بازار سرمایه

۱۴۰۰/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۹۷۵

واکنش مثبت بازار به انتخابات

محسن عباسلو، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه به روند معاملات بورس در فصل بهار اشاره کرد و گفت: اکنون و در وضعیت فعلی کشور هر فردی که بر مسند ریاست‌جمهوری قرار بگیرد می‌تواند عملکرد معقولی را از خود در حوزه بازار سرمایه داشته باشد. مدیرعامل کارگزاری ارگ هومن تأکید کرد: اکنون سهامداران نسبت به صحبت‌هایی که از سوی رییس‌جمهور منتخب در حوزه بازار سرمایه صورت گرفته است نگاه مثبت دارند و به‌محض روشن شدن نتیجه انتخابات میزان اعتماد سهامداران به بورس و حجم معاملات در بازار افزایش پیدا کرد. وی بابیان اینکه صحبت‌های رییس‌جمهور منتخب و حمایت‌های وی از سهامداران در بورس اصلی‌ترین دلیل بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی و ورود دوباره سرمایه‌های مردم به این بازار محسوب می‌شود، تأکید کرد: نگاه سهامداران به فرد منتخب در ریاست‌جمهوری به‌قدری مثبت است که اکنون سرمایه‌ها در حال خروج از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و ورود دوباره آنها به بازار سهام است. وی در ادامه گفت‌وگو موضوع مالیات بر عایدی سرمایه را دیگر عامل تأثیرگذار بر بازگشت شاخص بورس برمدار صعودی دانست و گفت: وجود شفافیت در معاملات بورس و معافیت آن از مالیات توانسته است توجه بیشتر سرمایه‌گذاران را به این بازار جلب کند. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اکنون قیمت عمده سهام حاضر در بورس بعد از نوسان و اصلاح شدیدی که تجربه کردند برای سرمایه‌گذاری بسیار جذاب شده‌اند، افزود: اکنون بازار سرمایه با ریسک قابل‌توجهی همراه نیست و ریسک آن نسبت به سایر بازارها مانند ارز، طلا، مسکن و خودرو در کف قرار دارد. عباسلو تأکید کرد: اکنون بازار در بهترین موقعیت برای سرمایه‌گذاری قرار دارد اما مهم‌ترین مشکل فعلی این بازار، اعتماد سرمایه‌گذاران است که اگر بتوان آن را دوباره به این بازار بازگرداند شاهد معاملاتی پررونق در این بازار خواهیم بود. این فعال بازار سرمایه با اشاره به اینکه سهامداران نباید اکنون تحت تأثیر روند صعودی بازار سرمایه تصمیمات عجولانه بگیرند و با ورود سرمایه‌های خود بدون آشنایی از این بازار باعث ایجاد معاملات هیجانی در بورس شوند، گفت: بهتر است اگر سرمایه‌گذاران آشنایی چندانی نسبت به روند بازار سرمایه ندارند، اجازه دهند سرمایه‌هایشان در همان صندوق باقی بماند تا تحت تأثیر نوسان‌های ایجادشده دچار ضرر و زیان‌های سنگین در این بازار مانند سال گذشته نشوند. مدیرعامل کارگزاری ارگ هومن به افزایش سرمایه از محل تجدید بر ارزیابی دارایی‌ها و تأثیر آن بر بازار اشاره کرد و گفت: افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها دارای جنبه روانی مثبت در معاملات بورس است و باعث اقبال سهامداران به آن سهم مدنظر به دلیل کاهش قیمت ایجادشده می‌شود. وی بابیان اینکه ایجاد کاهش قیمت سهم در بازار را نکته مثبت افزایش سرمایه از محل تجدید به ارزیابی دارایی عنوان کرد و اظهار داشت: معمولاً سهامداران به سراغ سرمایه‌گذاری در سهامی که قیمت آن بالا است، نمی‌روند و بیشتر به دنبال سرمایه‌گذاری در سهامی هستند که قیمت آنها پایین است؛ بنابراین افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را می‌توان از این منظر مثبت ارزیابی کرد.

کاهش معاملات اوراق تسهیلات مسکن فرابورس

افت ۲۱ درصدی حجم و کاهش ۲۷ درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در سه ماه نخست امسال در فرابورس ایران رقم خورد. نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در سه ماه گذشته نشان می‌دهد طی 57 روز معاملاتی تعداد 66 میلیارد و 172 میلیون ورقه بهادار در 14 میلیون و 491 هزار نوبت به ارزش 5168 هزار و 562 میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خریدوفروش شده است که به ترتیب از افت 64 درصدی حجم، کاهش 70 درصدی نوبت‌های معاملات و رشد 95 درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال 99 حکایت دارد.

همچنین بازار اول فرابورس از ابتدای امسال تا پایان خرداد تغییر مالکیت 18 میلیارد و 762 میلیون ورقه بهادار به ارزش 109 هزار و 978 میلیارد ریال و بازار دوم مبادله 17 میلیارد و 640 میلیون ورقه بهادار به ارزش 197 هزار و 418 میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افزایش 4 درصدی حجم و کاهش 66 درصدی ارزش معاملات در بازار اول و افت 77 درصدی حجم و کاهش 84 درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با سه ماه نخست ماه سال 99 است.

این گزارش می‌افزاید: در بازار ابزارهای مالی نیز تعداد 4902 میلیون اوراق بدهی به ارزش 4538 هزار و 659 میلیارد ریال معامله‌شده است که از افزایش 1257 درصدی حجم و 1374 درصدی ارزش معاملات این بازار در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال 99 حکایت می‌کند. افزون بر این، بالغ‌بر 7507 میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش 145 میلیارد و 284 میلیون ریال و 8 میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن (تسه) به ارزش 4757 میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرارگرفته است که نشان از افزایش 62 درصدی حجم و رشد 45 درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین افت 21 درصدی حجم و کاهش 27 درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با سه ماه نخست پارسال دارد.

 

ارسال نظر