دلار بار دیگر در کانال 25 هزار تومان قرار گرفت

۱۴۰۰/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۲۱۵

گروه بانک و بیمه |

روز جمعه 18 تیرماه 1400، نرخ دلار در بازار آزاد ارز بار دیگر در کانال 25 هزار تومان قرار گرفت و به نرخ 25010 تومان معامله شد. به دنبال اعلام هر اونس جهانی طلا به قیمت 1797 دلار، قیمت سکه طرح جدید 10.7 میلیون، نیم سکه 5 میلیون و 650 هزار، ربع سکه 3.6 میلیون، ربع سکه 2 میلیون و 250 هزار، هر گرم طلای 18 عیار 1 میلیون و 63 هزار، مثقال طلای آبشده 4 میلیون و 607 هزار تومان داد و ستد شد.

از سوی دیگر، اعلام شد که بازار متشکل ارزی کشور تا پایان مرداد ماه سال جاری پنجشنبه‌ها تعطیل است.بازار متشکل ارزی کشور در اطلاعیه اعلام کرد: به اطلاع مخاطبان محترم بازار متشکل ارز ایران می‌رساند به استناد مصوبه ۱۴۰۰/۴/۱۶ هیئت وزیران مبنی بر تعطیلی کلیه دستگاه‌های اجرایی در روزهای پنج شنبه تا پایان مرداد ماه و همچنین اطلاعیه شورای هماهنگی بانک‌ها مبنی بر تعطیلی تمامی بانک‌ها در روز پنجشنبه ۱۷ تیرماه؛ بازار متشکل ارز ایران روز پنج شنبه مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۷ تعطیل هستند نوسان شاخص ارزی در هفته‌ای که گذشت، از عقب‌نشینی دلار در تابلوی معاملاتی صرافی‌های مجاز و بازار آزاد حکایت دارد.  شش روز معاملاتی بازار ارز در هفته منتهی به میانه تیرماه ۱۴۰۰، با فراز و فرود دلار در کانال بیست و پنج و بیست و چهار هزار تومانی همراه بوده است. جایی که دلار به دلیل افزایش تقاضا و تلاش سفته بازان و نوسان گیران، به کانال بیست و پنج هزار تومانی راه یافت، اما در ادامه هفته با حضور پرقدرت بازارساز و کاهش تقاضای کاذب، شاخص ارزی به کانال پایین‌تر بازگشت. در اولین روز هفته (شنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰) میانگین نرخ فروش هر اسکناس دلار امریکا در این صرافی‌ها با کاهش اندک نسبت به نرخ پایانی هفته قبل، به رقم ۲۴۹۲۰ تومان رسیده است؛ اما در دومین روز هفته (یکشنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۰) میانگین نرخ فروش دلار امریکا در این صرافی‌ها به دلیل افزایش تقاضا، به کانال بالاتر یعنی رقم ۲۵۰۲۱ تومان افزایش یافته است. روند افزایشی دلار در سومین روز هفته (دوشنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۰) متوقف شد و میانگین بهای اسکناس امریکایی با افت نسبت به روز قبل، به رقم ۲۴۷۵۵ تومان رسید. روندی که در سه روز پایانی هفته نیز ادامه داشت و نرخ دلار امریکا در معاملات روز سه شنبه (۱۵ تیرماه ۱۴۰۰) با افت ۱۳۱ تومانی به نرخ ۲۴۶۲۴ تومان رسید.اما در پنجمین روز هفته (چهارشنبه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۰)، در شرایطی که کاهش تقاضا در بازار مشهود بود، هر اسکناس دلار امریکا با کاهش ۱۵۷ تومانی نسبت به روز قبل، ۲۴۴۶۷ تومان ارزشگذاری شد.

در نهایت، بازار ارز در ایستگاه پایانی هفته (پنجشنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۰) و در ادامه تداوم روند نزولی شاخص ارزی، با افت بیشتر نرخ دلار همراه شد. به گونه‌ای که میانگین نرخ فروش هر اسکناس دلار امریکا در صرافی‌های مجاز و بانکی سطح کشور به رقم ۲۴۳۵۰ تومان رسید که نسبت به روز چهارشنبه ۱۱۷ تومان و نسبت به اولین روز هفته نیز ۵۷۰ تومان ارزان‌تر شد. با کاهش پلکانی دلار در صرافی‌های مجاز، شاهد افت نسبی دلار در بازار آزاد نیز بودیم، به گونه‌ای که دلار امریکا در بازار آزاد از کانال بیست و پنج هزار تومانی عقب‌نشینی کرد و در محدوده ۲۴۹۰۰ تومان در پایان هفته گذشته، قیمت گذاری شد. قیمت طلا و سکه در هفته‌ای که گذشت با کاهش تقاضا، یک افت نسبی را تجربه کرد و در پایان هفته، هر قطعه سکه بهار آزادی با ۱۰۰ هزار تومان کاهش، ۱۰ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان معامله شد.در حالی که دولت دوازدهم آخرین ماه‌های مسوولیت خود را سپری می‌کند و به زودی دولت جدید در ایران روی کار می‌آید همچنان نوسان در بازار سکه و طلا با شیبی ملایم ادامه دارد. بدین ترتیب در هفته سوم تیرماه، سکه بهار آزادی با ۱۰ میلیون و ۷۷۰ هزارتومان کار خود را در بازار معاملات آغاز کرد و با عبور از یک نوسان ۱۰۰ هزارتومانی در طول هفته، در پایان هفته روی عدد ۱۰ میلیون ۷۲۰ هزارتومان معامله شد. در ادامه روند روزانه نوسانات قیمت سکه و طلا را مرور می‌کنیم. در آغاز هفته، قیمت سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان و سکه گرمی دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فروخته شد.همچنین قیمت هر مثقال طلای ۱۸ عیار، ۴ میلیون و ۶۱۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۶۶ هزار تومان بفروش رسید.

در دومین روز از هفته جاری، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح امامی با رشد ۵۰ هزار تومانی، ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته شد و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.همچنین هر نیم سکه با ۵۰ هزار تومان افزایش، ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد و قیمت ربع سکه در بازار آزاد با ۴۰ هزار تومان افزایش، به ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید.به علاوه، هر گرم طلای ۱۸ عیار، یک میلیون و ۷۴ هزار و ۶۰۶ تومان معامله شد و قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی به ۱۷۸۷.۳۵ دلار رسید.

در سومین روز از هفته، قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۵۰ هزارتومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بفروش رفت.همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۶۰ هزار و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۹۲ هزار تومان فروخته شد. در روز میانی هفته قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون ۵۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به فروش رسید.همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۶۴ هزار و ۶۰۰ تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۱۲ هزار تومان فروخته شد. در روزهای پایانی هفته، قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به فروش رفت.همچنین به گفته دبیر اتحادیه طلا و جواهر حباب سکه به ۳۳۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۶۳ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخته شد. در نهایت در آخر هفته، سکه بهار آزادی نیز با کاهشی نسبی به قیمت ۱۰ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان معامله شد و قیمت سکه طرح قدیم به ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. همچنین نیم سکه نیز با ۱۰۰ هزار تومان کاهش به ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و ربع سکه نیز با ۱۰۰ هزار تومان کاهش به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.به علاوه، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۸ هزار تومان کاهش یک میلیون و ۵۹ هزار تومان معامله شد.

    عدم تمایل بازار ارز به افزایش قیمت

روند معاملات بازار ارز در هفته‌ای که گذشت، نشان داد در هفته‌ای که خبرهای سیاسی و اقتصادی هیجانات روانی ایجاد نکردند، نمودار قیمت‌ها در این بازار روند آرام نزولی به خود گرفت.در روزهای گذشته کارشناسان پولی و بانکی پیش‌بینی کرده بودند بازار ارز رمق و توانایی لازم برای تداوم شیب صعودی را که در هفته پیشین به اوج خود رسید، ندارد. معاملات هفته پیش صحت این تحلیل را نشان داد. بر این اساس در هفته‌ای که اتفاق سیاسی ویژه نتوانست جو روانی در بازار ایجاد کند، پس از نزدیک به یک ماه روند نمودار تحولات قیمت ارز در بازار آزاد و صرافی‌های بانکی شیب نزولی به خود گرفت.

منفی شدن شیب نمودار بهای معاملات بازار ارز در حالی رخ داد که در روز ابتدایی هفته، فضای روانی حاکم بر بازار تفاوت چندانی با هفته پیشین نداشت و بازار ارز همچنان روند صعود خود را تدوام داده بود. مساله‌ای که تا میانه‌های روز معاملاتی یکشنبه نیز ادامه داشت و در حالی که برخی معامله‌گران برای افزایش قیمت دلار از مرز ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان خود را آماده کرده بودند، اما به یک‌باره، این روند متوقف شد و مسیر بازار تغییر کرد. تغییر مسیری که تا پایان هفته بازار با تجربه نوسانات محدود در مجموع به سمت کاهش قیمت‌ها ادامه یافت.

کارشناسان بازار ارز در تحلیل این فرآیند ضمن تاکید بر وجود انتظارات تورمی در جامعه که طی یک ماه گذشته و پس از افول روند مذاکرات هسته وین موجب افزایش قیمت‌ها شد، بر رفتار محتاطانه معامله‌گران بازار ارز به دلیل پیش‌بینی ناپذیر بودن روند تحولات سیاسی و دیپلماتیک آینده کشور، تاکید می‌کنند. به اعتقاد این گروه از کارشناسان، در هفته‌های اخیر در مجموع حجم معاملات در بازار ارز سنگین نبوده و فعالان اصلی بازار از ریسک‌های عمده پرهیز می‌کنند. علاوه بر این برخی از معامله‌گران بازار تغییر روند بازار را به دلیل افزایش فشار عرضه از سوی بازارساز عنوان می‌کنند. ادعایی که مخالفانی هم دارد، اما به هر ترتیب بازارساز از روز یکشنبه با کاهش معنادار فاصله قیمت ارز میان صرافی‌های بانکی و بازار، تاثیرگذاری خود را در شکستن توان معامله‌گرانی که به دنبال افزایش قیمت‌ها بودند، نشان داد. به اعتقاد کارشناسان بانکی کاهش فاصله میان نرخ فروش ارز در صرافی‌های بانکی با بازار آزاد، انگیزه عرضه دلار را افزایش می‌دهد و از پدیده تقاضای کاذب در بازار جلوگیری می‌کند. علاوه بر این برخی دیگر از فعالان بازار ارز، انتشار اخباری مبنی بر نزدیک بودن دور جدید مذاکرات هسته‌ای را دلیل ورود بازار به فاز احتیاط عنوان می‌کنند. همچنان که برخی با اشاره به تاثیر پدیده قطعی‌های برق و البته تعطیلات کرونایی که منجر به کاهش فعالیت مراکز تجاری و بازارهای کشور شده است، این مسائل را نیز از جمله عوامل موثر بر تغییر رفتار بازار در هفته‌ای که گذشت، می‌دانند.مشاهده مسیر بازار ارز در این هفته نشان می‌دهد، از روز یکشنبه و پس از شکسته شدن روند صعودی قیمت‌ها، نوسان‌گیران از تداوم افزایش قیمت ارز ناامید شده‌اند. به همین دلیل وارد شدن این گروه از معامله‌گران به فاز فروش برای سودگیری از دلارهای خریداری شده در قیمت‌های پایین‌تر نیز از دلایلی است که به اعتقاد کارشناسان می‌تواند با افزایش حجم عرضه در بازار، به این تغییر روند کمک کرده باشد.

به هر ترتیب توجه به نمودار تغییر قیمت نشان می‌دهد در هفته‌ای که گذشت، از یک سو قیمت‌ها در بازار آزاد و صرافی‌های بانکی ضمن کاهشی بودن به یکدیگر نیز نزدیک شده‌اند و از سوی دیگر، بهای دلار و یورو در سامانه نیما با شیب مثبت قابل توجهی همچنان در حال افزایش و نزدیک شدن به قیمت ارز در بخش‌های دیگر بازار است. پدیده‌ای که می‌تواند حاکی از سیاست‌گذاری جدید بازارساز برای روزهای آینده بازار باشد.

 

ارسال نظر