ثبات بازار ارز و طلا در واکنش به انتخاب رییس کل جدید بانک مرکزی

۱۴۰۰/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۷۷۰

گروه بانک و بیمه | 

هفته نیمه تعطیل گذشته، همزمان با معرفی رییس‌کل جدید بانک مرکزی که طی هفته‌های گذشته فعالان بازار ارز در انتظار آن به سر می‌بردند موجب شد که معاملات نرخ ارز روز چهارشنبه نزولی شود و به گفته فعالان اقتصادی، روند نرخ‌ها در بازار با ثبات است و بستگی به آن دارد که بانک مرکزی با مدیریت جدید چه سیاستی را اعمال کند. همچنین اگر روند مذاکرات برجام آغاز شود یا اخباری از آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی منتشر شود، موجب خواهد شد که بازار روند نزولی به خود بگیرد. به هر حال روز جمعه 16 مهر 1400 بازار آزاد ارز با نرخ دلار 27930 تومان و نرخ سکه 11 میلیون و 960 هزار تومان کار خود را ادامه داده و باید دید که روز شنبه تحولات بازار ارز به چه سمت و سویی خواهد رفت.  ناصری یکی از فعالان بازار ارز گفت: فعالان عمده بازار ارز در هفته‌ای که گذشت سرانجام با رییس‌کل جدید بانک مرکزی آشنا شدند. مشخص شدن تکلیف مهم‌ترین بازیگر بازار ارز ایران، خبر مهمی بود که معامله‌گران بازار ارز و فعالان اقتصادی از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم در انتظار آن، معاملات خود را با احتیاط بیشتری انجام داده بودند و برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند با مشخص شدن آن، معاملات در بازار با کاهش قیمت قابل توجهی مواجه شود. پیش‌بینی که البته به مانند سایر پیش‌بینی‌هایی که در خصوص روند معاملات این هفته بازار ارز صورت گرفته بود، به صورت کامل محقق نشد.

در نیمه ابتدایی هفته بازار روندی کم نوسان و آرام را سپری کرده است، اما در نیمه دوم هفته و علی‌رغم تعطیلی روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه، پس از انتشار خبر مهم انتخاب علی صالح‌آبادی و تکمیل آخرین حلقه از تیم اقتصادی دولت سیزدهم، مسیر نمودار بهای معاملات تغییر کرد.

بازار ارز در این هفته کار خود را در حالی آغاز کرد که در هفته پیشین و در سایه انتشار اخباری منفی در خصوص مذاکرات احیای توافق برجام، روندی صعودی پیدا کرده بود. به این ترتیب پیش ازآغاز معاملات این هفته قیمت دلار برای دومین بار طی سال ۱۴۰۰ وارد کانال ۲۸ هزار تومانی شده بود و کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند بر خلاف روز ششم شهریور ماه دلار تنها ۲۴ ساعت در کانال ۲۸ هزار تومانی مانده بود، این نوبت شاهد تدوام حضور دلار در این کانال تا زمان ایام تعطیلات این هفته خواهیم بود. در این میان حتی برخی از تحلیلگران از احتمال ورود قیمت این ارز به کانال‌های بالاتر هم صحبت به میان می‌آوردند.

با این وجود شروع روز کاری شنبه مشخص کرد این گمانه‌زنی‌ها چندان دقیق نبوده و معاملات بازار ارز تحت تاثیر انتشار خبری در رسانه‌های داخلی مبنی بر عزم جدی بانک مرکزی برای ورود به بازار و کنترل روند افزایشی قیمت‌ها، توان لازم را برای تداوم صعود قیمت‌ها نداشت. بنابراین طی روزهای شنبه و یکشنبه بازار ارز با کاهش آرام بهای ارزهای عمده بازار مواجه بود. در این میان اظهارنظر مسوول روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز که احتمال شکست مذاکرات هسته‌ای در شهر وین را بعید توصیف کرده بود، بر این روند کاهشی معاملات تاثیرگذار بود. هر چند در معاملات روز دوشنبه مجددا بهای دلار و یورو در معاملات افزایش یافت، اما با توجه به آغاز تعطیلات ایام عزاداری پایان ماه صفر به نظر می‌رسید، بازار ارز کار خود را در این هفته بدون نوسان جدی به پایان رسانده است. اما جلسه روز چهارشنبه هیات دولت، باز هم نشان داد این گمانه دقیق نبوده و بمب خبری بازار ارز در یک روز نیمه تعطیل به صدا در آمد. برخی تحلیلگران بازار افت بهای معاملات ارزی را پس از مشخص شدن رییس‌کل بانک مرکزی، تا ۲ هزار تومان نیز پیش‌بینی کرده بودند، اما معرفی علی صالح‌آبادی در روز چهارشنبه که بازار به واسطه تعطیلی روزهای پیشین و پسین، حالتی نیمه تعطیل داشت، باعث شد تا دلار کاهشی حدودا ۲۰۰ تومانی و یورو نیز کاهشی حدودا ۳۰۰ تومانی را پس از دریافت این خبر مهم تجربه کنند. به این ترتیب مدیریت جدید بانک مرکزی در حالی کار خود را آغاز خواهد کرد که دلار در مرز ۲۸ هزار تومان و یورو در محدوده ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان در بازار آزاد در حال معامله است. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در توئیتی که به مناسبت معرفی علی صالح‌آبادی منتشر کرد، یکی از مسوولیت‌های بانک مرکزی در این دوره جدید را «حفظ ارزش پول و مهار تورم» توصیف کرده است و حال باید منتظر ماند تا تاثیر سیاست‌های بانک مرکزی در دوره جدید و تاثیرات آن بر بازار ارز، طی روزها و ماه‌های آتی نمایان گردد. 

     رشد اندک قیمت دلار و یورو  در صرافی‌های بانکی

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (چهارشنبه، ۱۴مهرماه) در مقایسه با روز کاری گذشته با ۲۲۰ تومان افزایش به قیمت ۲۷ هزار و ۶۵۰ تومان داد و ستد شد. قیمت فروش یورو نیز در مقایسه با روز کاری گذشته با ۱۰۱ تومان افزایش برابر ۳۲ هزار و ۱۷ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۷ هزار و ۱۰۲ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۱ هزار و ۳۸۳ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۹۶۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۲۰۷ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۱ هزار و ۳۰۲ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۵۸۶ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات روز دوشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۱۷۸ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۴۱۰ تومان معامله شد.قیمت دلار در خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومانی شد و سپس حرکت آرامی به سوی نرخ ۲۷ هزار تومان داشت و بعد از آن همواره در این محدوده نوسان داشت. از ابتدای شهریورماه شاهد روند نزولی نرخ دلار و حتی ثبات در کانال ۲۷ هزار تومان در صرافی‌های بانکی بودیم.  اواخر هفته گذشته قیمت دلار بعد از مدت‌ها رفت و برگشت در کانال ۲۷ هزار تومان با ورود به محدوده قیمتی ۲۸ هزارتومان چند روزی با این نرخ معامله می‌شد اما این شرایط دوامی نداشت و از روز یکشنبه قیمت‌ها کاهشی و سپس ثابت ماند. نیز نرخ دلار و یورو رشد اندکی داشت. سامانه نیما شاهد عرضه حدود ۱۳۵ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است. مورخ ۱۴ مهر ماه ۱۴۰۰ از عرضه‌های مذکور حدود ۶۸ میلیون دلار معامله شده است. براساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۳۲,۲۵۴ ریال بوده است. این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است.

     سکه ۸۰   هزار تومان ارزان شد

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران (چهارشنبه، ۱۴ مهرماه) با ۸۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته (دوشنبه) به ۱۱ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۵۸ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۲۰ هزار تومان شد.همچنین اُنس جهانی طلا با حدود سه دلار کاهش، یک‌هزار و ۷۴۸ دلار و ۵۸ سنت قیمت خورد.

مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. با توجه به اینکه قیمت اونس جهانی طلا سه دلار کاهش داشت و نرخ دلار نیز در صرافی‌های بانکی رشد اندکی داشت، بنابراین قیمت سکه و طلا نیز کاهشی بود.

    آرامش بازار سکه و طلا در هفته دوم مهرماه

قیمت انواع سکه و طلا در هفته دوم مهرماه تغییر چندانی نداشت و آرامش بر بازار حکمفرما بود که پیش‌بینی می‌شود این روند در هفته آینده نیز ادامه داشته باشد. بازار سکه و طلا در هفته دوم مهرماه همچون روزهای پایانی شهریورماه، آرام بود و نوسان قابل توجهی نداشت. بر همین اساس در بازار سکه، در روز شنبه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با رقم ۱۱ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان معامله شد و فردای آن روز بهای آن۵۰ هزار تومان کاهش یافت.

قیمت سکه در این روزها رفت و برگشت داشت و در روز دوشنبه قیمت سکه دوباره ۳۰ هزار تومان رشد قیمت داشت و ۱۱ میلیون و ۸۶۰ هزارتومان داد و ستد می‌شد. بهای سکه در روز چهارشنبه که آخرین روز کار هفته بود به ۱۱ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان رسید و پرونده معاملات بسته شد. نوسان قیمت‌ها در بازار طلای خام نیز اندک بود. به این صورت که یک گرم طلای ۱۸ عیار در روز شنبه یک میلیون و ۱۶۳ هزار تومان معامله ‌شد و در روز بعد چهار هزار تومان افت قیمت داشت. نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران روز جمعه درباره تحولات بازار سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت، گفت: اونس جهانی طلا حدود ۱۵ دلار در هفته گذشته نوسان داشت و هم‌اکنون به سطح اولیه روز شنبه بازگشته است. محمد کشتی‌آرای افزود: علاوه بر کاهش اونس جهانی طلا طی هفته گذشته نرخ دلار نیز روند کاهشی داشت و ۵۵۰ تومان ارزان شد.در کنار کاهش قیمت اونس جهانی طلا و نرخ دلار در بازار با کاهش تقاضا نیز مواجه بودیم این کاهش تقاضا باعث شد حباب سکه نیز به ۶۰ هزار تومان کاهش یابد و اکنون حباب سکه ۴۳۰ هزار تومان رسیده است.پیش‌بینی ما این است که برای هفته آینده با توجه به کم نوسان بودن قیمت اونس جهانی طلا و کاهش نرخ ارز، نوسان قیمت در بازار طلا را شاهد نباشیم و آرامش بر بازار حاکم باشد. اگر روند نزولی دلار ادامه داشته باشد با توجه به نوسان اندک طلای جهانی امکان کاهش قیمت طلا و سکه در آینده نیز وجود دارد. در هفته گذشته قیمت طلا و سکه نوسان زیادی نداشت اما عمدتا حرکت بازار در مسیر نزولی بود و به گفته کارشناسان هرچند در حال حاضر همچنان تقاضایی در بازار وجود ندارد اما با پایان ماه صفر به زودی بازار از حالت رکودی خارج خواهد شد. براین اساس اگر روند نزولی دلار ادامه داشته باشد با توجه به نوسان اندک طلای جهانی امکان کاهش قیمت طلا و سکه در آینده نیز وجود دارد. آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه ۱۴ شهریور، باز هم شاهد رشد نرخ اونس جهانی و بالا رفتن تقاضا برای خرید طلا و سکه بودیم که باعث افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه شد. در این روز قیمت اونس جهانی ۱۷۴۹ دلار قیمت‌گذاری شده بود. قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۸۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروخته شد.همچنین هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۲۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان به فروش رسید. 

 

ارسال نظر