کاهش قیمت سکه در پی افت نرخ جهانی طلا

۱۴۰۰/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۹۷۵
کاهش قیمت سکه در پی افت نرخ جهانی طلا

سقوط قیمت طلا به کانال ۱۷۰۰ دلار


گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز چهارشنبه 17 شهریور 1400 با وجود کاهش قیمت جهانی طلا به کانال 1700 دلاری و ثبت رقم 1797 دلار، قیمت ارز در بازار آزاد افزایش یافت و قیمت دلار 27 هزار و 591 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 481 تومان، پوند انگلیس 38 هزار و 211 تومان و درهم امارات 7 هزار و 510 تومان اعلام شده است. با کاهش قیمت اونس جهانی قیمت سکه نیز کاهش یافت و به 12 میلیون و 70 هزار تومان رسید. کارشناسان معتقدند که بازارهای مالی، بورس، طلاو ارز همچنان در انتظار تصمیمات تیم اقتصادی دولت هستند و با اعلام سیاست‌های دولت به ثبات نسبی خواهند رسید.  دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر گفت: در پی کاهش نرخ انس جهانی و نبود تقاضا برای خرید مصنوعات طلا و سکه، بازار امروز شاهد افت قیمت‌ها بود.نادر بذرافشان با بیان اینکه امروز اونس جهانی طلا با ۱۸ دلار کاهش به ۱۷۹۵ دلار رسید افزود: هم‌اکنون قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۷۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بفروش می‌رسد. امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۷۴ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۴۱ هزار تومان فروخته می‌شود.

نرخ ارز نیز امروز با افزایش اندک همراه بوده است. قیمت دلار امریکا ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هر یورو ۳۲ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش می‌رسد. همچنین امروز قیمت هر دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان و هر یورو ۳۱ هزار و ۱۰۰ تومان معامله می‌شود. قیمت دلار نیز در صرافی ملی ایران ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان و هر یورو ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (چهارشنبه، ۱۷ شهریورماه) با ۶۳ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.قیمت فروش یورو در مقایسه با روز گذشته (سه شنبه، ۱۶ شهریورماه) با ۳۰ تومان افزایش به ۳۱ هزار و ۵۳۹ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۲۶۹ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۹۱۵ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۱۴۷ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۳۸۵ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۱ هزار و ۲۶ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۳۰۸ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز سه شنبه (۱۶ شهریورماه)، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۳۰۹ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۱۴ تومان معامله شد. قیمت دلار از خردادماه حرکت آرامی را به سوی کانال ۲۵ هزار تومان شروع کرد و بیش از دو هفته در این کانال نوسان داشت و وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و سپس در صرافی بانکی به قیمت ۲۷ هزار تومان فروخته می‌شد. در طی هفته گذشته روند نزولی قیمت دلار شروع شده که وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد، چند روزی است که در این کانال قیمتی تثبیت شده است.

      سکه ۱۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان شد

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (چهار شنبه، ۱۷ شهریورماه) در بازار تهران با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین 

نیم‌ سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۶۸ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج میلیون و ۶۱ هزار تومان شد.قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک میلیون و 557 هزار تومان و هر انس جهانی طلا نیز یک هزار و ۷۹۹ دلار و ۷۶ سنت قیمت خورد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن دلار و انس جهانی است. بر این اساس قیمت دلار طی هفته گذشته روند نزولی داشته و چند روزی است در صرافی‌های بانکی در کانال ۲۶ هزار تومان آرام گرفته است. انس جهانی تقریبا با ۱۸ دلار کاهش به قیمت یک هزار و ۷۹۹ دلار و ۷۶ سنت معامله شد. علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 26 هزار و 800 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 26 هزار و 269 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 31 هزار و 539 تومان و قیمت خرید یورو نیز 30 هزار و 915 تومان اعلام شده است.

 

      بازگشت ثبات به بازار ارز و طلا

در حالی که بورس همچنان بالاترین بازدهی را در بین سایر بازارهای موازی به ثبت رسانده است اما برخلاف هفته‌های گذشته بازارهای ارز، طلا و سکه به سقف مقاومتی خود برخورد کرده و در حال بازگشت به ثبات هستند. در روزهای گذشته و با وجود نوسان در رشد شاخص کل بورس، بازدهی این بازار نسبت به بازارهای مشابه بیشتر بوده است.همزمان بازار ارز تثبیت شده و به نظر می‌رسد به سطح مقاومتی خود برخورده کرده است. دلار امریکا در روزهای گذشته از شوک هیجانی افزایش قیمت خود خارج شده و بازار در حال رسیدن به تعادل است. به دلیل آنکه بازار سکه و طلا علاوه بر قیمت اونس جهانی از نرخ ارز نیز تبعیت می‌کند، این بازار نیز به تعادل رسیده و از بی‌ثباتی و روند هیجانی معاملات در آن کاسته شده است. کارشناسان و ناظران بازارها می‌گویند با مشخص شدن تیم اقتصادی دولت و رای اعتماد بالای نمایندگان به وزرای اقتصادی، چشم‌انداز بازار سرمایه کماکان مثبت است. در همین رابطه برخی دیگرنیز به اظهارنظر محمدعلی دهقان دهنوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره می‌کنند که رشد شاخص کل بورس را مربوط به عملکرد این سازمان ندانست و این موضوع را تابعی از شرایط اقتصاد کلان توصیف کرد.

      عرضه ۲۵۴ میلیون دلار در سامانه نیما

بانک مرکزی اعلام کرد: سامانه نیما (سه‌شنبه، ۱۶ شهریورماه) شاهد عرضه حدود ۲۵۴ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است. (سه شنبه، ۱۶ شهریورماه ۱۴۰۰) از عرضه‌های مذکور حدود ۱۳۹ میلیون دلار معامله شده است.براساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۲ هزار و ۸۴۳ تومان بوده است.این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است.سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.سامانه نیما محل تامین ارز کالاهای وارداتی و محل تبادل میان صادرکنندگان و واردکنندگان است و حجم و قیمت معاملات انجام شده در آن در فرآیند تعیین نرخ ارز، نقشی تعیین‌کننده دارد.

      قیمت هر اونس طلا به ۱۷۹۵ دلار رسید

در شرایطی که چشم‌انداز تداوم سیاست پولی انبساطی دولت امریکا تقویت شده و صحبت‌هایی در مورد اقدامات محرک اقتصادی بیشتر در ژاپن و چین مطرح شده است، ارزش دلار و میزان سوددهی اوراق قرضه دولت امریکا نیز شاهد افزایش بوده است و این عوامل سبب شده است قیمت طلا نوسان محدودی را شاهد باشد.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.07 درصد افزایش به 1795 دلار و 68 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه دسامبر هم با 0.09 درصد کاهش به 1796 دلار و 90 سنت رسید.سرمایه‌گذاران همچنان در حال ارزیابی تبعات گزارش منتشرشده در مورد بازار کار امریکا و میزان دستمزدها هستند.‌ به‌گفته جاناتان میلار، تحلیلگر بانک بارکلیز: «در ماه اوت شتاب اشتغال‌زایی اقتصاد امریکا کاسته شد... این آمارها موجب سردرگمی فدرال رزرو در تعیین خط‌مشی پولی آینده‌اش خواهد شد زیرا از سویی با ریسک کاهش شدید تقاضا مواجه است و از سوی دیگر برای جلوگیری از افزایش بیش از حد تورم در اندیشه انقباضی کردن سیاست پولی است.»، انقباضی شدن سیاست پولی امریکا می‌تواند هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازارهایی همچون بازار طلا را بالا ببرد و قیمت فلز زرد را کاهش دهد.ما همچنان انتظار داریم فدرال رزرو در ماه سپتامبر سیگنال کاهش خرید اوراق قرضه را به بازار ارسال کند، اما احتمالاً این اقدام در ماه دسامبر شروع خواهد شد نه نوامبر. سیاست تسهیل کمی احتمالاً تا اواسط سال 2022 خاتمه خواهد یافت.عامل دیگری که مانع از افزایش قیمت طلا شد افزایش سوددهی اوراق قرضه 10ساله دولت امریکا به 1.33 درصد بود که کنار تقویت ارزش دلار سبب حفظ فشار بر بازار فلز زرد شد.

       روسیه برای به رسمیت شناختن

 ارزهای مجازی آماده نیست

سخنگوی رییس‌جمهور روسیه اعلام کرد برابر دانستن ارزهای مجازی با ابزارهای مالی چیزی جز آسیب رساندن به سیستم مالی و اقتصادی به دنبال نخواهد داشت و روسیه برای این کار آماده نیست.دمیتری پسکوف، سخنگوی رییس‌جمهور روسیه گفت کشورش برای به رسمیت شناختن بیت کوین یا سایر ارزهای مجازی آماده نیست چون برابر دانستن ارزهای مجازی با پول، به سیستم مالی روسیه آسیب می‌رساند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران، بیت کوین را یک «شِبه ارز» نامید و گفت: «مطمئناً روسیه برای چنین اقداماتی آماده نیست و در حال حاضر هیچ دلیلی برای به رسمیت شناختن ارزهای مجازی وجود ندارد.»اگر هدف پذیرش کامل ارزهای مجازی به عنوان یک شیوه پرداخت باشد، برابر دانستن ارزهای مجازی با ابزارهای مالی چیزی جز آسیب رساندن به سیستم مالی و اقتصادی به دنبال نخواهد داشت.روسیه در ژوئن 2020 قانونی را مبنی برتحت کنترل در آوردن سرمایه‌های دیجیتال تصویب و بانک مرکزی روسیه طرح‌های خود را برای مطالعه خطرات سرمایه‌گذاری در ارز‌های مجازی اعلام کرد. رییس بانک مرکزی روسیه در ژوئن 2021 در مورد سرمایه‌گذاری در ارزهای مجازی هشدار داد و آن را خطرناک‌ترین استراتژی اقتصادی نامید. اخیراً قوانینی در ممنوعیت مالکیت سرمایه‌های مجازی توسط مقامات و اجبار کاندیداهای انتخابات برای گزارش داراییهای مجازی آنها تصویب شده است.بانک مرکزی روسیه در ژوئیه از بازارهای بورس داخلی خواست سهام شرکت‌های مرتبط با ارزهای مجازی را به‌خاطر بی‌ثباتی بالا، شفافیت پایین و سایر خطرات مربوط به سرمایه‌های دیجیتال قبول نکنند. این بانک تاکید دارد ارزهای مجازی برای مردمی که تجربه و دانش کافی در این زمینه ندارند مخاطره آمیز خواهند بود.علی رغم این هشدارها، ارزهای مجازی مخصوصا بیت کوین بسیار مورد استفاده شهروندان و فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران مستقل روسیه هستند.ولی کشورهای دیگر تمایل بسیاری به استفاده از ارزهای مجازی نشان داده‌اند. السالوادور اولین کشور جهان است که بیت کوین را به عنوان یک شیوه پرداخت قانونی پذیرفته است.کوبا هم در ماه گذشته میلادی طی یک قطعنامه رسمی ارزهای مجازی را برای پرداخت در این جزیره قانونی اعلام کرد.

 

ارسال نظر