افزایش 110 هزار تومانی قیمت سکه

۱۴۰۰/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۷۴۹
افزایش 110 هزار تومانی قیمت سکه

سکه تا مرز 12 میلیون پیش رفت و سپس به کانال 11 میلیون تومانی برگشت 

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

روز پنج شنبه  قیمت دلار 27 هزار و 250 تومان، قیمت یورو 30 هزار و 691 تومان، پوند انگلیس 37 هزار و 607 تومان و درهم امارات 7 هزار و 428 تومان اعلام شد.  و قیمت سکه نیز با افزایش ۱۱۰ هزار تومانی به 12 میلیون و 20 هزار تومان رسید و البته در برخی ساعات نیز 11 میلیون و 960 هزار تومان معامله شد. قیمت اونس جهانی طلا نیز روز جمعه به 1814 دلار رسیده و در صورت روند افزایشی فعلی، قیمت طلا و سکه را افزایش خواهد داد. 

سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله شد. همچنین  نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۶۲ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز پنج میلیون و ۳۴ هزار تومان و مثقال طلا، 5 میلیون و 25 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

 کاهش‌ها در برخی اقلام بازار سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت محسوس بود. به طوری که سکه طرح جدید کاهشی ۳۳۰ هزارتومانی را تجربه کرد و حباب سکه روی ۶۰۰ هزار تومان ایستاد.قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید  (پنجشنبه، ۱۱ شهریورماه) در بازار تهران به رقم ۱۲ میلیون و ۲۰ هزار تومان رسید.  سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله شد. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی که تا ۲۷ هزار تومان بالا رفته بود،  روز پنجشنبه با ۱۱ تومان کاهش در مقایسه با روز گذشته به ۲۶ هزار و ۶۵۰ تومان رسید و قیمت فروش یورو ۳۱ هزار و ۲۵۰ تومان ثبت شد.

 علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 26 هزار و 650 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 26 هزار و 122 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 31 هزار و 250 تومان و قیمت خرید یورو نیز 30 هزار و 631 تومان اعلام شده است.

      دو نیمه متفاوت بازار ارز  در هفته‌ای که گذشت

بازار ارز در هفته‌ای که گذشت دو نیمه کاملا متفاوت را تجربه کرد. کاهش قابل توجه قیمت‌ها در نیمه ابتدایی و ثبات قیمت در نیمه دوم هفته، نشان‌دهنده انتظار بازار برای تحولات اقتصادی و تصمیمات جدید است. بازار ارز سرانجام در هفته‌ای که گذشت وارد روند نزولی شد و قیمت‌ها به محدوده دو هفته پیش، یعنی پیش از آغاز تعطیلات ۶ روزه کرونایی، بازگشت.بررسی روند تحولات ارزی در این هفته نشان می‌دهد علی‌رغم تمایل افزایشی بازار در روز شنبه، طی روزهای یکشنبه و دوشنبه بازار شاهد کاهش شدید قیمت‌ها هم در بازار آزاد و هم در صرافی‌های بانکی بود. البته این روند نزولی شدید از روز سه‌شنبه متوقف شد و پس از کمی افزایش بها، بازار سه روز پایانی هفته را در نوسانی متعادل سپری کرد.

کارشناسان برای ردیابی این تغییر رفتار در معاملات بازار، بررسی تحولات را از چهارشنبه هفته گذشته آغاز می‌کنند، روزی که با رای اعتماد مجلس شورای اسلامی، تیم اقتصادی دولت سیزدهم تکمیل شد. در تداوم این خبر افزایش قیمت صرافی‌های بانکی در روز پنج‌شنبه علی‌رغم کاهشی شدن قیمت‌ها در بازار آزاد، این سیگنال را به فعالان بازار ارز رساند که دولت جدید تصمیم دارد تا کنترل قیمت‌های بازار ارز را آغاز کند. همین امر موجب نگرانی نوسان‌گیران شد. علاوه بر این، کاهش فاصله قیمت ارز در بازار آزاد و صرافی‌های بانکی فشار تقاضای کاذب را هم در بازار کاهش می‌دهد، بر همین اساس پیش از آغاز معاملات این هفته انتظار کاهش قیمت‌ها دور از ذهن نبود.با این وجود نوسان‌گیران در معاملات نیمه ابتدایی روز شنبه با تداوم دادن هیجان صعودی که طی دو هفته پیشین بازار را تحت تاثیر خود قرار داده بود، قیمت دلار را تا نزدیکی ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش دادند و پس از آن برای کسب سود، اقدام به فروش ارزهای در اختیار خود کردند که منجر به نزولی شدن بازار در نیمه دوم معاملات روز شنبه شد.اما از روز یکشنبه، دو خبر دیگر به شدت بازار را به سمت کاهش تقاضا و در نتیجه افت قیمت، تهییج کرد. اولین خبر مربوط به فرمان رئیس جمهوری در اولین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای مدیریت بازار ارز و کنترل تورم بود که طی آن اعضای تیم اقتصادی دولت مامور به استفاده از تجربه‌ها و دیدگاه‌های نخبگان در جهت ارائه راهکارهای تقویت ارزش پول شدند. این موضوع مجددا نوسان‌گیران را به خروج از بازار تشویق کرد و آن‌ها با نگرانی از تقویت عرضه از سوی بازارساز به فروش ارز پرداختند. اما خبر دیگری که موج کاهش قیمت را سرعت بخشید، مربوط به تازه‌ترین آمار تجاری در خصوص کاهش قابل توجه میزان واردات کشور در مردادماه بود. انتشار این خبر که معنای کاهش تقاضای واقعی برای خرید ارز است در حالی منتشر شد که طی مردادماه قیمت ارز در بازار همواره با افزایش مواجه بود. بنابراین برای فعالان اقتصادی مشخص شد این افزایش قیمت بیش از آن که تحت تاثیر عوامل اقتصادی رخ داده باشد، موثر از عوامل روانی اتفاق افتاده و بر همین اساس معامله گران بازار برای خرید ارز احتیاط بیشتری از خود نشان دادند.

به باور تحلیلگران از روز سه‌شنبه تا پنج‌شنبه بازار در شرایطی قرار داشت که از یک سو توان لازم برای بازگشت به روند افزایشی نزدیک به یک ماه و نیم گذشته را نداشت. و از سوی دیگر برای بازگشت به روند کاهشی نیاز به سیگنال‌های جدیدی احساس می‌کند. به همین دلیل شاهد توقف نسبی روند قیمت‌گذاری دلار در بازار طی نیمه دوم هفته بودیم.فعالان بازار معتقدند در این شرایط، بازار به دنبال یافتن نقطه تعادل خود است و تا رسیدن سیگنال جدید نمی‌توان انتظار تحول جدی در بازار را داشت. چرا که از یک سو عدم احیای برجام و کاهش تحریم ها انتظارات برای افزایش قیمت ارز را تقویت می‌کند و از سوی دیگر عوامل دیگری مانند تلاش دولت جدید برای کنترل بازار نشان می‌دهد، حداقل بخشی از فعالان اقتصادی، انتظارات تورمی بالایی ندارند.در این شرایط به اعتفاد تحلیلگران فنی، سقف ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان و کف ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان برای دلار سطوح مقاومتی هستند که بازار با آن مواجه است و در صورت شکسته شدن هر یک از این دو سطح، می‌توان انتظار یک جهش قیمتی دیگر را داشت. باید منتظر ماند و دید، آیا در روزهای آتی، خبری در رابطه با مذاکرات هسته‌ای یا حتی اعلام نام رئیس کل جدید بانک مرکزی می‌تواند منجر به گذر بازار از یکی از این سطوح بشود یا بازار ترجیح می‌دهد برای مدتی روند 

کم نوسانی را در همین محدوده تجربه کند؟       روند قیمت ارز و سکه

بررسی بازار طلا و سکه در هفته دوم شهریور نشان می‌دهد که قیمت سکه و طلا در بازار تحت تاثیر نرخ ارز روند نزولی داشته و دوباره به کانال ۱۱ میلیون تومان بازگشته است.  قیمت سکه در نخستین روز هفته (۶ شهریورماه) ۱۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بود که از همان روز ریزش بهای سکه شروع شد و اواسط هفته دوباره به محدوده قیمتی ۱۱ میلیون تومان بازگشت.  

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درخصوص وضعیت بازار سکه و طلا در هفته دوم شهریورماه گفت: کاهش قیمت سکه به دلیل کاهش قیمت یک هزار تومانی ارز بود.  محمد کشتی‌آرای اظهارداشت: قیمت دلار در ابتدای هفته ۲۸ هزارتومان بود اما با دستور رییس جمهوری مبنی بر کنترل بازار ارز شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم و نرخ دلار به ۲۶ و ۲۷ هزارتومان رسید.  قیمت انس جهانی طلا نیز سه دلار نوسان داشت و در محدوده ۱۸۱۷ تا ۱۸۱۴ در نوسان بود، اما این امر تاثیری بر قیمت سکه و طلا و در کشور نداشت.  بازار سکه و طلا با رکود فصلی مواجه بوده و داد و ستدها کاهش یافته است و معاملات بازار با توجه به قیمت ارز انجام می‌شود.وی درباره پیش‌بینی قیمت سکه و طلا در هفته آینده گفت: فعلا قابل پیش‌بینی نیست و هنوز شاخص‌های اقتصادی که بر انس جهانی طلا تاثیر می‌گذارد اعلام نشده و نمی‌توان گفت وضعیت بازار طی هفته آینده چگونه خواهد بود. به گفته نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، در حال حاضر بازار سکه و طلا در کشور بیشتر تحت تأثیر قیمت ارز و نوسانات نرخ آن است.

حالا دیگر کار دولت سیزدهم آغاز شده است و کم و بیش با اعضای کابینه و تیم اقتصادی دولت جدید آشنا شده‌ایم. اما ابهامات در برنامه‌های اقتصادی دولت و سیاست‌هایی که در پیش خواهند گرفت کماکان سایه خود را بر بازارهای مالی گسترده است. در هفته‌ای که گذشت، دلار فراز و فرود زیادی را طی کرد و تا کانال ۲۷ هزار تومان رسید و سرانجام با شیبی ملایم به سمت کاهش نرخ حرکت کرد؛ امری که تاثیر خود را بر بازار سکه و طلا نیز گذاشت.در این هفته بازار سکه و طلا تحت تاثیر قیمت جهانی هر انس طلا و نرخ ارز بود. هرچند در آغاز هفته قیمت‌ها در این بازار بالا رفت اما به تدریج با کاهش قیمت طلا در جهان و کاهش قیمت دلار در ایران، قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی نیز کاهش پیدا کرد.مقایسه قیمت‌ها در آخرین روز کاری هفته نشان می‌دهد که کاهش‌ها در برخی اقلام بازار سکه و طلا محسوس بوده است. برای مثال، سکه طرح جدید که در آغاز هفته ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد، در معاملات روز پنج‌شنبه روی عدد ۱۱ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان متوقف شد که حاکی از کاهش ۳۳۰ هزار تومانی در طول هفته دارد. این در حالی است که حباب سکه همچنان پابرجا ماند.از این رو، اولین روز هفته یعنی شنبه، ۶ شهریورماه که قیمت سکه و طلا به دلیل افزایش نرخ جهانی هر انس طلا و نوسانات ارزی افزایش شدیدی پیدا کرد،  قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به فروش رفت.

یکشنبه روند افزایشی همچنان ادامه پیدا کرد و قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان،  قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان،  نیم سکه ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان،  ربع سکه ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش رفت.در روز دوشنبه اما روند افزایشی متوقف شد و به دلیل کاهش نرخ ارز،  بازار سکه و طلا هم شیب کاهشی  یافت و بدین ترتیب هر قطعه سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه  ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه ‌های گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان فروخته شد.اوضاع کمی آرام بود تا اینکه بار دیگر روند افزایشی در بازار سکه و طلا در روز سه‌شنبه مشاهده شد و سکه طرح جدید ۱۲ میلیون تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه گرمی دو میلیون و ۳۳۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت سکه در بازار چهارشنبه نیز نسبت به روز گذشته اندکی کاهشی شد و سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان،  قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان،  نیم سکه  ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان،  ربع سکه ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه گرمی۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش رفت.

بدین ترتیب می‌توان گفت، نوسان روزانه در بازار سکه و طلا در این هفته تقریبا ادامه‌دار بود. هرچند قیمت طلا در آخرین روز هفته با افزایش نسبی همراه بود اما سرانجام حباب سکه روی ۶۰۰ هزار تومان ایستاد.

در حالی که سرمایه گذاران در انتظار انتشار گزارش بازار کار آمریکا هستند که می تواند نقش تعیین کننده ای در تعیین سیاست پولی آینده فدرال رزرو داشته باشد و همزمان با تضعیف دلار، قیمت طلا  شاهد افزایش بود. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا  با ۰.۲۴ درصد افزایش به ۱۸۱۳ دلار و ۹۸ سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی  برای تحویل در ماه دسامبر هم با ۰.۲۲ درصد رشد به ۱۸۱۵ دلار و ۵۰ سنت رسید.دانیل هاینس تحلیلگر موسسه ای‌ان‌زد در این باره گفت: «بازار منتظر آمارهای بازار کار امریکاست تا چشم انداز بهتری در مورد انتظارات تورمی به دست بیاورد.»  وزارت کار امریکا آمارهای ادعاهای بیکاری و تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده در ماه اوت را منتشر خواهد کرد. تحلیلگران شرکت کننده در نظرسنجی رویترز برآورد کرده اند که اقتصاد امریکا در ماه گذشته حدود ۷۲۸ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است.

جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو هفته گذشته گفت، ترمیم بازار کار نقش تعیین کننده ای در تعیین زمان انقباضی شدن سیاست پولی خواهد داشت. هاینس افزود: «ما همچنان انتظار داریم که شاهد نرخ تورم نسبتا بالایی در ماه های باقیمانده از سال جاری باشیم... و این احتمالا قیمت طلا  را بالاتر خواهد برد.»

در همین حال شاخص ارزش دلار در نزدیکی پایین ترین رقم‌های چند هفته اخیر قرار گرفته است. به گفته وانگ تائو، تحلیل گر فنی رویترز، قیمت طلا احتمالا تلاش خواهد کرد سطح مقاومت ۱۸۲۶ دلار را در هم بشکند و در صورتی که این اتفاق رخ دهد قیمت ها تا ۱۸۴۱ دلار بالا خواهد رفت. در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره  با ۰.۲۲ درصد افزایش به ۲۳ دلار و ۹۷ سنت رسید. قیمت فلز پلاتین هم با ۰.۳۹ درصد رشد به ۱۰۰۶ دلار و ۱۵ سنت رسید.

     بیت‌کوین در جدال با مرز روانی ۵۰ هزار دلاری

بیت‌کوین در حال رنج زدن در محدوده قیمتی ۵۰ هزار دلاری است اما هنوز موفق به تثبیت در این کانال نشده است.، لوایح ۴۴۷۴ و ۱۵۷۶ که در مجلس نمایندگان و سنای ایالتی تگزاس تصویب و توسط فرماندار این ایالت- گریگ ابوت- امضا شده بود وارد فاز اجرایی شد و از این پس معاملات و تراکنشات ارزهای دیجیتالی در این ایالت، تابع قوانین تجاری خواهد بود. این بدان معنا است که سرمایه گذاران و معامله گران ارزهای دیجیتالی در این ایالت، به شرط رعایت الزامات قانونی، از حمایت های قضایی در زمان بروز اختلافات برخوردار می شوند.  

دونالد ترامپ- رییس جمهور سابق امریکا- در گفت و گو با فاکس نیوز با حمله مجدد به ارزهای دیجیتالی گفته است: آن ها یک فاجعه بالقوه برای خریداران و سرمایه گذاران خود هستند که روزی بر سرشان آوار می شوند. چه کسی می داند اینها دقیقا چه هستند؟ ممکن است یک تقلب باشند. من بین ارزها، دلار را ترجیح می دهم چرا که ارزهای دیجیتالی چیزهایی هستند که مردم خیلی در موردشان اطلاعات درستی ندارند.  

     دلار باز هم عقب رفت

ارزش دلار برای چهارمین روز متوالی کاهش یافت.آمارهای منتشره توسط وزارت بازرگانی امریکا حاکی از بهبود نسبی وضعیت اقتصادی این کشور در حوزه تجارت خارجی است. تا پایان ماه جولای کسری تجاری امریکا به ۷۰.۱ میلیارد دلار رسیده که این رقم ۴.۳ درصد کمتر از ماه قبلی و ۲.۵ میلیارد دلار کمتر از چیزی است که پیشتر پیش‌بینی می شد. در این ماه میزان واردات آمریکا با ۱.۲ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۲۳۶.۳ میلیارد دلار رسیده در حالی که صادرات با افزایش ۱.۳ درصدی، رقم ۲۱۲.۸ میلیارد دلار را به ثبت رسانده است. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات  با ۰.۲۲ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۲۲۲ واحد بسته شد.


برش

به باور تحلیلگران از روز سه‌شنبه تا پنج‌شنبه بازار در شرایطی قرار داشت که از یک سو توان لازم برای بازگشت به روند افزایشی نزدیک به یک ماه و نیم گذشته را نداشت و از سوی دیگر برای بازگشت به روند کاهشی نیاز به سیگنال‌های جدیدی احساس می‌کند. به همین دلیل شاهد توقف نسبی روند قیمت‌گذاری دلار در بازار طی نیمه دوم هفته بودیم.فعالان بازار معتقدند در این شرایط، بازار به دنبال یافتن نقطه تعادل خود است و تا رسیدن سیگنال جدید نمی‌توان انتظار تحول جدی در بازار را داشت. چرا که از یک سو عدم احیای برجام و کاهش تحریم ها انتظارات برای افزایش قیمت ارز را تقویت می‌کند و از سوی دیگر عوامل دیگری مانند تلاش دولت جدید برای کنترل بازار نشان می‌دهد، حداقل بخشی از فعالان اقتصادی، انتظارات تورمی بالایی ندارند.

 

ارسال نظر