اخبار

۱۴۰۰/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۴۵۱

بازخرید ۶۶ هزار میلیارد ریال اوراق با هدف جذب نقدینگی

بانک مرکزی با هدف جذب نقدینگی، اقدام به بازخرید معکوس ۶۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اوراق کرد.این بانک در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی اجرا می‌کند. موضع عملیاتی این بانک (خرید یا فروش از طریق ابزارهای موجود) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی اعلام می‌شود.  بر این اساس، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال‌ سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی اقدام کنند. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق مالی اسلامی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سقف دالان نرخ سود (۲۲ درصد) استفاده کنند. در عملیات این دوره سه بانک و موسسه غیربانکی در حراج شرکت کردند و ارزش سفارش‌های ارسال شده ۱۲۰ هزار میلیارد ریال بود که ۶۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال آن پذیرفته شد.   به گزارش ایرنا، «عملیات بازار باز»، فعالیتی است که در آن بانک مرکزی با خرید و فروش گروه خاصی از اوراق بهادار موجود، تلاش می‌کند تا اهداف سیاستی خود در کنترل حجم پول موجود در اقتصاد را اجرا کند. در این بازار سه عضو نقش اصلی دارند؛ بانک مرکزی، دولت و بانک‌ها.عملکرد این بازار به این صورت است که بانک‌ها در پایان هر روز به دنبال کنترل میزان نقدینگی خود هستند که در صورت داشتن کسری باید به دنبال تزریق پول باشند و در صورت داشتن مازاد ذخایر، باید آن را تعدیل کنند. نقش بانک مرکزی در این بازار این است که به عنوان عضو و مدیر بازار، مسوول اجرای امور بوده و با خرید و فروش اوراق قرضه دولتی در بازار آزاد اقدام به کنترل نقدینگی در سیستم بانکی می‌کند و هم‌زمان با این عمل، رشد اقتصادی و کنترل تورم را نیز پیش می‌برد.تا پیش از این بانک‌های کشور برای کنترل و تعدیل نقدینگی خود به بازار بین بانکی مراجعه کرده و بر اساس نرخ سود بازار بین بانکی اقدام به تقاضا یا عرضه ذخایر خود می‌کردند. اگر بانکی با کسری ذخایر مواجه بود با مراجعه به بازار بین بانکی با تقاضای افزایش ذخایر، از بانک مرکزی تسهیلات گرفته و به این نهاد بدهکار می‌شد.

خاندوزی شناخت کاملی از اولویت‌ها اقتصادی جامعه دارد

مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی گفت: وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی فردی آگاه و مطلع است که درک عمیق و شناختی کامل از اولویت‌های اقتصادی جامعه و چالش‌های در سطح بین‌الملل آن دارد. «مجید بهزاد پور» اظهار داشت: معرفی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی هوشمندانه بود. توجه به تخصص و دانش، تعهد کاری، روحیه انقلابی و فسادستیزی و جوانگرایی از اولویت‌های اساسی جهت جذب افراد در کابینه دولت همواره مدنظر رییس‌جمهوری بوده، که در مورد وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی نیز این موارد مصداق دارد. مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی بیان کرد: سوابق علمی و تجربه ارزشمند در مرکز پژوهش‌های کمیسیون اقتصادی مجلس وزیر پیشنهادی نشان از اشراف، توانمندی و کارآمدی ایشان در مدیریت اقتصاد کشور دارد. وی تأکید کرد: خاندوزی فردی آگاه و مطلع است که درک عمیق و شناختی کامل از اولویت‌های اقتصادی جامعه و چالش‌های در سطح بین‌الملل آن دارد و پیش‌بینی می‌شود برنامه‌های ارایه شده می‌تواند برای مدیریت در ایجاد ثبات اقتصادی کشور توسط وی در حل مشکلات اقتصادی مناسب و راهگشا باشد که البته برای سامان بخشی اصولی به اقتصاد کشور و رونق تولید به عزمی ملی و هماهنگی و مشارکت تمامی قوا و نهادهای حاکمیتی و همراهی و همکاری مدیران و دست اندرکاران مجموعه بزرگ وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز نیاز است.

پی‌پل خرید و فروش ارزهای مجازی در انگلیس را آغاز کرد

کاربران پی‌پل در انگلیس از امروز می‌توانند ارزهای مجازی از جمله بیت کوین را با کیف پول‌های الکترونیک خود خرید و فروش کنند. شرکت تجارت الکترونیکی پی‌پل از امروز به مشتریان خود در انگلیس اجازه خرید و فروش و نگهداری بیت کوین و سایر ارزهای مجازی را می‌دهد.این اقدام پی‌پل برای ارایه خدمات ارز مجازی در خارج از امریکا باعث پذیرش بیشتر این شکل جدید از سرمایه می‌شود. این شرکت مستقر در کالیفرنیا بیش از 403 میلیون حساب فعال در سراسر دنیا دارد و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مالی دنیاست که دسترسی مشتریان خود را به ارزهای مجازی امکان‌پذیر می‌سازد.

پی‌پل در ابتدای سال جاری میلادی خرید و فروش ارزهای مجازی در امریکا را آغاز کرد و بعد، این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرد تا از دارایی‌های دیجیتال خود برای خرید از میلیون‌ها کسب و کار در شبکه آن استفاده کنند.این شرکت امیدوار است وارد شدن آن به دنیای ارزهای مجازی باعث پذیرش بیشتر این ارزها در جهان شود و شبکه آن را برای ارزهای دیجیتال جدید که احتمالاً توسط شرکت‌ها و بانک‌های مرکزی راه‌اندازی می‌شود آماده کند. خوزه فرناندز دا پونته، مدیر بخش بلاک چین پیپل، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما متعهدیم دقیقا طبق قوانین انگلیس و سراسر دنیا عمل و از نقشی که قرار است ارزهای دیجیتال در آینده تجارت جهان بازی کنند حمایت کنیم.» مشتریان در انگلیس قادر خواهند بود بیت‌کوین، اتر، لایت‌کوین و بیت‌کوین کش را از طریق کیف پول‌های پی پل خود به صورت آنلاین یا بر روی نرم افزار موبایل خریداری کنند.

 

ارسال نظر