رویداد

۱۴۰۰/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۳۰۹

رشد ۸ درصدی تولید در سال ۹۹

براساس گزارش بانک مرکزی، روند تولید ناخالص داخلی در صنعت در چهار فصل سال گذشته مثبت بوده است به‌طوری که در فصل بهار رشد تولید ناخالص داخلی صنعت معادل ۱.۸، در فصل تابستان ۱۱.۹ پاییز ۱۰ و در زمستان ۸.۴ درصد بوده است.این رشد در شرایطی محقق شده که دو تهدید بزرگ تحریم و کرونا همچنان بر صنعت سایه افکنده بود و صنعتگران با تحمل مشکلات بسیاری توانستند جهش تولید را رقم بزنند.جهش تولید ۲۳ محصول از بین ۲۸ محصول منتخب صنعتی رخ داده و در ۲ ماه ابتدای سال جاری روند تولید صنایع راهبردی نظیر خودرو و لوازم خانگی با رشد مناسبی روبه رو بوده است.میزان تولید کامیون، کامیونت و کشنده در صدر روند افزایشی محصولات منتخب قرارداشته و بیش از ۴۵.۵ درصد رشد داشته ومیزان تولید خودرو سواری نیز حدود ۹ درصد افزایش یافته است. تولید ماشین لباسشویی با رشد بیش از ۴۰ درصد به بیش از ۱۷۹ هزار دستگاه و تولید یخچال با رشد ۳۰ درصدی به بیش از ۲۵۶ هزار دستگاه رسیده است. همچنین تولید تلویزیون با رشد ۲۵ درصدی به حدود ۱۵۰ هزار دستگاه رسیده است.معاون امور صنایع وزارت صمت از رشد ۸ درصدی تولید ناخالص داخلی صنعت در سال ۹۹ خبرداد و گفت: روند تولید ناخالص داخلی در صنعت در چهار فصل سال گذشته مثبت بوده است.رشد ۲۱ درصدی تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی تا اواخر اردیبهشت نشان می‌دهد که طی دو ماه ابتدای سال جاری در مقایسه با سال گذشته میزان اشتغالزایی پروانه‌های بهره‌برداری بیش از ۱۵ درصد رشد و سرمایه‌گذاری نیز بیش از۵۲ درصد افزایش یافته است.میزان اشتغال صنعتی ایجاد شده طی ۲ ماه اخیر بیش از ۱۷ هزار نفر بود. روند صدور جوازهای تاسیس نیز در مقایسه با سال گذشته با رشد ۲۷ درصدی به ۶۴۰۰ فقره رسیده و این موضوع از افزایش رغبت مردم به سرمایه‌گذاری در بخش صنعت حکایت دارد.

۱۵ هزار میلیارد ریال برای بیمه روستاییان تخصیص یافت

رییس هیات‌مدیره صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور گفت که امسال ۱۵ هزار میلیارد ریال بابت پردخت حق بیمه روستاییان زیرپوشش این صندوق تخصیص یافت.اسدالله رازانی روز شنبه در جریان تجلیل از دهیاران نمونه مازندران در ساری گفت که تاکنون ۲ میلیون نفر از جمعیت روستایی و عشایری کشور زیر پوشش صندوق بیمه اجتماعی هستند که از این تعداد ۱۳۵ هزار نفر از سرپرستان خانوار بازنشسته و از این صندوق حقوق دریافت می‌کنند.وی جمعیت روستاییان کشور را ۲۰ میلیون نفر ذکرکرد و با بیان اینکه ۳۵ درصد از جمعیت روستایی کشور از سایر مزایای بیمه برخوردارند، افزود: در مازندران ۷۳ هزار نفر از جمعیت روستایی زیرپوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند و پنج هزار نفر نیز تاکنون بازنشسته و ازحقوق بازنشستگی بهره مندند. رازانی با اشاره به اینکه در این نوع از بیمه تنها یک سوم حق بیمه از سوی روستاییان پرداخت و دو سوم دیگر آن توسط دولت پرداخته می‌شود، گفت: صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر با کمک دو برابری توسط دولت موجب شده تا قشر کم درآمد جامعه که بار تولید را به دوش دارند راحت‌تر بتوانند بیمه شوند و در آینده از مزایایی بازنشستگی برخوردار شده و از لحاظ اقتصادی احساس آرامش داشته باشد.

دو مسیر پیش‌روی اقتصاد ایران در ماه‌های آینده

یک کارشناس بانکی با بیان برخی پیش‌بینی‌ها از روند اقدامات دولت سیزدهم، گفت: تحقق یا عدم تحقق برجام، دو مسیر جداگانه را پیش روی اقتصاد ایران و در پی آن عملکرد نظام بانکی قرار خواهد داد.یوسف کاووسی، کارشناس امور بانکی در گفت‌وگو با ایبِنا، در خصوص اینکه آیا در شرایط فعلی اقتصاد ایران، دولت سیزدهم نیازمند انجام برخی هدفگذاری‌ها در سیاست‌گذاری‌های پولی است مانند آنچه که در بحث تورم در یکی دو سال اخیر صورت گرفت؟ گفت: مشکل اقتصادی ایران اساسی است. بر فرض هدفگذاری هم صورت گیرد، ولی تا زمانی که مشکل اقتصاد سیاسی برطرف نشود، مسائل به قوت خود باقی خواهد ماند. اکنون با دو بحث درباره برجام مواجه هستیم، یعنی محقق شدن یا نشدن، چنانچه به تحقق برسد یکسری اتفاقات روی خواهد داد و در صورتی که غیر از این روی دهد اتفاقات و اهداف دیگری خواهیم داشت. به این معنا که باید با دو نگاه موازی به این مساله بپردازیم و بر اساس آن برنامه‌ریزی‌ کنیم.کاووسی در ادامه تصریح کرد: نگاه به برجام یعنی نگاه به پول‌های بلوکه شده، پس این سوال پیش می‌آید که این پول‌ها در کجا باید هزینه شود، در بازار یا زیرساخت‌ها؟ چنانچه در بازار مصرف شود، در مقطعی کوتاه بر قیمت‌ها موثر واقع خواهد شد و آن را پایین می‌آورد، ولی در بلندمدت آسیب‌زا می‌شود، ولی در صورتی که آن را در بحث سرمایه‌گذاری و رفع نیازهای واحدها و ... به کار گیرند تا پایان ۱۴۰۰ و حتی ۱۴۰۱ مقداری آثار کاهش قیمت، افت نرخ تورم و تا حدودی شاید کاهش نقدینگی را شاهد باشیم.وی در ادامه افزود: مساله مهم در این ارتباط نبود دو موضوع محاسبه شده دقیق است. فراوانی  x وy  وz  دردسر درست می‌کند زیرا تمام این موارد را نمی‌توان با یک فرمول پر کرد، نهایتا یک یا دوتا از این موارد را جوابگو باشیم، ولی برای بقیه که اقتصادِ سیاسی است جوابی وجود ندارد، اما با توجه به اینکه دیده می‌شود در ماه‌های گذشته دولت فعلی به‌شدت بازار را رها کرده که این امر دارای دلایل سیاسی و اقتصادی است، این رهاشدگی بازار با استقرار دولت، قدری سروسامان پیدا خواهد کرد و دولت سیزدهم بدون شک در مرحله اول به واسطه قول‌هایی که داده، تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا یک اثر مقطعی در وضعیت معیشت مردم و اقتصاد باقی گذارد. 

 

ارسال نظر