کاهش قیمت سکه و ثبات دلار

۱۴۰۰/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۲۴۹

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز شنبه 27 شهریور 1400، قیمت دلار 27 هزار و 475 تومان، قیمت یورو 32 هزار و 224 تومان، پوند انگلیس 38 هزار و 204 تومان و درهم امارات 7 هزار و 475 تومان اعلام شده است. نرخ اونس جهانی طلا نیز به 1754 دلار رسید و در نتیجه در شرایط ثبات دلار و کاهش قیمت اونس جهانی طلا، قیمت طلا و سکه در داخل کشور اندکی کاهش داشت. 

ابراهیم محمدولی رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اینکه هر انس جهانی طلا با قیمت ۱۷۵۴ دلار و ۸۰ سنت عرضه شده است افزود: قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۵۵۰ هزارتومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان بفروش می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه این تغییر جزئی قیمت سکه به دلیل کاهش قیمت انس جهانی و افت تقاضا در بازار است ادامه داد: هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۴۱ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۹۴۳ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت ارز نیز در بازار نسبت به پنجشنبه هفته گذشته بدون تغییر بود. قیمت دلار امریکا ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هر یورو ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش رسید. در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک‌میلیون و ۱۳۸ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱میلیون و ۷۳۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۷هزار و ۴۷۵ تومان است.

     افزایش ۴۰ هزار تومانی نرخ سکه 

ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۴۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته (۲۵ شهریورماه) به رقم ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌ سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۳۹ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۹۳۸ هزار تومان شد.همچنین هر اُنس جهانی طلا نیز یک هزار و ۷۵۵ دلار و ۵۱ سنت قیمت خورد که در مقایسه با روز گذشته ۲۹ دلار و ۴۲ سنت کاهش داشت. 

مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و انس جهانی است. براین اساس با وجود آنکه قیمت انس جهانی طلا بیش از ۲۹ دلار افت قیمت داشت اما به دلیل نرخ ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومانی نرخ دلار در صرافی‌های بانکی، شاهد افزایش ۴۰ هزار تومانی قیمت سکه تا لحظه مخابره خبر بودیم.

    تثبیت نرخ دلار و یورو  در صرافی‌های بانکی در سه روز کاری متوالی 

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (شنبه، ۲۷ شهریورماه) برای سومین روز کاری متوالی (از چهارشنبه هفته گذشته تاکنون) ثابت ماند و ۲۶ هزار و ۷۶۱ تومان قیمت خورد. قیمت فروش یورو در مقایسه با آخرین روز کاری هفته گذشته (پنجشنبه، ۲۵ شهریورماه) بدون تغییر ۳۱ هزار و ۵۳۲ تومان تعیین شد. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۲۳۱ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۹۰۷ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۳۹۱ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۶۳۱ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۹۶۴ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۲۴۵ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز چهارشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۳۱۵ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۲۸۱ تومان معامله شد.

قیمت دلار در خردادماه از کانال ۲۵ هزار تومان عبور کرد و وارد محدوده ۲۶ هزار تومان شد و چند روزی هم با بهای ۲۷ هزار تومان فروخته می‌شد، اما از ابتدای شهریورماه شاهد روند نزولی نرخ دلار در صرافی‌های بانکی بودیم و قیمت آن در این مدت در کانال ۲۶ هزار تومان نوسان داشته است و قیمت خرید و فروش دلار در سه روز کاری متوالی اخیر تغییری نداشت. 

     توقف فعالیت  بیش از ۶۰ صرافی ارز دیجیتال در کره جنوبی

بیش از ۶۰ صرافی ارزهای دیجیتال در کره جنوبی باید تا نیمه شب (جمعه)، یک هفته قبل از اعمال مقررات جدید در این کشور، مشتریان خود را از توقف جزئی یا کامل معاملات خود مطلع کنند.

این صرافی‌ها برای ادامه فعالیت خود، باید تا 24 سپتامبر در «واحد اطلاعات مالی» ثبت نام کرده و گواهی امنیتی از این آژانس امنیت اینترنت ارایه دهند. آنها همچنین باید برای اطمینان از نام واقعی دارندگان حساب‌ها با بانک‌ها همکاری کنند.

صرافی‌هایی که ثبت نام نکرده‌اند باید خدمات خود را پس از 24 سپتامبر تعطیل کنند، در حالی که آنهایی که ثبت نام کرده‌اند اما موفق به مشارکت با بانک‌ها نشده‌اند از معامله خود به واحد پول کره جنوبی یعنی وون منع می‌شوند.کمیسیون خدمات مالی این کشور اوایل هفته جاری میلادی گفت: اگر لازم شود برخی یا همه خدمات (صرافی ها) متوقف شود، آنها باید تاریخ بسته شدن و روش‌های مورد انتظار برای اخذ پول را حداقل هفت روز قبل از بسته شدن به مشتریان اطلاع دهند.بر اساس این گزارش، کمیسیون خدمات مالی کره همچنین تأکید کرد که این اقدام باید حداکثر تا تاریخ 17 سپتامبر انجام شود.از بین همه صرافی‌ها، نزدیک به 40 صرافی قرار است همه خدمات را متوقف کنند. 28 صرافی دیگر نیز دارای گواهی امنیتی هستند اما مشارکت بانکی ندارند.فقط چهار صرافی یعنی Upbit، Bithumb، Coinone و Korbit  مشارکت‌های خود را ثبت کرده و تضمین کرده‌اند و بنابراین می‌توانند پرداخت‌های خود را به وون انجام دهند.برخی از صرافی‌های کوچک‌تر از جملهProBit، Cashierest  و Flybit قبلاً اعلام کرده‌اند که تجارت خود را به پایان خواهند رساند و عملیات خود را فقط شامل معاملات سکه‌های دیجیتال تا حصول مشارکت با بانک‌ها ادامه خواهند داد.

 

ارسال نظر