ورود دلار و سکه به کانال‌های جدید

۱۴۰۰/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۷۷۹

 گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

عصر روز سه شنبه 5 مرداد 1400 با اعلام قیمت دلار 25100 تومان در بازار آزاد ارز و همچنین اونس جهانی طلا به قیمت 1798 دلار، قیمت طلا و سکه افزایش داشت و سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون تومان معامله شد. درسایر ارزها نیز قیمت یورو 29 هزار و 600 تومان و درهم امارات 6 هزار و 885 تومان اعلام شده است.براین اساس دلار به کانال 25 هزار تومان و سکه به کانال 11 میلیون وارد شده است.  دبیر اتحادیه طلا و جواهر گفت: قیمت سکه طی سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ وارد کانال ۱۱ میلیونی شد و قیمتش دلار افزایش یافت. نادر بذر افشان گفت: پنجم مرداد، به دلیل بالا رفتن نرخ ارز، شاهد افزایش ۲۰۰ هزار تومانی قیمت سکه در بازار هستیم. وی با بیان اینکه انس جهانی با کاهش ۱۴ دلاری، ۱۷۹۶ دلار قیمت گذاری شده است افزود: به‌دلیل نوسان نرخ ارز و خبرهای اقتصادی و سیاسی در بازار، شاهد افزایش قیمت طلا و سکه بودیم. به‌طوریکه هر مثقال طلای ۱۷ عیار، ۴۸ هزار تومان، سکه ۲۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۷ هزار تومان افزایش قیمت داشت.هم اکنون قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان، ربع سکه۳ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۷۶ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (سه شنبه، ۵ مردادماه) با ۱۰۰ تومان افزایش در مقایسه با روز گذشته به ۲۴ هزار و ۵۶۲ تومان رسید .قیمت فروش یورو در مقایسه با روز گذشته با ۶۲ تومان افزایش قیمت به ۲۸ هزار و ۷۹۷ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۷۵ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۲۲۷ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۹۶۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۱۶۷ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۱۰۷ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۵۶۴ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات روز دوشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۴۰۵ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۲ هزار و ۳۵۸ تومان معامله شد.

دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت، اما دوباره کاهش یافت و در کانال ۲۳ هزار تومانی در نوسان بود تا اینکه شنبه هفته گذشته وارد کانال ۲۴ هزار تومان شد. در ادامه رشد آرام قیمتی دلار ادامه یافت و به کانال ۲۵ هزار تومانی نیز وارد شد اما دوباره به قیمت ۲۴ هزار تومان عقب‌نشینی کرد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سه شنبه، ۵ مردادماه) در بازار تهران با افزایش ۱۳۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسید.ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۱۳۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۷۷ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۶۶۶ هزار تومان شد. همچنین هر اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۷۹۸ دلار و ۷۳ سنت قیمت خورد. قیمت سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید. از نیمه اردیبهشت‌ماه، به دنبال رشد تدریجی قیمت ارز، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت همواره در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است. با این حال از روز گذشته پس از تعطیلات ۶ روزه پایتخت افزایش قیمت داشته و در آستانه خروج از کانال ۱۰ میلیون تومان است .

مهم‌ترین رویداد درخصوص بازار سکه و طلا حذف ابلاغ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده است. براساس این قانون از این پس مالیات بر ارزش افزوده از سود و اجرت طلا اخذ می‌شود و دیگر از اصل طلا کسر نمی‌شود. این قانون قرار است از ۶ ماه آینده اجرا شود.پیش بینی می‌شود با اجرای قانون حذف مالیات برارزش افزوده صنعت طلا مجدد در کشور رونق یابد و در واقع این قانون به مصرف‌کننده برای خرید طلا کمک می‌کند. بازار ارز در نخستین ماه تابستان، شاهد افزایش نسبی قیمت دلار از کانال بیست و سه هزار تومان به کانال بالاتر بود. نوسانات شاخص ارزی در تیرماه ۱۴۰۰ نشان داد در چهارمین ماه سال، بازدهی نرخ فروش دلار امریکا در صرافی‌های مجاز سطح کشور تنها ۱.۷ درصد بوده است. به عبارت دیگر در این مدت، میانگین نرخ فروش هر اسکناس دلار امریکا در این صرافی‌ها، با افزایش حدود ۴۰۰ تومانی همراه بوده است. هرچند از ابتدای تیرماه تا آخرین روز کاری این ماه، شاخص ارزی تا مرز ۲۵ هزار تومان در تاریخ دهم تیرماه نیز پیشروی داشت، اما با افزایش عرضه و پاسخ به نیاز متقاضیان واقعی از سوی بازارساز، جو افزایشی در بازار تداوم نداشت و به مرور بازار به ثبات نسبی در کانال بیست و چهار هزار تومانی رسید. از نکات قابل توجه در خصوص تغییرات نرخ دلار در تیرماه، کاهش سرعت رشد شاخص ارزی نسبت به ماه قبل یعنی خردادماه است. به عبارت دیگر در خردادماه امسال، میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار امریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور با افزایش حدود ۱۳۰۰ تومانی معادل ۶.۰۸ درصد مواجه شد که در مقایسه با تیرماه، می‌توان نتیجه گرفت که سرعت افزایش نرخ دلار کاهش یافته است. از سوی دیگر، یورو نیز در این مدت با نوسان همراه بود. به گونه‌ای که میانگین نرخ فروش هر اسکناس یورو در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور با رشد حدود ۹۰۰ تومانی معادل ۳.۲ درصدی مواجه شد. هرچند بر خلاف دلار، در این مدت سرعت رشد نرخ یورو با افزایش بیشتری نسبت به خردادماه (۲.۶ درصد) به ثبت رسیده است.

آنچه در دو ماه گذشته بر روند معاملات بازار ارز تاثیرگذار بوده است، کاهش یا افزایش انتظارات تورمی در سایه انتظارات سیاسی پیرامون مذاکرات احیای برجام و همچنین ورود و خروج تقاضای کاذب در بازار بوده است. نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در روزهای نخست سال جاری، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است. دلار مدتی است بین کانال 23 تا 24 هزار تومان در نوسان است. به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند.

دبیر کمیته اقدام ارزی از تمدید مهلت ارایه مدارک و مستندات مربوط به احراز ارز حاصل از صادرات سال ۹۷ تا نیمه مردادماه سال‌جاری خبر داد. احسان قمری با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در جهت تسهیل و تسریع ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان از طریق تشکیل کمیته اقدام ارزی و کمیته احراز ارز حاصل از صادرات سال ۹۷ اظهار داشت: صادرکنندگان سال ۹۷ که به علل مختلف، تاکنون نتوانسته‌اند نسبت به ایفای تعهدات ارزی این سال اقدام کنند، تا نیمه مرداد ماه سال‌جاری فرصت دارند تا مدارک و مستندات مربوط به احراز ارز حاصل از صادرات سال ۹۷ را ارایه نمایند.صادرکنندگان می‌توانند صرفا نسبت به ارایه درخواست و مستندات مربوط به درخواست احراز ارز حاصل از صادرات بر اساس مدارک موجود در تارنمای سازمان توسعه تجارت ایران به آدرس www.tpo.ir اقدام کرده تا پس از بررسی و احراز ارز حاصل از صادرات، فرآیند ایفای تعهدات ارزی آنان پیگیری شود. ارسال مدارک و مستندات به معنای ایفای تعهدات ارزی نبوده و نیازمند بررسی در کمیته بند۲ ذیل بخش الف بسته سیاستی بازگشت ارز حاصل از صادرات است تا در این خصوص تصمیم‌گیری شود. قمری در پایان ضمن تشکر از مراجع قضایی، جهت منع تعقیب موقت صادرکنندگان معرفی شده به قوه قضاییه با هدف ایفای تعهدات ارزی و با توجه به مسوولیت تعیین شده جهت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از مجموعه فوق‌الذکر درخواست کرد پیگیری لازم جهت تمدید منع تعقیب این دسته از صادرکنندگان تا نیمه مرداد ماه ۱۴۰۰را مبذول دارد.

      عرضه ۳۴۹ میلیون دلار در سامانه نیما

سامانه نیما اشاهد عرضه حدود ۳۴۹ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است.مورخ ۴ مرداد ماه ۱۴۰۰ از عرضه‌های مذکور حدود ۲۵۰ میلیون دلار معامله شده است. براساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۲۲,۳۵۶ ریال  

بوده است. این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است.

 

ارسال نظر