معافیت مالیاتی واردات ارز و طلا تا پایان سال

۱۴۰۰/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۰۵۶
معافیت مالیاتی واردات ارز و طلا تا پایان سال

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری|

با تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی، واردات ارز و فلزات گرانبها از تمامی حقوق و عوارض و مالیات معاف شد و واردات ارز به صورت اسکناس بدون محدودیت و همچنین طلا، نقره و پلاتین به صورت خام از حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال 1400 معاف شد.

در این بخشنامه آمده است «ورود ارز به صورت اسکناس به داخل کشور بدون محدودیت مطابق با ضوابط و مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مقررات مبارزه با پولشویی، توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز است.واردات فلزات گرانبها، به صورت خام طبق ضوابط بانک مرکزی از کلیه حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف است.»

    کاهش قیمت دلار 

‌ در بازار آزاد ارز قیمت دلار که تا 24600 بالا رفته بود کاهش یافته و 23 هزار و 900 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 50 تومان و درهم امارات 6 هزار و 600 تومان معامله شد. قیمت طلا که تا 1918 دلار بالا رفته بود کاهش یافت و به 1896 دلار رسید. و در ساعات عصر نیز 1902 دلار بود. اما گفته می‌شود که به دنبال کسری بودجه‌ها و رشد حجم پول از جمله دلار و سایر ارزها در جهان، ارزش طلا گران‌تر می‌شود و درماه‌ها و سال‌های آینده باید شاهد افزایش قیمت طلا به دلار باشیم. زیرا دولت بایدن یک بودجه 6 تریلیون دلاری را برای بازسازی اقتصاد امریکا در نظر گرفته که خود باعث کسری بودجه و کاهش قیمت دلار خواهد شد.

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی امروز چهار شنبه با ۲۰۵ تومان کاهش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۳ هزار و ۳۳۳ تومان رسید.قیمت فروش یورو نیز در ساعت ۱۳ امروز با ۲۵۷ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۲۸ هزار و ۵۱۴ تومان رسید.امروز قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۸۷۱ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز۲۷ هزار و ۹۴۹ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی۲۳ هزار و ۳۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۲۴۲ تومان اعلام شد.همچنین نرخ خریدیورو در این بازار ۲۸ هزار و ۱۹۶ تومان و نرخ فروش آن نیز۲۸ هزار و ۴۵۲ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات امروز، حواله یورو به قیمت۲۴ هزار و ۸۸۲ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت۲۰ هزار و ۳۲۶ تومان معامله شد. 

    سکه۱۰ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان شد

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (چهارشنبه، دوازدهم خردادماه) در بازار تهران با افزایش۷۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای۱۸ عیار به یک میلیون و ۹۰ هزار تومان رسید.قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۷۲۳ هزار تومان شد.همچنین هر اونس جهانی طلا نیز امروز یک‌هزار و ۸۹۸ دلار و ۴۷ سنت فروخته شد. 

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیرقیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند.

در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 23 هزار و 333 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 22 هزار و 871 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 486 تومان و قیمت خرید یورو نیز 27 هزار و 922 تومان اعلام شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

    ۱۰۲ میلیون دلار در سامانه نیما معامله شد

بانک مرکزی اعلام کرد: امروز سه شنبه یازدهم خرداد در سامانه نیما۱۰۲ میلیون دلار و با میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۰ هزار و ۲۹۰ تومان معامله شد.سامانه نیما امروز شاهد عرضه حدود ۲۴۷ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است. این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ فوق‌الذکر بوده است. سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.

سامانه نیما محل تامین ارز کالاهای وارداتی و محل تبادل میان صادرکنندگان و واردکنندگان است و حجم و قیمت معاملات انجام شده در آن در فرآیند تعیین نرخ ارز، نقشی تعیین‌کننده دارد.

    قیمت جهانی طلا کاهش یافت

با سود بیشتر اوراق خزانه داری امریکا و ارزش سهام بالاتر، قیمت طلا از اوج ۵ ماهه‌اش برگشت.به گزارش سی ان بی‌سی، روز چهارشنبه قیمت طلا از بالاترین رقم پنج ماه گذشته عقب‌نشینی کرد، افزایش سود اوراق قرضه بر این فلز امن سنگینی کرده و داده‌های اقتصادی ایالات متحده باعث تمایل به دارایی‌های پرریسک می‌شود. روز سه شنبه، طلای اسپات پس از رسیدن به بالاترین قیمت از ۸ ژانویه یعنی۱۹۱۶.۴۰ دلار، با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۸۹۸دلار در هر اونس رسید. معاملات آتی طلای ایالات متحده با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۹۰۱ دلار در هر اونس رسید.

داده‌ها نشان داد که فعالیت تولید ایالات متحده در ماه می‌افزایش یافته است در حالی که افزایش تقاضا در اقتصاد رو به بازگشایی باعث افزایش سفارش‌ها شده است. اما به دلیل کمبود مواد اولیه و نیروی کار، کار ناتمام مانده است. سود اوراق ۱۰ ساله خزانه داری ایالات متحده یک شبه به بالاترین سطح یک هفته رسید و هزینه نگهداری طلای بدون سود را افزایش داد. با توجه به آخرین داده‌های اقتصادی ایالات متحده به عنوان نشانه‌های بازگشت اقتصاد و افزایش نرخ تورم، احساس خطر در بازارهای مالی بزرگ‌تر، در همان حد باقی مانده است. تورم منطقه یورو در ماه می‌فراتر از هدف بانک مرکزی اروپا افزایش یافت، و این یک چالش برای سیاست‌گذارانی است که خوشبختانه با قیمت‌های بالاتر زندگی می‌کنند، اما ممکن است با واکنش مصرف‌کنندگان عصبانی مواجه شوند.

گفته می‌شود که تورم بالاتر، گرفتاری پس‌اندازکنندگان را بیشتر می‌کند و بانک مرکزی اروپا باید با افزایش نرخ بهره خود از صفر درصد به آن پاسخ دهد. در این هفته تمرکز فعالان بازار به داده‌های حقوق و دستمزد ایالات متحده خواهد بود که با شفافیت بیشتر در مورد بهبود اقتصادی و اقدامات سیاسی میان مدت فدرال رزرو، در روز جمعه ارایه می‌شود.

SPDR Gold Trust، بزرگ‌ترین صندوق در بورس جهان با پشتیبانی طلا گفت که دارایی‌های آن با ۰.۳ درصد افزایش از ۱۰۴۳.۲۱ تن در روز جمعه به ۱۰۴۵.۸۳ تن در روز سه شنبه افزایش یافت. هر اونس پالادیوم با کاهش ۰.۱ درصدی به ۲۸۵۶.۸۲ دلار رسید، نقره با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۷.۸۸ دلار رسید و پلاتین نیز در قیمت۱۱۹۱.۵۱ دلار ثابت بود.

در حالی که بالا رفتن سود اوراق قرضه و تقویت اشتهای ریسک‌پذیری سبب تضعیف نسبی بازار طلا شده و سرمایه‌گذاران منتظر آمارهای بازار کار امریکا هستند تا سرنخ‌های بهتری از روند ترمیم اقتصادی و اقدامات آتی فدرال رزرو کسب کنند، قیمت طلا امروز کاهش داشت.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.2 درصد کاهش به 1897 دلار و 36 سنت رسید. دیروز قیمت فلز زرد به بالاترین رقم از 8 ژانویه یعنی 1916 دلار و 40 سنت رسیده بود. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز هم با 0.2 درصد کاهش به 1900 دلار و 40 سنت رسید. استفن اینز تحلیلگر بازار طلا در موسسه مدیریت دارایی اس پی‌ای گفت: «با توجه به افزایش سوددهی اوراق قرضه دولت امریکا که سبب تضعیف جذابیت بازار طلا شده، شاهد برخی برداشت سودها در این بازار بوده‌ایم. این روند پس از آن ایجاد شد که اعلام شد آمارهای بخش تولید امریکا بیش از حد انتظار بوده است.» وی افزود: «در آستانه انتشار گزارش بازار کار امریکا نگرانی‌هایی وجود دارد. اما تمام آمارها از شاخص تورم در بلندمدت به نفع بازار طلاست.»

سوددهی اوراق قرضه ده ساله دولت امریکا به بالای 1.6 درصد رسیده و سبب افزایش هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا گشته است.

آمارهای منتشر شده در روز سه شنبه نشان داد که همزمان با افزایش مجدد تقاضا حجم فعالیت‌های تولیدی امریکا در ماه می‌رشد داشته است. آمارهای مثبت اقتصادی همچنین موجب افزایش اشتها برای ریسک‌پذیری در سایر بازارهای مالی شد و تقاضا برای خرید دارایی‌های امنی نظیر طلا را کاهش داد.

اکنون فعالان بازار منتظر آمارهای این هفته از بازار کار امریکا هستند که می‌تواند روند ترمیم اقتصاد جهانی را شفاف‌تر توصیف نماید.

     ارزش دلار امریکا به پایین‌ترین رقم

در برابر یوان چین رسید

دلار برای دومین ماه پیاپی ارزش خود را در برابر ارزهای برتر دنیا از دست داده و یوان چین به بالاترین رقم در برابر دلار از مه ۲۰۱۸ رسیده است.

روند ضعف دلار امریکا ادامه دارد و ارزش آن به پایین‌ترین رقم طی سه سال گذشته در برابر یوان چین رسیده است. سرمایه‌گذاران جهانی در بحبوحه رونق اقتصاد چین از بحران کرونا به دنبال سرمایه‌های ایمن‌تری هستند.

دلار برای دومین ماه پیاپی ارزش خود را در برابر ارزهای برتر دنیا از دست داده است. یوان چین علیرغم هشدار تحلیلگران برای مهار افزایش ارزش آن، 6.3553 در هر دلار معامله می‌شود که بالاترین رقم از ماه مه 2018 است.

تاثیر احتمالی افزایش فشار قیمت بر مصرف‌کنندگان و موضع فدرال رزرو امریکا در برابر سرمایه‌های این کشور باعث ضعف دلار شده است. شاخص قیمت PCE (هزینه مصرف شخصی) 3.1 درصد از جولای 1992 افزایش یافته که نتیجه بهبود از بحران کرونا و اختلال در زنجیره‌های عرضه است. بازار انتظار دارد سطح فعلی تورم در امریکا موقتی باشد و تورم در این کشور در سال آینده میلادی روی 2.5 درصد باقی بماند. ارزش دلار مقابل بیشتر ارزها تغییر کمی داشت. مسیر تورمی در بسیاری از کشورهای اروپایی در حالت نگران‌کننده‌ای قرار گرفته است: طبق اعلام مرکز آمار آلمان، نرخ تورم در ماه آوریل به بالای نرخ دو درصدی رسیده است. متوسط بهای مصرف‌کننده مثبت ۲.۵ درصد بوده که ۰.۵ درصد بیشتراز رقم ثبت شده ماه قبل و ۰.۲ درصد بیشتر از انتظارات فعالان اقتصادی بوده است. این نرخ تورم همچنین بالاترین تورم مثبت ثبت شده در ۱۳ سال اخیر در این کشور محسوب می‌شود و کار بانک مرکزی را برای اتخاذ رویکرد انبساطی دشوار خواهد ساخت.  شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۸ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۸۹.۸۲ واحد بسته شد. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای۱.۴۱۶ دلار مبادله شد. یورو۰.۱ درصد بالا رفت و با رفتن به کانال ۱.۲۲ به ۱.۲۲۴ دلار رسید. در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۵ درصد کاهش به ۱۰۹.۴۲۸ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای۱.۲۹۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۳۹۲یوان چین اعلام شد.

    بیت‌کوین درگیر سطح مهم

بیت‌کوین کماکان در تلاش است تا مقاومت مهم ۳۶ هزار دلاری را رد کند.پس از انتشار اخبار گسترده‌ای از مقابله چین با ارزهای دیجیتالی، از دیگر نقاط خبرهای بهتری به گوش می‌رسد: بانک مرکزی هند در یک رویکرد کاملا متضاد با موضع‌گیری قبلی از انجام تراکنش‌ها بر بستر ارزهای دیجیتالی حمایت کرده و در اروپا نیز مقامات اتحادیه اعلام کرده‌اند برنامه راه‌اندازی یک کیف پول ارزهای دیجیتالی مشترک برای تامین راهی امن و نوین در دسترسی شهروندان به خدمات الکترونیک در حال انجام است.


 

ارسال نظر