کاهش 280 تومانی نرخ دلار در 24 ساعت اخیر

۱۴۰۰/۰۴/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۰۹۴
کاهش 280 تومانی نرخ دلار در 24 ساعت اخیر

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

نرخ دلار از 25280 تومان در عصر روز یکشنبه به 25 هزار تومان در عصر روز دوشنبه رسیده و در 24 ساعت اخیر حداقل 280 تومان کاهش داشته است. فعالان بازار می‌گویند که دلیل این افت قیمت ارز، افزایش عرضه ارز حاصل از صادرات است زیرا طبق اعلام سازمان توسعه تجارت مهلت بازگشت ارز صادرات 98 تا 31 تیر ماه و آخرین مهلت ایفای تعهدات ارز صادرات سال 99 نیز 31 شهریور اعلام شده است در نتیجه انتظار می‌رود که با افزایش عرضه ارز صادراتی از سوی شرکت‌های بزرگ صادر کننده، نرخ دلار کاهش یابد.  درحالی که در ساعات پایانی معاملات روز یکشنبه نرخ دلار ۲۵ هزار و 280 تومان بود اما در روز دوشنبه تا مرز 25 هزار تومان کاهش یافته است. برخی فعالان بازار نیز می‌گویند که نخستین معاملات دلار در بازار متشکل ارزی با حدود ۴۰ تومان کاهش نسبت به آخرین قیمت روز کاری گذشته، به ۲۴ هزار و ۶۴۷ تومان رسید. همچنین آخرین نرخ اعلام شده برای معاملات در سامانه نیما، براساس معاملات هفته گذشته، تاکنون ۲۲هزار و ۱۰۱ تومان برای فروش و ۲۱ هزار و ۹۰۲ تومان برای خرید اعلام شده است.صرافی ملی هم قیمت دلار را با ۱۰۱ تومان کاهش نسبت به آخرین نرخ روز قبل، ۲۴ هزار و ۸۲۸ تومان برای فروش و ۲۴ هزار و ۳۳۶ تومان برای خرید اعلام کرد. نرخ اسکناس امریکایی در سامانه سنا که پایان معاملات روز یک‌شنبه ۲۴ هزار و ۸۹۳ تومان بود، ۲۴ هزار و ۶۸۲ تومان اعلام شد. براین اساس مشخص است که عرضه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی افزایش یافته و صرافی‌ها نیز نرخ را کاهش داده‌اند و همه این موارد نشان‌دهنده افزایش عرضه و کاهش قیمت‌هاست. 

برخی صاحب نظران معتقدند که در خواست تیم دولت آقای رییسی برای اعلام اخبار تخلفات اقتصادی، اطلاع‌رسانی از سوی مردم و کارکنان سازمان‌های مختلف، با هدف مقابله با فساد موثر نیز بوده است و صاحبان ارز و منابع درآمدی، به خاطر آنکه در آینده با مشکل مواجه نشوند و در مورد عملکرد خود ناگزیر به اقداماتی نباشند سعی می‌کنند تعهدات خود را انجام دهند و در نتیجه افزایش عرضه ارز از سوی کسانی که تاکنون دلارها را حبس کرده‌اند، موجب رشد عرضه ارز و کاهش قیمت‌ها شده است.  بازار معمولا نرخ‌ها را پیش خور می‌کند یعنی اگر چشم‌انداز را کاهش نرخ ارز ارزیابی کند از ماه‌ها قبل به استقبال آن می‌رود و اگر چشم‌انداز را افزایش نرخ‌ها برآورد کند، از چندماه قبل به سمت افزایش قیمت‌ها می‌رود. 

بر اساس اعلام حمید زادبوم - رییس سازمان توسعه تجارت - آخرین مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرات سال ۱۳۹۸سی و یکم تیرماه و اخرین مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرات سال ۱۳۹۹، پایان شهریورماه سالجاری بوده و این مهلت تمدید نخواهد شد. صادرکنندگان سال ۱۳۹۸ فارغ از مدت ۴ماهه ایفای تعهدات ارزی۲۸ماه و صادرکنندگان سال ۱۳۹۹، نیز به مدت ۱۸ ماه فرصت ایفای تعهدات ارزی داشته‌اند، ضمن آنکه انعطاف در روش‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات و آزادی عمل صادرکنندگان در ایفای تعهدات ارزی خود، موجبات تسریع در ایفای تعهدات ارزی را فراهم کرده است.  رییس کمیته اقدام ارزی افزود: صادرکنندگان سال ۱۳۹۷ نیز تا پایان تیرماه سال جاری فرصت دارند نسبت به مراجعه به دبیرخانه کمیته اقدام ارزی و تشکیل پرونده در خصوص احراز ارز حاصل از صادرات اقدام کرده تا پس از بررسی در کمیته ذیل بند ۲بخش الف بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سال‌های ۱۴۰۰-۱۳۹۷ در خصوص چگونگی ایفای تعهدات ارزی این گروه از صادرکنندگان تصمیم‌گیری شود.  زادبوم در پایان تاکید کرد: صادرکنندگانی که در موعد مقرر نسبت به ایفای کامل تعهدات ارزی خود اقدام نکنند، مشمول محدودیت‌های مندرج در بسته سیاستی خواهند شد. سازمان توسعه تجارت می‌گوید مهلت در نظر گرفته شده برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور دیگر تمدید نخواهد شد. از بهار سال ۱۳۹۷ و همزمان با از سرگیری تحریم‌های اقتصادی امریکا علیه ایران، دولت اعلام کرد به منظور مدیریت منابع ارزی کشور و تامین نیازهای وارداتی، برای صادرکنندگان یک تعهد ارزی برقرار می‌کند و به وسیله آن، صادرکنندگان باید در قالب روش‌های مورد تایید بانک مرکزی، ارز خود را به کشور بازگردانند. هرچند در سال‌های گذشته بارها نحوه بازگشت این ارز و شیوه‌های اعلامی بانک مرکزی به ایجاد اختلاف نظر میان دولت و بخش خصوصی منجر شده اما سرانجام در دو سال گذشته روند بازگشت ارز به کشور سرعت بیشتری پیدا کرد، هرچند شیوع ویروس کرونا و محدود شدن سفرها، خود به عاملی جدید برای به وجود آمدن مشکل در این حوزه بدل شد. با وجود آنکه اعضای اتاق بازرگانی و فعالان شناخته شده اقتصادی اعلام کرده‌اند که صادرکنندگان شناسنامه‌دار یا ارز خود را به کشور بازگردانده‌اند یا مانعی در کار بوده که شرایط را توجیه می‌کند اما به نظر می‌رسد همچنان موضوع بازگشت ارز به کشور محل بحث باقی مانده و دیگر دولت قصدی برای تمدید زمان بازگشت ارزهای حاصل از صادرات به ایران ندارد.

     بازار طلا تعطیل شد

همزمان با قرمز شدن وضعیت کرونایی شهر تهران و آغاز موج پنجم بیماری کرونا، براساس مصوبه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا گروه‌های شغلی ۲ از جمله صنف طلا و جواهر ملزم به تعطیلی هستند.

اتحادیه طلا و جواهر تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بازار طلا و جواهر تهران و کلیه واحدهای صنفی این اتحادیه همزمان با مشاغل گروه‌های 2 به دستور ستاد ملی مدیریت کرونای شهر تهران مکلف به رعایت محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی می‌باشند. با رشد مبتلایان به بیماری کرونا و آغاز موج پنجم این بیماری در سطح کشور روز گذشته رنگ کرونایی شهر تهران به وضعیت قرمز درآمد و در پی آن ایجاد محدودیت‌های کرونایی برای صنوف مختلف گروه شغلی 2، 3 و4 به مرحله اجرا درآمد. بر همین اساس کلیه مشاغل کاری به جز گروه شغلی یک از جمله صنف طلا، جواهر، نقره و سکه تهران ملزم به تعطیلی تا اطلاع ثانوی می‌باشند. بازار طلای تهران نیز در این مدت تعطیل بوده و کلیه فعالیت‌ها در بازار بزرگ تهران برای کاهش روند این بیماری و توقف موج جدید فراگیری کووید 19 متوقف خواهد بود. گفتنی است؛ در این مدت بازرسان اتاق اصناف، سازمان صمت، وزارت بهداشت و پلیس نظارت بر اماکن عمومی بر اجرای مصوبات ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا نظارت کرده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، واحدهای صنفی را به مدت دو هفته پلمب خواهند نمود.

     افت قیمت سکه، طلا و ارز در بازار

در بازار آزاد ارز، قیمت دلار 25 هزار و 150 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 800 تومان و درهم امارات 6 هزار و 870 تومان اعلام شده است. نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: با تعطیلی بازار، دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ قیمت سکه، طلا و ارز با افت جزئی مواجه است. محمد کشتی آرای با بیان اینکه هر انس جهانی طلا ۱۷۸۸ دلار قیمت گذاری شده است، افزود: با کاهش نرخ ارز، قیمت سکه و طلا نیز افت جرئی داشته است. قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۵۰ هزارتومان و سکه گرمی نیز دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. هم اکنون هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۶۰ هزار و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۹۲ هزار تومان فروخته می‌شود. نرخ ارز در بازار با کاهش همراه است. قیمت دلار در بازار آزاد (تا لحظه تنظیم خبر) ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان و هر یورو ۳۰ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش می‌رسد.در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۶۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۵ هزار و ۱۵۰ تومان است.

     عقب‌نشینی دلار به کانال ۲۴ هزار تومان

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (دوشنبه، ۱۴ تیرماه) با ۱۶۹ تومان کاهش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۴ هزار و ۸۵۲ تومان رسید. قیمت فروش یورو با ۸۹ تومان کاهش نسبت به روز گذشته به ۲۹ هزار و ۶۶۲ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۳۶۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۷۵ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۵۲۷ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۱۰۳ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۳۶۸ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۲۲۴ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۲ هزار و ۱۰۱ تومان معامله شد. دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت، اما دوباره کاهش یافت و در کانال ۲۳ هزار تومانی در نوسان بود تا اینکه شنبه گذشته وارد کانال ۲۴ هزار تومان شد و رشد آرام قیمتی را ادامه داده است.

     کاهش ۱۸۰ هزار تومانی قیمت سکه

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (دوشنبه، ۱۴ تیرماه) در بازار تهران با کاهش ۱۸۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۵۶ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۵۷۵ هزار تومان شد. همچنین هر اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۷۹۲ دلار قیمت خورد.قیمت سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید. از نیمه اردیبهشت‌ماه، به دنبال رشد تدریجی قیمت ارز، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است.

     قرارداد آتی سکه به بازار نقدی سیگنال گرانی ندهد

یک فعال بازار طلا و سکه گفت: با معاملات آتی سکه موافق هستیم، به شرط اینکه همسو و هم قیمت با بازار نقدی سکه باشد.  دهقان دهنوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم افتتاح معاملات آتی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری طلا و سیمان در بورس کالا، اظهار داشت: از بورس کالا می‌خواهم که علاوه بر توسعه بازار مشتقه و ورود دارایی‌های جدید، با جدیت راه‌اندازی مجدد قرارداد آتی سکه را پیگیری کند. بر اساس این گزارش، هفته‌های پایانی تابستان ۱۳۹۷، فشار برخی افراد برای توقف بازار آتی سکه زیاد و در پایان نیز این معاملات متوقف شد. یکی از مهم‌ترین دلایل برای توقف این معاملات در آن مقطع زمانی، سیگنال دهی معاملات آتی به بازار نقدی سکه بود.

در این باره، محمد کشتی آرای نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر به خبرنگار ایبِنا با اشاره به اینکه قدمت معاملات آتی سکه حدود پانزده سال است و با استقبال هم مواجه شده بود اظهار داشت: ولی در بحران سال ۹۶ و ۹۷ متاسفانه عملکرد معاملات آتی به گونه‌ای بود که تاثیر منفی بر بازار نقدی گذاشته بود؛ به بیان دیگر به جای اینکه بازار نقدی به بورس خط قیمتی بدهد، این بورس و معاملات آتی بود که به بازار سیگنال قیمتی می‌داد و این روند باعث به هم ریختگی بازار شده بود. کشتی آرای افزود: در معاملات آتی سکه مبنای قیمت معاملات، بازار بود، ولی در سال ۹۶ و ۹۷ در معاملات آتی، قیمت‌های پایه به گونه‌ای اعلام شد که به اصطلاح گپ زیادی با قیمت بازار داشت و این باعث شده بود که قیمت بازار نیز به تبع آن افزایش پیدا کند و به همین دلیل هم متوقف شد. وی تاکید کرد: بنابراین ما در کل با معاملات آتی سکه موافق هستیم به شرط اینکه همسو و هم قیمت با بازار نقدی سکه باشد. یعنی جریان معاملات به گونه‌ای نباشد که بورس کالا ساز خودش را بزند و قیمت را خودش تعیین و کشف قیمت کند، در حالی که کشف قیمت‌ها باید از کف بازار نقدی باشد تا بتواند متعادل با بازار حرکت کند و بازار را بهم ریخته و آشفته نکند. کشتی آرای افزود: این معاملات، نیازمند یک چارچوب مشخصی است تا قیمت‌های پایه بر اساس بازار نقدی باشد، وگرنه دوباره شاهد سیگنال دهی افزایشی به بازار نقدی خواهیم بود که این روند مطلوب شرایط اقتصادی نیست. عصر دوشنبه نیز در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 60 هزار تومان، قیمت دلار 25 هزار و 150 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 640 هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 450 هزار تومان است.قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 650 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 650 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 250 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا 4 میلیون و 590 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

     پیش‌بینی بازار ارز

با توجه به روند صعودی قیمت‌ها در بازار ارز، یک صراف ضمن بیان اینکه کاهش عرضه در سامانه نیما تاثیر قابل توجهی بر افزایش قیمت‌ها داشته است، پیش بینی و تحلیل خود را از آینده این بازار مطرح کرد.

یک فعال بازار ارز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت فعلی قیمت‌ها در بازار ارز اظهار کرد: پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری کشور خیلی از فعالان اقتصادی به امید به نتیجه رسیدن اخبار مثبت برجامی در انتظار نتیجه انتخابات بودند و به این امید بودند که اخبار مثبت برجام به نتیجه برسد که بعد از انتخابات بازار ارز مقداری ثبات پیدا کرد. اما در حال حاضر، به ابهامات درباره سرانجام برجام اضافه شده است که این موضوع تاثیر منفی بر چشم‌انداز فعالان با احتمال افزایش نیافتن درآمدهای نفتی و آزاد نشدن منابع ارزی کشور گذاشت.  وی افزود: همچنین، بعد از انتخابات شاهد کاهش عرضه کنندگان کلان در سامانه نیما بودیم‌ که این کاهش عرضه، سیر قیمت‌ها را صعودی کرد. از سوی دیگر، رفع تعهد ارزی از طریق اسکناس نیاز به اسکناس را زیاد کرد. از آنجا که در حال حاضر، دلار در کانال ۲۵ هزار تومان قرار دارد، تا زمانی که اتفاق خاصی درباره نتیجه برجام رخ ندهد و عرضه تعادل پیدا نکند، در این کانال باقی می‌ماند. این صراف در ادامه بیان کرد: در صورت به نتیجه رسیدن اخبار مثبت برجامی، خریداران ارز فروشنده می‌شوند و واردکنندگان برای خرید ارز دست نگه می‌دارند. اختلاف قیمت‌ها در بازار آزاد و صرافی‌ها تقریبا ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان است و بازار متشکل ارزی قیمت‌های خود را بالا برده است تا این فاصله زیاد نشود که دلالان از این وضعیت سوءاستفاده کنند اما با این وجود همچنان تقاضا برای ارز وجود دارد. وی با بیان اینکه بانک مرکزی پیش از این نیز سیاست ارزپاشی نداشته است، گفت: ارزپاشی از طریق عرضه ارز صادرکنندگان در سامانه نیما صورت می‌گیرد و منابع بانک مرکزی نیز مربوط به خزانه است و به راحتی نمی‌تواند آن منابع را به بازار تزریق کند. فعالان بازار شواهدی از ارزپاشی نمی‌بینند، زیرا در صورت ارزپاشی باید شاهد افزایش عرضه ارز با قیمت پایین در سامانه نیما یا بازار متشکل ارزی باشیم که اکنون این موارد مشاهده نمی‌شود.

این فعال بازار ارز درباره گفته اخیر رییس‌جمهور مبنی براینکه در صورت نبود تحریم‌ها قیمت دلار ۵۰۰۰ تومان می‌شد، توضیح داد: افزایش قیمت ارز می‌تواند تا حدودی به تولید و صادرات کمک کند اما افزایش بیش از اندازه آن هم آسیب زاست. از سوی دیگر، با توجه به تورم سالانه و روند افزایش قیمت دلار در دوره‌های مختلف نمی‌توان گفت که دلار در نبود تحریم‌ها به ۵۰۰۰ تومان می‌رسید بلکه ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان می‌شد، زیرا تبادلات و تورم موجود در کشور بر افزایش قیمت دلار تاثیر می‌گذارد.

     قیمت ارزهای دیجیتال در بازار 

قیمت انواع رمزارزها و ارزهای دیجیتال را در بازار چهاردهم تیرماه ۱۴۰۰ مشاهده کنید.

این روزها خبرهای ضدونقیض یا مثبت و منفی زیادی در بازار رمزارزها نسبت به گذشته مشاهده می‌کنیم، یکی از این اخبار عنوان شده حمایت سطح 30 هزار دلار و مقاومت سطح 40 هزار دلاری است که بیت کوین درگیر آن شده است و منجر به ایجاد الگوی اصلاحی شده است. 34 هزار و 260 دلار بیت‌کوین (Bitcoin) 2 هزار و 276 دلار اتریوم (Ethereum) 300 دلاربایننس‌کوین (Binance Coin) 1 دلار و 40 سنت کاردانو (Cardano) 24 سنت دوج‌کوین (Dogecoin) 67 سنت ریپل (XRP Ripple) 15 دلار و 54 سنت پولکادات (Polkadot) 20 دلار و 24 سنت یونی‌سواپ (Uniswap) 514 دلار بیت‌کوین کش (Bitcoin Cash)  حمایت سطح 30 هزار دلار و مقاومت سطح 40 هزار دلاری که بیت کوین درگیر آن شده است منجر به ایجاد الگوی اصلاحی شده است، همه اصلاح‌ها قیمتی نیستند، یعنی از نظر قیمت کاهش پیدا نمی‌کنند بلکه برخی از اصلاح‌ها زمانی هستند یعنی باید مدتی قیمت در یک سطحی باقی بماند تا الگوی اصلاحی خود را تکمیل کند و سپس به روند خود ادامه دهد، برخی از رخ دادها نیز منجر به ایجاد چنین الگویی شده است.

 

ارسال نظر