کاهش قیمت سکه تحت تاثیر دو عامل داخلی و خارجی

۱۴۰۰/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۹۱۲

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

روز دوشنبه 11 مرداد 1400، قیمت دلار 25 هزار و 650 تومان، قیمت یورو 30 هزار و 400 تومان و درهم امارات 7 هزار تومان اعلام شده است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی نیز (دوشنبه، ۱۱ مردادماه) با ۱۷۱ تومان کاهش در مقایسه با روز گذشته به ۲۵ هزار و ۲۳۹ تومان رسید. قیمت فروش یورو در مقایسه با روز گذشته با ۲۷۵ تومان کاهش قیمت به ۲۹ هزار و ۵۳۰ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۷۳۹ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۹۴۵ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۸۱۵ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۴۰ تومان اعلام شد .نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۴۴۷ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۷۱۴ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات روز یکشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۶۰۶ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۲ هزار و ۴۲۱ تومان معامله شد .دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت، اما دوباره کاهش یافت و در کانال ۲۳ هزار تومانی در نوسان بود و طی هفته گذشته دوباره در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان داشت و از شنبه گذشته وارد کانال ۲۵ هزار تومان شد.

     نوسان قیمت سکه  در کانال ۱۱ میلیون تومان

 قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (دوشنبه، ۱۱ مردادماه) در بازار تهران با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد.

همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۹۵ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۷۴۴ هزار تومان شد .همچنین هر اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۸۰۹ دلار و ۱۹ سنت قیمت خورد.

مهم‌ترین علت رشد قیمت طلا و سکه در یک هفته گذشته، بالا رفتن قیمت دلار و اونس جهانی بوده است. قیمت دلار از حدود ۲۴ هزار تومان در اوایل هفته گذشته اکنون به ۲۵ هزار و ۴۱۰ تومان در صرافی‌های بانکی رسیده است. بهای اونس جهانی نیز که در حدود یک‌هزار و ۷۹۵ دلار بوده، اکنون به بالای یک هزار و ۸۰۰ دلار صعود کرده است.

قیمت سکه نیز در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید. از نیمه اردیبهشت‌ماه، به دنبال رشد تدریجی قیمت ارز، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت همواره در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است و از هفته گذشته پس از تعطیلات ۶ روزه پایتخت افزایش قیمت داشت و چهارشنبه گذشته وارد کانال ۱۱ میلیون تومان شد

     حباب سکه به ۵۰۰ هزار تومان رسید

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به تاثیر رشد نرخ دلار بر بهای سکه، گفت: حباب سکه به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. 

محمد کشتی‌آرای درباره افزایش قیمت سکه طی روزهای گذشته، افزود: قیمت اونس جهانی روز گذشته (یکشنبه) با توجه به تعطیلی بازار تغییری نداشت و یک هزار و ۸۱۴ دلار بود.در شرایط موجود وضعیت قیمت سکه قابل تحلیل نیست، زیرا متغیرهای فراوانی بر این موضوع دخیل است و با تغییر این متغیرها، قیمت‌ها نیز تغییر می‌کند.

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران پیش‌بینی کرد که روز دوشنبه قیمت‌ها ثابت باشد و پس از بازگشایی بازارهای جهانی و شروع فعالیت‌ها باید منتظر ماند و دید قیمت اونس جهانی چه میزان خواهد شد. 

وی با بیان اینکه یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت سکه و طلا، نرخ ارز است، گفت: هر تغییری که در نرخ ارز ایجاد شود بر قیمت سکه نیز اثر خواهد گذاشت.روز گذشته دوباره تقاضا برای سکه و ارز کاهش داشت.

قیمت سکه طرح جدید در روز گذشته به ۱۱ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم به۱۰ میلیون ۸۵۰ هزار تومان، نیم سکه به پنج میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه به سه میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و یک گرم طلای ۱۸ عیار نیز به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. قیمت انواع سکه به دو دلیل جهانی و داخلی، با کاهش همراه بوده است.

محمد کشتی‌آرای نایب‌رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر با اشاره به کاهش ۴ دلاری هر اونس طلا و رسیدن به نرخ ۱۸۰۸ دلار در بازار جهانی اظهار داشت: در سومین روز معاملاتی این هفته، بهای انواع سکه و طلا با کاهش همراه است. وی تاکید کرد: کاهش نرخ ارز در یکی دو روز گذشته و افت بهای جهانی طلا، از دلایل عقب‌نشینی سکه در معاملات است.

کشتی‌آرای در ادامه به آخرین نرخ‌های بازار طلا و سکه اشاره داشت و افزود: (دوشنبه یازدهم مردادماه ۱۴۰۰) هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) در حال ۱۱ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است که نسبت به روز قبل، با کاهش همراه است.

هر نیم سکه نیز به رقم ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و هر ربع سکه به رقم ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسیده است. همچنین هر سکه یک گرمی بانک مرکزی نیز بدون تغییر، دو میلیون و ۳۵۰ تومان قیمت‌گذاری شده است. هر مثقال طلای آب شده در بازار با افزایش به رقم ۴ میلیون و ۷۴۶ هزار تومان رسیده است و یک گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۹۵ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.

نایب‌رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر افزود: حباب سکه امامی در بازار، به دلیل افزایش تقاضا با افزایش نسبت به روز قبل به رقم ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

   نکات مهم برای امنیت بیشتر در خرید سکه

سکه برای اطمینان از خرید خود حتما از واحدهای دارای جواز کسب سکه که دارای کارت سکه با نام همان مغازه و هولوگرام اتحادیه طلا و جواهر هستند، خرید کنند.

اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کرد با توجه به پیگیری‌های انجام شده برای بالابردن ارتقای امنیت سکه‌های عرضه شده در بازار، تمامی سکه فروشان عضو این اتحادیه ملزم به استفاده از هولوگرام یک شکل با شماره سریال مشخص از طرف اتحادیه شده‌اند.

براین‌ اساس برای اطمینان از اصالت سکه و پیگیری اشکال احتمالی در معامله، خریداران حتما به واحدهای کسبی دارای جواز سکه اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران مراجعه کرده و سکه دارای هولوگرام اتحادیه و کارت فروش سکه همان مغازه خرید کنند. همچنین واحدهای سکه فروش این اتحادیه باید از هولوگرام اتحادیه طلا و جواهر تهران و کارت فروش سکه همان واحد کسبی جهت فروش سکه استفاده کنند. بازرسان این اتحادیه بر حسن اجرای این امر نظارت خواهند داشت. نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در روزهای نخست سال جاری، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است. دلار مدتی است بین کانال 23 تا 24 هزار تومان در نوسان است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشمگیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشمگیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند.

‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 25 هزار و 178 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 24 هزار و 680 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 29 هزار و 469 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 886 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲۰ درصد کاهش به ۱۸۱۰ دلار و ۵۴ سنت رسید. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که ارزش دلار در ارقام بالا تثبیت شده و سرمایه‌گذاران محتاط در انتظار آمارهای اشتغال امریکا در ماه جولای هستند که اواخر این هفته منتشر خواهد شد، قیمت طلا امروز شاهد اندکی کاهش بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.20 درصد کاهش به 1810 دلار و 54 سنت رسید. روز جمعه و پس از آنکه ارزش دلار ترمیم شد و از پایین‌ترین رقم یک ماه اخیر فاصله گرفت، قیمت‌ها از بالاترین رقم 2 هفته اخیر عقب‌نشینی کرد. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه دسامبر با 0.21 درصد کاهش به 1813 دلار و 30 سنت رسید. اما در هفته گذشته ارزش دلار مجموعا 0.8 درصد تضعیف شد که بدترین عملکرد هفتگی در طی بیش از دو ماه گذشته بود. تضعیف دلار موجب ارزان‌تر شدن طلا برای خریدارانی می‌شود که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند.

استفن اینز تحلیلگر موسسه مدیریت دارایی اس پی‌ای گفت: «بازار طلا نگران آمارهای قوی بازار کار امریکاست که می‌تواند سبب تقویت ارزش دلار شود.» آمارهای بازار کار امریکا سرنخ‌های بیشتری در مورد زمان تغییر احتمالی سیاست پولی بانک مرکزی امریکا به سرمایه‌گذاران خواهد داد. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش بینی کرده‌اند که بخش غیرکشاورزی امریکا در ماه جولای 926 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده باشد.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، از این پس صندوق‌های سرمایه‌گذاری آلمانی اجازه خواهند داشت، حداکثر ۲۰ درصد دارایی خود را در بازار ارزهای دیجیتالی سرمایه‌گذاری کنند. در نتیجه تصویب این قانون ممکن است تا حدود ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه جدید وارد بازار شود که می‌تواند تکانی جدی به قیمت‌ها بدهد. با وجود این چراغ سبز قانونی، سازمان نظارت بر بازارهای مالی آلمان کماکان به شهروندان این کشور توصیه کرده است تا در بازار ارزهای دیجیتالی احتیاط را رعایت کنند.

بانک‌های مرکزی بیشتری در راه پیوستن به مسابقه عرضه ارز دیجیتالی ملی هستند. در تازه‌ترین مورد، رییس‌جمهور اوکراین به بانک مرکزی این کشور مجوز داد تا کار آغاز ارز دیجیتالی این کشور آغاز شود. بسیاری از کشورهای آفریقایی از جمله غنا، کنیا و آفریقای جنوبی هم از برنامه خود برای عرضه ارز دیجیتالی ملی خبر داده‌اند. کار صدور ارز دیجیتالی در برخی دیگر کشورها وارد فاز آزمایشی شده است.

صرافی باینانس به عنوان بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتالی جهان پس از اعلام محدودیت جدید در برداشت‌ها، حالا اعلام کرده است امکان استفاده از اهرم در معاملات را برای کشورهای حوزه اتحادیه اروپا غیرفعال خواهد کرد. از سوی دیگر کمیسیون بورس و اوراق بهادار مالزی با اشاره به اینکه باینانس هیچ مجوزی برای فعالیت در این کشور ندارد، ۱۴ روز به این صرافی و مشتریانش مهلت داده است تا اقدام به خارج کردن سرمایه‌های خود کنند. 

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۶۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۶.۰۱ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. 

  بانک مرکزی چین تجارت رمز ارزها  را دشوارتر می‌کند

بانک مرکزی چین اعلام کرد در حالی که این بانک نظارت و محدودیت‌ها بر معاملات ارزهای رمزنگاری شده را تسریع خواهد کرد، وضعیت کلی اقتصاد این کشور با ثبات خواهد بود. بانک مرکزی چین (PBC) روز جمعه اعلام کرد در حالی که این بانک نظارت و محدودیت‌ها بر معاملات ارزهای رمزنگاری شده را تسریع می‌کند، وضعیت کلی اقتصاد این کشور با ثبات خواهد بود. بانک مرکزی چین از ابتدای سال 2021 شاهد افزایش ریسک معاملات ارزهای رمزنگاری شده از جمله معاملات بیت کوین و دوج کوین بوده است.

بر اساس این گزارش، سازمان‌های تنظیم‌کننده مقررات مالی در پکن به دنبال ممنوعیت تجارت هرگونه ارز رمزنگاری شده در مناطق تحت کنترل خود هستند. بانک مرکزی چین از همه شرکت‌های مبتنی بر پلتفرم خواسته است تا اقدامات مدیریت ریسک را به دنبال ممنوعیت معاملات و پیش بینی‌های مربوط به ارزهای رمزنگاری شده، افزایش دهند.

این بانک همچنین تأکید کرد که تلاش خواهد کرد تا بازارسازی، قوانین و بین‌المللی کردن بازارهای مالی چین از مالکیت معنوی و محیط تجارت عادلانه محافظت کند. به‌طور کلی، حفظ ثبات بازار مالی اولویت بانک مرکزی چین خواهد بود. سیاست‌های ارزی انعطاف‌پذیری اعمال خواهد شد تا تعادل عرضه عمومی پول و تأمین مالی اجتماعی را تضمین کند و نسبت اهرم کلان اقتصاد این کشور را در اصل ثابت نگه دارد. علاوه بر این، این بانک تلاش خواهد کرد تا بازارهای بهره وام را اصلاح کند و با ایجاد تغییرهای لازم از کاهش سود وام به منظور حمایت مالی از بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، شرکت‌های کوچک و متوسط در این کشور اطمینان حاصل کند.

 

ارسال نظر