اخبار

۱۴۰۰/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۱۲۴

خودتنظیمی در حوزه رمزارز به بانک مرکزی کمک می‌کند

یک کارشناس ارز دیجیتال گفت: در فضای رمزارز به دلیل سرعت رشد فناوری می‌توان از فعالان در این زمینه و روش خودتنظیمی استفاده کرد، چرا که این روش برخی از نگرانی‌های بانک مرکزی را هم برطرف خواهد کرد.

مصطفی نقی‌پور، یک کارشناس ارز دیجیتال در گفت‌وگو با ایبِنا درباره طرح حمایتی از استخراج رمزارز گفت: سال گذشته سه انجمن فینتک، بلاکچین و سازمان نظام صنفی و رایانه‌ایی ایران پیرو مصوبه‌ای که در کمیسیون اقتصادی دولت شکل گرفت، به فکر مشارکت با همراهی بانک مرکزی برای تهیه یک پیش‌نویس دستورالعمل افتاد که علاوه بر روی دادن این اتفاق دو سند هم دراین زمینه آماده شد. وی درباره این دو سند چنین بیان کرد: سند چارچوب و دیگری هم دستوالعمل بود که درآن براساس نکات مدنظر پیشنهادهایی ارایه شد، اما متاسفانه مسکوت باقی ماند. موضوع مورد توافق، سند مشترکی بود که سه نهاد همراه با نماینده بانک مرکزی آماده کردند که وظایف تمام دستگاه‌ها یعنی بانک مرکزی به همراه نهادهای موجود مشخص شده بود در کنار این مساله پیشنهاد یک خودتنظیمی هم مطرح شد که مورد استقبال بانک مرکزی و کمیسیون اقتصادی قرار گرفت و اکنون هم درحال دنبال کردن همین پیشنهاد هستیم.این کارشناس ارز دیجیتال درباره نفع این پیشنهادات برای کشور چنین توضیح داد: خطرات برای گروهی که در این فضا دنبال حرکت‌های اشتباه هستند و کسب و کار نامناسبی را پیگیری می‌کنند، با خود تنظیمی کاملا مشخص می‌شود. این روش کمک می‌کند، نگرانی‌های بخش‌های دولتی و حاکمیتی برطرف شود، البته شبیه این روش در دنیا انجام شده و ایران هم این کار را در صنایع دیگر تجربه کرده است.

نقی‌پور در ادامه اضافه کرد: پیشنهاد این بود که در فضای رمزارز از آنجا که فناوری به سرعت در حال رشد است و ممکن است رگولاتوردر برابر آن عقب بماند، از فعالان دراین زمینه و روش خودتنظیمی استفاده شود تا رگولاتور ابزارهای مناسب‌تری را برای اعمال رفع نگرانی‌های موجود که بسیاری از آنها درست به نظر می‌رسد، تحت اختیار گیرد. فناوری مورد اشاره این توان را دارد که با در پیش گرفتن رفتاری شفاف موثر واقع شود. بنابراین برخی از نگرانی‌های بانک مرکزی با استفاده خودتنظیمی برطرف می‌شود.

وی در رابطه با کنترل رفتارهای هیجانی اظهار داشت: معمولا در کلاس‌های درس چنین بود که دانش‌آموز شیطان‌تر را به عنوان مبصر انتخاب می‌کردند. پیشنهاد ما این است که وقتی فضا تا این اندازه با سرعت رو به رشد می‌گذارد، بهتر آن است تا از فعالان حوزه رمزارز کمک گرفته شود.

بازخرید معکوس نقدینگی 6460 میلیارد تومانی

با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته استمرار جذب نقدینگی بود. از این رو، بانک مرکزی به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید معکوس به مبلغ 64.6 هزار میلیارد ریال موافقت کرد.به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو اطلاعیه روز پنجشنبه 10 تیرماه‌ 1400 مبنی بر برگزاری حراج فروش مدت‌دار اوراق مالی اسلامی دولتی در عملیات بازار باز، سه بانک سفارش خرید اوراق مالی اسلامی دولتی در قالب توافق بازخرید معکوس (ریپوی معکوس) را تا مهلت تعیین‌شده (ساعت 12 روز شنبه مورخ 12 تیر ماه 1400) و در مجموع به ارزش 175 هزار میلیارد ریال به بانک مرکزی ارسال کردند. با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته استمرار جذب نقدینگی بود. از این رو، بانک مرکزی به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید معکوس به مبلغ 64.6 هزار میلیارد ریال با سررسید 7 روزه با حداکثر نرخ 18 درصد موافقت کرد و معاملات مربوط به این عملیات و معاملات مربوط به سررسید قراردادهای توافق بازخرید معکوس هفته قبل به ارزش 64.6 هزار میلیارد ریال، در روز دو‌شنبه 14 تیرماه انجام شد.

افزون بر عملیات بازار باز، در هفته منتهی به 14 تیرماه سال جاری، هیچ یک از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی از اعتبارگیری قاعده‌مند استفاده نکردند. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق مالی اسلامی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سود سقف دالان (22 درصد) استفاده کنند. 

شایان ذکر است بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی اجرا می‌کند. موضع عملیاتی این بانک (خرید یا فروش از طریق ابزارهای موجود) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال‌ سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی اقدام کنند.

 

ارسال نظر