کاهش ۴۲۰ تومانی نرخ دلار و 210 هزار تومانی سکه

۱۴۰۰/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۱۲۱
کاهش ۴۲۰ تومانی نرخ دلار و 210 هزار تومانی سکه

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

روز دوشنبه 22 شهریور 1400، قیمت دلار به کانال 26 هزار تومانی منتقل شد و قیمت دلار 26 هزار و 980 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 470 تومان، پوند انگلیس 37 هزار و 544 تومان و درهم امارات 7 هزار و 350 تومان اعلام شده است. تحت تاثیر کاهش قیمت دلار، قیمت سکه طلا نیز به 11 میلیون و 78 هزار تومان در عصر دوشنبه رسید. اونس جهانی طلا نیز 1791 دلار گزارش شده است. 

   کاهش ۴۲۰ تومانی نرخ دلار

دلار در صرافی‌های بانکی (دوشنبه، ۲۲ شهریورماه) با ۴۲۰ تومان کاهش نسبت به روز گذشته به ۲۶ هزار و ۴۵۶ تومان رسید.قیمت فروش یورو در مقایسه با روز گذشته (یکشنبه، ۲۱ شهریورماه) با ۴۱۵ تومان کاهش به ۳۱ هزار و ۱۹۸ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۵ هزار و ۹۳۲ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۵۸۱ تومان بود. علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۴۰۱ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۶۴۱ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۱ هزار و ۱۹۲ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۴۷۵ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز یکشنبه (۲۱ شهریورماه)، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۳۳۸۳ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۱۷۷ تومان معامله شد.قیمت دلار از خردادماه حرکت آرامی به سوی کانال ۲۵ هزار تومان شروع کرد و بیش از دو هفته در این کانال نوسان داشت و وارد کانال ۲۶هزار تومان شد و سپس در صرافی‌های بانکی به قیمت ۲۷ هزار تومان فروخته می‌شد. اما در دو هفته گذشته روند نزولی قیمت را شروع کرد و وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و از ابتدای هفته بر مدار نزولی قرار دارد.همچنین قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک‌میلیون و ۱۴۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱میلیون و ۷۸۰هزار تومان و قیمت دلار ۲۶هزار و ۹۸۰ تومان است. سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز 11 میلیون و 350 هزار تومان است. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 950 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 550 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 2 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 563 هزار تومان و هر مثقال طلا، 4 میلیون و 940 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

   سکه ۲۱۰ هزار تومان ارزان شد 

صبح دوشنبه قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (دوشنبه، ۲۲ شهریورماه) در بازار تهران با کاهش ۲۱۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیدو سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین هر انس جهانی طلا نیز یک هزار و ۷۹۱ دلار و ۱۶ سنت قیمت خورد.

به گزارش ایرنا، مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن دلار و انس جهانی است. بر این اساس قیمت دلار طی هفته گذشته روند نزولی داشته و در صرافی بانکی در کانال ۲۶ هزار تومان تقریبا آرام گرفته است و انس جهانی با سه دلار افزایش یک هزار و ۷۹۱ دلار و ۱۶ سنت معامله شد و طی دو روز گذشته قیمت انواع سکه و طلا متاثر از روند نزولی نرخ دلار بر مدار نزولی قرار گرفته است.

علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 26 هزار و 623 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 26 هزار و 96 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 31 هزار و 518 تومان و قیمت خرید یورو نیز 30 هزار و 894 تومان اعلام شده است. قیمت هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۷۹۱ دلار و یک سنت رسید.

در حالی که سرمایه‌گذاران محتاط در انتظار تحلیل فنی شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده امریکا هستند که می‌تواند تاثیر مهمی بر تصمیم فدرال رزرو در مورد آغاز انقباضی شدن سیاست پولی داشته باشد، قیمت طلا نوسان محدودی را شاهد بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.2 درصد افزایش به 1791 دلار و یک سنت رسید. هفته گذشته قیمت طلا 2.1 درصد کاهش یافته بود. قیمت فلز زرد در معاملات آتی هم با 0.02 درصد افزایش به 1792 دلار و 40 سنت رسید.کایل رودا تحلیلگر موسسه ‌ای‌جی مارکت در این باره گفت: «این اعتقاد وجود دارد که اگر نرخ تورم بالاتر برود، فدرال رزرو تلاش خواهد کرد جلوی آن را بگیرد و این به معنای انقباضی شدن پیش از موعد سیاست فدرال رزرو و افزایش احتمالی نرخ بهره است. چنین تصمیمی برای بازار طلا خوشایند نخواهد بود.»

رودا افزود، قیمت طلا در حال حاضر در محدوده 1760 تا 1830 دلار قرار دارد و این نشان می‌دهد که تحلیلگران و سرمایه‌گذاران به تصمیم مشخصی در مورد ویروس کرونا، رشد اقتصادی، انتظارات تورمی و سیاست‌های پولی نرسیده‌اند.

آمارهای دولت امریکا در روز جمعه نشان داد که قیمت‌های مصرف‌کننده در این کشور طی ماه اوت رشد خوبی داشته و بیشترین افزایش سالانه در طی حدود 11 سال اخیر را به ثبت رسانده است.

این آمارها سبب شد تا سوددهی اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری امریکا بالاتر برود و قیمت طلا شاهد افت هفتگی 2.1 درصدی باشد. بالا رفتن سوددهی اوراق قرضه سبب بالا رفتن هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا می‌شود.

شاخص ارزش دلار در بازارهای آسیایی اندکی تقویت شد و سبب گران‌تر شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند.

   روبل دیجیتال قبل از سال ۲۰۳۰ در روسیه پول قانونی می‌شود

وزارت دارایی روسیه اعلام کرد که راه‌اندازی روبل دیجیتال توسط بانک مرکزی این کشور یکی از پروژه‌های کلیدی دیجیتالی شدن در این دهه خواهد بود. وزارت دارایی روسیه اعلام کرد که راه‌اندازی روبل دیجیتال توسط بانک مرکزی این کشور یکی از پروژه‌های کلیدی دیجیتالی شدن در این دهه خواهد بود.یکی از پروژه‌های کلیدی آینده در بخش دیجیتالی شدن، راه‌اندازی روبل دیجیتال قبل از سال 2030 است. (روبل دیجیتال) سومین شکل پولی است که توسط بانک مرکزی روسیه منتشر می‌شود.

به گفته این وزارتخانه، راه‌اندازی روبل دیجیتال به توسعه بیشتر زیرساخت‌های پرداخت، افزایش رقابت و گسترش ابزارهای جدید مالی جدید کمک می‌کند. این ارز همچنین به افزایش دسترسی و کاهش هزینه خدمات برای مردم و مشاغل کمک خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، مفهوم ارز ملی دیجیتال توسط بانک مرکزی روسیه در اواخر سال 2020 اعلام شد.انتظار می‌رود که این شکل جدید پول با روبل‌های نقدی و غیرنقدی همزیستی داشته باشد. برخلاف ارزهای مجازی مانند بیت کوین، پیش بینی می‌شود که روبل دیجیتال دارای حداقل ریسک است چرا که توسط تنظیم‌کننده پولی دولت منتشر می‌شود و با پول سنتی پشتیبانی می‌شود.

هفته گذشته، کرملین اعلام کرد که روسیه آمادگی به رسمیت شناختن بیت کوین یا سایر ارزهای رمزنگاری شده را ندارد، زیرا مساوی بودن ارز رمزنگاری شده با پول به سیستم مالی این کشور آسیب می‌رساند.

   عرضه ۲۸۹ میلیون دلار در سامانه نیما

بانک مرکزی اعلام کرد: سامانه نیما (دوشنبه، ۲۲ شهریورماه) شاهد عرضه حدود ۲۸۹ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است.از عرضه‌های مذکور (دوشنبه، ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۰) حدود ۱۷۲ میلیون دلار معامله شده است. براساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۲ هزار و ۹۹۶ تومان بوده است.این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است. سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.

نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.سامانه نیما محل تامین ارز کالاهای وارداتی و محل تبادل میان صادرکنندگان و واردکنندگان است و حجم و قیمت معاملات انجام شده در آن در فرایند تعیین نرخ ارز، نقشی تعیین‌کننده دارد.

 

ارسال نظر