رشد شدید نقدینگی

۱۴۰۰/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۱۲۰
رشد شدید نقدینگی

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

میزان مانده تسهیلات بانک‌ها از 1995 هزار میلیارد تومان در اردیبهشت 99 به 3102 هزار میلیارد تومان در اردیبهشت 1400 رسیده و طی این مدت نه تنها رشد 55.5 درصدی داشته و به میزان 1107 هزار میلیارد تومان بیشتر شده بلکه هر روز 3033 میلیارد تومان به مانده تسهیلات بانک‌ها اضافه شده است . به عبارت دیگر طی 365 روز یک‌سال اخیر، هر روز 3033 میلیارد تومان به مانده تسهیلات بانک‌ها اضافه شده و نیاز اقتصاد را هر روز بیشتر کرده و اقتصاد و صنعت هر روز بیشتر تشنه نقدینگی بوده است. این موضوع حکایت از خلق پول، رشد نقدینگی، افزایش نیاز اقتصاد به سرمایه در گردش و پول بیشتر برای ادامه حیات و در نتیجه تورم  45 درصدی یکسال اخیر دارد. 

میزان مانده سپرده‌های بانکی یا پس اندازهای مردم نیز از رقم 2857 هزار میلیارد تومان در اردیبهشت 99 به 4209 هزار میلیارد تومان در اردیبهشت 1400 رسیده و با رشد 47.3 درصدی به میزان 1352 هزار میلیارد تومان افزایش داشته و به عبارت دیگر روزانه 3704 میلیارد تومان به حجم سپرده‌های بانکی اضافه شده است. 

از این رشد بالای سپرده‌ها و تسهیلات به میزان 1107 هزار میلیارد تومان به عنوان سپرده قانونی و ذخیره احتیاطی و نقدینگی مورد نیاز در بانک‌ها باقی مانده است و به عبارتی 26.3 درصد سپرده‌ها حفظ شده و معادل 73.7 درصد سپرده‌ها به صورت وام و تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار گرفته است. نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی نیز از 77 درصد در اردیبهشت 99 به 81.6 درصد در اردیبهشت 1400 رسیده و نشانه افزایش 4.6 واحد درصدی بانک‌ها به پرداخت تسهیلات است و به این معنی است که بانک‌ها تمایل بیشتر برای پرداخت تسهیلات داشته‌اند و احتمالا تحت تاثیر کسری بودجه دولت، پول بیشتری برای رفع نیازها به اقتصاد تزریق شده است. 

وقتی رشد سپرده 47 درصد و رشد تسهیلات 55 درصد است به معنای فوران نقدینگی و انتشار پول و تزریق منابع به اقتصاد کم جان و با رشد اقتصادی منفی یا اندک و نزدیک به صفر است که با خود تورم 45 درصدی به همراه داشته است. 

بررسی آمارهای بانک مرکزی حکایت از آن دارد که در اردیبهشت امسال میزان مانده سپرده‌ها و تسهیلات بانک‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۴۷.۳ و ۵۵.۵ درصد افزایش یافته است. 

براساس این گزارش، مانده کل سپرده‌های بانکی بیش از ۴۲ میلیون و ۹۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که برابر ۱۳ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال بود، ۴۷.۳ درصد و نسبت به اسفند سال گذشته که معادل سه میلیون و ۳۳۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال بود، ۸.۶ درصد افزایش داشته است.

رشد ۴۷.۳ درصدی سپرده و ۵۵.۵ درصدی تسهیلات بانک‌ها در اردیبهشت ۱۴۰۰ حکایت از آن دارد که بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۲۳ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد

 با یکصد هزار میلیارد ریال است.

برابر اعلام بانک مرکزی در اردیبهشت امسال مانده کل تسهیلات بیش از ۳۱ میلیون و ۲۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۵.۵ درصد افزایش یافته است. میزان مانده کل تسهیلات در اردیبهشت سال گذشته ۱۱ میلیون و ۷۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بود.

همچنین مانده کل تسهیلات در اسفند سال گذشته سه میلیون و ۱۰۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال گزارش شده است که این میزان در اردیبهشت امسال ۱۱.۱ درصد افزایش داشته است.بیش‌ترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده ۲۰ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد با ۹۶ میلیون و ۵۰۰ هزار میلیارد ریال است.براساس این گزارش، نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۸۱.۶ درصد است که نسبت به مقطع مشابه سال گذشته و پایان سال ۹۹، به ترتیب ۴.۶ و ۱.۴ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. این نسبت در استان‌های تهران ۹۵.۸ درصد و کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۸.۵ درصد است.بانک مرکزی در گزارش خود تاکید کرده است که یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و موسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران است و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری استان تهران انجام می‌شود.

 میزان مانده سپرده‌ها در سال ۹۸ برابر یک میلیون و ۱۵۹ هزار میلیارد تومان و در سال گذشته سه میلیون و ۸۷۵ هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین در سال ۹۸ بانک‌ها ۸۵۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و در سال گذشته ۲ میلیون و ۷۹۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند.

 

ارسال نظر