رویداد

۱۴۰۰/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۰۲۵

جریمه یک بانک رومانیایی برای نقض تحریم‌های ایران

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی امریکا اعلام کرد: فرست بنک رومانی برای ۹۸ تراکنش‌ مالی به ارزش ۳.۵ میلیون دلار از طریق بانک‌های امریکایی به نفع اشخاص و نهادهای مستقر در ایران و سوریه جریمه شد.

بانک «فرست بنک» رومانی و شرکت «جی سی فلاورز» توافق کردند تا ۸۶۲ هزار و ۳۱۸ دلار به دفتر کنترل دارایی‌های خارجی امریکا، اوفک (OFAC)، برای مصالحه بر سر نقض تحریم‌های ایران و سوریه بپردازند.

شرکت «جی سی فلاورز»، یک شرکت سرمایه‌گذاری امریکایی ست که مالکلیت بانک «فرست بنک» رومانی را در اختیار دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۸، بخش اعظمی از سهام این بانک را خریداری کرده است.

بر اساس این گزارش، در اوایل سال ۲۰۱۹، بانک ملی رومانی، ناظر فرست بنک، یک معامله دلاری امریکا را که فرست بنک برای حمل الوار از رومانی به سوریه انجام داده بود، مطرح کرد. فرست بنک، در ابتدا یک بازنگری پنج ساله برای جلوگیری از انجام هرگونه معامله ممنوع دیگر را آغاز کرد. پس پایان این بازنگری، فرست بنک داوطلبانه مراودات خود را به OFAC اعلام و با تحقیقات همکاری کرد.

در بازه زمانی مارس ۲۰۱۶ تا دسامبر ۲۰۱۸، فرست بنک، ۳۴ پرداخت خروجی را از طریق بانک‌های امریکایی پردازش کرد که در آنها کاربر نهایی معامله در ایران مستقر بود. این پرداخت‌ها به نفع مشتریان ایرانی فرست بنک انجام شده بود. از جولای ۲۰۱۶ تا دسامبر ۲۰۱۸، فرست بنک ۳۶ پرداخت خروجی را از طریق بانک‌های امریکایی پردازش کرد که اسناد مالی تجاری نشان می‌دهد، واردکنندگان در سوریه مستقر بودند. همچنین بین اکتبر ۲۰۱۸ و مارس ۲۰۱۹، این بانک، ۲۸ پرداخت به یورو انجام داده است که شامل طرف‌های ایرانی می‌شود، در حالی که فرست بنک می‌دانست یا دلیل داشت که پرداخت‌ها برای طرف‌های ایرانی انجام می‌شود. در مجموع، فرست بنک ۹۸ تراکنش مالی به ارزش ۳.۵ میلیون دلار از طریق بانک‌های امریکایی به نفع اشخاص و نهادهای مستقر در ایران و سوریه انجام داده است. روز گذشته نیز وزارت خزانه‌داری امریکا از اعمال جریمه علیه یک شرکت مستقر در تگزاس به اتهام عدم رعایت قوانین مربوط به تحریم‌های ایران خبر داد. این شرکت مستقر در تگزاس که در زمینه ساخت تجهیزات سخت ‌افزاری و نرم‌ افزاری انیمیشن‌های سه بعدی فعالیت می‌کند، به دلیل نقض تحریم‌ها علیه ایران جریمه شد. دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌ داری امریکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که شرکت «نیوتک» با پرداخت بیش از ۱۸۹ هزار دلار برای حل و فصل ادعاهای مبنی بر نقض آگاهانه تحریم‌ها علیه ایران موافقت کرده است. دولت امریکا در راستای اهداف خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران و پیشبرد جنگ اقتصادی علیه این کشور تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف وضع کرده است. واشنگتن شرکت‌های امریکایی و شرکت‌های مستقر در کشورهای ثالث را به تبعیت از این تحریم‌ها ملزم می‌کند. «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» وزارت خزانه‌داری یا «FTI» که در سال ۲۰۰۴ به عنوان یکی از نهادهای وزارت خزانه‌داری امریکا ایجاد شده مرکز طراحی جنگ اقتصادی این کشور علیه کشورهای مخالف با سیاست‌های کلان واشنگتن به شمار می‌رود.  «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» ماموریت ادعایی خود را «اجرای راهبردهای دولت امریکا برای مبارزه با تامین مالی تروریسم در سطح داخلی و بین‌المللی، تدوین و اجرای راهبردهای ملی در خصوص مبارزه با شبکه‌های پولشویی و تامین مالی تروریسم» اعلام می‌کند. این دفتر شامل چهار زیرمجموعه ۱-دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) ۲- دستیار وزیر در امور اطلاعات و تحلیل ۳- دستیار وزیر در امور تامین مالی تروریسم و ۴- شبکه اجرای قوانین مربوط به جرایم مالی است.

اقساط وام ۱ میلیون تومانی کرونا به نیمه رسید

یارانه نقدی شهریورماه ساعت ۲۴ شنبه واریز و پانزدهمین قسط از اقساط تسهیلات قرض الحسنه یک میلیون تومانی مرحله اول وام کرونا از یارانه سرپرستان خانواری که تسهیلات را دریافت کرده‌اند کسر خواهد شد. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با صدور اعلامیه‌ای اعلام کرد یکصد و بیست و هفتمین مرحله یارانه نقدی مربوط به شهریور ماه سال جاری روز شنبه مورخ 20/06/1400 راس ساعت 00: 24 پرداخت خواهد شد. یارانه پرداختی شهریور ماه سال 1400 مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر 45500 تومان به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور به حساب سرپرستان خانوارها واریز و قابل برداشت خواهد بود. همچنین براساس مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع‌رسانی‌های انجام شده قبلی، این ماه پانزدهمین قسط از اقساط تسهیلات قرض الحسنه یک میلیون تومانی مرحله اول وام کرونا از یارانه سرپرستان خانواری که تسهیلات را دریافت کرده‌اند کسر خواهد شد.

ذخایر ارز و طلای روسیه به بالاترین سطح تاریخ رسید

بانک مرکزی روسیه در گزارش جدید خود اعلام کرد ذخایر ارز و طلای روسیه در هفته منتهی به اول سپتامبر به رکورد تاریخی ۶۱۸.۱ میلیارد دلار رسیده است. بانک مرکزی روسیه در گزارش جدید خود اعلام کرد ذخایر ارزی و طلای روسیه در هفته منتهی به یک سپتامبر به رکورد تاریخی ۶۱۸.۱ میلیارد دلار رسیده است. این ذخایر از یک آگوست تا این تاریخ ۱۷.۱ میلیارد دلار یا ۲.۹ درصد جهش کرده‌اند. رکورد قبلی در ۲۷ آگوست ثبت شده بود که در آن ذخایر ارزی و طلای روسیه به ۶۱۵.۶ میلیارد دلار رسیده بود. 

 

ارسال نظر