دلار در کانال 24 هزار

۱۴۰۰/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۶۹۱

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

در بازار آزاد، قیمت دلار 24 هزار و 170 تومان، قیمت یورو 28 هزار و 800 تومان و درهم امارات 6 هزار و 600 تومان اعلام شده است.نرخ دلار در صرافی‌های بانکی چهارشنبه، ۲ تیرماه با ۳۰ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۳ هزار و ۸۷۶ تومان رسید. قیمت فروش یورو با ۸۷ تومان کاهش نسبت به روز گذشته به ۲۸ هزار و ۲۹۰ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۴۰۳ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۷۲۹ تومان بود.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۳۰۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۵۱۴ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۷۵۴ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۶ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۵ هزار و ۴۹ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۱ هزار و ۳۱ تومان معامله شد.دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت، اما دوباره کاهش داشته و همچنان در کانال ۲۳ هزار تومانی نوسان داشته است. 

     افت ۵۰ هزار تومانی قیمت سکه

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (چهارشنبه، ۲ تیرماه) در بازار تهران با کاهش ۵۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله شد.

همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۹ هزار تومان رسید.

قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۵۰۳ هزار تومان شد.همچنین هر اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۷۸۳ دلار و ۸۶ سنت فروخته شد. قیمت سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید.از نیمه اردیبهشت‌ماه، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است.دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت، اما دوباره کاهش داشته و همچنان در کانال ۲۳ هزار تومانی نوسان داشته است. نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند.دبیر اتحادیه طلا و جواهر گفت: دوم تیر ۱۴۰۰ به دلیل پایین آمدن نرخ انس جهانی و ارز، شاهد کاهش قیمت طلا و سکه در بازار هستیم.

نادر بذر افشان با بیان اینکه انس جهانی ۱۷۸۲ دلار قیمت‌گذاری شده است افزود: هم‌اکنون قیمت سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و ربع سکه نیز ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۴۹۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۳۷ هزار تومان فروخته می‌شود. نرخ ارز در بازار با کاهش همراه است. قیمت دلار در بازار ۲۴ هزار و ۱۸۰ تومان و هر یورو ۲۸ هزار و ۸۱۵ تومان به فروش می‌رسد.

      تذکرات یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص بازار رمزارزها

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این ادعا که بانک مرکزی و سازمان بورس تاکنون هیچ ایین نامه‌ای در خصوص ارز دیجیتال صادر نکرده‌اند، از ضرورت سامان دهی این بازار خبر داد و گفت: ساماندهی این موضوع نباید در اختیار برخی افراد و مدیران قرار گیرد که در این خصوص انحصار ایجاد کرده‌اند.محسن علیزاده در جلسه علنی (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی مدعی شد: افزایش سرسام آور تورم در سال‌های اخیر که باعث شده است مردم برای حفظ ارزش پول خود سراغ فعالیت‌های پر ریسک اقتصادی بروند که اطلاعاتی از آن ندارند. همین امر باعث افزایش نقدینگی در حوزه ارز، سکه، بورس، خودرو در حوزه ارز دیجیتال شده است.نماینده مردم سپیدان در مجلس با بیان این ادعا که بانک مرکزی و سازمان بورس تاکنون هیچ ایین نامه‌ای در خصوص ارز دیجیتال صادر نکرده‌اند، عنوان کرد: عدم ساماندهی این موضوع منجر به فعالیت‌های سیاه و زیرزمینی در کشور می‌شود. ساماندهی این موضوع نباید در اختیار برخی افراد و مدیران قرار گیرد که در این خصوص انحصار ایجاد کرده‌اند.این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر ضرورت ورود وزرای اقتصاد، کشور و اطلاعات گفت: این موضوع که باعث اخلال در نظام اقتصادی کشور شده است، گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از مدیرانی که در این موضوع دخالت دارند، پرونده فساد اقتصادی مفتوح دارند که باید جلوی نفوذ آنها گرفته شود.

     نیک‌بین: دستگاه‌های نظارتی

مواظب تخصیص ارزهای ۴۲۰۰ تومانی باشند

نماینده مردم کاشمر در مجلس خواستار توجه دستگاه‌های نظارتی به موضوع تخصیص ارزهای ۴۲۰۰ تومانی شد.جواد نیک بین در تذکری در جلسه علنی صبح (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی گفت: چند ده هزار تن نهاده‌های دامی در گمرکات شمال کشور در آستانه فساد است و چند ده میلیون دام از گرسنگی در آستانه تلف شدن هستند، این فساد قبل از اینکه در نهاده‌های دامی در گمرکات کشور ایجاد شود، مربوط به فساد در بدنه وزارتخانه مربوطه است، لذا باید گشت ارشاد مدیران در این موارد ایجاد شود.وی افزود: چه کسانی دوست دارند عرضه و تقاضا برهم خورده و سود ببرند؟ من به دولت فعلی و آینده هشدار می‌دهم با این مدیریت غلط دولت در مورد دام برای یک سال آینده گوشت قرمز با چندین برابر قیمت موجود تهیه می‌شود.این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افرادی دام مولد را به کشتارگاه می‌برند، اما در آنجا اجازه ذبح نمی‌دهند، بنابراین پای دام را می‌شکنند تا بتواند اجازه ذبح بگیرند، بنابراین وقتی مدیریت غلط باشد، این اتفاق رخ می‌دهد، لذا از دستگاه‌های نظارتی می‌خواهم که نسبت به قیمت نهاده‌های دامی که بسیار بالاست، حساسیت داشته باشند.نیک بین همچنین گفت: وزارتخانه مربوطه از ارز ۴۲۰۰ تومانی چه نتیجه‌ای گرفته است که اصرار بر آن دارد، چرا بر کار غلط اصرار دارید؟ ارز ۴۲۰۰ تومانی را به دارو و جاهای دیگر بدهید، درحالی که سالانه هزاران میلیارد به نهاده‌های دامی اختصاص می‌یابد، اما قیمت مرغ، گوشت و تخم مرغ درست شده است؟ لذا باید گفت این ارز به نفع سرمایه‌دار بوده است.نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی در آخر دولت مواظب تخصیص ارزهای ۴۲۰۰ تومانی باشند که به نورچشمی‌ها داده می‌شود.وی خطاب به وزیر کشور مدعی شد: چرا مانیتورهای شما بیش از ۵۰ درصد مشارکت در انتخابات را نشان می‌داد، ولی شما از ۴۸ درصد مشارکت صحبت کردید! از اینکه شما مشارکت مردم را کم اعلام کنید، چه کسی سود می‌برد، در حالی که مسبب اصلی این مشارکت کم شما هستید که از رأی ۲۵ میلیونی به ۲.۵ میلیون رأی رسیدید.

     بیت‌کوین با چنگ و دندان

به دنبال حفظ کانال ۳۰ هزار دلاری

خرس‌ها در حفظ بیت‌کوین زیر کانال ۳۰ هزار دلاری ناکام ماندند.جدال بین خریداران و فروشندگان بیت‌کوین در سطح ۳۰ هزار دلاری به‌شدت بالا گرفته است چرا که کانال ۳۰ هزار دلاری مرز روانی بسیار مهمی محسوب می‌شود و شکسته شدن آن بیت‌کوین را به سمت ۲۰ هزار دلار سوق خواهد داد. یک ماه اخیر به عنوان بدترین دوره ارزهای دیجیتالی در پنج سال اخیر عمل کرد اما برخی از معامله گران

 امیدوارند در روزهای باقی مانده از ماه ژوئن این روند تغییر پیدا کند.در ادامه اتخاذ رویکرد سخت مقابل ارزهای دیجیتالی این‌بار بانک مرکزی روسیه نسبت به آنها جبهه گرفته است. الویرا نابیولینا- رییس بانک مرکزی روسیه- با اشاره به نوسانات شدید قیمتی ارزهای دیجیتالی در ماه‌های اخیر گفته است که این ارزها خطرناک‌ترین جا برای سرمایه‌گذاری هستند و توصیه بانک مرکزی به مردم این است که اصلا در این بازار سرمایه‌گذاری نکنند.به دنبال اعمال محدودیت‌های جدید استخراج ارزهای دیجیتالی در چین، صرافی هیوبی اعلام کرده که حداکثر میزان مجاز اهرم معاملاتی برای کاربران چینی خود را کاهش داده است. در انگلیس هم برخی از بانک‌های این کشور به مشتریان خود اعلام کرده‌اند به دلیل کلاه‌برداری‌های صورت گرفته و سوء استفاده از امکانات معاملات ارزهای دیجیتالی، دارندگان حساب در این بانک‌ها حق خرید و فروش با استفاده از پلتفرم‌های صرافی‌های ارزهای دیجیتالی باینانس و کراکن را نخواهند داشت. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۲۹۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۹۳ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. 

     افت مجدد دلار

ارزش دلار برای سومین رز متوالی کاهش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۷۹۳ واحد بسته شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۹۳ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۲ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۹ به ۱.۱۹۳ دلار رسید. در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۴۸ درصد افزایش به ۱۱۰.۷۱۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۳۲۵ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۸۱ یوان چین اعلام شد.رییس بانک مرکزی امریکا با تمجید از پیشرفت در روند واکسیناسیون گفته است که شاهد بهبود در وضعیت رشد اقتصادی این کشور هستیم. این اظهارات در شرایطی بیان می‌شود که به دلیل ضرورت مقابله با کرونا، بانک مرکزی امریکا تاکنون از افزایش نرخ بهره خودداری کرده بود و این سخنان جروم پاول از سوی فعالان اقتصادی سیگنال دیگری در راستای تغییر رویکرد فعلی ارزیابی می‌شود. انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۳ نرخ بهره دست کم دو مرتبه افزایش پیدا کند و از سطح صفر تا ۰.۲۵ درصد فعلی کاملا فاصله گیرد. 

 

ارسال نظر