اخبار

۱۴۰۰/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۶۵۴

باز خرید معکوس در بازار باز 

با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته استمرار جذب نقدینگی بود. لذا، این بانک به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید معکوس به مبلغ 64.2 هزار میلیارد ریال با سررسید 7 روزه با حداکثر نرخ 18 درصد موافقت کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو اطلاعیه روز پنجشنبه 27 خرداد‌ماه 1400 مبنی بر برگزاری حراج فروش مدت‌دار اوراق مالی اسلامی دولتی در عملیات بازار باز، دو بانک سفارش خرید اوراق مالی اسلامی دولتی در قالب توافق بازخرید معکوس (ریپو معکوس) را تا مهلت تعیین‌شده (ساعت 12 روز شنبه مورخ 29 خرداد ماه 1400) و مجموعاً به ارزش 92 هزار میلیارد ریال به بانک مرکزی ارسال کردند. با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته استمرار جذب نقدینگی بود. از این رو، بانک مرکزی به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید معکوس به مبلغ 64.2 هزار میلیارد ریال با سررسید 7 روزه با حداکثر نرخ 18 درصد موافقت کرد و معاملات مربوط به این عملیات و معاملات مربوط به سررسید قراردادهای توافق بازخرید معکوس هفته قبل به ارزش 30 هزار میلیارد ریال، در روز دو‌شنبه 31 خرداد‌ماه انجام شد. افزون بر عملیات بازار باز، در هفته منتهی به 31 خردادماه سال جاری، 4 بانک در هفت نوبت از اعتبارگیری قاعده‌مند در مجموع به ارزش 107.1 هزار میلیارد ریال استفاده کردند. همچنین در این دوره، مبلغ 167.7 هزار میلیارد ریال از ریپوی انجام شده در قالب اعتبارگیری قاعده‌مند سررسید شد. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق مالی اسلامی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سود سقف دالان (22 درصد) استفاده کنند.  شایان ذکر است بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی اجرا می‌کند. موضع عملیاتی این بانک (خرید یا فروش از طریق ابزارهای موجود) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال‌ سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی اقدام کنند.

همایش کار آفرینان ایرانی خارج از کشور در رفع موانع تولید 

۲۶ خرداد سال ۱۴۰۰ سالن اجتماعات هتل ارم شاهد هم‌پیمانی نخبگان و کارافرینان ایرانی داخل و خارج از کشور با مقامات و مسوولان مرتبط بوده است. همصدایی سخنرانان و مدیران در همایش مبنی بر وجود مشکلات، کاستی‌ها و نگرانی‌های بجا در ایران ورفع همه مشکلات حوزه تولید با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها در سایه ایجاد دولت ضد فساد و رانت از دیگر نکات مهم همایش بوده است.

آیت‌الله شهریاری (ریاست مجمع جهانی تقریب مذاهب) به حمایت از برنامه‌های کلان و تولید محور دولت آینده پرداخت. همچنین حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد (نایب‌رییس سابق مجلس شورای اسلامی) در قسمتی از بیانات خود در مورد اقتصاد درونزا و اقتصاد برونزا سخنانی را ایراد و سپس به اهمیت نقش نخبگان ایرانی خارج ازکشور در برونزا کردن اقتصاد ایران پرداخت. حجت‌الاسلام اصغردوست (جانشین رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت دفاع مقدس) و حجت‌الاسلام سید موسی علم‌الهدی و دکتر محمدصادق رجبلو از دیگر سخنرانان بودند. 

دکتر سیفی دبیر انجمن کارفرمایی ایران در سخنرانی خود به استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان به عنوان پیشران توسعه و اهمیت نقش نخبگان ایرانی خارج از کشور پرداخت و بر اهمیت نقش مجموعه برگزار‌کننده همایش در این خصوص تاکید نمود. دکتر محبوبه کاظمی دولابی کارآفرین و طراح گردشگری هنری به صورتی فشرده به اهمیت گردشگری در دنیای جدید و جاذبه‌های گردشگری در ایران و ضرورت جذب نخبگان ایرانی پرداخت.آخرین سخنرانان همایش دکتر علی عباسی دبیر قرارگاه اقتصاد مقاومتی و دکتر محمدتقی ملبوبی مدیر انجمن دوستی ایران کانادا بودند.

احمد مهدیان دبیر همایش بر بهبود کسب وکار، رفع موانع تولید و توسعه اقتصاد بدون نفت با اتکا بر دانش بومی و تکنولوژی نخبگان ایرانی تاکید کرد و توجه مدیران به دغدغه نخبگان و کارافرینان را فرصت مناسبی جهت تحقق شعار جهش تولید و رفع موانع ارزیابی کرد.

 

ارسال نظر