افزایش نرخ دلار در صرافی‌های بانکی

۱۴۰۰/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۰۵۲

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری| 

 عصر روز یکشنبه 13 تیر 1400، نرخ دلار در بازار آزاد به 25280 تومان رسید و با اعلام هر اونس جهانی طلا به قیمت 1788 دلار، قیمت سکه نیز به 10 میلیون و 765 هزار، هرگرم طلای 18 عیار 1 میلیون و 71 هزار، مثقال طلای آبشده 4 میلیون و 638 هزار تومان، معامله شد. 

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (یکشنبه، ۱۳ تیرماه) با ۱۱۹ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۵ هزار و ۲۱ تومان رسید. قیمت فروش یورو در ساعت ۱۳ با ۱۵۱ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به ۲۹ هزار و ۷۵۱ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۵۲۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۱۶۲ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۴۶۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۶۸۵ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۹۸۷ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۲۵۱ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۵ هزار و ۹۵۷ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۱ هزار و ۹۰۶ تومان معامله شد.

دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت، اما دوباره کاهش یافت و در کانال ۲۳ هزار تومانی در نوسان بود تا اینکه شنبه گذشته وارد کانال ۲۴ هزار تومان شد و رشد آرام قیمتی را ادامه داد تا اینکه وارد کانال ۲۵ هزار تومانی شد.

   افزایش ۱۰ هزار تومانی قیمت سکه

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (یکشنبه، ۱۳ تیرماه) در بازار تهران با افزایش ۱۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۷۱ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۶۴۰ هزار تومان شد. همچنین هر اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۷۸۸ دلار قیمت خورد.

قیمت سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید. از نیمه اردیبهشت‌ماه، به دنبال رشد تدریجی قیمت ارز، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است. صبح یکشنبه قیمت دلار۲۵ هزار تومان بود که نسبت به روز قبل، حدود ۱۵۰ تومان کاهش را تجربه می‌کند.قیمت هر یورو به ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان رسید که حدود ۲۶۰ تومان نسبت به آخرین قیمت روز قبل کاهش نشان می‌دهد. قیمت سکه و ارز طی یکشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۰ در مقایسه با روز قبل نوسان اندکی داشت.در بازار قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۷۴ هزار و ۶۰۰ تومان و قیمت هر دلار ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد که در مقایسه با روز قبل نوسان اندکی داشته‌اند.بر این اساس، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح امامی در معاملات با رشد ۵۰ هزار تومانی, ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته شد و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار، یک میلیون و ۷۴ هزار و ۶۰۶ تومان معامله می‌شود و قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی به ۱۷۸۷.۳۵ دلار رسید.هر نیم سکه با ۵۰ هزار تومان افزایش، ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله می‌شود و قیمت ربع سکه در بازار آزاد با ۴۰ هزار تومان افزایش، به ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسیده است.

عرضه ۱۷۰ میلیون دلار در سامانه نیما

بانک مرکزی اعلام کرد: سامانه نیما (شنبه، ۱۲ تیرماه) شاهد عرضه حدود ۱۷۰ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است.از عرضه‌های مذکور حدود ۸۰ میلیون دلار به صورت حواله به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است. بر اساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۲ هزار و ۲۶۷ تومان بوده است.این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است. سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد. نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.

سامانه نیما محل تامین ارز کالاهای وارداتی و محل تبادل میان صادرکنندگان و واردکنندگان است و حجم و قیمت معاملات انجام شده در آن در فرایند تعیین نرخ ارز، نقشی تعیین‌کننده دارد.

 

ارسال نظر