بازار ارز در وضعیت انتظار

۱۴۰۰/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۷۳۱
بازار ارز در وضعیت انتظار

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری| 

در ساعات عصر چهارشنبه سکه 11 میلیون و 920 هزار تومان، دلار 27150 تومان، اعلام شد که نسبت به روزهای قبل افزایش 100 تومانی نشان می‌دهد. فعالان بازار می‌گویند که صبح چهارشنبه، پس از چند روز نوسان قیمت ارز و کاهش قیمت دلار از 28 هزار تومان به مرز 27 هزار تومان که بازار از شروع به کار کابینه دولت جدید و تکلیف تیم اقتصادی دولت برای ساماندهی بازار ارز و ارزش پول ملی، شاهد بوده است روز چهارشنبه قیمت دلار بار دیگر افزایش یافته و به 27387 تومان رسیده است. همچنین قیمت یورو 30 هزار و 691 تومان، پوند انگلیس 37 هزار و 607 تومان و درهم امارات 7 هزار و 428 تومان اعلام شده است. قیمت سکه نیز در ساعات اولیه صبح 12 میلیون تومان بود و در طول روز چهارشنبه دلار بین 27150 تا 27400 تومان و سکه بین 11.9 تا 12 میلیون تومان معامله شده است.  برخی کارشناسان می‌گویند در صورتی که اقدامات اساسی از سوی تیم اقتصادی دولت، بانک مرکزی و سایر نهادهای مرتبط با بازار ارز صورت نگیرد و عرضه ارز افزایش نیابد، نمی‌توان شاهد کاهش بیشتر قیمت دلار بود. همچنین انتظار می‌رود که میزان ارز آزاد شده ایران در کشورهای خارجی و زمان آن مشخص شود تا بازار واکنش بهتری نسبت به آن نشان دهد.  نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (چهار شنبه، ۱۰ شهریورماه) با ۱۰۱ تومان افزایش در مقایسه با روز گذشته به ۲۶ هزار و ۶۶۱ تومان رسید. قیمت فروش یورو در مقایسه با روز گذشته ۹ شهریورماه با ۵۰۷ تومان افزایش به ۳۱ هزار و ۲۹۸ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۱۳۴ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۶۷۹ تومان بود. علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۵۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۲۸۹ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۷۳۸ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۱۷ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات روز سه‌شنبه (۹ شهریورماه)، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۱۳۹ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۲ تومان معامله شد.قیمت دلار از خردادماه حرکت آرامی به سوی کانال ۲۵ هزار تومان شروع کرد و بیش از دو هفته در این کانال نوسان داشت و سپس وارد کانال ۲۶هزارتومان شد و از روز چهارشنبه گذشته در صرافی بانکی به قیمت ۲۷ هزار تومان فروخته می‌شد؛ البته در روزهای اخیر دوباره به کانال ۲۶ هزار تومانی بازگشته است.  

     کاهش قیمت سکه و ارز در بازار

دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر گفت: قیمت سکه دربازار امروز ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ نسبت به روز گذشته اندکی کاهش داشت. نادر بذرافشان با بیان اینکه امروز انس جهانی با کاهش ۲ دلاری به ۱۸۱۵ دلار رسیده افزود: امروز قیمت‌ها روند کاهشی داشته به‌طوری که هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۳۰ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۵ هزار تومان و هر سکه ۱۲۰ هزار تومان نسبت به روز گذشته کاهش داشته است .

امروز قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه گرمی۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر گفت: هم‌اکنون هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۲۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۱۵۹ هزار تومان فروخته می‌شود.هر دلار نیز امروز ۲۷ هزار و ۱۸۰ تومان و هر یورو ۳۲ هزار و ۲۵۰ تومان فروخته می‌شود. فعالان بازار ارز و طلا می‌گویند که قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (چهارشنبه، ۱۰ شهریورماه) در بازار تهران با کاهش ۷۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۵۸ هزار تومان رسید.  قیمت هر مثقال طلا نیز پنج میلیون و ۱۸ هزار تومان شد.همچنین هر انس جهانی طلا نیز یک هزار و ۸۱۰ دلار و ۸۴ سنت قیمت خورد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن دلار و انس جهانی است. بر این اساس قیمت دلار طی دو روز گذشته روند نزولی داشته و در صرافی بانکی در کانال ۲۶ هزار تومان نوسان داشت و انس جهانی نیز با چهار دلار کاهش یک هزار و ۸۱۰ دلار و ۸۴ سنت معامله شد.

     قیمت ارزهای دیجیتال  در بازار 10 شهریور 

قیمت انواع رمزارزها و ارزهای دیجیتال را در بازار دهم شهریورماه ۱۴۰۰ مشاهده کنید.هدف این گزارش، مشاهده قیمت رمزارزها به صورت به روز است و در ادامه جدول قیمت‌ها را در بازار دهم شهریورماه مشاهده می‌کنیم. در حال حاضر حدود 7,381 ارز دیجیتال در 405 صرافی بین‌المللی معامله می‌شوند که از این مقدار 790 تای آن‌کوین و 1,384 تای آن‌توکن است. ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال هم‌اکنون حدود 2 تریلیون دلار است که نسبت به روز گذشته 0.81 درصد افزایش یافته است. حجم معاملات این بازار طی 24 ساعت گذشته 155 میلیارد دلار بوده است و ارز دیجیتال تتر بیشترین میزان خرید و فروش را به خود اختصاص می‌دهد. ارزهای دیجیتال بیت‌کوین، اتریوم و کاردانو، به عنوان سه ارز دیجیتال برتر بازار به ترتیب 40.57 درصد، 18.88 درصد و 4.09 درصد از سهم بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص می‌دهند. قیمت دلار حدود 27,151 تومان است که نسبت به روز گذشته تغییری نکرده است. در لیست فوق قیمت لحظه‌ای و اطلاعات 9 ارز دیجیتال برتر بازار را مشاهده می‌کنید.

     قیمت جهانی طلا 

قیمت هر اونس طلا با ۰.۰۶ درصد رشد به ۱۸۱۴ دلار و ۷۸ سنت رسید. در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر انتشار گزارش مهم بازار کار امریکا هستند تا سرنخ‌هایی در مورد زمان آغاز انقباضی شدن سیاست پولی این کشور به دست بیاورند، قیمت فلز زرد روز چهارشنبه تغییر چندانی را شاهد نبود.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.06 درصد رشد به 1814 دلار و 78 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه دسامبر نیز با 0.04 درصد افزایش به 1818 دلار و 90 سنت رسید.جفری هالی تحلیلگر ارشد موسسه اوآندا در این باره گفت: «ایجاد بیش از یک میلیون شغل در ماه اوت می‌تواند گزینه انقباضی شدن سیاست پولی را مجددا روی میز بگذارد و تاثیر کاهشی بر قیمت طلا خواهد داشت. این در حالی است که در صورت ایجاد حدود 700 هزار فرصت شغلی یا کمتر، نگرانی‌ها از انقباضی شدن سیاست پولی کاهش خواهد یافت و این به نفع قیمت طلا خواهد بود.» تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز برآورد کرده‌اند که بخش غیرکشاورزی اقتصاد امریکا در ماه گذشته میلادی 750 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده باشد.به گفته مقام‌های فدرال رزرو ترمیم قدرتمند بازار کار امریکای یکی از پیش شرط‌های اساسی تغییر خط مشی سیاست‌های کلان پولی خواهد بود. هفته گذشته جرومی پاول رییس فدرال رزرو در سخنانی گفت که انقباضی شدن سیاست پولی امسال ممکن است در دستور کار قرار گیرد، اما وی همچنان در مورد تصمیم‌گیری در مورد افزایش نرخ بهره محتاطانه عمل خواهد کرد. اظهارات وی سبب شد تا قیمت طلا در روز جمعه 1.4 درصد افزایش یابد.در حالی که افزایش نرخ تورم و بی‌ثباتی نرخ ارز سبب حضور سرمایه‌گذاران در بازار طلا می‌شود، نرخ بهره پایین نیز هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در این بازار را کاهش می‌دهد.

  حمله کم‌سابقه ترامپ  به ارزهای دیجیتالی!

ترامپ ارزهای دیجیتالی موجود در بازار را یک فاجعه  قریب الوقوع خواند.دونالد ترامپ- رییس‌جمهور سابق امریکا- در گفت‌وگو با فاکس نیوز با حمله به ارزهای دیجیتالی گفت: آنها یک فاجعه بالقوه برای خریداران و سرمایه‌گذاران خود هستند که روزی بر سرشان آوار می‌شوند. چه کسی می‌داند اینها دقیقا چه هستند؟ ممکن است یک تقلب باشند. من بین ارزها، دلار را ترجیح می‌دهم چرا که ارزهای دیجیتالی چیزهایی هستند که مردم خیلی در موردشان اطلاعات درستی ندارند.  ترامپ، حفظ سلطه دلار در بازارهای مالی جهانی را یک اولویت برشمرد و افزود: فناوری بلاک چین دارای ظرفیت‌های زیادی است که می‌توان از آن برای آینده بهره برد اما ارزهای دیجیتالی به شکل فعلی که هدف واقعی سازندگانشان مشخص نیست نباید جایگاهی در نظام مالی داشته باشند.  ترامپ پیشتر با دفاع از دلار گفته بود که نیازی نیست همه بیت‌کوین‌ها را از چرخه خارج کنیم اما باید خیلی خیلی خیلی روی تراکنش‌های مرتبط با آن نظارت داشته باشیم. وی بیت‌کوین را یک تقلب خواند که شور و اشتیاق ایجاد شده نسبت به آن در سطح جهان باعث کاهش تمایل معامله گران به نگه داشتن دلار شده است.  ترامپ با هشدار نسبت به تبدیل شدن بیت‌کوین به ارزی مهم‌تر از دلار گفت: ارز غالب جهانی باید دلار باقی بماند. از زمانی که بیت‌کوین با عبور از ۶۴ هزار و ۸۲۹ دلار رکورد تاریخی تازه‌ای را ثبت کرد، ارزش این رمزارز به‌طور قابل توجهی ریزش کرده و اکنون نیز در محدوده ۴۷ هزار دلاری قرار دارد. با این حال ارزش محبوب‌ترین رمزارز جهان از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود ۲۳ درصد افزایش پیدا کرده است. در طرف مقابل اما دلار سالی کاملا آرام را سپری کرده تا جایی که ارزش آن مقابل سبد ارزهای مهم جهانی تقریبا بدون تغییر باقی مانده است.  مقامات دولت بایدن اگرچه تاکنون از لزوم نظارت بیشتر بر روی عملکرد ارزهای دیجیتالی سخن گفته‌اند اما اقدام جدی در اعمال محدودیت بر روی معاملات آنها هم نکرده‌اند.‌گری گنسلر- رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا- نیز تا حدی طرفدار ارزهای دیجیتالی محسوب  می‌شود.

 

ارسال نظر