سکه در مرز 11 میلیون تومان قرار گرفت

۱۴۰۰/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۹۳۴
سکه در مرز 11 میلیون تومان قرار گرفت

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری |

عصر چهارشنبه 9 تیر 1400 نرخ دلار در بازار آزاد به 25320 تومان رسید و با اعلام هر اونس طلا به قیمت 1761 دلار، مظنه طلا 4 میلیون و 642 هزار، هر گرم طلای 18 عیار 1 میلیون و 71 هزار، سکه طرح جدید 10 میلیون و 900 هزار، نیم سکه 5.8 میلیون، ربع سکه 3.750 و سکه گرمی 2.3 میلیون تومان معامله شد. 

صبح چهارشنبه، طبق اعلام کانون صرافان، قیمت دلار 25 هزار و 150 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 900 تومان و درهم امارات 6 هزار و 900 تومان اعلام شده است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (چهارشنبه، ۹ تیرماه) با ۲۰۰ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. قیمت فروش یورو با ۳۰۶ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۴۸۴ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۷۰ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۳۱۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۵۴۰ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۹۵۴ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۲۱۷ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۵ هزار و ۵۸۳ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۱ هزار و ۴۸۸ تومان معامله شد. دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت، اما دوباره کاهش یافت و در کانال ۲۳ هزار تومانی در نوسان بود تا اینکه از روز شنبه وارد کانال ۲۴ هزار تومان شد و رشد آرام قیمتی را تا ادامه داده است و آرام آرام به سمت کانال ۲۵ هزار تومان در حرکت است.

    افت ۲۰ هزار تومانی قیمت سکه

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (چهارشنبه، ۹ تیرماه) در بازار تهران با کاهش ۲۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله شد.

همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۶۹ هزار تومان رسید.قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۶۳۲ هزار تومان شد.همچنین هر اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۷۵۸ دلار و ۹۶ سنت قیمت خورد.سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید.از نیمه اردیبهشت‌ماه، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است و آرام آرام به محدوده قیمت ۱۱ میلیون تومان حرکت می‌کند. نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در روزهای نخست سال جاری، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است. دلار مدتی است بین کانال 23 تا 24 هزار تومان در نوسان است. به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشمگیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند. صبح چهارشنبه در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 827 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 24 هزار و 336 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 29 هزار و 391 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 809 تومان اعلام شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

    اونس طلا ۱۷۵۷ دلار 

در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر انتشار آمار اشتغال در امریکا هستند تا سرنخ بیشتری از سیاست پولی فدرال رزرو به دست بیاورند قیمت طلا در نزدیکی پایین‌ترین رقم بیش از دو ماه گذشته در نوسان بود و در مسیر ثبت بدترین عملکرد ماهانه از نوامبر 2016 قرار گرفت. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.22 درصد کاهش به 1757 دلار و 44 سنت رسید. قیمت طلا به پایین‌ترین رقم از 15 آوریل یعنی 1749 دلار و 20 سنت رسیده بود. قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه اوت هم با 0.31 درصد کاهش به 1758 دلار و 20 سنت رسید. تنظیم سختی بیت‌کوین در آینده نزدیک این سوال را ایجاد کرده است که آیا اکنون، زمان خرید بیت‌کوین فرارسیده است؟ سختی استخراج بیت‌کوین با هر ۲۰۱۶ بلاک به‌طور خودکار تنظیم می‌شود. تنظیم سختی به سمت بالا یا پایین به تعداد شرکت‌کنندگان در شبکه استخراج و قدرت ترکیبی آنها بستگی دارد. این موضوع اخیرا با کاهش قدرت هش به دلیل توقف فعالیت ماینرهای چین بحث‌برانگیز شده است. با این وجود، با استقرار مجدد ماینرهای چینی و از سرگیری عملیات، انتظار می‌رود که قدرت هش بالا برود.

چشم‌انداز متعارف این است که منابع ماینری و کپیتولاسیون ماینر پس از تنظیم سختی استخراج، تاثیر بیشتری بر قیمت بیت‌کوین دارند. با این حال، این موارد، تنها عوامل موثر در قیمت بیت‌کوین در چرخه فعلی نیست بلکه ورودی کیف‌ پول نهنگ، تعادل ارز و دارایی‌های نهادی از طریق سقوط و بازیابی چرخه فعلی نیز قیمت را تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از کارشناسان بازار از جمله مبدع شاخص معروف بولینگر معتقدند بیت‌کوین قیمت‌های بالاتری را خواهد دید. پس از سقوط کم سابقه اخیر ارزهای دیجیتالی، بسیاری از کارشناسان معتقدند که روزهای خوب بازار در راهند. جان بولینگر- مبدع شاخص معروف بولینگر- از جمله افرادی است که می‌گوید بیت‌کوین زمانی که به زیر ۳۰ هزار دلار رسید، کف قیمتی خود را به ثبت رساند و اکنون در حال حرکت به سمت هدف‌های بالاتر است. اندیکاتور بولینگر نوسانات قیمتی را در بالا و پایین میانگین متحرک ساده نشان می‌دهد. 

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۰۵۸ واحد بسته شد. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۲۷ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۳ درصد پایین رفت و با رفتن به کانال ۰.۱۹ به ۱.۱۸۹ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۷ درصد کاهش به ۱۱۰.۵۲۹ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۳۳۱ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۶۳ یوان چین اعلام شد.

 

ارسال نظر