اخبار

۱۴۰۰/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۹۴۰

چهار اولویت تیم اقتصادی رییسی

یک کارشناس اقتصادی خطاب به مسوولان و وزرای اقتصادی دولت جدید چهار موضوع اولویت‌دار برای بهبود اقتصادی مطرح کرد.  میثم هاشم‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید براینکه وزارت اقتصاد به تنهایی نمی‌تواند بهبود اقتصادی ایجاد کند، اظهار کرد: چند وزارتخانه و نهاد چون وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، وزارت صمت، وزارت ارتباطات، بانک مرکزی و وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی با همکاری و هماهنگی مسوولان خود می‌توانند بهبود اقتصادی ایجاد کنند. در غیر این‌صورت سیاست‌های کلان در کشور قفل می‌شود.  وی افزود: مسوولان این نهادها باید چهار اقدام فوری و مهم در دولت جدید انجام دهند که یکی از آنها کنترل تورم و رساندن آن به سطح میانگین خاورمیانه است. موضوع دیگر که تیم اقتصادی دولت رییسی باید به آن توجه کند، اقتصاد دیجیتال است که تاکنون مورد غفلت قرار گرفته است و از آنجا که در دهه آینده بخش بزرگی از مشاغل به اینترنت پرسرعت وابسته می‌شوند، باید به اقتصاد هوشمند و گسترش آن در دولت جدید توجه بیشتری شود.  این کارشناس اقتصادی ادامه داد: موضوع دیگر، واکسینه کردن برجام جدید است و از آنجا که احتمالا در سال جدید به برجام جدید دست پیدا می‌کنیم، باید از این فضا برای رسیدن به تعامل پایدار با کشورهای نزدیک و همسایه خود استفاده کنیم. به عبارت دیگر، باید به یک توافق تجاری آزاد ۲۰ ساله به کشورهای همسایه دست یابیم تا تعرفه‌های واردات و صادرات بین طرفین ثابت شود و به یکسری قوانین یکسان نیز در سرمایه‌گذاری دست پیدا کنیم که درهم تنیدگی زیادی بین اقتصاد کشور و کشورهای همسایه ایجاد شود تا درصورت بهم خوردن برجام، با مشکلی مواجه نشویم.  هاشم خانی در پایان سخنانش با اشاره به درآمد پایه همگانی، گفت: بسیاری از کشورها در حال تلاش هستند تا زیر ساخت‌هایی را فراهم کنند که فقر را ریشه کن کنند و این امر را از طریق اعطای درآمد پایه به صورت نقدی و یکسان برای همه شهروندان محقق می‌کنند. تحقق درآمد پایه همگانی در کشور ما نیز با یکپارچه شدن درآمدهای دولت و بستن راه‌های فساد و رانت یا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، سیمان، قیر، خودروی دولتی میسر می‌شود.

یوان دیجیتال چین پول واحد اروپایی را تهدید می‌کند

بانک مرکزی اروپا اعلام کرد پیشرفت ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی خارج از اروپا مخصوصا یوان دیجیتال نقش یورو را در جهان به خطر می‌اندازد. بانک مرکزی اروپا اعلام کرد پیشرفت سریع چین در راه‌اندازی یک یوان دیجیتال تهدیدی برای حفظ نقش بین‌المللی یورو است.  رییس بانک مرکزی فرانسه از سیاست‌گذاران اروپا خواسته اقدام مشابه سریعی انجام دهند و در مورد راه‌حل‌های پرداخت نوآوری داشته باشند، در غیر این صورت باید از بین رفتن حاکمیت پولی اروپا را تماشا کنند.  فرانسیس ویلروی، یکی از اعضای شورای مدیریت بانک مرکزی اروپا با اشاره به کاهش استفاده از پول نقد و افزایش سرمایه‌های مجازی گفت: «پیشرفت ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی خارج از اروپا مخصوصا یوان دیجیتال کنترل بانک مرکزی اروپا بر پرداخت‌ها را به چالش می‌کشد».  وی ادامه داد: «این خطر وجود دارد که اروپا شتاب خود در تقویت نقش بین‌المللی یورو و حفظ آن را از دست بدهد. چالشی که در اینجا با آن مواجه هستیم یک نگرانی ژئوپلیتیکی هم هست».  طرح چین برای ایجاد یک مدل دیجیتال از یوان باعث نگرانی سایر بانک‌های مرکزی شده است به‌طوری که دولت امریکا هم در حال بررسی تهدید یوان دیجیتال برای دلار است. بانک مرکزی چین تلاش کرده با اعلام اینکه تصمیمی برای جایگزینی سایر ارزها ندارد و از یوان دیجیتال در داخل استفاده خواهد کرد، این نگرانی‌ها را کاهش دهد.  بانک مرکزی اروپا از جمله بانک‌هایی که سریع‌ترین اقدامات را در راه‌اندازی ارز دیجیتال خود در پیش گرفته و در حال بررسی آزمایش عملی آن تا ماه جولای است. کریستین لاگارد، رییس بانک مرکزی اروپا اعلام کرده این پروژه احتمالاً 4 سال طول می‌کشد.

جمعیت میلیونرهای دنیا از ۲۰ میلیون نفر فراتر رفت

ثروت میلیونرهای دنیا از ۸۰ تریلیون دلار و تعداد آنها از ۲۰ میلیون نفر فراتر رفته است.گزارش شرکت مشاوره کپجمینی نشان می‌دهد تعداد میلیونرهای دنیا علیرغم همه‌گیری ویروس کرونا از 20 میلیون نفر گذشته است.

 میلیونرهای جهان روی هم رفته 80 تریلیون دلار (67 تریلیون یورو) ثروت دارند که 7.6 درصد بیشتر از سال گذشته میلادی است. تعداد افراد دارای ثروت خالص یک میلیون دلار در 2020، 6.3 درصد رشد داشت. کشورهای دارای بیشترین میلیونر به ترتیب عبارتند از امریکا، ژاپن، آلمان و چین. ثروت 1535000 میلیونر آلمانی 4.7 درصد طی بحران کرونا افزایش یافته است، در حالی که 6575000 میلیونر امریکایی شاهد 12.3 درصد افزایش ثروت خود بوده‌اند. دلیل این اختلاف ضربه شدیدتر همه‌گیری کرونا به صنایع اروپا مثل مد، گردشگری و خرده‌فروشی بوده است. بر خلاف امریکا که بیشترین سود را از فناوری و ارزش بازار برده است.  ثروتمندترین افراد دنیا با ثروت خالص حداقل 30 میلیون دلار، شاهد 9 درصد افزایش ثروت خود در سال گذشته میلادی بوده‌اند. شرکت کپجمینی قیمت سهام، مالکیت اوراق بهادار، سرمایه‌گذاری‌های جایگزین، پول نقد و املاک را کنترل می‌کند تا ارزش آنها را به دست آورد. این شرکت مشاوره علاوه بر کنترل ثروت، از اطلاعات سازمان‌های بین‌المللی مثل بانک جهانی هم استفاده می‌کند.

 

ارسال نظر