افزایش نرخ دلار به کانال 24 هزار تومان

۱۴۰۰/۰۳/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۴۲۳

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

در بازار آزاد ارز قیمت دلار 24 هزار و 50 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 150 تومان و درهم امارات 6 هزار و 570 تومان اعلام شده است. قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۷۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۵۰ تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 550 هزار تومان است. نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 820 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 720 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده و هر مثقال طلا 4 میلیون و 636 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. همچنین هر اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۸۶۴ دلار و ۳۹ سنت فروخته شد. قیمت سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید. اما از نیمه اردیبهشت‌ماه، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است

    رشد ۱۹ تومانی نرخ دلار و افت

 ۹۶ تومانی یورو در بازار

سه‌شنبه، ۲۵ خردادماه نرخ دلار در صرافی‌های بانکی با ۱۹ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۳ هزار و ۵۹۳ تومان رسید.، قیمت فروش یورو با ۹۶ تومان کاهش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۸ هزار و ۵۱۴ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۱۲۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۹۸۶ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۱۲۸ تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۳۳۸ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۴۷ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۳۰۲ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات دیروز، حواله یورو به قیمت ۲۴ هزار و ۸۷۹ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۰ هزار و ۵۱۶ تومان معامله شد.دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و تاکنون در این محدوده نوسان داشته است. در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 23 هزار و 574 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 107 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 324 تومان و قیمت خرید یورو نیز 27 هزار و 763 تومان اعلام شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است. به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند.

    ۲۳۰ میلیون دلار در سامانه نیما معامله شد

بانک مرکزی اعلام کرد: دوشنبه (۲۴ خرداد) در سامانه نیما ۲۳۰میلیون دلار و با میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۰ هزار و ۴۹۳ تومان معامله شد.سامانه نیما شاهد عرضه حدود ۱۵۵ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است.  این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ فوق الذکر بوده است.سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۰۷ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۴۵۷ واحد بسته شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۴۱۱ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۲۱ به ۱.۲۱۲ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۱ درصد افزایش به ۱۱۰.۰۲۱ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۲۹۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۳۹۸ یوان چین اعلام شد.موفق شدن یا نشدن بیت‌کوین در عبور از سد ۴۱ هزار دلاری نقش بسیار مهمی در تعیین مسیر بازار رمزارزها در کوتاه‌مدت خواهد داشت.رمزارزها روز به روز در حال محکم‌تر کردن جای پای خود در بازارهای مالی هستند: پس از ممنوعیت موقت مبادلات دلاری در کوبا، فعالان ارزی این کشور از دولت خواسته‌اند تا بیت‌کوین را جانشین دلار در معاملات ارزی کند. منابع خبری از احتمال پذیرش رسمی بیت‌کوین در نیجریه و تانزانیا خبر می‌دهند که در صورت تحقق، آنها را به مقاصد رسمی بعدی بعد از السالوادور تبدیل خواهد کرد. ایلان ماسک که پیشتر با اعلام خبر توقف پذیرش بیت‌کوین توسط تسلا به دلیل نگرانی‌های محیط زیستی باعث آغاز ریزش بزرگ و گسترده بازار ارزهای دیجیتالی شد، این‌بار در توییتی مجددا از بیت‌کوین حمایت کرده است! وی با اشاره به اینکه تسلا تنها ۱۰ درصد بیت‌کوین در اختیار خود را با هدف اثبات نقدشوندگی این رمزارز به فروش رسانده، از پذیرش مجدد استفاده از بیت‌کوین در تراکنش‌های تسلا در صورت استفاده از انرژی‌های پاک برای استخراج آن خبر داده است.دولت تایلند با هدف مقابله با تخلفات مالی، معامله میم کوین‌ها و توکن‌های غیرقابل تعویض (یا همانNFT) را در این کشور ممنوع اعلام کرد. 

میم کوین‌ها به ارزهای دیجیتالی اطلاق می‌شود که بیش از آنکه دارای پشتوانه فنی باشند، به پشتوانه طرفداران خود و بیشتر با هدف سرگرمی عرضه می‌شوند. 

 

ارسال نظر