ادامه ریزش قیمت سکه در پی کاهش نرخ دلار و اونس جهانی طلا

۱۴۰۰/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۸۹۶
ادامه ریزش قیمت سکه در پی کاهش نرخ دلار و اونس جهانی طلا

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

روز دوشنبه 19 مهر 1400، قیمت دلار در بازار آزاد بازهم کاهش یافت و قیمت دلار 27 هزار و 508 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 800 تومان، پوند انگلیس 37 هزار و 505 تومان و درهم امارات 7 هزار و483 تومان اعلام شده است. همچنین در ساعات صبح قیمت دلار امریکا ۲۷ هزار و ۶۲۰ تومان و هر یورو ۳۱ هزار و ۹۸۰ تومان فروخته شد.

به دنبال کاهش قیمت دلار، نرخ طلا و سکه نیز کاهش یافت و قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک میلیون و ۱۳۷ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۷ هزار و ۵۰۸ تومان است. قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز 11 میلیون و 300هزار تومان است. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 550 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 2 میلیون و200 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 516 هزار تومان و هر مثقال طلا، 4 میلیون و 926 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

    کاهش قیمت سکه، طلا و ارز

دبیر اتحادیه طلا و جواهر گفت: از ابتدای هفته تا به علت کاهش نرخ ارز، قیمت طلا و سکه کاهشی بوده است.نادر بذرافشان با بیان اینکه انس جهانی با ۲ دلار کاهش ۱۷۵۵ دلار قیمت‌گذاری شده افزود: بدلیل کاهش نرخ ارز، قیمت طلا و سکه در بازار روند کاهشی داشت به‌طوری‌که در مجموع از ابتدای هفته تا، هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۶۵ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۴ هزار تومان، سکه جدید ۱۲۰ هزار تومان، سکه قدیم ۱۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۷۰ هزار تومان، ربع سکه ۷۰ هزار تومان و سکه گرمی ۵۰ هزار تومان افت داشت.

قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ و میلیون ۲۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۳۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بفروش می‌رسد.هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان و هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۴ میلیون و ۹۳۵ هزار تومان فروخته می‌شود.علاوه بر این، دلار در صرافی‌های بانکی (دوشنبه، ۱۹مهرماه) در مقایسه با روز گذشته با ۳۰۰ تومان کاهش به قیمت ۲۶ هزار و ۸۹۵ تومان داد و ستد شد. قیمت فروش یورو در مقایسه با روز گذشته با ۶۰۶ تومان کاهش برابر ۳۱ هزار و ۵۷ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۳۶۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۴۴۲ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۵۱۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۷۵۱ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۶۷۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۹۴۹ تومان اعلام شد.

همچنین در سامانه نیما در معاملات روز دوشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۱۹۲ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۵۰۷ تومان معامله شد.قیمت دلار در خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومانی شد و سپس حرکت آرامی به سوی نرخ ۲۷ هزار تومان داشت و بعد از آن همواره در این محدوده نوسان داشت. از ابتدای شهریورماه شاهد روند نزولی نرخ دلار و حتی ثبات آن در کانال ۲۷ هزار تومان در صرافی‌های بانکی بودیم.اواخر هفته گذشته قیمت دلار بعد از مدت‌ها رفت و برگشت در کانال ۲۷ هزار تومان با ورود به محدوده قیمتی ۲۸ هزارتومان چند روزی با این نرخ معامله می‌شد اما این شرایط دوامی نداشت و از یازدهم مهرماه قیمت‌ها کاهشی و سپس ثابت ماند. این هفته قیمت‌ها در بازار ارز نزولی بود و وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد. همچنین اونس جهانی طلا با پنج دلار کاهش نسبت به روز گذشته به قیمت یک‌هزار و ۷۵۷ دلار و ۶ سنت قیمت خورد.  مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. با توجه به کاهش پنج دلاری انس جهانی طلا و بازگشت دلار به کانال ۲۶ هزار تومان قیمت سکه و طلا کاهش یافت.

      عقبگرد دلار به کانال ۲۶ هزار تومان 

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (دوشنبه، ۱۹مهرماه) در مقایسه با روز گذشته با ۳۰۰ تومان کاهش به قیمت ۲۶ هزار و ۸۹۵ تومان داد و ستد شد. قیمت فروش یورو در مقایسه با روز گذشته با ۶۰۶ تومان کاهش برابر ۳۱ هزار و ۵۷ تومان بود.قیمت دلار در خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومانی شد و سپس حرکت آرامی به سوی نرخ ۲۷ هزار تومان داشت و بعد از آن همواره در این محدوده نوسان داشت. از ابتدای شهریورماه شاهد روند نزولی نرخ دلار و حتی ثبات آن در کانال ۲۷ هزار تومان در صرافی‌های بانکی بودیم. اواخر هفته گذشته قیمت دلار بعد از مدت‌ها رفت و برگشت در کانال ۲۷ هزار تومان با ورود به محدوده قیمتی ۲۸ هزارتومان چند روزی با این نرخ معامله می‌شد اما این شرایط دوامی نداشت و از یازدهم مهرماه قیمت‌ها کاهشی و سپس ثابت ماند. این هفته قیمت‌ها در بازار ارز نزولی بود و وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد. 

      عرضه ۲۳۱ میلیون دلار در سامانه نیما

بانک مرکزی اعلام کرد: سامانه نیما (یکشنبه، ۱۸ مهرماه) شاهد عرضه حدود ۲۳۱ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است. از عرضه‌های مذکور حدود ۱۴۴ میلیون دلار معامله شده است.

براساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۳ هزار و ۳۱۶ تومان بوده است.این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است.سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد. نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.

      ریزش ارزهای دیجیتالی

قیمت بیشتر ارزهای دیجیتالی مهم کاهش یافت.با ادامه روند ورود سرمایه‌گذاران بزرگ به بازار ارزهای دیجیتالی، بانک جی‌پی‌مورگان در گزارشی اعلام کرد در سه ماهه دوم امسال میزان سرمایه‌گذاری‌های سازمانی روی بیت‌کوین به یک رکورد تاریخی تازه رسیده است. قیمت بیت‌کوین از ابتدای امسال بیش از ۸۰ درصد رشد را به ثبت رسانده که این رقم بسیار بیشتر از رشد منفی ۶.۵ درصدی قیمت طلا طی همین بازه زمانی بوده است. تنها حدود ۱۰ درصد از کل ۲۱ میلیون بیت‌کوین قابل استخراج در جهان کماکان باقی مانده و حالا این سوال ذهن فعالان بازار را مشغول کرده است که پس از پایان استخراج تمام بیت‌کوین‌های جهان، چه سرنوشتی در انتظار این رمزارز و سایر رمزارزها خواهد بود. برخلاف پول‌های فعلی که توسط بانک‌های مرکزی چاپ می‌شوند، خالق بیت‌کوین تصمیم گرفته است استخراج این رمزارز را به ۲۱ میلیون واحد محدود کند و تاکنون ۱۸.۷ میلیون واحد بیت‌کوین استخراج شده است. 

احتمالا کره جنوبی به نخستین کشور پیشرفته جهان تبدیل خواهد شد که یک مالیات نسبتا سنگین را از سود معاملات رمزارزها اخذ خواهد کرد. هونگ نام کی- معاون وزیر دارایی کره جنوبی- گفته است از سال آینده، ارزهای دیجیتالی جزو دارایی‌های مالی در این کشور شناخته خواهند شد و معامله گران موظفند ۲۰ درصد سود حاصل از معاملات خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند. پیش‌تر قرار بود این لایحه از اکتبر امسال اجرایی شود.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۲۶۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۵۶ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۵درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. 

 

ارسال نظر