افزایش نرخ دلار و سکه در بازار

۱۴۰۰/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۶۱۴

 گروه بانک و بیمه | 

به دنبال موضوع واردات خودرو و اثر آن بر تقاضای ارز در بازار، و همچنین موضوعات مربوط به مذاکرات هسته‌ای از سوی دو طرف، ایران، اروپا، روسیه و امریکا، قیمت ارز در بازار افزایش یافته و دلار در کانال 28 هزار تومان قرار گرفت. روز چهارشنبه، قیمت دلار 28 هزار و 151 تومان تا 28270 تومان معامله شد همچنین قیمت یورو 32 هزار و 837 تومان، پوند انگلیس 38 هزار و 300 تومان و درهم امارات 7 هزار و 664تومان اعلام شده است. فعالان بازار می‌گویند که ظرف دو روز گذشته، قیمت دلار حدود 1000 تومان افزایش داشته است. سکه نیز از 11 میلیون و 800 تا 11 میلیون و 845 هزار تومان معامله شد.  در صرافی‌های بانکی نیز قیمت ارز افزایش داشت و فروش دلار 27هزار و 693 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 27 هزار و 144 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 32 هزار و 342 تومان و قیمت خرید یورو نیز 31 هزار و 702 تومان اعلام شده است. قیمت هر اونس طلا با ۰.۳۰ درصد افزایش به ۱۷۳۹ دلار و ۱۴ سنت رسید.در بازار طلا نیز با اعلام قیمت دلار 28 هزار و 151 تومان و اونس جهانی طلای 1739 دلاری، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 845 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز 11 میلیون و 400 هزار تومان است. قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک‌میلیون و۱۵۴ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱میلیون و ۷۹۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۸ هزار و ۱۵۱ تومان است.قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6میلیون و 50 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 600 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 2 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

      نرخ دلار در صرافی بانکی  ۲۷ هزار و ۶۹۳ تومان شد 

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (چهارشنبه، ۷ مهرماه) در مقایسه با روز کاری گذشته با ۲۵۳ تومان افزایش به ۲۷ هزار و ۶۹۳ تومان رسید.قیمت فروش یورو نیز در مقایسه با روز کاری گذشته ۴۰۴ تومان افزایش یافت و ۳۲ هزار و ۳۴۲ تومان تعیین شد. قیمت خرید هر دلار ۲۷ هزار و ۱۴۴ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۱ هزار و ۷۰۲ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۹۰۴ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۱۴۹ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۱ هزار و ۴۲۹ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۷۱۴ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۱۴۸ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۲۴۰ تومان معامله شد.قیمت دلار در خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و چند روزی هم با نرخ ۲۷ هزار تومان فروخته می‌شد و در این محدوده نوسان داشت، اما از ابتدای شهریورماه شاهد روند نزولی نرخ دلار در صرافی‌های بانکی بودیم. از اواخر شهریور ماه نرخ دلار در صرافی‌های بانکی در محدوده قیمتی ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان ثابت مانده بود که از روز گذشته وارد کانال ۲۷ هزارتومان شد.قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران (چهارشنبه، ۷ مهرماه) با ۲۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۵۶ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج میلیون و ۹ هزار تومان شد.همچنین اُنس جهانی طلا با حدود هشت دلار کاهش یک‌هزار و ۷۴۲ دلار و ۴۲ سنت قیمت خورد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و انس جهانی است. براین اساس با توجه به اینکه قیمت دلار با رشد اندکی همراه بود و اونس جهانی طلا یک دلار و ۲۴ سنت کاهش داشت بنابراین شاهد رشد قیمت محسوس سکه در بازار نبودیم. 

      قیمت سکه در بازار 

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: به علت بالار فتن قیمت ارز، شاهد افزایش قیمت طلا و سکه در بازار هستیم.

محمد کشتی آرای با بیان اینکه اونس جهانی به ۱۷۳۹ دلار رسیده افزود: هم‌اکنون قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان فروخته می‌شود.هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۵۶ هزار ۷۰۰ تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۱۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد.نرخ ارز افزایش یافت. قیمت دلار امریکا ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان و هر یورو ۳۲ هزار و ۶۰۰ تومان فروخته می‌شود. همچنین در بازار متشکل ارزی، هر دلار ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان و هر یورو ۳۲ هزار تومان معامله می‌شود.

       عرضه ۲۴۹ میلیون دلار در سامانه نیما

بانک مرکزی اعلام کرد: سامانه نیما (سه شنبه، ۶ مهرماه) شاهد عرضه حدود ۲۴۹ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است.از عرضه‌های مذکور حدود ۱۲۱ میلیون دلار معامله شده است.براساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۳ هزار و ۸۹ تومان بوده است.این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است.سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.

سامانه نیما محل تامین ارز کالاهای وارداتی و محل تبادل میان صادرکنندگان و واردکنندگان است و حجم و قیمت معاملات انجام شده در آن در فرآیند تعیین نرخ ارز، نقشی تعیین‌کننده دارد.در حالی که با ادامه افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا تردیدهای جدیدی در مورد ترمیم اقتصاد جهانی مطرح شده است قیمت طلا شاهد اندکی افزایش بود اما تقویت دلار سبب شد تا رشد قیمت‌ها محدود باشد.ارزش دلار در برابر ین ژاپن در معاملات صبح به بالاترین رقم 18 ماه گذشته رسید و در برابر سایر ارزهای معتبر جهانی در نزدیکی بالاترین رقم 10 ماه گذشته باقی ماند.در حالی که فدرال رزرو خود را برای انقباضی کردن سیاست پولی آماده کرده و دولت بایدن در مذاکرات مربوط به سقف بدهی با کنگره با بن بست مواجه شده است، بار دیگر تردیدهایی در مورد ترمیم اقتصاد جهانی مطرح شده است. در عین حال قطعی گسترده برق در بخش‌هایی از چین بر آمارهای عملکرد اقتصادی این کشور تاثیر گذاشته است.

مشکل شبکه برق چین در حالی رخ داده است که سرمایه‌گذاران از نزدیک در حال رصد تحولات مربوط به بحران بدهی شرکت اورگراند هستند و تغییرات اعمال شده در هفته‌های اخیر بر مقررات ناظر بر موسسات آموزشی و شرکت‌های فناوری فعال در چین نیز موجی از نگرانی را در میان سرمایه‌گذاران برانگیخته است. برخی ناظران معتقدند دولت چین قصد دارد در زمانی که رشد اقتصادی این کشور در وضعیت خوبی قرار دارد دست به انجام اصلاحات ساختاری در بخش‌های مختلف بزند.آلن وانگ تحلیلگر موسسه سرمایه‌گذاری پریسیپال گلوباگ گفت: «من فکر می‌کنم در یکی دو ماه آینده تولید ناخالص داخلی چین کاهش خواهد یافت... و این کشور در حوزه بازار کار با مشکلاتی مواجه خواهد شد.» هرگونه نگرانی از وضعیت دومین اقتصاد بزرگ جهان می‌تواند موجب کاهش احساس ریسک‌پذیری و افزایش اشتها برای سرمایه‌گذاری در بازارهای امنی همچون بازار طلا شود

      ترکیه چقدر ذخایر ارزی دارد؟

بانک مرکزی ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد حجم ذخایر طلا و ارز این کشور تا پایان ماه آگوست به ۱۱۷.۸ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با میزان ذخایر ارزی این کشور در ماه قبل ۱۰.۶ میلیارد دلار افزایش یافته است. طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، ۶۹.۳ میلیارد دلار از ذخایر ارزی این کشور به شکل اسکناس بوده که نسبت به ماه قبل ۸.۴ میلیارد دلار بیشتر شده است. ذخیره طلا نیز با ۱۳.۵ میلیارد دلار کاهش به ۴۰.۶ میلیارد دلار رسیده است. 

رکورد ذخایر طلا و ارز ترکیه در سال‌های اخیر مربوط به دسامبر سال ۲۰۱۳ بوده است که طی آن این کشور ۱۳۶ میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز شامل ۲۱ میلیارد دلار طلا در اختیار داشت. ماه گذشته و به دنبال بحران ارزی که منجر به سقوط ۱۴ درصدی ارزش پول ملی این کشور شد، بانک مرکزی مجبور شد بخش بزرگی از ذخایر ارزی خود را به بازار تزریق کند اما با بهبود تدریجی وضعیت، روند تقویت ذخایر ارزی مجددا آغاز شده است.از سوی دیگر بانک مرکزی ترکیه در نشست اخیر خود بر خلاف انتظار اولیه بسیاری از کارشناسان اعلام کرد نرخ بهره را با یک درصد کاهش به سطح ۱۸ درصدی بر می‌گرداند. اغلب کارشناسان انتظار داشتند این نرخ بین ۰.۵ درصد تا یک درصد افزایش پیدا کند. هنوز نسبت به سال قبل ذخایر طلا و ارز ترکیه حدود پنج درصد کمتر است. با توجه به احیای نسبی از کرونا، انتظار می‌رود رسیدن به سطح ذخایر ۱۲۰ میلیارد دلاری در سال جاری محقق شود.از سوی دیگر خالص ذخایر طلا و ارز که از کسر کردن تعهدات کوتاه‌مدت، وام‌های ارزی، اوراق قرضه و سپرده‌های ارزی از کل ذخایر به دست می‌آید تا پایان این ماه به ۲۸.۶ میلیارد دلار رسیده است. طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، این کشور حدود ۱۸.۲ میلیارد دلار تعهد ارزی کوتاه‌مدت دارد که نسبت به ماه قبل ۳.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

      افت لیر ترکیه 

ارزش لیر به کمترین سطح تاریخ معاصر خود رسید.نگرانی از وضعیت روابط ترکیه و امریکا، کماکان یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های معامله گران بازارهای ارز در این کشور است. رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه با وجود دیدار با جو بایدن گفته ترکیه کماکان مصمم به تکمیل خرید سامانه دفاع موشکی اس- ۴۰۰ از روسیه است که به یکی از مهم‌ترین مناقشات واشنگتن- آنکارا تبدیل شده و امریکا نیز به همین دلیل تحریم‌هایی علیه ترکیه اعمال کرده است. تصمیم غیرمنتظره بانک مرکزی در کاهش نرخ بهره باعث ریزش مجدد ارزش لیر شد. بانک مرکزی ترکیه تصمیم گرفت تا نرخ بهره را با یک درصد کاهش به ۱۸ درصد برساند تا نرخ بهره مجددا به سطح خود در ماه آگوست برسد. این نگرانی در بین معامله گران وجود دارد که با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید در بانک مرکزی ترکیه، رجب طیب اردوغان مداخلات بیشتری را در کار این نهاد انجام دهد.رییس‌جمهور ترکیه که یکی از منتقدان سرسخت نرخ بهره بالا محسوب می‌شود اخیرا در مصاحبه با یکی از شبکه‌های تلویزیونی این کشور گفته بود نرخ بهره باید از مقادیر فعلی کمتر شود. وی با بیان اینکه رسیدن به یک محیط سرمایه‌گذاری آرام نیازمند خلاص شدن از شر نرخ بهره بالا است، افزود: نرخ تورم بالای ترکیه در حال حاضر بیش از هر چیز دیگری به خاطر بالا بودن نرخ بهره است. لیر که سه هفته پیش به بالا‌ترین سطح هفت هفته اخیر خود رسیده بود، بار دیگر روندی نزولی را تجربه کرد و به پایین‌ترین نرخ برابری خود مقابل دلار در طول تاریخ معاصر خود رسید تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۸.۹ تثبیت شد. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۱.۴۴ درصد افزایش به ۸.۹۲ لیر رسید. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۱۰.۴۲۳ لیر و هر پوند معادل ۱۲.۳۷۸ لیر اعلام شد.

      صعود دلار

ارزش دلار برای سومین روز متوالی بالا رفت.رییس بانک مرکزی امریکا از بالا ماندن نرخ تورم در ماه‌های آینده خبر داده است.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۴۳ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۷۷۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس نیز معادل ۱.۰۷۵ دلار اعلام شد. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۱.۲۸ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۵۳ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲۱ درصد پایین رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۶ به ۱.۱۶۸ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۵۱ درصد افزایش به ۱۱۱.۵۳۱ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۳۸۱ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۶۰ یوان چین اعلام شد. جروم پاول با بیان اینکه تقویت سطح مخارج مصرفی و احیای اقتصادی مساله‌ای زمان بر خواهد بود، از بزرگ‌تر از حد انتظار بودن شوک‌های وارده به زنجیره تامین سخن گفته است.وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رشد اقتصادی امریکا در سطح نیرومندی حفظ خواهد شد وعده داد بانک مرکزی از تمامی ابزارهای در اختیار خود برای کمک به اقتصاد بهره گیرد. 

 اقتصاد امریکا در ماه آگوست تنها موفق به اشتغال زایی برای ۲۳۵ هزار نفر شد که این رقم بسیار کمتر از ۷۵۰ هزار اشتغالزایی مورد انتظار بازار بود.رییس بانک مرکزی امریکا در سخنانی که نوعی نگرانی در آن دیده می‌شود گفته است هرگز در طول زندگی خود شاهد چنین اخلالی در زنجیره تامین نبوده است.ایجاد تعادل بین بازار کار و بازار پول و همچنین تورم انتظاری یکی از سخت‌ترین کارهای بانک مرکزی بوده است. جمهوری‌خواهان مخالفت خود را با لایحه پیشنهادی ۳.۵ تریلیون دلاری دولت بایدن علنی‌تر کرده‌اند.گریگ مورفی- سناتور کارولینای شمالی- با بیان اینکه چنین اقدامی بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد گفته است باید مواظب رعایت انضباط مالی توسط دولت باشیم.وی همچنین گفت که به درخواست دولت برای موافقت با افزایش سقف بدهی رای منفی خواهد داد.پیش‌تر میچ مک کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنا گفته بود به درخواست دولت برای افزایش سقف بدهی‌ها رای مثبت خواهد داد.سخنان جدید جروم پاول - رییس بانک مرکزی امریکا- نشان می‌دهد که این نهاد در حال آماده شدن برای عصر پس از کرونا است.پاول با بیان اینکه رکود اقتصادی ناشی از کرونا یکی از سنگین‌ترین ولی گذراترین رکودهای تاریخ معاصر امریکا بود، بر ضرورت شتاب بخشیدن به فعالیت‌های اقتصادی سخن گفت. در ۱۸ ماه اخیر پیامدهای کرونا به صورت کامل بر روی اقتصاد امریکا تاثیر گذاشته است اما با توجه به بهبود چشمگیر وضعیت بهداشتی، انتظار می‌رود تا پایان سال شاهد عادی شدن شرایط باشیم. شواهد حاکی از آن است طی ماه‌های آینده شدت حجم نقدینگی تزریق شده توسط بانک‌های مرکزی به بازار کاهش پیدا خواهد کرد که این مساله به نوبه خود در مهار تورم تاثیر زیادی خواهد داشت. هم بانک مرکزی امریکا و هم بانک مرکزی اروپا از تصمیم خود برای پایان بخشیدن تدریجی به رویکرد فعلی که از زمان شدت گرفتن شیوع کرونا اتخاذ شد، خبر داده‌اند. انتظار می‌رود از نیمه دوم سال آینده شاهد افزایش نرخ بهره باشیم. چین به تلاش‌های خود برای جهانی شدن یوان شدت بخشیده و در همین راستا، بانک مرکزی این کشور اعلام کرد در حال تلاش برای ترغیب شرکای تجاری این کشور برای استفاده از یوان در مبادلات دو جانبه است.چین پیش‌تر قراردادی با کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا به امضا رسانده بود که بر اساس آن، معافیت‌ها و مشوق‌هایی برای تجارت بر حسب یوان در نظر گرفته شده بود.چین همچنین از افزایش سهم یوان از بازپرداخت‌های بین‌المللی خبر داده است.افزایش سریع میزان بدهی‌های دولت امریکا، ابهاماتی را در خصوص چشم‌انداز آتی اقتصادی این کشور ایجاد کرده است به ویژه آنکه دولت بایدن مجبور خواهد شد رویکرد محتاط‌تری در حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا اتخاذ کند. 

 

ارسال نظر