افزایش حدود ۱۵۰ تومانی دلار در صرافی‌های بانکی

۱۴۰۰/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۱۹۷

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری|

روز چهارشنبه 24 شهریور 1400، در بازار آزاد ارز قیمت ارز نسبت به روز قبل اندکی کاهش یافت، قیمت دلار 27 هزار و 395 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 685 تومان، پوند انگلیس 38 هزار و 139تومان و درهم امارات 7 هزار و 461 تومان اعلام شده است. . نرخ دلار در صرافی‌های بانکی امروز (چهارشنبه، ۲۴ شهریورماه) با ۱۴۹ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به ۲۶ هزار و ۷۶۱ تومان رسید. قیمت فروش یورو با ۱۷۹ تومان افزایش به ۳۱ هزار و ۶۳۳ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۲۳۱ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۱ هزار و ۶ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۱۱۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۳۴۹ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۸۷۴ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۱۵۵ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات روز سه‌شنبه، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۲۹۸ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۸۷ تومان معامله شد.  قیمت دلار در خردادماه از کانال ۲۵ هزار تومان عبور کرد و وارد محدوده ۲۶ هزار تومان شد و چند روزی هم با بهای ۲۷ هزار تومان فروخته می‌شد. اما از ابتدای شهریورماه شاهد روند نزولی نرخ دلار در صرافی‌های بانکی بودیم و قیمت آن در این مدت در کانال ۲۶ هزار تومان نوسان داشته است.

     تثبیت قیمت سکه  در کانال ۱۱ میلیون تومان 

 قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۲۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان رسید .سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان معامله شد. همچنین امروز نیم‌ سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۵۷ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج میلیون و ۱۶ هزار تومان شد.همچنین هر انس جهانی طلا نیز امروز یک هزار و ۸۰۰ دلار و ۷۹ سنت قیمت خورد که در مقایسه با روز گذشته ۱۲ دلار و ۱۴ سنت کاهش داشت. 

 مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن دلار و انس جهانی است. بر این اساس با وجود آنکه قیمت دلار طی چند هفته گذشته در کانال ۲۶ هزار تومان نوسان داشته است اما نرخ انواع سکه و طلا به دلیل کاهش ۱۲ دلاری انس جهانی طلا افزایش قیمت نداشته باشد. 

در بازار طلا نیز قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک‌میلیون و ۱۵۴ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱میلیون و ۸۹۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۷هزار و ۳۹۵تومان است.قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز 11 میلیون و 400 هزار تومان است. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 5 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 550 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 2 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 546 هزار تومان و هر مثقال طلا، 5 میلیون و 13 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۴ درصد کاهش به ۱۸۰۳ دلار و ۸۳ سنت رسید. در حالی که پس از انتشار آمارهای ضعیف از تورم امریکا و نامشخص بودن زمان انقباضی شدن سیاست پولی این کشور، دلار تضعیف شده و سوددهی اوراق قرضه دولت امریکا کاهش یافته است، قیمت طلا روز چهارشنبه علیرغم کاهش نسبی در بازار رقم 1800 دلار باقی ماند. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.04 درصد کاهش به 1803 دلار و 83 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه دسامبر هم با 0.12 درصد کاهش به 1805 دلار رسید. شاخص قیمت مصرف‌کننده در امریکا طی ماه اوت تنها 0.1 درصد رشد داشته در حالی که انتظار می‌رفت این رشد 0.3 درصدی باشد. این کمترین رشد تورم در امریکا در طی 6 ماه اخیر است و نشان می‌دهد که نرخ تورم احتمالا بیش از این بالاتر نخواهد رفت، اما با توجه به تداوم محدودیت‌های عرضه احتمالا تورم برای مدتی بالا خواهد ماند.نایب رییس اتحادیه طلاو جواهر از تغییر جزئی قیمت سکه به دلیل نوسانات قیمت ارز و اونس جهانی خبر داد.هر انس جهانی طلا با ۱۳ دلار افزایش با قیمت ۱۸۰۳ دلار عرضه شده است افزود: قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان بفروش می‌رسد.وی با اشاره به اینکه این تغییر جزئی قیمت سکه به دلیل افزایش انس جهانی و تغییر جزئی نرخ ارز است ادامه داد: امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۵۵ هزار تومان فروخته می‌شود.ارز نیز در بازار با کاهش اندک قیمت نسبت به روز گذشته عرضه می‌شود. قیمت دلار امریکا ۲۷ هزار و ۳۵۰ تومان و هر یورو ۳۲ هزار و ۸۰ تومان بفروش می‌رسد.

     عقبگرد دلار

ارزش دلار پس از باقی ماندن تورم امریکا در سطح بالای پنج درصد کاهش پیدا کرد.انتظار می‌رود در نتیجه بالا باقی ماندن نرخ تورم در اقتصادهای بزرگ، بسیاری از پیش‌بینی‌های جدید حاکی از کاهش رشد اقتصادی در سطح جهانی است. نرخ تورم امریکا هنوز بالای پنج درصد است و این نگرانی وجود دارد که اجرایی شدن بسته محرک جدید دولت به افزایش بیش از پیش تورم دامن بزند. کرونا نگرانی مهم بعدی بازار ارز است و در برخی از کشورها برای مقابله با سویه دلتا، کار تزریق دوز سوم به گروه‌های حساس آغاز شده است. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۳ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۵۳۲ واحد بسته شد. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۳ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۳ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۱ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۳۶ درصد کاهش به ۱۰۹.۵۹۸ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۳۹ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۳۴ یوان چین اعلام شد.

     مبنای طرح ساماندهی  رمز ارزها شفافیت است

نماینده مردم کرمان گفت: در طرح ساماندهی رمز ارزها مبنای کار شفافیت است زیرا معتقدیم بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های پولی و مالی و مالیاتی کشور با فعالیت رمزارزها از رده تصمیم‌گیری خارج شده است.  «محمدرضا پورابراهیمی» در جلسه علنی امروز- چهارشنبه- مجلس شورای اسلامی درخصوص طرح ساماندهی استخراج رمزارزها با بیان اینکه پدیده رمزارزها در حوزه اقتصاد منطقه‌ای و جهانی شکل گرفته و بر اقتصاد کشور ما هم اثر دارد اظهار داشت: اگر این پدیده را کتمان کنیم هیچ فرصتی برای مقابله با تبعات آن نداریم و امکان بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن را از دست خواهیم داد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: هدف کمیسیون اقتصادی مجلس ساماندهی این پدیده بوده است چرا که در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم هیچ اراده‌ای برای ساماندهی پدیده رمزارزها دیده نشد اگر امروز دولت و مجلس در این خصوص همکاری کنند اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد. نماینده مردم کرمان در مورد ساماندهی وضعیت موجود گفت: در حال حاضر به دلیل عدم شناخت کافی توسط مردم و سرمایه‌گذاران از پدیده رمزارزها دچار شرایط خاصی هستیم که ضوابط مشخصی درباره فعالیت این سامانه‌ها وجود ندارد، وزارت ارتباطات به عنوان متولی فضای مجازی، وزارت صنعت به عنوان ناظر بر مجوزها، وزارت اقتصاد به عنوان متولی مبارزه با پولشویی و وزارت نیرو به عنوان متولی تأمین برق لازم برای استخراج رمزارزها همگی دخیل هستند لذا کمیسیون اقتصادی به دنبال ساماندهی این وضعیت نابسامان بوده است. ‌در این ساماندهی مبنای کار ما شفافیت است چرا که معتقدیم بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های پولی و مالی و مالیاتی کشور با فعالیت رمزارزها از رده تصمیم‌گیری خارج شده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به درخواست نماینده بانک مرکزی برای ارایه لایحه در این زمینه از سوی دولت گفت: تا به حال هیچ لایحه‌ای از سوی بانک مرکزی در خصوص موضوعات مهمی از جمله قانون بانک مرکزی و قانون بانکداری کشور ارایه نشده و در خصوص رمزارزها نیز اگر بانک مرکزی لایحه‌ای ارایه کرد مبنای کار ما قرار می‌گیرد.تا قبل از ارایه لایحه، طرح کمیسیون اقتصادی بررسی می‌شود و این طرح کاملا کارشناسی شده است لذا نمایندگان کمک کنند تا امکان اصلاحات لازم در کمیسیون و طی مراحل قانونی فراهم شود.

     بیت‌کوین با قدرت  وارد کانال ۴۶ هزار دلاری شد

ارزش بیت‌کوین و ارزهای دیجیتالی مهم نسبت به روز قبل افزایش محسوسی را تحربه کرد.در حالی که بسیاری از نهادهای نظارتی نبت به رمزارزها سختگیرتر شده‌اند، رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا در موضعی نسبتا نرم، تنها از صرافی‌های ارایه‌دهنده خدمات مرتبط با ارزهای دیجیتالی خواسته است تا مجوزهای قانونی را اخذ و اطلاعات مربوط به تراکنش‌های خود را ثبت کنند.‌گری گنسلر، توکن‌ها و ارزهای دیجیتالی را نوعی از دارایی خوانده است که احتمالا زیرمجموعه اوراق بهادار محسوب می‌شوند. 

     بسیاری از کشورها از رمزارز  مردم مالیات دریافت می‌کنند

معاون حقوقی و امورمجلس بانک مرکزی در خصوص گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت تبادل رمزارزهای جهان‌روا در کشور گفت: این رمزارز یک نوع دارایی است و کشورهایی که آن را به رسمیت شناختند آن را دارایی می‌دانند و از آن مالیات اخذ می‌کنند. امیرحسین طیبی فرد در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در خصوص گزارش کمیسیون اقتصادی درباره وضعیت تبادل رمزارزهای جهان‌روا عنوان کرد: برخی کشورها این رمزارزها را به عنوان دارایی پذیرفته‌اند برخی درباره آن سکوت اختیار کرده‌اند و برخی هم آن را ممنوع اعلام داشتند. موضوع مهم ماهیت حقوقی این پدیده است این حوزه ممکن است مخاطراتی را همچون ایجاد ضرر و زیان برای مردم، تسهیل موضوع قاچاق کالا، پولشویی و فرار مالیاتی را به دنبال داشته باشد.

وی اضافه کرد: در گزارش کمیسیون هم به این ابهام اشاره شد که اصلا ریشه این رمزارزها کجاست؟ چگونه است که با پیام یک سرمایه‌دار غربی ارزش آن دچار نوسان می‌شود.طیبی فرد عنوان کرد: از قانونگذار انتظار داریم این حوزه را برای دولت ترسیم کند. دولت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد صرفا مجری قانون هستند. علاوه بر تدوین نقشه راه باید موضع روشنی در خصوص برخی مسائل نیز اتخاذ شود. برای مثال در خصوص اینکه مسوولیت نوسان قیمت و ریسک نوسان قیمت با مالک رمزارز می‌باشد نه با دولت، یعنی ارزش رمزارزها با عرضه و تقاضا تعیین شود نه توسط دولت و بانک مرکزی.

 

ارسال نظر