید.شاخص ارزش دلار که دیروز به بالاترین رقم بیش از یک سال اخیر رسیده بود شاهد کاهش 0.2 درصدی بود. همچنین سوددهی اوراق قرضه ده ساله خزانه داری امریکا از بالاترین رقم بیش از 4 ماه گذشته اندکی پایین آمده است. ایلیا اسپیواک تحلیلگر موسسه دیلی‌اف‌ایکس در این باره گفت: «قرار است آمارهای شاخص تورم قیمت مصرف‌کننده و صورت مذاکرات نشست ماه سپتامبر فدرال رزرو منتشر شود و این احتمال وجود دارد که قیمت طلا اندکی اصلاح شود.»اگر نرخ تورم بیش از پیش افزایش یابد احتمالا انتظار این خواهد بود که فدرال رزرو زودتر برای افزایش نرخ بهره اقدام کند. سیاست‌گذاران فدرال رزرو روز سه شنبه گفتند اقتصاد امریکا به اندازه کافی ترمیم شده که بانک مرکزی بتواند اقدامات حمایتی دوره بحران را کنار بگذارد. این اظهارات موجب تقویت این احتمال شده است که فدرال رزرو از ماه آینده انقباضی کردن سیاست پولی را آغاز خواهد کرد.

     دلار صعودی ماند

ارزش دلار برای دومین روز متوالی مقابل رقبا بالا رفت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۲۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۴.۵۲۸ واحد بسته شد.

همزمان با افزایش تقاضا برای اوراق دلاری، بازدهی اوراق قرضه دو ساله خزانه داری امریکا به بالاترین سطح ۱۸ ماه اخیر رسیده است. محبوب‌تر شدن اوراق دلاری بیش از همه به ضرر ین ژاپن تمام شده که همواره جزو امن‌ترین گزینه‌ها در بازار ارز بوده است. ین در سه هفته اخیر با وجود افزایش‌های مقطعی، حدود پنج درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است و نظرسنجی دویچه بانک نشان می‌دهد رالی صعودی اوراق دلاری ادامه خواهد داشت. 

گروهی از اقتصاددانان امریکایی در نامه مشترکی هشدار دادند که تداوم روند کاهش اطمینان مصرف‌کنندگان به شرایط اقتصادی این کشور باعث خواهد شد تا رشد اقتصادی به دلیل کاهش سرمایه‌های ورودی جدید کاهش قابل توجهی پیدا کند. در بازار ارز معامله گران 

کماکان امیدوارند دولت و کنگره بر سر افزایش سقف بدهی دولت به توافق برسند تا از تعطیلی دولت جلوگیری شود. نگرانی از بدهی‌های دولت در ماه‌های اخیر در بین فعالان اقتصادی امریکا بالا گرفته است. 

بانک جهانی در گزارش جدید خود از چشم‌انداز اقتصادی کشورهای جهان اعلام کرد که همه‌گیری کرونا کماکان اصلی‌ترین ریسک مشترک بر سر راه اقتصاد جهانی است و در نتیجه شیوع سویه‌های جدید انتظار می‌رود رشد اقتصادی جهان کمتر از چیزی باشد که پیشتر تصور می‌شد. در این بین، رشد اقتصادی چین در سال آینده به ۵.۴ درصد خواهد رسید که نسبت به رشد ۸.۵ درصدی پیش‌بینی شده امسال آن یک کاهش محسوس است. اقتصاد چین سال قبل را با رشد ۲.۳ درصدی به پایان برده بود. 


 

ارسال نظر