احتمال ریزش قیمت طلا در بازار جهانی

۱۴۰۰/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۶۹۱
احتمال ریزش قیمت طلا در بازار جهانی

قیمت دلار پس از پایان تعطیلات به کدام سو می‌رود؟

گروه بانک و بیمه |

سکه طرح امامی روز یکشنبه در بازار ۱۰ میلیون و ۶۸۴ هزار تومان و هر گرم طلا نیز یک میلیون و ۵۲ هزار تومان فروخته می‌شود .قیمت سکه امامی روز یکشنبه در بازار افزایش ۷۸ هزار تومانی و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز افزایش ۲۰۰ تومانی را تجربه کرد. روز یکشنبه همچنین انس جهانی ۱۸۰۲ دلار قیمت‌گذاری شده است. همچنین کارشناسان هشدار داده‌اند که قیمت طلا در اثر رشد اقتصاد جهان کاهش خواهد یافت.

هر قطعه سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۸۴ هزار تومان، سکه طرح قدیم و ۱۰ میلیون ۴۴۸ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۵۲ هزارتومان و هر مثقال طلا هم ۴ میلیون و ۵۵۹ هزار تومان به فروش می‌رسد.

  قیمت دلار پس از پایان تعطیلات 

به کدام سو می‌رود

قیمت دلار در آخرین روز کاری قبل از تعطیلات چند روزه تهران در آستانه عقبگرد به کانال ۲۳ هزار تومان بود، حال با توجه به پایان تعطیلات و بازگشایی دوباره بازارها این سوال برای فعالان اقتصادی مطرح است که نرخ دلار و انواع ارز به کدام سو می‌رود؟

نرخ دلار از ابتدای سال ۱۴۰۰ با توجه به تحولات سیاست خارجی و افزایش امیدواری به موفقیت مذاکرات وین، آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در سایر کشورها و کاهش سفته‌بازی در بازار ارز، روند کاهشی داشته است و در روزهای پایانی فروردین ماه نرخ دلار در صرافی بانکی حدود ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان و در اردیبهشت ماه ۲۳ هزار و ۳۶۹ تومان بود.

 در خرداد ماه بهای دلار به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت و تقریبا از اواسط تیرماه تاکنون در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان داشته است و گاهی به سوی نرخ ۲۵ هزار تومان خیز برمی‌دارد اما دوباره در میانه کانال ۲۴ هزار تومان ثابت می‌شود. در نهایت در ۲۸ تیرماه بهای دلار در صرافی بانکی به ۲۴ هزار و ۵۹ تومان رسید که حکایت از عقبگرد آن به قیمت ۲۳ هزار تومان است.

«محمود فراهانی» کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایرنا درخصوص پیش بینی نرخ دلار در روزهای آتی گفت: همیشه سه شاخص ورودی دلار به کشور، مذاکرات برجام و هزینه‌های دولت عوامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت ارز است. وی درباره تاثیر تحریم‌ها بر قیمت دلار اظهارداشت: هرگاه تحریم‌ها کم می‌شود ورود دلار بیشتر شده و هرگاه تحریم‌ها شدت یابد ورود دلار سخت‌تر می‌شود که خود موجب تحریک تقاضا خواهد شد و در نتیجه نرخ دلار افزایش می‌یابد. این کارشناس اقتصادی مذاکرات برجام را از دیگر عوامل موثر بر بهای دلار دانست و گفت: زمانی که این مذاکرات رویه مثبت داشته است آثر آن بر قیمت دلار کاهشی است و بالعکس. وی درباره تاثیر انضباط مالی دولت به عنوان عامل موثر دیگر بر بهای دلار بیان کرد: با توجه به اینکه هزینه‌های دولت موجب افزایش نقدینگی می‌شود آثار افزایشی بر قیمت دلار دارد.

فراهانی تصریح کرد: انضباط مالی به عنوان عامل موثر در قیمت دلار در کشور، نقش داشته است و ورودی دلار و مذاکرات برجام دو عاملی است که تاثیر کوتاه‌مدت و میان مدت بر نرخ دلار دارد.

وی افزود: وقتی آزادسازی برخی منابع در خارج از کشور مطرح می‌شود اثر کاهشی بر قیمت دلار دارد و به دلیل اینکه فعلا مذاکرات برجام نیز در تعلیق است، قیمت دلار مترصد کاهش است.

این کارشناس با اشاره به وضعیت موجود کشور گفت: با توجه به تعلیق مذاکرات، یک دامنه نوسان محدودی را در هفته‌های آینده خواهیم داشت.

وی بیان کرد: به‌طور کلی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تعلیق مذاکرات به سمت گشایش است و طرف‌های خارجی مذاکره‌کننده نیز به دنبال این هستند که بدانند قرار است با چه گروهی مذاکره کنند و ترکیب دولت در حوزه‌ سیاست خارجی برای آنها مهم است.

فراهانی گفت: وزارت اقتصاد به عنوان خزانه‌دار، بانک مرکزی به عنوان متولی دلار و نقدینگی و وزارت خارجه نیز به عنوان دروازه‌بان روابط کشور برای طرف‌های مذاکره‌کننده مهم هستند.

وی در پایان گفت: پیش بینی من این است که در هفته آینده نوسان دلار رو به افزایش نخواهد بود و بعید است که تا استقرار دولت جدید در روزهای آتی، اتفاق خاصی بیفتد و این تعلیق به سمت کاهش قیمت دلار است و چنانچه افزایشی هم باشد در دامنه نوسان یک تا دو هزار تومان خواهد بود.

  احتمال ریزش قیمت طلا

اونس طلا تلاش می‌کند سطح ۱۸۰۰ دلار را حفظ کند، اما تحلیل گران نسبت به ریسک ریزش قیمت این فلز ارزشمند در پی قوی‌تر شدن ارزش دلار امریکا هشدار دادند.

کریس وستون، مدیر تحقیقات شرکت پِپراستون گفت: یکی از عوامل کلیدی که باید در بازار طلا زیرنظر داشت این است که آیا طلا محدوده حمایتی ۱۷۹۷ تا ۱۷۹۰ دلار را می‌تواند حفظ کند.

رویداد مهم هفته جاری نشست سیاست پولی بانک مرکزی امریکا و پس از آن کنفرانس مطبوعاتی جروم پاول، رییس بانک مرکزی امریکا خواهد بود که روز چهارشنبه برگزار می‌شود.

وستون به کیتکونیوز گفت: به نظر نمی‌رسد قرار باشد تصمیم سیاست پولی مهمی اعلام شود که بازار نرخ‌های امریکا را چندان تکان دهد و ارتعاشات عمده‌ای در بازارهایی مانند دلار امریکا، سهام و طلا داشته باشد و اگرچه تورم امریکا بالاتر از حد مطلوب است و شاخص قیمت مصرف‌کننده بر مبنای سالانه در ژوئن ۴.۵ درصد بوده است، وضعیت اشتغال همچنان نگرانی عمده بانک مرکزی امریکا باقی مانده است.

در کنفرانس مطبوعاتی ژوئن، پاول مجددا تاکید کرد که بانک مرکزی امریکا پیش از تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه یا افزایش نرخ ها، از قبل سیگنال ارسال خواهد کرد. با این حال وستون خاطرنشان کرد جزییات اهمیت دارد و حتی یک کلمه بازارها را تکان می‌دهد که نمونه آن واکنش بازار به پیش بینی ژوئن کمیته بازار آزاد فدرال درباره دو دور افزایش نرخ های بهره در سال ۲۰۲۳ بود.

به نظر نمی‌رسد پاول بازارها را بهم بریزد اما هرگونه احتمالی که نشان دهد سپتامبر زمان اعلام رسمی تعدیل برنامه محرک مالی بانک مرکزی امریکا خواهد بود، ممکن است فروشندگان اوراق خزانه امریکا را به بازار سرازیر کند که باعث تقویت دلار امریکا و تاثیر منفی روی طلا خواهد شد.

یک مساله برای طلا فقدان عوامل حمایت‌کننده جدیدی است که بتواند قیمت‌ها را به بالاتر از سطح ۱۸۰۰ دلار حمایت کند. عملکرد هفته گذشته گواه دیگری بود که این فلز ارزشمند موفق نشده است با وجود سقوط بازارهای سهام و افت بازده اوراق خزانه امریکا صعود کند.

دانیل گالی، استراتژیست کالای شرکت تی دی سکیوریتیز گفت: قیمت طلا با وجود تزلزل نرخ های 

واقعی، برای تحکیم تقلا می‌کند. ضعف مستمر این فلز ارزشمند در برابر بازده واقعی به ریزساختار آسیب پذیر اشاره دارد و همزمان نشان می‌دهد طلا با وجود فضای ریسک گریز، قادر به صعود نیست زیرا جریان سفته بازی ضعیف مانده است. نگرانی‌ها نسبت به رشد کلان جهانی باعث تغییر دوباره انتظارات در خصوص افزایش نرخهای بهره بانک مرکزی امریکا شده، اما طلا همچنان قادر به جذب خریدار نیست و پتانسیل عقب‌نشینی شدیدتر این فلز ارزشمند تقویت شده است. وی پیش بینی کرد اونس طلا تا مرز ۱۷۳۰ دلار عقب‌نشینی خواهد کرد.

بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی تی‌دی سکیوریتیز به کیتکونیوز گفت: طلا پس از اینکه با وجود نزول بازارهای سهام موفق نشد به سطح بالاتری صعود کند، همزمان با بهبود بازارهای سهام در معرض ریسک عقب‌نشینی قرار دارد. طلا در سطح ۱۷۳۰ دلار از حمایت برخوردار است اما ما انتظار نداریم روز یکشنبه یا فردا به این سطح نزول کند.

با نگرانی‌های فزاینده نسبت به اقتصاد امریکا، تحلیل گران بیشتری درباره رکود تورمی صحبت می‌کنند. رکورد تورمی فضایی است که در آن تورم بالاتر و رشد اقتصادی آهسته‌تر است. به همین دلیل بازارها محتاطانه منتظر آمار تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم امریکا هستند که پنجشنبه هفته جاری منتشر می‌شود و پیش بینی می‌شود این آمار رشد ۸.۶ درصدی را نشان دهد.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، آمار اقتصادی دیگری که هفته جاری منتشر می‌شوند، شامل فروش خانه‌های جدید در روز دوشنبه، سفارش کالاهای بادوام و اعتماد مصرفی در روز سه شنبه، تصمیم سیاست پولی بانک مرکزی امریکا و کنفرانس مطبوعاتی جروم پاول در روز چهارشنبه و آمار متقاضیان بیمه بیکاری و فروش خانه به همراه تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم در روز 

پنجشنبه هستند.

ارزش دلار در بازار جهانی مقابل بیشتر ارزها کاهش پیدا کرد.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۹ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۹۱۲ واحد بسته شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۷ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۷۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۳ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۷ به ۱.۱۷۷ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۷ درصد کاهش به ۱۱۰.۵۴۵ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۳۵۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۸۰ یوان چین اعلام شد.

 

  ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال 

صعود بیت کوین به کانال ۳۴ هزار دلاری باعث افزایش امیدها به آغاز رالی جدید شده است.مخالفت برخی از سیاستمداران امریکایی با بیت کوین ادامه دارد و سناتور جمهوری‌خواه- چاک گرسلی- با اشاره به استفاده گسترده بیت کوین در امور مجرمانه گفته هر سال حدودا ۷۶ میلیارد دلار تراکنش غیرقانونی با استفاده از بیت کوین صورت می‌گیرد و نیمی از تراکنش‌های مربوط به این ارز برای انجام کارهای غیرقانونی است. به گفته گرسلی، امکان ناشناس ماندن معامله‌گران، ارزهای دیجیتالی را خطرناک ساخته است. 

صرافی باینانس که فعالیت آن تحت تاثیر اتخاذ رویکرد سختگیرانه برخی کشورها قرار گرفته است، تصمیم دارد برای پرهیز از وقوع اتفاق مشابه و از دست رفتن بازار امریکا، سهام صرافی باینانس در امریکا را در بورس این کشور عرضه کند. مدیرعامل باینانس با بیان اینکه مجموعه تحت مدیریتش الزامات و قوانین مالی کشورها را رعایت کند وعده داده است باینانس تلاش کند با کمک گرفتن از مشاوره‌های حقوق دانان و فعالان مالی، انتظارات نهادهای ناظر را برآورده سازد.

به نقل از ایسنا، صحبت‌های اخیر جک دورسی- مدیرعامل توییتر- و ایلان ماسک- مدیرعامل تسلا- در خصوص ارزهای دیجیتالی باعث ورود موج تازه‌ای از تقاضا به بازار شده است. ایلان ماسک گفته احتمال پذیرش مجدد بیت کوین به عنوان ابزار پرداخت برای خرید خودروهای تسلا وجود دارد اما به شرطی که بیشتر انرژی لازم برای استخراج رمزارزها از انرژی‌های پاک تامین شود. ماسک همچنین گفته است تسلا در بیت کوین و خودش در بیت کوین، اتریوم و دوج کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند.  مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۴۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۶.۵۷ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۰ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. 

 

ارسال نظر