افزایش قیمت طلا و ارز در بازار

۱۴۰۰/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۱۵۱
افزایش قیمت طلا و ارز در بازار

   کاهش اونس جهانی طلا به 1788 دلار               

 دلار بار دیگر به کانال 27 هزار تومانی وارد شد  

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

روز سه شنبه 23 شهریور 1400، قیمت ارز بار دیگر در بازار آزاد افزایش یافت و دلار به کانال 27 هزار تومانی وارد شد. براین اساس، قیمت دلار 27 هزار و 423 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 435 تومان، پوند انگلیس 38 هزار و 84تومان و درهم امارات 7 هزار و 440 تومان اعلام شده است. به دنبال افزایش قیمت دلار به 27423 تومان و کاهش اونس جهانی طلا به 1788 دلار، قیمت طلا و سکه نیز تغییر کرده و قیمت سکه به 11 میلیون و 900 هزار رسید و پیش‌بینی کاهش بیشتر آن نیز در صورت کاهش بیشتر قیمت اونس جهانی طلا وجود دارد. کارشناسان با توجه به سفر رییس آژانس به تهران و همچنین نشست پیش روی شورای حکام، معتقدند که بازار نسبت به این دیدارها و توافق‌ها و همچنین نشست شورای حکام واکنش نشان داده و ظرف روزهای آینده باید دید که نتایج نشست شورای حکام و واکنش ایران و بازار ارز و طلا چه خواهد بود.دلار در صرافی‌های بانکی (سه شنبه، ۲۳ شهریورماه) با ۱۵۶ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به ۲۶ هزار و ۶۱۲ تومان رسید.قیمت فروش یورو در مقایسه با روز گذشته (دوشنبه، ۲۲ شهریورماه) با ۲۵۶ تومان افزایش به ۳۱ هزار و ۴۵۴ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۸۵ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۸۳۱ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۴۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۲۷۹ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۷۵۶ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۳۶ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز دوشنبه (۲۲ شهریورماه)، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۲۳۵ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۶۱ تومان معامله شد.قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌میلیون و 154 هزار تومان، قیمت دلار 27 هزار و 423 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 890 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز 11 میلیون و 400 هزار تومان است.قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 550 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 2 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 541 هزار تومان و هر مثقال طلا، 5 میلیون تومان ارزش‌گذاری شده است.بانک مرکزی (سه‌شنبه، ۲۳ شهریور ماه) نرخ رسمی ۴۶ ارز عمده و اصلی را اعلام کرد. بر این اساس نرخ ۲۰ ارز افزایش و ۲۰ ارز کاهش یافت، همچنین نرخ ۶ ارز ثابت ماند. هر دلار امریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۸ هزار و ۱۴۲ ریال و یورو ۴۹ هزار و ۶۰۲ ریال ارزش‌گذاری شد.محمد کشتی‌آرای نایب‌رییس اتحادیه طلا، با اشاره به اینکه هر انس جهانی طلا با قیمت ۱۷۹۴ دلار عرضه شده است، افزود: ۲۳ شهریور، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان و سکه‌های گرمی دو میلیون و ۲۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۵۵ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون تومان فروخته می‌شود. قیمت ارز سه‌شنبه بیست و سوم شهریور در بازار با افزایش روبرو بوده است.قیمت دلار امریکا ۲۷ هزار و ۴۵۰ تومان و هر یورو ۳۲ هزار و ۴۹۰ تومان به فروش می‌رسد.

      قیمت جهانی طلا کاهش یافت

قیمت جهانی طلا در معاملات سه‌شنبه، تحت تاثیر نوسانات دلار در آستانه انتشار گزارش تورم امریکا، افت کرد.قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد ۰.۱۲ درصد افت کرد و به یک هزار و ۷۹۱ دلار و ۲۵ سنت بازگشت.قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای امریکا هم ۰.۱۲ درصد افت کرد و به یک هزار و ۷۹۳ دلار و ۳۰ سنت بازگشت. شاخص دلار که دیروز در برابر رقیبان مهم خود به بالاترین سطح چند هفته اخیر رسیده بود، اندکی از آن سطح فرونشست تا افت قیمت طلا محدود شود.

    رشد ارزش یوآن در برابر دلار 

به بالاترین میزان ۳ ماهه

برخی کارشناسان می‌گویند که اعلام چین برای معاملات بورس کالا در چین با یوان موجب شده که ارزش یوان در مقابل دلار افزایش یابد و این موضوع می‌تواند تقاضا برای یوان چین برای خرید محصولات از بزرگ‌ترین کارخانه ساخت جهان یعنی چین را افزایش داده و دلار را تضعیف کند. اما در عین حال برخی دیگر از صاحب نظران معتقدند که اعتماد به دلار در چند دهه اخیر بالا بوده و به سادگی نمی‌توان اعتماد به چین آنهم بعد از بحران بزرگ کرونا که منشأ آن چین بوده را افزایش داد و لذا باید دید که در ماه‌های آِینده بازارهای جهان چه واکنشی نشان می‌دهند و آیا حاضرند که معاملات با یوان را به جای دلار جایگزین کنند؟بانک مرکزی چین ارزش پایه یوآن در برابر دلار را ۶۹ واحد افزایش داده و به بالاترین میزان در ۳ ماه اخیر رساند. بانک مرکزی چین روز گذشته ارزش یوآن در برابر دلار را ۶۹ واحد افزایش داد. با این حساب ارزش یوآن در برابر دلار به بالاترین میزان در ۳ ماه گذشته رسیده است. از اینرو، برابری یوآن-دلار به ۶.۴۴۹۷ یوآن در برابر دلار رسیده که از اواسط ماه ژوئن تاکنون بیشترین سطح به شمار می‌رود. البته روز جمعه هم ارزش یوآن در برابر دلار رشد کرده بود.به‌طور کلی طی ۳ هفته گذشته ارزش یوآن به صورت پیاپی در برابر دلار رشد کرده و عاملی که در روزهای اخیر بیشترین تاثیر را در این زمینه داشته نخستین گفت‌وگوی تلفنی بین روسای جمهور چین و امریکا از زمان ورود جو بایدن به کاخ سفید بوده است.فارس گزارش داده، گوآن تائو، مدیر بخش پرداخت‌های بین‌المللی سازمان مبادلات ارزی چین در این باره می‌گوید: در ۶ ماه نخست امسال ارزش یوآن در برابر دلار روندی W شکل را طی کرده است.پیش‌تر نیز مدیر بخش سیاست‌های پولی بانک مرکزی چین نیز هشدار داده بود که برای سال جاری شاهد نوسانات ارزش در برابری یوآن-دلار خواهیم بود. وی البته گفته بود که پکن تلاش خواهد کرد تا ارزش یوآن را در یک محدوده منطقی و متعادل نگهدارد.طی سال گذشته و به خاطر بحران کرونا، ارزش یوآن در برابر دلار برای ماه‌های متوالی کاهش یافته بود و کار تا جایی پیش رفت که بانک مرکزی چین ارزش رسمی یوآن را تا ۷.۱۳۱۶ یوآن در برابر دلار کاهش داد که از سال ۲۰۰۸ تاکنون بی‌سابقه بوده است.بانک مرکزی چین (PBC) اعلام کرد که نرخ مبادله ارز این کشور یعنی یوان در برابر دلار امریکا به حداکثر میزان سطح خود از اواسط ماه ژوئن رسیده است.بانک مرکزی چین (PBC) روز دوشنبه اعلام کرد که نرخ مبادله ارز این کشور یعنی یوان در برابر دلار امریکا 69 صدم درصد افزایش یافته و به حداکثر میزان سطح خود از اواسط ماه ژوئن رسیده است.بر اساس این گزارش، ارزش رنمینبی Renminbi (نام رسمی واحد پول چین) افزایش یافت و در معاملات روز دوشنبه هر دلار در برابر 6.4497 یوان معامله شد.پیش از این، ارزش پول چین در معاملات روز جمعه به بالاترین سطح یک هفته‌ای خود رسیده بود و پس از انتشار اخبار مربوط به نشست جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا و شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین برای اولین‌بار در هفت ماه گذشته، سومین افزایش هفتگی متوالی خود را ثبت کرد. محورهای این گفت‌وگو مسائل اقتصادی، تغییرات آب و هوایی و شیوع کرونا اعلام شد.

گوان تائو، سرپرست بخش پرداخت‌های بین‌المللی در اداره مبادله ارزهای خارجی چین، اخیراً اعلام کرده بود که در نیمه اول سال جاری میلادی، نرخ مبادله یوان نسبت به واحد پول ایالات متحده یک مسیر W شکل را دنبال کرده است.پیش از این، سان گوفنگ، رییس سیاست‌های پولی بانک مرکزی چین، هشدار داده بود که نوسانات دو طرفه یوان در برابر دلار در سال 2021 عادی خواهد بود. با این حال، وی گفت که پکن «ثبات پول چین را در محدوده منطقی و متعادل حفظ می‌کند».سال گذشته، در بحبوحه همه‌گیری بیماری کووید-19، یوان در برابر دلار امریکا برای چند ماه رو به کاهش بود. در ماه مه 2020، بانک مرکزی چین نرخ ارز ملی را به 7.1316 یوان در هر دلار کاهش داد که پایین‌ترین سطح از فوریه 2008 بود. با این حال، پس از آن، یوان شروع به تقویت تدریجی در برابر پول امریکا کرد.

     روبل دیجیتال قبل از ۲۰۳۰ 

قانونی می‌شود

وزارت دارایی روسیه اعلام کرد که راه‌اندازی روبل دیجیتال توسط بانک مرکزی این کشور یکی از پروژه‌های کلیدی دیجیتالی شدن در این دهه خواهد بود.وزارت دارایی روسیه گفت: یکی از پروژه‌های کلیدی آینده در بخش دیجیتالی شدن، راه‌اندازی روبل دیجیتال قبل از سال ۲۰۳۰ است. (روبل دیجیتال) سومین شکل پولی است که توسط بانک مرکزی روسیه منتشر می‌شود. به گفته این وزارتخانه، راه‌اندازی روبل دیجیتال به توسعه بیشتر زیرساخت‌های پرداخت، افزایش رقابت و گسترش ابزارهای جدید مالی جدید کمک می‌کند. این ارز همچنین به افزایش دسترسی و کاهش هزینه خدمات برای مردم و مشاغل کمک خواهد کرد. پیش از این قرار بود روبل دیجیتالی تا پیش از پایان سال ۲۰۲۳ رونمایی شود. نخستین‌بار در ماه اکتبر سال قبل بانک مرکزی روسیه از کار بر روی پروژه ارز دیجیتالی خود خبر داده بود.طبق اعلام مقامات روسی، روبل دیجیتال در کنار روبل‌های کاغذی در چرخه خواهند بود و قرار نیست روبل‌های کاغذی از چرخه به‌طور کامل خارج شوند بلکه هدف سهولت انجام تراکنش‌ها با امکان نگهداری روبل در کیف پول الکترونیکی و انجام عملیات پرداخت و دریافت با استفاده از موبایل خواهد بود. 

     ارزش دلار در بازار جهانی 

ارزش دلار مقابل رقبای خارجی خود افزایش یافت.در حالی که مخالفت جمهوری‌خواهان با لایحه پیشنهادی دولت بایدن برای اجرایی شدن یک بسته عظیم محرک ۳.۵ تریلیون دلاری بالا گرفته است، دموکرات‌ها در کنگره از پیش‌نویس طرحی رونمایی کردند که نرخ مالیات را افزایش خواهد داد تا بخشی از هزینه‌های این طرح تامین شود. تلاشی که کاملا در تضاد با نظر جمهوری‌خواهان در کاهش مالیات است و در صورت تصویب، نرخ مالیات بر درآمد را به ۲۶.۵ درصد و برای شرکت‌ها به ۳۹.۶ درصد افزایش خواهد داد.  تورم چین در ١٢ ماه منتهی به آگوست به مثبت ۰.۸ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۲ درصد کمتر از تورم ماه قبل و ۰.۱ درصد بیشتر از نرخ پیش‌بینی شده توسط کارشناسان بوده، بیش از همه تحت تأثیر افزایش تورم حمل و نقل قرار گرفته که تورم آن به مثبت ۵.۹ درصد افزایش پیدا کرده است. این کمترین تورم ثبت شده پنج ماه اخیر در چین بوده است. مواد غذایی با تورم منفی ۰.۸ درصدی اصلی‌ترین عامل کاهنده تورم بوده است. تورم فرهنگ و آموزش ۳.۰ درصد و آب و برق ۱.۱ درصد اندازه‌گیری شده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۱۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۶۵۷ واحد بسته شد. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۲ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۴ درصد پایین رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۰ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۱۰.۱۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۳۵۸ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۵۲ یوان چین اعلام شد.

 

 

ارسال نظر