دولت جدید چه برنامه‌‎ای برای بازار ارز دارد؟

۱۴۰۰/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۷۹۰
دولت جدید چه برنامه‌‎ای برای بازار ارز دارد؟

تثبیت قیمت سکه در کانال ۱۱ میلیون تومانی

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری| 

روز شنبه 13 شهریور 1400، در بازار آزاد ارز، قیمت دلار 27 هزار و 199 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 251 تومان، پوند انگلیس 37 هزار و 949 تومان و درهم امارات 7 هزار و 404 تومان اعلام شده است. همچنین به دنبال اعلام نرخ هر اونس جهانی طلا به قیمت 1827 دلار، قیمت طلا و سکه نیز افزایش یافت و قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۱۶۳هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان معامله شد. 

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 11 میلیون و 550 هزار تومان است. نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 200هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و 750 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک میلیون و 539 هزار تومان و هر مثقال طلا، 5 میلیون و 40 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 26 هزار و 650 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 26 هزار و 122 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 31 هزار و 250 تومان و قیمت خرید یورو نیز 30 هزار و 631 تومان اعلام شده است. با مشخص شدن اغلب اعضای تیم اقتصادی دولت، انتظار می‌رود به زودی سیاست‌های ارزی جدید از سوی دولت اعلام شود که می‌تواند تاثیر مستقیمی در آینده این بازار و روند نرخ‌ها داشته باشد. بازار ارز طی هفته‌های گذشته با افت و خیزهایی مواجه شد به‌طوری که درست ۵ روز بعد از مراسم تحلیف رییس‌جمهور جدید، نرخ دلار از نرخ ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان وارد کانال بالاتر شد و به ۲۶ هزار و ۴۰۰ رسید. پس از آن هم شاهد افت و خیز نرخ‌ها بودیم که به اعتقاد برخی کارشناسان اظهارات مسوولان جدید سیگنال‌هایی به بازار داد و منجر به افزایش قیمت‌ها و ایجاد نوسان در بازار شد. هرچند دلار قله ۲۸ هزار تومانی را نیز فتح کرده بود، اما از روز دوشنبه هفته گذشته شروع به نوسانات کاهشی کرد که البته دوباره پس از آن روند صعودی را در پیش گرفت. به گفته برخی از کارشناسان، اولین واکنش ابراهیم رییسی؛ رییس دولت سیزدهم به نرخ ارز از مهم‌ترین عواملی بوده که در نوسان کاهشی قیمت دلار در روزهای اخیر نقش داشته است.  رییس‌جمهور جدید ابتدای هفته دستور داد که وزرای اقتصادی باید قیمت ارز را کنترل کنند و این در حالی است که امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه به تازگی اعلام کرد که «دو تا سه ماه زمان می‌برد که دولت جدید مستقر شود و برنامه‌ریزی برای هرگونه تصمیم داشته باشد.» در نتیجه به نظر می‌رسد تا حدودی نگاه دولت رییسی برای کنترل بازار ارز، به داخل باشد و همچنان زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که تصمیم دارد و می‌خواهد از طریق رونق بازار سرمایه، نقدینگی را به سمت بورس سوق دهد تا با این اتفاق بازار ارز را نیز کنترل کند. نکته بعدی اما در خصوص انتظارات بازار است و دولت در این زمینه باید برنامه‌های تاثیرگذار خود بر عملکرد بازار ارز را ارایه کند. با نوسان نرخ‌ها، در این شرایط کسانی که دلار دارند به دلیل ترس از ریزش قیمت، دلارهای خود را وارد بازار می‌کنند و در این صورت افزایش عرضه، قیمت را کاهشی خواهد کرد. به هر حال، دولت باید به زودی برنامه مشخصی برای کنترل و ساماندهی نرخ‌ها ارایه دهد تا بازار از شرایط ابهام خارج شود. ضمن اینکه سیاست‌های ارزی نیازمند اصلاحات جدی و هوشمندانه است که باید تیم اقتصادی دولت سریعا نسبت به آن اقدام کند. از سوی دیگر برخی انتظارات حول محور حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌چرخد و بسیاری بر این عقیده‌اند که باید نظام چند نرخی ارز در این دولت یک‌بار برای همیشه از میان برداشته شود و ارز تک نرخی در اقتصاد را نهادینه کنیم. چرا که منشأ بسیاری از رانت‌ها و فسادهای اقتصادی برای مملکت و از همه مهم‌تر فعالان اقتصادی است که قدرت  پیش بینی و برنامه‌ریزی را از آنها سلب کرده است.

       دلار در کانال ۲۶ هزار تومان آرام گرفت

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (شنبه، ۱۳ شهریورماه) بدون تغییر قیمت نسبت به روز کاری گذشته به ۲۶ هزار و ۶۶۱ تومان رسید.قیمت فروش یورو در مقایسه با روز کاری گذشته (پنجشنبه، ۱۱ شهریورماه) با ۲۷۴ تومان افزایش به ۳۱ هزار و ۴۲۴ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۱۳۳ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۸۰۲ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۴۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۲۷۶ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۹۴۶ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۲۲۸ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز چهارشنبه (۱۰ شهریورماه)، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۴۲۵ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۷۷ تومان معامله شد. قیمت دلار از خردادماه حرکت آرامی به سوی کانال ۲۵ هزار تومان شروع کرد و بیش از دو هفته در این کانال نوسان داشت و وارد کانال ۲۶هزار تومان شد و سپس در صرافی بانکی به قیمت ۲۷ هزار تومان فروخته می‌شد.البته دلار در هفته گذشته روند نزولی قیمت را شروع کرده و وارد کانال ۲۶ هزار تومان شده است.

      تثبیت قیمت سکه در کانال ۱۱ میلیون تومانی

ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۵۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته (۱۰ شهریور ماه) به رقم ۱۱ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۶۴ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج میلیون و ۳۷ هزار تومان شد.همچنین هر انس جهانی طلا نیز یک هزار و ۸۲۸ دلار و ۳۹ سنت قیمت خورد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن دلار و انس جهانی است. بر این اساس قیمت دلار طی هفته گذشته روند نزولی داشته و چند روزی است در صرافی بانکی در کانال ۲۶ هزار تومان آرام گرفته است و انس جهانی با ۱۷ دلار افزایش، یک هزار و ۸۲۸ دلار و ۳۹ سنت معامله شد.

کاهش‌ها در برخی اقلام بازار سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت محسوس بود. به‌طوری که سکه طرح جدید کاهشی ۳۳۰ هزارتومانی را تجربه کرد و حباب سکه روی ۶۰۰ هزار تومان ایستاد. حالا دیگر کار دولت سیزدهم آغاز شده است و کم و بیش با اعضای کابینه و تیم اقتصادی دولت جدید آشنا شده‌ایم. اما ابهامات در برنامه‌های اقتصادی دولت و سیاست‌هایی که در پیش خواهند گرفت کماکان سایه خود را بر بازارهای مالی گسترده است. در هفته‌ای که گذشت، دلار فراز و فرود زیادی را طی کرد و تا کانال ۲۷ هزار تومان رسید و سرانجام با شیبی ملایم به سمت کاهش نرخ حرکت کرد؛ امری که تاثیر خود را بر بازار سکه و طلا نیز گذاشت.در این هفته بازار سکه و طلا تحت تاثیر قیمت جهانی هر انس طلا و نرخ ارز بود. هرچند در آغاز هفته قیمت‌ها در این بازار بالا رفت اما به تدریج با کاهش قیمت طلا در جهان و کاهش قیمت دلار در ایران، قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی نیز کاهش پیدا کرد.

مقایسه قیمت‌ها در آخرین روز کاری هفته نشان می‌دهد که کاهش‌ها در برخی اقلام بازار سکه و طلا محسوس بوده است. برای مثال، سکه طرح جدید که در آغاز هفته ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامل شد، در معاملات روز پنج‌شنبه روی عدد ۱۱ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان متوقف شد که حاکی از کاهش ۳۳۰ هزار تومانی در طول هفته دارد. این در حالی است که حباب سکه همچنان پابرجا ماند.از این رو، اولین روز هفته یعنی شنبه، ۶ شهریورماه که قیمت سکه و طلا به دلیل افزایش نرخ جهانی هر انس طلا و نوسانات ارزی افزایش شدیدی پیدا کرد، قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به فروش رفت.

یکشنبه روند افزایشی همچنان ادامه پیدا کرد و قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش رفت.در روز دوشنبه اما روند افزایشی متوقف شد و به دلیل کاهش نرخ ارز، بازار سکه و طلا هم شیب کاهشی گرفت و بدین‌ترتیب هر قطعه سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان فروخته شد.

اوضاع کمی آرام بود تا اینکه بار دیگر روند افزایشی در بازار سکه و طلا در روز سه‌شنبه مشاهده شد و سکه طرح جدید ۱۲ میلیون تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه گرمی دو میلیون و ۳۳۰ هزار تومان معامله شد.قیمت سکه در بازار چهارشنبه نیز نسبت به روز گذشته اندکی کاهشی شد و سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه گرمی۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش رفت. بدین‌ترتیب می‌توان گفت، نوسان روزانه در بازار سکه و طلا در این هفته تقریبا ادامه‌دار بود. هرچند قیمت طلا در آخرین روز هفته با افزایش نسبی همراه بود اما سرانجام حباب سکه روی ۶۰۰ هزار تومان ایستاد.بدین‌ترتیب، معامله‌گران هفته را در حالی به پایان بردند که سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش رفت و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۶۱ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.

      پنجمین عقب‌نشینی پی در پی دلار

ارزش دلار باز هم کاهش پیدا کرد.شاخص اطمینان فعالان بخش خدمات امریکا به کمترین سطح دو سال اخیر رسیده و این مساله آن هم پس از اوج‌گیری تورم، باعث نگرانی فعالان بازار شده است. در ماه جولای، این شاخص به ۵۵.۱۱ واحد رسید که نسبت به ماه قبل ۴.۸ واحد کمتر شده است. با وجود آنکه تقاضای خارجی برای دریافت کالا و خدمات امریکایی به بالاترین سطح خود در سال جاری رسیده است، به نظر می‌رسد کرونا و تورم کماکان مایه نگرانی فعالان باشد . شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۱۲ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۱۳۲ واحد بسته شد. (شاخص دلار معمولا در برابر شش ارز مهم جهانی یا ۱۰ ارز برتر جهانی بیان می‌شود که شاخص دلار شاخص ۱۰ ارزی و در بردارنده تغییرات قیمتی دلار مقابل ارزهای: یورو، پوند انگلیس، روپیه هند، دلار استرالیا، دلار کانادا، دلار سنگاپور، فرانک سوییس، رینگت مالزی، ین ژاپن و یوان چین است)  در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۶ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۳ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۸ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۱ درصد کاهش به ۱۰۹.۷۰۸ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۳۴۰ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۵۳ یوان چین اعلام شد.

 

ارسال نظر