اخبار

۱۴۰۰/۰۶/۰۳ - ۱۵:۳۷:۵۸
کد خبر: ۱۸۱۴۸۸

محسن رضایی، معاون اقتصادی رییس‌جمهور شد

رییس‌جمهور، با صدور حکمی محسن رضایی میرقائد را به سمت معاون اقتصادی رییس‌جمهور، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت منصوب کرد. محسن رضایی میرقائد متولد سال ۱۳۳۳ مسجدسلیمان و دانش‌آموخته مقطع دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران است که فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مدت ۱۶ سال (۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶) و دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال ۷۶ تاکنون را در سوابق اجرایی و مدیریتی خود دارد.

امریکا ۹ میلیارد دلار پول بانک مرکزی افغانستان را مصادره کرد

به گفته رییس فراری بانک مرکزی افغانستان، امریکا ۹ میلیارد دلار از سرمایه این بانک را مصادره کرده است و با این اقدام این کشور با یک بحران اقتصادی بالقوه روبرو است. اجمل احمدی، رییس بانک مرکزی افغانستان، طی اظهاراتی تأکید کرد که دولت جدید این کشور به رهبری طالبان با یک سری شوک‌های اقتصادی روبرو است که احتمالاً منجر به کاهش ارزش پول، تورم سریع‌تر و محدودیت‌های سرمایه می‌شود. وی در مصاحبه با بلومبرگ گفت: افغانی... احتمالاً پس از آنکه هفته گذشته به کمترین میزان (ارزش) خود رسید، مجدداً ضعیف خواهد شد. این امر می‌تواند با افزایش قیمت واردات، باعث افزایش قیمت مصرف‌کننده شود.با توقیف بیشتر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان توسط ایالات متحده که به بیش از 9 میلیارد دلار می‌رسد، افغانستان با یک بحران اقتصادی بالقوه روبرو است. بر اساس این گزارش، توقیف این دارایی‌ها به مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا، خشکسالی منطقه‌ای و آوارگان این کشور خواهد افزود.  احمدی در تماس تلفنی از مکانی نامعلوم که پس از سقوط دولت به آنجا فرار کرده است، گفت: این واقعاً یک وضعیت چالش برانگیز است. ما در حال تلاش برای مدیریت سه شوک بودیم، و اکنون من فکر می‌کنم آنها باید با ضربه چهارم نیز مواجه شوند. احمدی 43ساله که فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد است، مدت کوتاهی در وزارت خزانه داری امریکا به عنوان اقتصاددان مشغول به کار بود.  همزمان با آمادگی ایالات متحده برای خروج کامل نیروهای خود از افغانستان که باعث شد اشرف غنی، رییس‌جمهور این کشور به امارات متحده عربی فرار کند و گروه طالبان وارد کابل شوند، اقتصاد و بخش بانکی افغانستان دچار مشکل شد. بر اساس داده‌های بانک جهانی، تقریباً سه چهارم از تقریباً 40 میلیون شهروند این کشور در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، در حالی که اکثر وام‌دهندگان در سه شهر بزرگ هستند. واحد پول افغانستان برای تجارت فرامرزی پذیرفته نمی‌شود و این کشور وابسته به دلار امریکا و یک سیستم غیررسمی انتقال پول موسوم به حواله است. حواله که روش انتقال نقدینگی به قدمت صد سال است و تجارت بین‌المللی را در سراسر خاورمیانه و جنوب آسیا پیش از ظهور بانکداری مدرن پایه‌گذاری کرده بود، همچنان بخش اصلی زندگی در افغانستان است.

۲۸۰ میلیارد تومان اوراق دولتی مبادله شد

بانک مرکزی با اعلام نتیجه‌ سیزدهمین مرحله از حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۰ (مورخ ۲ شهریور ماه)، از برگزاری ‌حراج جدید این اوراق در تاریخ ۹ شهریور ماه سال جاری خبر داد. تمام نهادهای مالی متقاضی شرکت در این حراج می‌توانند سفارش‌های خود را در هر نماد به‌طور جداگانه ارسال کنند. حداقل حجم سفارش در هر یک از نمادهای مزبور ۵۰۰ هزار ورقه است. وزارت امور اقتصادی و دارایی الزامی به پذیرش کلیه پیشنهادات دریافتی یا فروش کلیه اوراق عرضه‌شده در حراج را ندارد. بانک مرکزی سفارشات دریافت‌شده را به منظور تصمیم‌گیری به آن وزارتخانه ارسال و وزارتخانه مزبور نسبت به تعیین سفارش‌های برنده اقدام می‌کند. در نهایت، عرضه اوراق به تمامی برندگان انجام می‌شود. بانک مرکزی بر اساس جزو (۴) بند «ک» تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مجاز به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی دولت در بازار ثانویه اوراق است. کارگزاری این بانک ضمن تامین‌ زیرساخت معاملات و برگزاری حراج، تعهدی نسبت به حجم و قیمت اوراق مالی اسلامی دولتی فروش‌رفته نداشته و اوراق مزبور را در بازار اولیه به منظور تامین مالی دولت خریداری نخواهد کرد.

شعب بانک‌ها پنجشنبه‌ها باز است

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی گفت: شعب بانک‌ها پنجشنبه‌ها تعطیل نیست.علیرضا قیطاسی افزود: بر اساس مصوبه هیات دولت و به منظور صرفه جویی در مصرف برق، شعب بانک‌ها روزهای پنجشنبه در ماه مرداد تعطیل اعلام شد که از ابتدای شهریور ساعت کار پنجشنبه‌ها به روال سابق باز خواهد گشت.دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی گفت: ساعت کار بانک‌ها از شنبه تا چهارشنبه برای کارکنان شعب، ساعت 7:30 الی 14:30 و برای مشتریان از 8:00 الی 13:30 و پنجشنبه‌ها برای کارکنان شعب ساعت 7:30 الی 13:00 و برای مشتریان شعب ساعت 8:00 الی 12:20 تعیین شده است. مصوبه مربوط به شهرهای قرمز کرونایی و استفاده از ۵۰ درصد نیروها در شعب بانک‌ها به قوت خود باقی است.

 

ارسال نظر