اخبار

۱۴۰۰/۰۶/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۶۹۳

دولت و بانک‌ها استقراض از بانک مرکزی را متوقف کنند

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بهترین خدمت نظام بانکی به اقتصاد و مردم این است که منابع سپرده‌گذاری به سمت تولید و تجارت و بازار واقعی اقتصاد و نه به سمت واسطه‌گری‌ها سوق داده شود. دولت و بانک‌ها استقراض از بانک مرکزی را متوقف کنند. غلامرضا مصباحی مقدم با بیان اینکه دولت در هشت سال گذشته برای بازپرداخت بدهی خود به پیمانکاران از اسناد خزانه استفاده کرده است، افزود: بانک مرکزی می‌تواند از این اسناد برای مدیریت بازار نقدینگی استفاده کند و در این خصوص اوراق گام طراحی شد که بدهی‌های اشخاص و بانک‌ها قابلیت تبدیل به اوراق دارد و بانک مرکزی می‌تواند این بدهی‌ها را تنظیم مجدد و تشدید معامله کند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سومین اوراق مصوب در شورای پول و اعتبار را اوراق ودیعه اعلام کرد و گفت: بانک مرکزی از این اوراق هم می‌تواند استفاده کند؛ ودیعه برای امانت است و از قراردادهای بسیار مهمی است که بر اساس آن بانک می‌تواند مبلغی را به ودیعه بگیرد و لازمه آن حفظ ضمان برای حفظ معامله یا اشیاست و حفظ و نگهداری نقدینگی به این است که ارزش آن کاسته نشود. مصباحی مقدم با اشاره به افزایش نرخ تورم در کشور، گفت: شرایط ما از نظر تورم بسیار نگران کننده است و باید تمهید لازم برای کنترل تورم انجام شود و عامل اصلی آن، ناترازی و کسری بودجه دولت است و اگر دولت درآمدها و هزینه هایش متوازن باشد، نیازمند به استقراض از بانک مرکزی نخواهد شد و البته علاوه بر این هم بانک‌ها از بانک مرکزی استقراض می‌کنند و آن هم عامل دیگری در رشد نقدینگی محسوب می‌شود.   انضباط مالی بانک‌ها و دولت، موجب می‌شود که دچار تورم نشویم، پول امروز ما پول اعتباری است و ماهیت چنین پولی اقتضا می‌کند که مال به حساب بیاید به‌طور مطلق، پول اعتباری، مال نقد است.

اصلاح قوانین بانکی از اجزای اصلی اصلاحات اقتصادی است

رییس موسسه عالی آموزش بانکداری کشور گفت: اصلاح قوانین بانکی یکی از اجزای اصلی اصلاحات اقتصادی مورد نیاز کشور به شمار می‌رود و یکی از اولویت‌های برنامه‌های تحول اقتصادی است.

«فرشاد حیدری» در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی محورهای اصلی این دوره از همایش بانکداری اسلامی را اصلاح قوانین بانکی، حکمرانی بانکی، مدل کسب و کار بانکی و مانع زدایی و پشتیبانی از تولید بیان کرد. رییس موسسه عالی آموزش بانکداری با بیان اینکه از تصویب قانون بانکداری بدون ربا در سال ۱۳۶۲ چندین سال می‌گذرد، گفت: تحولات جدید در حوزه دانش بانکداری و تغییراتی در پی این پیشرفت‌های علمی حاصل و منجر به تحولات زیادی در رویه‌های بانکی و نظارت بانکی شده است و این تحولات در کنار انباشت و تزاحم قوانین موردی تصویب شده، مشکلاتی را در نظام بانکی کشور ایجاد کرده است که عمده این مشکلات منشأ قانونی دارند. وی به روز نبودن قوانین را دلیل ناکارایی نظام بانکی دانست و گفت: تدوین قوانین جدید و اصلاح برخی قوانین موجود، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. از این رو، اصلاح قوانین بانکی یکی از اجزای اصلی اصلاحات اقتصادی مورد نیاز کشور به شمار می‌رود و یکی از اولویت‌های برنامه‌های تحول اقتصادی است.

بانکداری حلقه واسط نظام اقتصاد اسلامی است

آیت‌الله محسن اراکی در همایش بانکداری اسلامی اظهار کرد: بحث بانک یک پدیده اجتماعی است و از این رو دارای اهمیت و مورد توجه نظام اقتصاد اسلامی جامعه است. عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در اسلام تکلیف برای جامعه با تکلیف برای یک فرد متفاوت است. از این رو، حکم در شکل نظام متوجه جامعه به عنوان یک بافت به هم پیوسته نظم‌دار است و اگر بنا است حکمی متوجه جامعه باشد باید در شکل یک نظام ارایه شود.مشکل اصلی تورم از پدیده‌های اصلی نظام سرمایه داری است که آنها برای اینکه بتوانند از طریق اعمال قدرت، مال حقیقی مردم را دریافت کنند و در قبال آن چیزی به مردم ندهند که مصداق اکل مال به باطل است که در ازای یک مال ارزشمند کاغذی بی ارزش ارایه می‌شود که ما به ازای بیرونی ندارد. وی با تاکید بر نقش تولید در افزایش ثروت در جامعه گفت: همچنین منشأ فعالیت اقتصادی در نظام اسلامی کار است که باید بانک‌ها آن را لحاظ کنند چرا که منشأ مالکیت است و وقتی منابع طبیعی جامعه به وسیله تولید به کالا تبدیل شد، ایجاد ثروت می‌کنند. برای همین اعتباری محض به عنوان رمزارز را باطل می‌دانیم چرا که ثروت حقیقی جامعه را می‌مکند و نمی‌توانند در مقابل کالای حقیقی قرار بگیرند یعنی شما کار حقیقی تولیدکننده را گرفته‌ای و در مقابل چیزی به او افزوده نمی‌شود. عضو مجلس خبرگان ادامه داد: نظام بانکی نهادی است که وظایفی از جمله، صیانت از دارایی‌های مردم، هدایت در جهت بهره‌برداری صحیح و ارایه خدمات درست به مردم را بر عهده دارد. وی افزود: بر اساس فقه اسلامی ما نظام بانکی تعریف شده‌ای داریم که مبتنی بر نظام کلان اقتصادی در فقه اسلامی تعریف شده است و ما نباید از بیان آن در مقابل نظام سرمایه‌داری خجالت بکشیم. آیت‌الله اراکی در پایان گفت: ما امروز چند کارشناس و متخصص نظام بانکی اسلامی داریم؟ لذا حرف من این است که یا نظام بانکی را سرمایه داری کنید و همه‌چیز را از ربا تا خوردن پول مردم حلال کنید یا برای نظام بانکی اسلامی برنامه‌ریزی و عمل کنید.

 

ارسال نظر