کشتی‌آرای: افزایش تقاضا برای خرید طلا و سکه

۱۴۰۰/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۸۷۷
کشتی‌آرای: افزایش تقاضا برای خرید طلا و سکه

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

قیمت هر دلار در بازار آزاد ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان و هر یورو ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد. همچنین طبق اعلام کانون صرافان، قیمت دلار 24 هزار و 700 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 450 تومان و درهم امارات 6 هزار و 760 تومان اعلام شده است. به دنبال افزایش قیمت ارز، قیمت طلا و سکه نیز رشد کرده و سکه به 10 میلیون و 720 هزار تومان رسیده است. 

برخی کارشناسان، دلیل افزایش قیمت طلا و ارز را رشد تقاضا اعلام کرده و معتقدند که به دلیل افزایش سفرهای تابستانی، تقاضای دانشجویی، و همچنین پایان گرفتن دوره دولت دوازدهم، پیش بینی‌های مختلفی در مورد نرخ ارز صورت گرفته و این موضوع باعث رشد قیمت دلار شده است.رشد نقدینگی بالای 38 درصد یکسال اخیر و رشد 90 درصدی تسهیلات بانکی و خلق پول نیز عامل دیگر رشد تقاضا بوده و متاثر از رشد نقدینگی، انتظار می‌رود که سطح قیمت‌ها و نرخ ارز بالا برود. از جمله تورم 43 درصدی خرداد 1400 که رکورد 25 سال اخیر را شکسته، این انتظار را ایجاد کرده که قیمت کالاها و دارایی‌های مختلف رشد کند.

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (دوشنبه، ۶ تیرماه) با ۳۹۰ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۴ هزار و ۴۲۸ تومان رسید.قیمت فروش یورو با ۲۶۹ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به ۲۸ هزار و ۸۷۵ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۹۴۵ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۳۰۵ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۵۶۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۷۷۴ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۱۱۹ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۳۷۵ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۵ هزار و ۵۰۱ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۱ هزار و ۳۶۶ تومان معامله شد.دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت، اما دوباره کاهش یافت و در کانال ۲۳ هزار تومانی در نوسان بود تا اینکه از روز شنبه وارد کانال ۲۴ هزار تومان شد و رشد آرام قیمتی را تا به داشته است.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (دوشنبه، هفتم تیرماه) در بازار تهران با افزایش ۲۲۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته (یکشنبه) به رقم ۱۰ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان معامله شد. نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۶۶ هزار تومان رسید.قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۶۲۰ هزار تومان شد.همچنین هر اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۷۷۸ دلار و ۴۸ سنت قیمت خورد.قیمت سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید.از نیمه اردیبهشت‌ماه، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است.نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در روزهای نخست سال جاری، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است. دلار مدتی است بین کانال 23 تا 24 هزار تومان در نوسان است.به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند.

    کشتی‌آرای: افزایش تقاضا

برای خرید طلا و سکه

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: به دلیل بالا رفتن نرخ انس جهانی و ارز، شاهد بالا رفتن قیمت طلا و سکه در بازار هستیم. محمد کشتی آرای با بیان اینکه انس جهانی ۱۷۸۴ دلار قیمت‌گذاری شده است، افزود: هم‌اکنون هر قطعه سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۵۹ هزار و ۶۰۰ تومان فروخته می‌شود. همچنین قیمت ارز در بازار با افزایش روبرو بوده است. نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر ضمن تأکید براینکه بازار از رکود تقریبا خارج شده است، گفت: افزایش تقاضا به همراه افزایش قیمت ارز باعث بالا رفتن قیمت طلا و سکه شده است. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با تسنیم درباره وضعیت بازار طلا و سکه در روز جاری، اظهار داشت: قیمت طلای جهانی نسبت به روز شنبه دو سه دلار کاهش یافته ولی قیمت ارز افزایشی شده است. از روز شنبه قیمت دلار وارد کانال 24 هزار تومان شده و نسبت به هفته قبل 800 تا 900 تومان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه افزایش تقاضا به همراه افزایش قیمت ارز باعث بالا رفتن قیمت طلا و سکه شده است، افزود: تقاضا برای خرید طلا و سکه در بازار طبق روال سال‌های قبل در تابستان افزایش یافته که البته امسال برگزاری مراسم‌های عقد و عروسی قبل از محرم و صفر، نیز موجب رونق بازار و افزایش تقاضا شده است.کشتی‌آرای درباره حباب سکه اینطور توضیح داد که حباب سکه نیز همزمان با افزایش تقاضا در بازار زیاد شده و از 220 هزار تومان به 300 هزار تومان رسیده است. ضمن اینکه قیمت سکه هم تا در هر قطعه 180 هزار تومان افزایش یافته است. در مجموع در دو سه روز گذشته به نسبت هفته گذشته با افزایش همراه بودیم.وی با بیان اینکه قیمت سکه طرح جدید نسبت به هفته قبل 260 هزار تومان افزایش یافته است، تصریح کرد: در هفته‌های قبل بازار و اقتصاد تحت تاثیر جو انتخابات بود و توقفی در معاملات و داد و ستدها داشتیم؛ در این مدت نوسانات کم و معاملات بازار متوقف بود. اما بعد از انتخابات معاملات شروع شده و تقاضا به نسبت روزهای گذشته افزایش یافته است.نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر ضمن تأکید براینکه بازار از رکود تقریبا خارج شده است، افزود: طلافروش‌ها در یک سال منتظر یکی دو ماه قبل از محرم می‌مانند، چراکه مراسم‌های عقد و عروسی است و طبیعتاً خرید و فروش‌ها بالا می‌رود.

   کاهش اونس طلا به ۱۷۷۹ دلار

به دنبال تقویت دلار و ارسال سیگنال‌های ضد و نقیض از سوی فدرال رزرو در مورد انقباضی شدن سیاست پولی به رغم آمارهای نه چندان افزایشی از نرخ تورم، قیمت طلا روز دوشنبه به پایین‌ترین رقم یک هفته گذشته رسید.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.12 درصد کاهش به 1779 دلار و 25 سنت رسید. اوایل قیمت فلز زرد به پایین‌ترین رقم از 21 ژوئن یعنی 1770 دلار و 36 سنت رسیده بود. قیمت طلا در معاملات آتی نیز با 0.12 درصد افزایش به 1780 دلار رسید.کایل رودا تحلیلگر موسسه‌ای جی مارکت گفت: «از یک سو بانک مرکزی امریکا باید به فکر عادی‌سازی سیاست پولی خود باشد، اما از سوی دیگر بسیاری از مقام‌های فدرال رزرو می‌گویند افزایش تورم موقتی است و ما نباید فعلا سیاست پولی را انقباضی کنیم. این مواضع سبب شده تا بازار سیگنال واضحی از چشم‌انداز سیاست پولی امریکا دریافت نکند.»روز جمعه پس از آنکه آمارها نشان داد شاخص قیمت هزینه مصارف شخصی در امریکا پایین‌تر از حد انتظار بوده، قیمت طلا شاهد رشد 0.8 درصدی بود. نیل ناشکاری، رییس فدرال رزرو مینیاپولیس گفت، انتظار ندارد آمارهای اخیر رشد از نرخ تورم مدت زیادی تداوم داشته باشد. شاخص ارزش دلار از رقم‌های پایین ثبت شده در روز جمعه فاصله گرفته و سبب گرانتر شدن طلا برای خریدارانی شده که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند.سرمایه‌گذاران همچنین از نزدیک مذاکرات مربوط به بسته مالی زیرساخت‌های دولت امریکا را رصد می‌کنند.

    کاهش ۸.۵ درصدی قیمت بیت کوین

 در یک روز

قیمت بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان یعنی بیت کوین بازهم به روند کاهشی خود ادامه داد و با ۸.۵۱ درصد کاهش به ۳۱۶۹۹.۸۳ دلار رسید.قیمت بیت کوین تا بامداد روز شنبه با 8.51 درصد کاهش به 31699.83 دلار رسید و ارزش آن نسبت به زمان پایان معاملات روز قبل 2937.27 دلار افت کرد.با این حال قیمت بیت کوین، بزرگ‌ترین و شناخته شده‌ترین ارز رمزنگاری شده در جهان، نسبت به پایین‌ترین سطح خود در سال جاری میلادی یعنی 27734 دلار در 4 ژانویه 14.3 درصد افزایش نشان می‌دهد. اتریوم، سکه متصل به شبکه بلاک چین، روز جمعه با کاهش 7.37 درصدی به 1843.07 دلار رسید و 146.56 دلار نسبت به زمان پایان معاملات روز قبل افت کرد. ارزش بیشتر ارزهای دیجیتالی مهم افزایش پیدا کرد.با وجود ریزش‌های سنگین ارزهای دیجیتالی در روزهای اخیر، برخی از فعالان این حوزه معتقدند که روزهای خوب در انتظار بازار هستند. الکس ماشینسکی- بنیانگذار پلتفرم ارزهای دیجیتالی سلسیوس- با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کند قیمت بیت‌کوین بار دیگر از قله قبلی ۶۳ هزار دلاری خود عبور کند، افزود: ریزش بازار با توجه به صعود سریع قیمت طبیعی بود. ما هنوز به قله قیمتی ۲۰۲۱ نرسیده‌ایم و رسیدن به قیمت ۱۶۰ هزار دلاری برای بیت‌کوین کاملا محتمل است.  روند نزولی ارزهای دیجیتالی کماکان شکسته نشده و در این بین انتشار اخبار منفی از سمت دولت‌ها بر شدت افزوده شدن ترس 

معامله گران در بازار دامن زده است. صرافی باینانس- بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتالی در جهان به کاربران خود در استان اونتاریو کانادا اعلام کرده است تمامی سفارشات خود را ببندند. در نتیجه سختگیری بیشتر این ایالت بر روی فعالیت صرافی‌های دیجیتالی، باینانس تصمیم گرفته است تا به فعالیت‌های خود در این منطقه پایان دهد. با افزایش مقبولیت ارزهای دیجیتالی، قرار است برای نخستین امکان پذیرش این ارزها در ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در سطح کشورهای اروپایی فراهم شود. قرار است امکان پرداخت رمزارزها از ماه نوامبر فعال شود و به تدریج و طی سه سال تعداد این ایستگاه‌های پذیرنده به بالای ۵۰ هزار برسد. هنوز اینکه کدام یک از ارزهای دیجیتالی مورد قبول جایگاه‌های فوق خواهند بود مشخص نشده است. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۲۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۹۶ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۲ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. 

 

ارسال نظر