رویداد

۱۴۰۰/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۳۳۱

سهم 3.6 درصدی تراکنش‌های موبایلی در خریدهای بانکی

بیش از ۹.۶ میلیون کارتخوان فروشگاهی، ۱.۴ میلیون ابزار موبایلی و ۱.۶ میلیون ابزار پذیرش اینترنتی در اردیبهشت ماه فعال بوده و مورد استفاده قرار گرفت و حدود ۹۰ درصد تراکنش‌ها از طریق کارتخوان‌ها انجام شد. بررسی جدیدترین گزارش شاپرک از سهم ابزارهای پذیرش از تعداد تراکنش‌ها در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، کارتخوان فروشگاهی با ۸۹.۸۹ درصد بیشترین سهم را داشته و پس از آن ابزار پذیرش اینترنتی با ۶.۴۹ درصد و در نهایت ابزار پذیرش موبایلی با ۳.۶۳ درصد، در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین مقایسه سهم تعدادی هریک از ابزارهای پذیرش فعال سیستمی از کل ابزارهای بازار در اردیبهشت ماه امسال، بیان‌گر جایگاه نخست کارتخوان فروشگاهی با تعداد بیش از ۹ میلیون و ۶۶۶ هزار ابزار فعال سیستمی معادل ۷۵.۸۶ درصد از سهم بازار است. هر چند این درصد در فروردین ماه ۷۶.۰۵ درصد بوده است. از سویی مجموع تعداد ابزارهای فعال سیستمی در اردیبهشت ماه سال جاری به رقم ۱۲ میلیون و ۷۴۲ هزار ابزار رسیده که نسبت به فروردین ماه، بیشتر شده است. بر اساس این گزارش، بررسی سرانه استانی کارتخوان‌های فروشگاهی فعال سیستمی به ازای افراد بالای ۱۸ سال، نشان از افزایش یا کاهش تعداد سرانه این ابزار فروشگاهی در استان‌های کشور در دو ماه ابتدایی سال جاری دارد. به عنوان نمونه، تعداد سرانه ابزار کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی استان یزد در اردیبهشت ماه امسال، ۰.۱۹۴ و برای استان تهران، ۰.۱۸۲ بوده است.

تامین مالی ۲۷هزار بنگاه کوچک ومتوسط درسال ۹۹

بانک مرکزی اعلام‌کرد: پارسال ۲۷ هزار و ۸۴ بنگاه کوچک و متوسط تامین مالی و دستورالعمل اجرای طرح تامین مالی بنگاه‌های مذکور برای امسال نیز ابلاغ شد. با توجه به نامگذاری امسال به «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» از سوی رهبر معظم انقلاب‌ و همچنین پیرو ابلاغ دستورالعمل تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط در پنج سال گذشته و اتخاذ رویکرد مساعدت مقرراتی، زمینه مناسب‌تری به‌ ‌منظور تأمین مالی واحدهای یاد شده فراهم شد.  طبق اعلام بانک مرکزی براساس اطلاعات دریافتی از سامانه ثبت‌نام واحدهای تولیدی، سال گذشته ۲۷ هزار و ۸۴ بنگاه کوچک و متوسط با تخصیص مبلغی معادل ۸۵۶ هزار و ۴۸۲ میلیارد ریال توسط شبکه بانکی تامین مالی شد.  امسال نیز بانک مرکزی با توجه به شرایط ویژه اقتصادی و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، برای هموارسازی مسیر تولید ملی و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی در راستای تحقق شعار تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها، هدایت نقدینگی جامعه به سمت بخش‌های مولد و تامین مالی تولیدکنندگان داخلی و تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی را هدف‌گذاری کرده است. دستورالعمل تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط ۱۵ ماده و هفت تبصره دارد که نهم خردادماه در جلسه کمیسیون اعتباری بانک مرکزی تصویب شد.  به گزارش ایرنا، براساس دستورالعمل ابلاغی بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند از این تسهیلات برخوردار شوند که از سوی کارگروه استانی معرفی شوند، محصولات آنها بازار فروش قابل قبولی داشته باشد، بنگاه‌های اقتصادی متوقف یا در حال فعالیت کمتر از ظرفیت اسمی که علت تعطیلی آن از سوی موسسه توجیه باشد. همچنین بنگاه‌هایی که به دلیل وصول مطالبات از دستگاه‌های دولتی نتوانسته‌اند تعهدات خود به شبکه بانکی را ایفا کنند و بنگاه‌های اقتصادی که از میزان اشتغال پایدار برخوردار باشند می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند

صدور کارت بانکی بریل  برای نابینایان

رییس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور گفت: از این پس نابینایان قادر خواهند بود اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی و تاریخ انقضا را روی کارت‌های خود با خط بریل بخوانند. به گزارش ایرنا، ابراهیم کاظمی مومن‌سرایی افزود: اقدامات بهینه‌سازی خدمات بانکی از سال گذشته آغاز شده و سال گذشته مکاتبات زیادی با بانک مرکزی داشتیم و در دو موضوع مناسب‌سازی فضای فیزیکی بانک‌ها و همچنین مناسب‌سازی ارایه خدمات به نابینایان ورود کردیم و بانک مرکزی از این مساله خیلی استقبال کرد. وی اضافه کرد: با مکاتبات‌ انجام‌ شده با مدیران عامل بانک‌ها موافقت شد تا خدمات برای نابینایان بهینه شود. اکنون دستورات لازم ابلاغ شده و مقرر شد تا در هشت بانک، باجه‌ای برای ارایه خدمت به معلولان، جانبازان و نابینایان بدون نوبت اختصاص یابد. مومن سرایی اظهار داشت: صدور کارت بانکی به صورت برجسته با درخواست فرد نابینا انجام می‌شود و به بانک‌ها اعلام شده که اگر این درخواست در همه شعب به صورت آنی ممکن نباشد، خود بانک‌ها درخواست را به بانک مرکزی بفرستند.

  امکان بهره‌مندی نابینایان از چک بدون داشتن فرد امین

رییس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور از خدمت دیگری برای نابینایان در بانک‌های کشور خبر داد و گفت: مقرر شده تا امکان اخذ تعهدنامه برای نابینایان داوطلب برای استفاده از چک بدون داشتن فرد امین، ایجاد شود.

 

ارسال نظر