رویداد

۱۴۰۰/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۴۵۰

شرایط تخصیص دسته چک به اشخاص حقوقی تسهیل شد 

 براساس اعلام بانک مرکزی از ۱۰ مرداد ماه امسال، دسته چک جدید به اشخاص حقوقی که ۸۰ درصد چک‌های صادر شده آنها در سامانه صیاد ثبت شود، تعلق می‌گیرد.   بر اساس تغییرات صورت گرفته در مقررات ناظر بر قاعده کنترل چک‌های صیادی اشخاص حقوقی، از ۱۰ مرداد ماه سال ۱۴۰۰ اگر ۸۰ درصد چک‌های صادر شده توسط اشخاص حقوقی در سامانه صیاد ثبت صدور شده باشند، امکان تخصیص دسته چک جدید به این اشخاص فراهم خواهد شد. تا پیش از این، بر اساس دستورالعمل اجرایی اصلاحی قانون چک، اشخاص حقوقی و حقیقی تنها در صورتی می‌توانستند نسبت به دریافت دسته چک صیادی جدید اقدام کنند که ۸۰ درصد از تعداد چک‌های صادره قبلی آنها، توسط گیرندگان چک، تعیین تکلیف شده باشد.  از آنجایی که این قاعده برای اشخاص حقوقی با توجه به میزان بالای چک‌های در گردش، مشکلاتی را ایجاد کرده بود، بانک مرکزی که تعاملات بازار را با هدف رفع مشکلات احتمالی دایما رصد می‌کند، تغییری در این قاعده به وجود آورده است که بر اساس آن، از ۱۰ مرداد ماه سال جاری اگر ۸۰ درصد چک‌های صیادی اشخاص حقوقی تنها در سامانه صیاد توسط صادرکننده چک ثبت صدور شده باشند، امکان تخصیص دسته چک جدید برای آنها در سامانه صیاد وجود دارد و نیازی به تأیید‌گیرنده یا وصول آنها برای دریافت دسته چک جدید نیست.لازم به ذکر است این تغییر تنها در مورد اشخاص حقوقی انجام شده و در مورد اشخاص حقیقی همچنان قاعده پیشین جاری است. در چک‌های جدید شناسه یکتای ۱۶ رقمی در سمت چپ بالای هر برگ چک دیده می‌شود و عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» نیز درج شده است.در قانون جدید، علاوه بر آنکه تمامی چک‌ها باید در سامانه صیاد ثبت شوند، امکان صدور چک در وجه ذینفع مشخص و وجه حامل نیز وجود ندارد. از سوی دیگر دارندگان چک برگشتی که سوءاثر نشده باشد، امکان صدور چک ندارند.

الزام بیمارستان‌ها به‌ پذیرش بیمار کرونایی با بیمه تکمیلی

با پیگیری‌های بیمه مرکزی، بیمارستان‌های دولتی و غیردولتی موظف به پذیرش بیماران کرونایی دارای بیمه تکمیلی شدند. پیرو نامه‌نگاری‌های رییس کل بیمه مرکزی با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص اقدام تعدادی از بیمارستان‌های خصوصی طرف قرارداد شرکت‌های بیمه در عدم پذیرش بیماران کرونایی دارای پوشش بیمه تکمیلی درمان، بخشنامه‌ای از سوی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خطاب به دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور ارسال شد. بنابراین بخشنامه، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی ملزم به پذیرش بیماران کرونایی دارای پوشش بیمه‌ای بدون دریافت علی الحساب یا پذیرش به صورت آزاد، مطابق مفاد قرارداد بیمه نامه درمان تکمیلی هستند. همچنین در این بخشنامه از شرکت‌های بیمه خواسته شده موارد تخلف از مفاد بخشنامه مذکور توسط بیمارستان‌های دولتی و غیردولتی طرف قرارداد آن شرکت را به همراه مستندات مربوطه جهت انعکاس به مرجع یادشده به اداره کل نظارت فنی بر بیمه‌های غیرزندگی بیمه مرکزی ارسال کنند. همچنین پیرو بخشنامه‌های قبلی بیمه مرکزی، معاونت نظارت بیمه مرکزی تاکید کرده است برای جلوگیری از وقفه در ارایه خدمات سلامت به بیماران در مراجع تشخیصی و درمانی طرف قرارداد شرکت‌های بیمه، ضروری است، صورتحساب‌های ارایه‌شده از سوی مراجع مذکور و اسناد هزینه مستقیم بیمه‌شدگان بالاخص بیماران کرونایی با اولویت مورد رسیدگی قرار گرفته و در حداقل زمان ممکن نسبت به ایفای تعهدات قراردادی و پرداخت خسارت اقدام و از تعویق در جبران هزینه‌های درمانی و تشخیصی بیمه‌شدگان جداً خودداری شود.

صندوق بین‌المللی پول و حمایت 650 میلیارد دلاری از اقتصاد دنیا

رییس صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد ۶۵۰ میلیارد دلار از ذخایر پولی این نهاد برای کمک به بهبود اقتصاد جهان در بین اعضای آن توزیع می‌شود.کریستالینا جورجیوا، رییس صندوق بین‌المللی پول گفت این صندوق حدود 650 میلیارد دلار از ذخایر پولی‌این نهاد را به اعضایش اختصاص داده است که حمایتی خواهد بود برای تلاش‌های جهانی در مبارزه با همه‌گیری کرونا. این بزرگ‌ترین توزیع ذخایر پولی صندوق بین‌المللی پول است که نقدینگی اضافی برای اقتصاد جهان فراهم و ذخایر ارز خارجی کشورهای عضو را تکمیل می‌کند تا وابستگی آنها به وام‌گیری‌های داخلی و خارجی کاهش یابد. جورجیوا گفت: « اختصاص این کمک مالی حمایتی خواهد بود از اقتصاد جهان و اگر عاقلانه به کار گرفته شود، فرصت فوق‌العاده‌ای برای مبارزه با این بحران بی‌سابقه است». صندوق بین‌المللی پول با ابراز نگرانی در مورداقتصاد دنیا گفت این کمک مالی به کشورهای ثروتمند اجازه می‌دهد به کسانی که از همه‌گیری کرونا آسیب دیده‌اند کمک کنند و در عین حال دورنمای اقتصاد جهان را بهبود بخشند. کشورها می‌توانند از این پول برای حمایت از اقتصادهایشان و مبارزه با کرونا استفاده کنند.کشورهای عضو صندوق بین‌المللی پول از این کمک‌ها با توجه به سهم‌شان در این صندوق دریافت می‌کنند.جورجیوا اعلام کرد 275 میلیارد دلار از این پول به اقتصادهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه می‌رسد و 21 میلیارد دلار به کشورهای کم درآمد راه می‌یابد.

 

ارسال نظر