دولت باید رییس کل جدید بانک مرکزی را هرچه سریع‌تر معرفی کند

۱۴۰۰/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۲۰۹

 گروه بانک و بیمه |احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی در خصوص انتخاب رییس کل جدید بانک مرکزی گفت: گفت‌وگوهایی در این ارتباط انجام شده و نتیجه آن، در هفته‌های آینده اعلام خواهد شد. با وجود برخی نگرانی‌های ابراز شده؛ می‌توانم این امید را بدهم که هماهنگی خوبی بین وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه وجود دارد و تلاش می‌کنیم این هماهنگی به درجاتی بیشتر از سنوات گذشته، برسد؛ کما اینکه همین امروز، نخستین جلسه هماهنگی در ارتباط با رویکرد بخشنامه ابلاغی بودجه 1401 بین من و رییس سازمان برنامه و بودجه برگزار خواهد شد.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی در خصوص انتخاب رییس کل جدید بانک مرکزی نیز با اشاره به اینکه به لحاظ قانونی، وظیفه معرفی رییس کل بانک مرکزی بر عهده وزیر اقتصاد و صدور حکم آن بر عهده رییس‌جمهور است، گفت: گفت‌وگوهایی در این ارتباط انجام شده و نتیجه آن، در هفته‌های آینده اعلام خواهد شد.

خاندوزی محور جلسه خود با رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص بخشنامه بودجه 1401 را «کنترل جدی کسری تراز عملیاتی دولت» به عنوان مهم‌ترین نقطه کانونی تصمیمی‌گیری اعلام کرد.

از سوی دیگر، محمد رضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تقویت ارزش پول ملی از اولویت‌های مهم مجلس در حوزه مالی بانکی است گفت: دولت باید هر چه سریعتر رییس کل جدید بانک مرکزی را معرفی کند.

 با اشاره به اینکه باید هر چه سریعتر رییس کل جدید بانک مرکزی معرفی شود اظهار داشت: انتخاب رییس کل بانک مرکزی از اختیارات وزیر اقتصاد محسوب می‌شود و قبل از تشکیل کابینه در این زمینه رایزنی‌هایی با کمیسیون اقتصادی انجام گرفت، اما اخیرا مشورت خاصی با کمیسیون اقتصادی صورت نگرفته است.با توجه به شرایط ارزی کشور و لزوم تصمیمات فوری در خصوص سیاست‌های ارزی که اخیرا با التهابات نیز روبرو بودیم، منتظر هستیم هر چه زودتر رییس کل جدید بانک مرکزی تعیین شود.

نماینده مردم کرمان درباره شاخصه‌های رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: این فرد باید سابقه فعالیت ارزی و بانکی را در کارنامه خود داشته باشد تا بتواند مسائل کشور در این دو موضوع را حل کند.اولویت اول کشور در حوزه بانک مرکزی مدیریت تورم است و باید با اعمال سیاست‌های پولی باعث کاهش نرخ تورم شود و هیچ اولویتی برای ما در بانک مرکزی مهم‌تر از تقویت ارزش پول ملی نیست.کسی که می‌خواهد سکان‌دار بانک مرکزی باشد باید بر موارد علمی و نظام ارزی، مالی و بانکی کشور اشراف کامل داشته باشد و امیدواریم دولت با همین مشی و روش رییس کل بانک مرکزی را انتخاب کند.

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس طی انتقادی گفت که شرکت ملی مس به تعهدات خود در انتقال گردش مالی و حساب‌هایش به استان عمل نکرده است. نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در کرمان روز پنجشنبه در حالی برگزار شد که موضوع انتقال سرمایه و گردش مالی شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی استان به کرمان با هدف تامین منابع از آن محل برای ارایه تسهیلات به صنایع خرد و متوسط از جمله مهم‌ترین محورهای مورد بررسی بود.

پورابراهیمی در این زمینه در انتقادی از شرکت ملی مس ادامه داد: برخی شرکت‌ها در این زمینه تا حدی به تعهداتشان پایبند بوده‌اند که در این بخش اگر ظرفیت‌ها را در خدمت رسانی به واحدهای کوچک قرار دهیم برای توسعه استان کفایت می‌کند.همچنین بازار سرمایه به عنوان بهترین ظرفیت می‌تواند حتی به صورت پروژه‌ای شرکت‌های کوچک ما را تامین مالی کند. رییس کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: روند کاهش نرخ را از مالیات بر عملکرد به سمت درآمد می‌بریم که در این خصوص نرخ مالیات عملکرد بنگاه اقتصادی برای نخستین‌بار در کشور پنج واحد درصد کاهش یافت.مالیات بر عملکرد در کشور اکنون از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد رسیده است.

پورابراهیمی اظهارداشت: عملکرد مالیات در واحدهای تولیدی باید به نحوی باشد که پرداخت مالیات مانع فعالیت آنها نشود و در این خصوص نگاه راهبردی، میان مدت و بلندمدت ما کاهشی است.مجلس همچنین به صدور مجوزها و ورود به کسب و کار به عنوان بزرگ‌ترین چالش این حوزه ورود کرد و طرح بهبود کسب و کار در صحن علنی مجلس مصوب شد که دغدغه‌ها را برای ماه‌ها اتلاف وقت برای پیگیری اخذ مجوز کوتاه می‌کند. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت موجود صنایع کوچک استان کرمان گفت: بر اساس گزارش‌ها ۴۰ درصد واحدهای دارای مجوز بهره‌برداری استان کرمان نیمه فعال، ۲۵ درصد تعطیل و ۳۵ درصد فعال هستند که باید مشکلات‌ آنها احصا شود. باید ضمن تعیین تکلیف وضعیت موجود و اقدام برای رفع چالش‌ها، وضعیت فعلی را مشخص کنیم و شرایط را در راستای بهبود شرایط اقتصادی کشور به کار‌گیریم.اقدامات خوبی در حال انجام و پیش‌بینی ما بهبود شرایط اقتصادی کشور در آینده‌ای نزدیک است که با همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی در مرحله تحقق قرار گرفته و به زودی اثرات آن در کشور مشاهده می‌شود. تشکیلات مشاوره‌ای و اطلاع‌رسانی ضرورت کامل کشور است و درخواست ما از اتاق بازرگانی این است که بایستی نظرات را در حوزه میدانی پیگیری کند؛ اتاق بازرگانی متولی کارگاه‌های آموزشی، بازاریابی، تامین مالی و تامین مواد اولیه برای کارگاه‌های در حال احداث استان شود.

 

ارسال نظر